Auto josta on kyse on isän 9000CS 2,0t -97.
Ja onglema on, että kun auto on ollut päällä, ja laittaa avain OFF-asentoon, moottori ei sammu. Ilmastointi sammuu, ja muuten auto vaikuttaa normaalilta, mutta moottori sammuu vasta kun avain on LOCK-asennossa.
On tapahtunut pari kertaa ettei auto ole lähtenyt käyntiin normaalisti, mutta jos on silloin laittanut vaihde päälle, auto on lähtenyt ongelmatta käyntiin. (silloin ne epäili SAAB-korjaamolla starttimoottori, mutta mitään ei ole vielä vaihdettu).
Itse epäilen että käynnistysvaikeukset ja virtalukkoongelma tulee samasta viasta.
Virtalukon pohja? Rele? Mitä te viisaimmat luulee?
Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Virtalukon pohja Mäntykorvelta. On ihan simppeli vaihtaa ja taas pelittää pitkään!
Joskus kauan sitten vaihdoin omaani CSi- 92 virtalukon pohjan jonka ostin "paikalliselta" purkaamolta ja numeroiden mukaan vanhemmasta mutta hyvin on vanha käytettykin pelittänyt jo vuosia!
Muistaakseni maksoi kokonaisen 10e .
-J-
Joskus kauan sitten vaihdoin omaani CSi- 92 virtalukon pohjan jonka ostin "paikalliselta" purkaamolta ja numeroiden mukaan vanhemmasta mutta hyvin on vanha käytettykin pelittänyt jo vuosia!
Muistaakseni maksoi kokonaisen 10e .
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
TAKALAMPUN POLTIN , niin uskomattomalta kuin tuntuu. Eli se poltin jossa on takavalo ja jarruvalo samassa polttimossa. Jos langat tekoviasta johtuen koskettavat toisiaan ja auto sammutetaan jarruvalo päällä ( painetaan jarrua ). Eipä auto sammukaan ECU saa takavirtaa jarruvalopiirin kautta. Vasta kun jarrusta päästää sammuu auto. Jos em. langat koskettavat toisiaan auto toimii ajossa vain peruspaineilla, eikä cruisekaan toimi. Koska ECU luulee, että jarrua painetaan!
Tosin minun tapauksessa auto kävi vaikka virta-avain oli kädessä. Eli virtalukon pohja vaikuttaisi todennäköiseltä. Lamput taas tarkistaa hetkessä. Ota vaikka ne pois ja seuraa muuttuko auton käyttäytyminen.
Tämä oli omakohtainen kokemus vm 97 CSE:ssä
Tosin minun tapauksessa auto kävi vaikka virta-avain oli kädessä. Eli virtalukon pohja vaikuttaisi todennäköiseltä. Lamput taas tarkistaa hetkessä. Ota vaikka ne pois ja seuraa muuttuko auton käyttäytyminen.
Tämä oli omakohtainen kokemus vm 97 CSE:ssä
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Virtalukon pohja on hankittu, ja vaihdetaan todennäköisesti huomenna. Sitten selviää. Helppo on vaihtaa kyllä.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Jos vika ei löydy noista jo mainituista paikoista, niin kokeileppa irrottaa ajovalopesurin moottorien pistokkeet. Ja juu, tää ei oo vitsi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Valonpyyhkijämoottorin diodivika aiheuttaisi että tuulilasinpyyhkijät ja pissapoika toimisivat jatkuvasti.
Vääränlaisiin (yksilankainen kaksilankaisen paikalla )tai vikaantuneisiin (kaksilankaisesta langat hypänneet sopivasti yhteen?) polttimoihin liittyvissä vioissa oireet muuttuisivat kokeillessa katkaista virrat moottorin käydessä ajovalot ja jarruvalot sammutettuna / päällä.
Vääränlaisiin (yksilankainen kaksilankaisen paikalla )tai vikaantuneisiin (kaksilankaisesta langat hypänneet sopivasti yhteen?) polttimoihin liittyvissä vioissa oireet muuttuisivat kokeillessa katkaista virrat moottorin käydessä ajovalot ja jarruvalot sammutettuna / päällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Lopputulos: Virtalukon pohjan vaihto korjasi kaikki ongelmat.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Moottori jää päälle avain OFF-asennossa.
Olisi mielenkiintoista kurkata sinne vanhan virtalukon pohjaan ja tutkia missä kunnossa koskettimet ovat. Useimmat niistä avautuu mekaanisesti ja sulkeutuu jousivoimalla. Tuontyyppinen vika (jää päälle) ei oikein voi tulla niihin koskettimiin ellei kiertyvään keskiosaan tai kärkien väliin kasva lisää ainetta.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja2.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja1.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ohja2.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00