HC arvo korkeuksissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

-91 B234L 2.3T, HC arvot pilvissä, mistä kannattaisi lähteä metsästämään ongelmaa? Aluksi oli monia satoja, bensanpaineita reilusti laskemalla saatiin 140 eli vielä reilusti yli sallitun 100. Hemmetin rikkaalla tuntuu käyvän.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Vaikuttaako lambda ainoastaan polttoaineen laihuuteen? Osaako joku viisas sanoo? :oops:

Mites imuilma? Jos ei saa tarpeeks happee niin käviskö liian rikkaalla? Viisaat? :oops:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Lambda-anturi on ~20km ajettu, aito BOSCH.
Ensilti sano ettei se olisi voinut jo rikki mennä tai ollutkin viallinen :)

edit: Mistä tulikin mieleen, että jos auto käynyt uuden lambdan vaihdonkin jälkeen pirun rikkaalla niin voiko se mennä "epäkuntoon" nopeastikkin?
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Ei oikein jaksais uskoo tohon. Jossain muualla nyt vika kuitenkin.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Miten teit sen johdon sille lambdalle? Eikö se saanut vertailu ilmaa sen johdon kautta ja ei saanut kolvata vaan piti laittaa sillä mukana tulevalla liittimellä.
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Mik4 kirjoitti:Miten teit sen johdon sille lambdalle? Eikö se saanut vertailu ilmaa sen johdon kautta ja ei saanut kolvata vaan piti laittaa sillä mukana tulevalla liittimellä.
Kytkin vain pelkät liittimet kiinni auton johtosarjaan, kun oli suoraan sopivat.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mikäs tää "ei saa kolvata"- juttu on?

En ole koskaan kuullut että ei saisi kolvata johtoja, kun vaihtaa happianturia.

Mä olen käyttänyt noita Motonetin tarvike happiantureita ja useampaan autoon olen ne karvat orkkisjohtoihin kolvannut kiinni ja hyvion ovat pelittäneet.

Viisaammat, kertokee, khitosh.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

hessu75 kirjoitti:Mikäs tää "ei saa kolvata"- juttu on?

En ole koskaan kuullut että ei saisi kolvata johtoja, kun vaihtaa happianturia.
Lambdat imee "vertailuilmaa" siitä johtojen säikeiden "välistä", eli kolvaamalla piuhat "umpeen" tekee tukoksen. Siksi pitäisi yleensä välttää noita lambdan johtojen kolvailuja...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Siis oikeasti?

Orkkis johto menee sinne akvaarioon asti ja siellä on vasta liitin.

Siis se imee vertailuilmaa sieltä asti?

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Suosituksena on laittaa tosiaan anturi jossa on liitin omalla sopivalla liittimellä.
Jotkut ovat kyllä saanet toimimaan yllättävän hyvinkin "virityksetkin".
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

hessu75 kirjoitti:Siis oikeasti?

Orkkis johto menee sinne akvaarioon asti ja siellä on vasta liitin.

Siis se imee vertailuilmaa sieltä asti?

-Hessu-
Taitaa imee ilmaa anturin juuresta, olisko näin?
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tätä "juuresta imemistä" minäkin kyllä epäilen eniten.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne Zirconia-lambdat yleensä (Bosch) imevät sieltä johtojen säikeiden välistä sen vertailuilmansa. Eli tinata ei saa. Vaikka olisi tinattu niin toimii ne todennäköisesti aikansa silti koska vertailuilman tarve on niin vähäinen. Sieltä anturin juuresta harvemmin otetaan vesitiiviyden vuoksi.
Titania-anturi (kuten Lucas) ei sen sijaan tarvitse vertailuilmaa.

Mitä alkuperäiseen ongelmaan tulee niin lähtisin ensin siitä että perustoiminta on kunnossa ennenkuin lambdaa epäilisin. Eli mitä autoon on ylipäänsä tehty ja millainen kokoonpano on kyseessä? Onko ilmamassamittari kunnossa ja oikeanlainen, entäpä lämpöanturi? Suuttimet ei vuoda ja on oikeat suuttimet? Bensanpaineita laskettu, onko siis säädettävä bensanpaineensäädin? Kyllä se pitäisi käyttää sitä orkkissäädintä tai ainakin säätää paineet samoiksi kuin alkuperäisenä on.

Onko niitä päästöjä mitattu ja mitkä oli tarkat tulokset? Pelkkä HC koholla kertoo ettei polta kunnolla, mutta jos lisäksi CO oli korkea niin sitten voi todeta että seoskin on liian rikas.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja nahkis »

jcarlson kirjoitti:Mitä alkuperäiseen ongelmaan tulee niin lähtisin ensin siitä että perustoiminta on kunnossa ennenkuin lambdaa epäilisin. Eli mitä autoon on ylipäänsä tehty ja millainen kokoonpano on kyseessä?
Eli -91 9000 aero, B234L koneella LH2.4.2. Koneessa pottu, sqr lastu, bensalastua ei ole kun on tcs, isompi bensapumppu(walbro), boschin vihreet 465cc suuttimet, kunnon kuuleri jne, bensapaineensäädin. 3"putkisto kokomatkalt, catco 3" katilla.

jcarlson kirjoitti:Onko ilmamassamittari kunnossa ja oikeanlainen, entäpä lämpöanturi?
IMM kunnosta en osaa sanoa kyllä, mutta vaihdettu vuonna 2006 edellisen omistajan toimesta auto kanssa seissyt pitkän aikaa tuossa välissä, -012 loppuinen mikä oli muistaakseni iha oikea?
Lämpötila-anturin mittasin joskus ihan muista jutuista johtuen ja silloin näytti oikeaa, mutta voisi senkin kyllä vaihtaa kun tuski maksaa kauheita. Muistikuvaa oikeasta lämpöanturin osanumerosta?

jcarlson kirjoitti:Suuttimet ei vuoda ja on oikeat suuttimet? Bensanpaineita laskettu, onko siis säädettävä bensanpaineensäädin? Kyllä se pitäisi käyttää sitä orkkissäädintä tai ainakin säätää paineet samoiksi kuin alkuperäisenä on.
Suuttimien vuodosta ei hajua, ja paikallaan olevat suuttimet tuli sanottua ylempänä. Lähipäivinä kokeillaan vakiosuuttimilla kyllä. Ja niinkuin ylempänä sanottu että on säädettävä bensapaineensäädin. Orkkiskin on kiinni mutta ei käytössä.
jcarlson kirjoitti:Onko niitä päästöjä mitattu ja mitkä oli tarkat tulokset? Pelkkä HC koholla kertoo ettei polta kunnolla, mutta jos lisäksi CO oli korkea niin sitten voi todeta että seoskin on liian rikas.
Auton on tutulla korjaamolla, niin en tähän hätään tiedä tarkkaa CO lukemaa ja ensimmäistä HC lukemaa. Normipaineilla/isomilla HC arvo oli mielestäni satoja CO arvosta sillon ei tietoa. Myöhemmin ihan minimipaineilla(entiedä tarkkaa) millä ajamisesta ei tulisi mitään saatiin HC 140/100 ja CO arvoa entiedä mutta oli yli sallitun kuitenkin.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HC arvo korkeuksissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo no ei ihme että homma ei toimi kun on väärät suuttimet kiinni ja ei ole karttoja muokattu yhtään niitä silmälläpitäen.

Jos haluat vehkeen joskus toimivan mitenkään niin joudut hommaamaan tai teettämään LH:lle lastun ko. suuttimille ja niille bensanpaineille mitä aiot käyttää. Muut vaihtoehdot ovat koko moottorinohjauksen vaihto tai sitten lisärikastuspiiri ahdoille ja LH:n sekä pääsuuttimien vakioksi jättäminen.

Ei se lambda ole todellakaan tarkoitettu väärien komponenttien kompensointiin eikä se siihen kykenekkään. Hajalle sen ja katin saa kyllä kun pidemmän päälle ajelee jatkuvasti sikarikkaalla..

Mitä siihen bensanpaineensäätimeen vielä tulee niin on se orkkiskin aina "käytössä" jos on kytkettynä bensalinjaan... Alipaineletkun poisto siltä aiheuttaa vain sen että bensanpaine ei voi laskea koskaan alle ko. säätimen peruspaineen (eli tässä tapauksessa ilmeisesti 2.8 bar).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin