Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
konsumies
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 14:59

Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja konsumies »

Tervehdys.
Tuli männäviikolla hankittua 9000 CSE 2,3t perheeseen.
Ankaran searchin käytön jälkeen muutama kysymys pulpahti mieleen kun ei tuolta FAQ-osiostakaan oikein löytynyt vastausta;

1. Autolla ajettu 339tkm ja täydellinen (siis todella täydellinen) huoltokirja. Miten näissä nokkahihnan vaihtoväli (vai onko ketjulla :oops: )?

2. Abs-anturin valo palaa koko ajan kojetaulussa - mistä lähtisi vikaa etsimään?

3. Keskuslukko ei toimi (ei avaimesta eikä kaukosäätimestä). Autoon on jälkiasennettu Cobran hälytin ja ajonesto. Mistä lähdetään tutkimaan?

4. Tehoja tietysti tekee mieli lisää...auto on vm. 1/95; lastu? Stage 1/2/3?
EDIT: ja saa tarjota lastuja ja muita vaikka privalla

Tosiaan olen hieman kuutamolla näistä Saab-jutuista ja kun tuo search ja faq-osiokaan eivät auttaneet niin pyydän nöyrästi näin apua
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja Kaide »

1. ketjulla on, mutta noilla kilsoilla jakopään ja tasapainoakseleiden ketjut kannattaisi ehkä laittaa uusiksi. Tosin jos ei rallata, niin mikäs siinä...

2. Jonkun pyörän abs anturi likainen tai johto poikki. Ensin antureiden irroitus ja putsaus , sitten mittailemaan akvaariokoteloon ( pyyhkimien alla ) tulevista johdoista jotta näkyykö mitään eloa ohmeissa kun samalla pyörittää pyörää
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaide kirjoitti:näkyykö mitään eloa ohmeissa kun samalla pyörittää pyörää
Pyöräanturi generoi 0,1 V vaihtojännitteen, anturin vastusarvo ei muutu pyöripä pyörä tai ei.

Keskuslukon osalta pitäisi selvittää onko häly kytketty ohjaamaan alkuperäistä keskuslukkoa, vai onko keskuslukon alkuperäinen boksi poistettu kokonaan. Jos häly ohjaa alkuperäistä keskuslukkoa, vika todennäköisesti on keskuslukon boksissa kuskin jalkatilassa. Bokseissa on usein juotosvikoja, ilmeisesti usein myös releissä vikaa. Boksin juotokset uudelleen juottamalla voi päästä jo pitkälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
konsumies
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 14:59

Re: Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja konsumies »

Kaide kirjoitti:1. ketjulla on, mutta noilla kilsoilla jakopään ja tasapainoakseleiden ketjut kannattaisi ehkä laittaa uusiksi. Tosin jos ei rallata, niin mikäs siinä...

2. Jonkun pyörän abs anturi likainen tai johto poikki. Ensin antureiden irroitus ja putsaus , sitten mittailemaan akvaariokoteloon ( pyyhkimien alla ) tulevista johdoista jotta näkyykö mitään eloa ohmeissa kun samalla pyörittää pyörää
Ja kiitos tästä. Testiryhmä testaa. Ja ei rallata...

Tällaisen ketjun löysin lastutukseen liittyen http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30823
Mistä ostaa, mitä maksaa (siis tuo stage 1)? Vai kannattaako harkita jotain jämäkämpää?
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

konsumies kirjoitti:
Kaide kirjoitti:1. ketjulla on, mutta noilla kilsoilla jakopään ja tasapainoakseleiden ketjut kannattaisi ehkä laittaa uusiksi. Tosin jos ei rallata, niin mikäs siinä...

2. Jonkun pyörän abs anturi likainen tai johto poikki. Ensin antureiden irroitus ja putsaus , sitten mittailemaan akvaariokoteloon ( pyyhkimien alla ) tulevista johdoista jotta näkyykö mitään eloa ohmeissa kun samalla pyörittää pyörää
Ja kiitos tästä. Testiryhmä testaa. Ja ei rallata...

Tällaisen ketjun löysin lastutukseen liittyen http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30823
Mistä ostaa, mitä maksaa (siis tuo stage 1)? Vai kannattaako harkita jotain jämäkämpää?
Esim. Procar service Jyväskylässä myy Speed Partsin virejä ja hinta taitaa olla Stage 1:llä 600 euron paikkeilla. Soittamalla selviää tarkemmat tiedot.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uuden Saabistin 9000-kysymyksiä (myös tyhmiä)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saab90087 kirjoitti: Esim. Procar service Jyväskylässä myy Speed Partsin virejä ja hinta taitaa olla Stage 1:llä 600 euron paikkeilla. Soittamalla selviää tarkemmat tiedot.
Noin kymmenesosahintaan löytyy samanlaisia softia myös täältä jos hommaat jonkin Trionic 5.5-purkin purkaamolta tms. ohjelmoitavaksi taikka lähetät omasi tänne ohjelmoitavaksi ja voit seisottaa autoa pari päivää.

Magneettiventtiilin ja letkut tarvitset myös luonnollisesti (Speedpartsilla 160e sarja näemmä). Myös paremman ja halvemman T7-venttiilin laittaminen pienellä modifioinnilla on yksi mahdollisuus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin