Peruutusvaloista
Re: Peruutusvaloista
Joo laitoin 1-pykälän asennusvaiheessa ja kai ne on kaikki menny oikein kun vaihteet löytyy oikeista paikoista ja muutenkin toimii erittäin hyvin. Missä tuo peruutusvalon kytkin on? Se on vissiin laatikon puolella kun heitti toimimasta rempan jälkeen...
Saab 9000 2.3i -92
Re: Peruutusvaloista
Pakkivalokytkin on automaatissa keskikonsolissa vaihteenvalitsimen juuressa. oletko ihan varma että vaihteet toimii oikein, ykkösasennossa ajaa pelkästään ykkösellä ja P-asennossa pyörät lukossa, ja N vapaalla?
Eli oliko sekä vaihteenvalitsin että tanko venttiiliaivossa ykkösellä kun kokosit?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p111356
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/
Eli oliko sekä vaihteenvalitsin että tanko venttiiliaivossa ykkösellä kun kokosit?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 56#p111356
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ZF-jouset/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Peruutusvaloista
Kyllä ne vaihteet toimivat täysin oikein ja kaikki pelaa kuten pitääkin, on tuosta remontista jo viikko aikaa ja sattumalta pari päivää sitten huomasin pimeällä tuon valohommelin. En sit tiedä onko tuo ominaisuus tullu laatikonrempan yhteydessä vai ei, mutta kuitenkin nyt valot palavat N-asennossa. Miten tuohon valokytkimeen pääsee käsiksi ilman väkivaltaa? Otin sen torx-ruuvin pois siitä kepin etupuolelta mutta ei tuntunut paneeli lähtevän pois, onkos tuohon jotain kikkoja vai revinkö sen surutta irti?
Saab 9000 2.3i -92
Re: Peruutusvaloista
Sain aukaistua ja näytti tosiaan tuo kytkin olevan piirilevyllä jossa oli pari nastaa jotka yhdistymällä valot syttyvät. Miten ihmeessä tämä on tämmöseksi mennyt, kun vaihdekeppikin on täysin oikeassa suhteessa vaihdekaavion kans.
Saab 9000 2.3i -92
Re: Peruutusvaloista
No nyt sitten tarkemmin kattelin ja kyllähän se keppi näyttää olevan hiukan eri asennossa kuin vaihdekaavio, eli se punainen vaihdeilmaisin on oikeassa kohdassa mutta keppi vähän sen etupuolella. Ilmeisesti se sitten on matolaatikon asennusvaiheessa mennyt ne puolipyöreät hammasrattaat hampaan verran pieleen. Mutta jos näin on käynyt, eihän laatikon pitäisi toimia kunnolla? Ja tyttökaveri tuossa vielä sekoitti soppaa ja sanoi että toi keppi on jo aikaisemmin ollut vähän eri kohdassa, en sit tiedä
Pitää tuon ohjeen mukaan säätää keppi oikeaan kohtaan kattoa korjaantuuko sillä --> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 44#p302744
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pitää tuon ohjeen mukaan säätää keppi oikeaan kohtaan kattoa korjaantuuko sillä --> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 44#p302744
Saab 9000 2.3i -92
Re: Peruutusvaloista
Myös koko valaistun vaihdevalitsinkaavion eli sen kirkkaan osion numeroineen saa paneelista irti ja liukumaan eessuntaas satunnaisesti kepin, tai "melan" mukana, ilmeisesti lyömällä ja kiinnikkeet rikkomalla. Nykyisessä kulkineessani tämän on joku eesmennyt suorittanut.
Re: Peruutusvaloista
Se kirkasmuovinen asteikkohan on lähinnä vaan alakautta painettu paikalleen kannessa olevaan samanmuotoiseen aukkoon.Minuteman kirjoitti:Myös koko valaistun vaihdevalitsinkaavion eli sen kirkkaan osion numeroineen saa paneelista irti ja liukumaan eessuntaas satunnaisesti kepin, tai "melan" mukana, ilmeisesti lyömällä ja kiinnikkeet rikkomalla.
Jos asteikko on pois paikaltaan, sen kyllä huomaa.
Kannen irrottamalla pystyy polttimoaukon kautta työntämällä painamaan asteikon takaisin ylös. Pitää vaan varoa naarmuttamasta sitä mustaa maalausta, joka siellä alapinnalla on. Naarmujen kohdalta alkaa valo paistaa ikävästi valkoisena läpi
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Peruutusvaloista
No mullahan pomppas useammallaki hampaalla ekalla yrityksellä, oli se toinen puoliratas päässy nousemaan. Oli hauskaa kun keppi liikkui vain P-R-N-D-3-2 väliä ja 1 jäi pois. Ainakin P ja N oli kuitenkin paikoillaan, parkissa huomasi miloin oli N. Koitin käynnistää autonkin vasta kun koko matolaatikko oli takaisin paikoillaan ja kaikki ruuvit kiristetty (torx-"linkkari" oli käytössä, sillä ei liian tiukkaan kiristellä, tarvikohan jotain ruuveja kiristellä tiukemmasti, toivottavasti ei?).Juuseri kirjoitti:Ilmeisesti se sitten on matolaatikon asennusvaiheessa mennyt ne puolipyöreät hammasrattaat hampaan verran pieleen. Mutta jos näin on käynyt, eihän laatikon pitäisi toimia kunnolla?
