9K:n vetonivel
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
- Paikkakunta: Mikkeli
9K:n vetonivel
Taitaapi olla vetonivel tiensä päässä, mutta ajattelin kysäistä vielä teiltä kanssaSaabistit siunauksen tälle asialle, eli:
Kuskin puolelta ( siis pyöränripustuksen suunnalta ) kuuluu kahinaa aina käännyttäessä oikealle. Vasemmalle käännyttäessä ei kuulu niin selvästi, mutta toisinaan kuitenkin. Ympyrää ajettaessa kuuluu kahinaa ja napsutusta mutta kun painaa kytkimen pohjaan, niin napsutus lakkaa.
Kovassa kiiihdytyksessä kuuluu myös napsutus ja rahina.
Täytyy huomenna vielä tutkia sekin mahdollisuus, olisiko pyörän laakeri mennyt, koska vähän aikaa on kuulunut sellainen " humiseva " ääni, oireillen ihan kuin laakeri olisi menossa.
Voisiko tuo humina kuulua myös kuluneesta vetonivelestä?
Mutta oireiden perusteella veikkaisin vetoniveltä?
Kuskin puolelta ( siis pyöränripustuksen suunnalta ) kuuluu kahinaa aina käännyttäessä oikealle. Vasemmalle käännyttäessä ei kuulu niin selvästi, mutta toisinaan kuitenkin. Ympyrää ajettaessa kuuluu kahinaa ja napsutusta mutta kun painaa kytkimen pohjaan, niin napsutus lakkaa.
Kovassa kiiihdytyksessä kuuluu myös napsutus ja rahina.
Täytyy huomenna vielä tutkia sekin mahdollisuus, olisiko pyörän laakeri mennyt, koska vähän aikaa on kuulunut sellainen " humiseva " ääni, oireillen ihan kuin laakeri olisi menossa.
Voisiko tuo humina kuulua myös kuluneesta vetonivelestä?
Mutta oireiden perusteella veikkaisin vetoniveltä?
Hullu saa olla muttei työhullu
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
- Paikkakunta: Mikkeli
kumpi ?
Joskus voi olla vaikea sanoo kumpi puoi vetarista naksuttaa voi helposti testata.Nosta tunkilla toinen puoli ylös ja aja vaikka kolmosella
niin että vaan toinen pyörä pyörii käännä ohjaus linkkuun ja paina
jarruu kevyesti ja vedätä.Viallinen nivel naksuttaa selvästi,koita molemmat puolet.
Mutta ole varovainen että ei putoo tunkilta,murros on helppo vaihtaa ja
maksaa muistaakseni n.50e.Kannatta vaihtaa ajoissa jos särkyy jäät tielle.Joskus kestää ajaa naksuttavalla vaikka kuin kauvan mutta kaverilla hajos just muutamassa päivässä sen jälkeen kun alko kuuluu ääntä.
niin että vaan toinen pyörä pyörii käännä ohjaus linkkuun ja paina
jarruu kevyesti ja vedätä.Viallinen nivel naksuttaa selvästi,koita molemmat puolet.
Mutta ole varovainen että ei putoo tunkilta,murros on helppo vaihtaa ja
maksaa muistaakseni n.50e.Kannatta vaihtaa ajoissa jos särkyy jäät tielle.Joskus kestää ajaa naksuttavalla vaikka kuin kauvan mutta kaverilla hajos just muutamassa päivässä sen jälkeen kun alko kuuluu ääntä.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
- Paikkakunta: Mikkeli
Kyllä tämä naksutus minusta aika selvästi kuuluu kuskin puolelta.
Motonestissa tais olla 58€, että ei paha
Muuten, sitten semmonen homma vielä,että kun mulla oli pyörä tänään irti ja pyörittelin tuota jarrulevyä, niin vetoakselissa on " väljyyttä " vaihdelaatikkoon / tasauspyörästöön nähden, eli se pyörii ihan muutamasta millistä puoleen senttiin ennen kuin ottaa lootassa vastaan mikään. Onko normaali " väljyyttä " vai kuuluuko huolestua. Entisessä takavetosessani en huolestunut, vaikka voimansiirrossa oli samanlaista väljyyttä...okei tunnustan, entinen auto oli Opel....
Motonestissa tais olla 58€, että ei paha
Muuten, sitten semmonen homma vielä,että kun mulla oli pyörä tänään irti ja pyörittelin tuota jarrulevyä, niin vetoakselissa on " väljyyttä " vaihdelaatikkoon / tasauspyörästöön nähden, eli se pyörii ihan muutamasta millistä puoleen senttiin ennen kuin ottaa lootassa vastaan mikään. Onko normaali " väljyyttä " vai kuuluuko huolestua. Entisessä takavetosessani en huolestunut, vaikka voimansiirrossa oli samanlaista väljyyttä...okei tunnustan, entinen auto oli Opel....
Hullu saa olla muttei työhullu
vasen ??
Jos oot varma että vasen on rikki niin vaiha vasen nivel.
ja jos vielä raksuttaa niin oiskohan sitten se oikee rikki??
Onhan siellä vaihteistossa/perässä pieni välys jos sulla on vaihde päällä
ja pyörität toista vetarii.
ja jos vielä raksuttaa niin oiskohan sitten se oikee rikki??
Onhan siellä vaihteistossa/perässä pieni välys jos sulla on vaihde päällä
ja pyörität toista vetarii.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 18:48
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: vasen ??
Tää saattaapi kyllä tietysti pitääkin paikkaansa...YKÄ kirjoitti:Jos oot varma että vasen on rikki niin vaiha vasen nivel.
ja jos vielä raksuttaa niin oiskohan sitten se oikee rikki??
Mutta pitää kokeilla tuota aiemmin kerrottua metodia ja varmistua vielä asiasta.
Hullu saa olla muttei työhullu
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Viallinen laakeri jurisee. Jos on löysällä/väljä, heiluu koko pyörä.
Välys helppo kokeilla tunkilla.
Vetonivelet naksuvat ja paukkuvat kun ratti on käännetty ääriasentoon. vedätättäessä kuuluva naksutus paljastaa viallisen vetarin.
Välys helppo kokeilla tunkilla.
Vetonivelet naksuvat ja paukkuvat kun ratti on käännetty ääriasentoon. vedätättäessä kuuluva naksutus paljastaa viallisen vetarin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3