Täristää etupäästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

Morjens
9000 -88 turbo automaatti on alkanut täristämään 50-130 nopeuksissa. samanlaista tärinää on jos ajaa veto päällä, liuttaa tai heittää N asentoon lootan. eli ei pitäisi tulla vetonivelistä yms toi tärinä? Rattiin asti tuntuu (ja näkyy) vispausta ja koko auto tuntuu hieman ravistavan.

kävin aluksi tasapainottamassa kuskin puoleisen eturenkaan, kun tuntuu että täristys tulee siltä puolelta. ei vaikuttanut. sitten vaihdoin etu ja takapyörät kuskin puolelta toisin päin, mutta ei vaikutusta.

Missähän vika mahtaisi piillä? itse epäilisin jotain puslia tai palloniveltä, mutta mikähän mahtaa tärinää aiheuttaa.
Sisälle kuuluu myös vaimeaa jumps jumps ääntä nopeuden mukaan muuttuen eli tulee varmaan pyörivästä ja vispaavasta pyörästä. Pahimmin tärinää ilmenee 60-80 vaudissa ja 120-130 välillä. Voihan sitä olla renkaan rakenne/kudos rikki? ei kyllä ulospäin näkynyt kun pyörittelin etu ja takapyörää pitkin parkkihallia.

vaihdoin reilu vuosi sitten molemmilla puolille eteen laakerit(biltema) ja kuskin puolella on uusi jarrusatula? eikä mikään tunnu laahaavan eli ei vaikuttaisi näiden aiheuttamalta vialta.

Että tältä pohjalta pitäisi lähteä vikaa paikallistamaan kun ei viitsi vaihdella kaikki osia kokeilumielessä...
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja kena »

Onko iskarit missä kunnossa? Mulla oli itsellä huonot vanhat renkaat alla, niin täristi kyllä vaikka koitettiin tasapainottaakin. Ilmeisesti renkaan runko vaan niin väsynyt, että tuli epämuodostumia kovemmissa vauhdeissa. Uudet kumit alle ja suuntaus, niin johan loppu. Samalla tosin alle uudet jouset ja iskaritkin =)
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

iskarit olivat ainakin vuosi sitten vielä ihan hengissä katsastuksen mukaan, mutta ei oo tullut niitä paljon sen jälkeen tarkasteltua. lähiaikoina tuo pitäisi katsastaa taas. ..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko etujarrut sitten joskus laahannut..?
Jos levyt pääsevät tarpeeksi kuumaksi niin ne vääntyvät, tosin tämä tärinä
pitäisi myös tuntua jarrupolkimessa kun jarrua painetaan.
Mites kuningaspultti...?
( auton keula ylös ja pyörää pyörittämällä voi yrittää katsoa heittääkö rengas
pysty suunnassa )

Häviääkö tärinä jarrua painettaessa..?
Ja onko vanne suora..?
Ja onko vanteen keskireikä tarpeeksi väljä ja puhdas jotta vanne pääsee-
menemään riittävän syvälle..?
Onko vanteen sisäpinnalla mutaa tms..?
Ja jos on kyseessä alumiinivanne niin onko liimalla kiinnitetyt painot pysyneet
paikallaan.
( omista alu vanteista tipahti paino irti kun viime keväänä vaihdoin kesärenkaita )

Joskus on jopa jouduttu ottamaan rengas irti vanteelta, ja pyöräyttämään sitä
1/4 kierros että on saatu tasapainotettua se.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja kena »

9000urpo kirjoitti:iskarit olivat ainakin vuosi sitten vielä ihan hengissä katsastuksen mukaan, mutta ei oo tullut niitä paljon sen jälkeen tarkasteltua. lähiaikoina tuo pitäisi katsastaa taas. ..
Joo, tuota.. katsastusasemien iskaritestereiden lukemilla ei sitten ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Omassa autossa näytti iskarit jotain 70-80% tärinäpitoa ja sen takia lykkäsin iskareiden vaihtoa. Kun sitten purin etutolpat yläpään laakereiden vaihtoon, huomasin että molemmat iskarit olivat täysin "horot". Vastusta oli suurinpiirtein saman verran, kuin helkaman polkupyörän pumpussa..

EDIT: En siis sano, että kyse on kaikista katsastusasemista. Epäilin tuota iskareiden rikki olemista jo pidemmän aikaa ja ehdin käymään toteamassa kahdessa vuosikatsastuksessa, että niiden pitoarvot olivat uusien iskareiden veroiset, vaikka todellisuudessa auto makasi lähes pelkästään jousien päällä..
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

pitänee siis tarkastella nuo iskarit ihan muualla ja käydä näyttämässä renkaita rengasliikkeessä jos löytäisivät niistä heikkoutta/rikkinäisyyttä kudoksissa.

Onkohan noilla puslilla tai pallonivelillä mahdollisesti osuutta tärinään.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Täristää etupäästä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

9000urpo kirjoitti:pitänee siis tarkastella nuo iskarit ihan muualla ja käydä näyttämässä renkaita rengasliikkeessä jos löytäisivät niistä heikkoutta/rikkinäisyyttä kudoksissa.

Onkohan noilla puslilla tai pallonivelillä mahdollisesti osuutta tärinään.
Varmasti on mikäli niissä on välystä, kaikilla pyöränripustukseen liittyvillä osilla on.

Piileviä kudosvaurioita ei oikein rengasliikkeen tasapainotuskoneilla saa esiin, koneen kierrosluku kun ei ole kummoinen ja vasta ajettaessa keskipakovoima saattaa pullistaa rengasta katkenneen kudoksen kohdalta. Tuolla aloitusviestissähän mainitaan jo että tärinä alkaa siinä viidenkympin hujakoilla..?

Onko kuinka suljettu pois mahdollisuus sisempien vetonivelten osuudesta ongelmaan?

Kannattaa vaihtaa vielä toiseltakin puolelta renkaat päikseen etu- ja takapään välillä, ratissa tuntuvaa vispausta kun on hyvin hankalaa paikallistaa puolelle tai toiselle kuskin penkiltä käsin, voi yhtä hyvin olla toinenkin puoli mikä ravistaa.

Noita ripustuksien välyksiä kokeillessa kannattaa nostaa autoa tunkilla senverran ilmaan että jousituksen kuormitus kevenee, mutta ei kuitenkaan pyörät ilmaan asti niin että mahdollisesti väljäkin nivel vääntää jousituksen ääriasennossa itsensä välyksettömän tuntuiseksi. Eikä sitten laiteta päätä missään tilanteessa auton ja tontin väliin!
Vastaa Viestiin