Se vaihdeindikaattori tais näyttää mitä sattuu. Kuvasta katsoin missä asennossa jus:lla oli ollut nuo hammasrattaat ja laitoin juuri samoihin asentoihin ja varovainen kasaus, ja toimii myös indikaattori juurikin oikein.
Re: Peruutusvaloista
Säädin tuon vaihdekepin oikeaan asentoon ja indikaattori on oikeassa asennossa, sekä vaihteet toimivat kuten pitää joten voin todeta rempan onnistuneen ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saab 9000 2.3i -92
Re: Peruutusvaloista
On tullut tässä talven aikana pimeällä huomattua että peruutusvalot toimii puolella pykälällä väärin. Vaihteisto toimii oikein.
Eli kun laittaa R ei peruutusvalot tule ennenkuin varovasti taputtaa välyksen verran N suuntaan, N-asennossa taas peruutusvalot palaa ja sammuu jos taputtaa sen välyksen verran D:lle.
Peruutusvalon kytkintä pitäis siis säätää vähän.
Vai voiko olla että ne puolipyöreät hammasrattaat ei olis ihan kohdillaan? Kuitenkin jousten vaihdon jälkeen peruutusvalot toimi kuten pitää.
Voiko lämpötilojen vaihtelu aiheuttaa tuon? Auto kun ei ole liikennekäytössä ja seisoo pihalla pakkasissa ja silloin tällöin starttailen ja lämmittelen.
Semmonen lisähuomio että kun valot ei ole päällä kuskinpuoleiseen etukulmaan syttyy parkkivalo kun laittaa pakille, sivuperuutusvaloja tuossa ei pitäis olla kytkettynä (en ainakaan ole itse kytkenyt) eli onkohan tuossa joku hassu maadotusongelma vai onko joku huomaamaton sivuperuutusvaloasennus kun tosiaan vain se 5w parkkilanka palaa eikä 21w lanka? Parkkivalon kirkastumistakaan ei tapahdu jos on valot päällä peruutellessa, ja polttimon kantaan ei tule ylimääräistä piuhaa.
Eli kun laittaa R ei peruutusvalot tule ennenkuin varovasti taputtaa välyksen verran N suuntaan, N-asennossa taas peruutusvalot palaa ja sammuu jos taputtaa sen välyksen verran D:lle.
Peruutusvalon kytkintä pitäis siis säätää vähän.
Vai voiko olla että ne puolipyöreät hammasrattaat ei olis ihan kohdillaan? Kuitenkin jousten vaihdon jälkeen peruutusvalot toimi kuten pitää.
Voiko lämpötilojen vaihtelu aiheuttaa tuon? Auto kun ei ole liikennekäytössä ja seisoo pihalla pakkasissa ja silloin tällöin starttailen ja lämmittelen.
Semmonen lisähuomio että kun valot ei ole päällä kuskinpuoleiseen etukulmaan syttyy parkkivalo kun laittaa pakille, sivuperuutusvaloja tuossa ei pitäis olla kytkettynä (en ainakaan ole itse kytkenyt) eli onkohan tuossa joku hassu maadotusongelma vai onko joku huomaamaton sivuperuutusvaloasennus kun tosiaan vain se 5w parkkilanka palaa eikä 21w lanka? Parkkivalon kirkastumistakaan ei tapahdu jos on valot päällä peruutellessa, ja polttimon kantaan ei tule ylimääräistä piuhaa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 23:13
- Paikkakunta: kurikka
Re: Peruutusvaloista
Voisiko joku neuvoa että missä sijaitsee -96 CD manuaali tonnarissa peruutusvalojen kytkin? Kummatkaan peruutusvalot ei toimi vaikka polttimot ovat uudet ja sulake ok..
Enpä muuten edes tiennyt että niitä valoja on kahdet!!
Enpä muuten edes tiennyt että niitä valoja on kahdet!!
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
ISO PAHA SUSI
Re: Peruutusvaloista
Vaihdelaatikossa ABS pumppu yksikön alla. Tarkistaisin ensiksi takalaatikon johtosarjan saranan kohdalta.ÄÄÄTTSIHHHh kirjoitti:Voisiko joku neuvoa että missä sijaitsee -96 CD manuaali tonnarissa peruutusvalojen kytkin? Kummatkaan peruutusvalot ei toimi vaikka polttimot ovat uudet ja sulake ok..
Enpä muuten edes tiennyt että niitä valoja on kahdet!!
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx