9K:n vetonivel

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

9K:n vetonivel

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Taitaapi olla vetonivel tiensä päässä, mutta ajattelin kysäistä vielä teiltä kanssaSaabistit siunauksen tälle asialle, eli:

Kuskin puolelta ( siis pyöränripustuksen suunnalta :lol: ) kuuluu kahinaa aina käännyttäessä oikealle. Vasemmalle käännyttäessä ei kuulu niin selvästi, mutta toisinaan kuitenkin. Ympyrää ajettaessa kuuluu kahinaa ja napsutusta mutta kun painaa kytkimen pohjaan, niin napsutus lakkaa.
Kovassa kiiihdytyksessä kuuluu myös napsutus ja rahina.

Täytyy huomenna vielä tutkia sekin mahdollisuus, olisiko pyörän laakeri mennyt, koska vähän aikaa on kuulunut sellainen " humiseva " ääni, oireillen ihan kuin laakeri olisi menossa.

Voisiko tuo humina kuulua myös kuluneesta vetonivelestä?

Mutta oireiden perusteella veikkaisin vetoniveltä?
Hullu saa olla muttei työhullu
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Napsutuksen perusteella, vedossa/kurvassa, vetari.
Ratti laitaan ja vedätystä, ei saa kuulua naputusta
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Jeps laakerissa ei ollut väljää, joten voinko luottaa että tuo napsutus ja rahina kuuluu nimenomaan vetarista?

Eli voinko mennä ostamaan vetarin ja kiikuttaa auton pajalle?
Mitäs ootte mieltä?
Hullu saa olla muttei työhullu
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

kumpi ?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joskus voi olla vaikea sanoo kumpi puoi vetarista naksuttaa voi helposti testata.Nosta tunkilla toinen puoli ylös ja aja vaikka kolmosella
niin että vaan toinen pyörä pyörii käännä ohjaus linkkuun ja paina
jarruu kevyesti ja vedätä.Viallinen nivel naksuttaa selvästi,koita molemmat puolet.

Mutta ole varovainen että ei putoo tunkilta,murros on helppo vaihtaa ja
maksaa muistaakseni n.50e.Kannatta vaihtaa ajoissa jos särkyy jäät tielle.Joskus kestää ajaa naksuttavalla vaikka kuin kauvan mutta kaverilla hajos just muutamassa päivässä sen jälkeen kun alko kuuluu ääntä.
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

Kyllä tämä naksutus minusta aika selvästi kuuluu kuskin puolelta.

Motonestissa tais olla 58€, että ei paha

Muuten, sitten semmonen homma vielä,että kun mulla oli pyörä tänään irti ja pyörittelin tuota jarrulevyä, niin vetoakselissa on " väljyyttä " vaihdelaatikkoon / tasauspyörästöön nähden, eli se pyörii ihan muutamasta millistä puoleen senttiin ennen kuin ottaa lootassa vastaan mikään. Onko normaali " väljyyttä " vai kuuluuko huolestua. Entisessä takavetosessani en huolestunut, vaikka voimansiirrossa oli samanlaista väljyyttä...okei tunnustan, entinen auto oli Opel.... :roll:
Hullu saa olla muttei työhullu
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

vasen ??

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos oot varma että vasen on rikki niin vaiha vasen nivel.
ja jos vielä raksuttaa niin oiskohan sitten se oikee rikki??

Onhan siellä vaihteistossa/perässä pieni välys jos sulla on vaihde päällä
ja pyörität toista vetarii.
Kuljettaja
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
Paikkakunta: Mikkeli

Re: vasen ??

Viesti Kirjoittaja Kuljettaja »

YKÄ kirjoitti:Jos oot varma että vasen on rikki niin vaiha vasen nivel.
ja jos vielä raksuttaa niin oiskohan sitten se oikee rikki??
Tää saattaapi kyllä tietysti pitääkin paikkaansa... :oops:

Mutta pitää kokeilla tuota aiemmin kerrottua metodia ja varmistua vielä asiasta.
Hullu saa olla muttei työhullu
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Viallinen laakeri jurisee. Jos on löysällä/väljä, heiluu koko pyörä.
Välys helppo kokeilla tunkilla.

Vetonivelet naksuvat ja paukkuvat kun ratti on käännetty ääriasentoon. vedätättäessä kuuluva naksutus paljastaa viallisen vetarin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin