Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

http://laatu.org/~mik4/17062008270.jpg
Tässä ilmeisesti ulkoinen tuuletin eli nuo vanhemmat osat?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, vanhemmalle laturille vaikuttaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko tietoa sopiiko uudempi, eli sisätuuletettu 90A:n laturi pitkälohkoiseen B234:ään vanhemman 80A:n laturin tilalle, vai onko noiden kiinnityskorvakkeissa jotain eroja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja gilmer »

No nyt olis minullakin laturi huolia. Kyseessä siis 92 2.3

Motonetin mukaan:

2,0 85--4.85 70A (hihnapyörä vanhasta!). . . . . . . . . . 13-2075 99.90 ??? P20
2,0 5.85--93 80A moniurahihnapyörällä/ULKOtuuletus. . . . 13-2077 99.50 ??? P20
2,0/2,3/3,0 91--98 90A SISÄtuuletettu. . . . . . . . . . . 13-2333 189.00 ??? P50

Mutta minulla on tuon edellisen kuvan mukainen vanha ulkotuuletettu, eli siis käykö molemmat ristiin 80A -> 90A ja 90A -> 80A?

Tuota kymmentä amppeeria ei huomaa ajossa muutakuin parempana kiihtyvyytenä :lol:
ex 9000CS 2.3 -92
gilmer
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 21:07
Paikkakunta: HML

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja gilmer »

Laturi vaihdettu!

Laitoin tuon 80A, vähän piti viilata ja laittaa vanhasta hihna pyörä, mutta toimii.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Paljon on realistinen aika tuollaiseen vanhempaan tonnariin (-86) jännitteensäätimen vaihdolle?

Vien auton eräälle paikalliselle "yrittäjälle", kun ei ole omia tiloja ja vehkeitä.. Ainakin puhelimessa kaveri tuntui tietävän, että ei ole helpoin mahdollinen automalli vaihtaa, mutta aika-arviota en vielä saanut. Juttelen toki asiasta vielä, ennen kun auton luovutan. Öljyt vaihdetaan koneeseen samaan syssyyn.

Varmaan kahteen tuntiin pitäisi hoitua?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Paljon on realistinen aika tuollaiseen vanhempaan tonnariin (-86) jännitteensäätimen vaihdolle?
Mitään ylimääräistä ei säätimen vaihtamiseksi tarvitse purkaa, pystyy melkein vaihtamaan ihan yläkauttakin öljyn mittatikun vierestä kurottamalla, jos on hoikat hauikset.

Alakautta pääsee paksummillakin käsillä. Jos ruuvit aukeavat ongelmitta, niin vaihtuu jopa puolessa tunnissa.

Uudemmissa tontuissa vasta tulee ongelmaa säätimen vaihtamisesta, kun säädin on lauturin kuoren sisällä ja laturin takapuolella jotain kampetta jota tässä vanhassa ei ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Onkos kenelläkään kokemusta onnistuuko jännitteensäätimen vaihto uudempaan laturiin irroittamatta koko laturia? Vai tarvitseeko se paria kätilöä onnistuakseen?

Härveli on 9000 2.3t aut vm -98

Kalustoa ei tietenkään saa lämpimään, eikä tuolla pakkasessa huvittaisi resuta yhtään enempää kuin on pakko... :(
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

pandemon kirjoitti:Onkos kenelläkään kokemusta onnistuuko jännitteensäätimen vaihto uudempaan laturiin irroittamatta koko laturia? Vai tarvitseeko se paria kätilöä onnistuakseen?

Härveli on 9000 2.3t aut vm -98

Kalustoa ei tietenkään saa lämpimään, eikä tuolla pakkasessa huvittaisi resuta yhtään enempää kuin on pakko... :(
Onnistuu. Mutta ranteet on verillä :roll:. Ite vaihdoin ko säätimen kerrostalon parkkipaikalla, polvilleen vaan koneen päälle ja ronkkimaan, muistaakseni öljytikun kannake kannattaa irrottaa niin saa kädet paremmin imarin alle. samoten niille imarista taaksepäin lähteville letkuille ehkä kannattaa tehdä jotain.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Omaanikin katselin, että hieman on öljytikku tiellä, ettei saa takakantta niin helposti irti. Vanhaan -92 malliin sai lataussäätimen hyvin alakautta vaihdettua, kun oli monttu käytössä.
Ainakin peruskorjattu laturi on huomattavasti kalliimpi, mutta kerran ainakin pelkällä lataussäätimen vaihdolla pitäisi onnistua, kait ne luikurenkaat o,5 milliä kestää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Millaista lukitsinta olette käyttänyt tuossa hihnankiristimessä? Alfa 155 2.5 TD:ssä näyttää olevan samanlainen kiristin ja siihen olen laittanut ison letkuklemmarin. Tosin levinneen kiristimen saa kokoon ja pysymään koossa sisällä olevilla kolmella pienellä jousella, jotka viritetään tapissa olevaan uraan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja Kumi »

VMTD kirjoitti:Millaista lukitsinta olette käyttänyt tuossa hihnankiristimessä? Alfa 155 2.5 TD:ssä näyttää olevan samanlainen kiristin ja siihen olen laittanut ison letkuklemmarin. Tosin levinneen kiristimen saa kokoon ja pysymään koossa sisällä olevilla kolmella pienellä jousella, jotka viritetään tapissa olevaan uraan.
M10 kierretangosta n:30cm. kolme m10 jatkomutteria joista yhdetstä porataan kierteet pois, ja 1 paksu seskolevy halki leikattuna tulee hyvä kestävä pienellä hitsauksella, ja kätevä. M8 taipuu aika pahasti.

Laturin korjaukseen itse ainakin suosittelisin metoodia lokarit irti tehostimen pumppu irti ja laturi pöydälle. Samalla saa vaihdettua laakerit ja mahd. liukurenkaat.

Tulee paremmin kasattua ja ei ole kätilön kädet verillä.

T: Kurko
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ahaa, sielä onkin sivussa paikka lukitsimelle, fiksusti suunniteltu. Tattista vaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Laturin vaihto -94 -> tonnariin

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Kiitos Jouni.
Tästä rohkaistuneena rupesin vaihtamaan pelkkää jännitteensäädintä purkamatta laturia irti.

Olen muiden kanssa samaa mieltä että mielummin olisin purkanut laturin ja laittanut sen kerralla kuntoon. Liukurenkaat oli jo selkeästi urilla. Mutta kun ei nyt ollut aikaa/mahdollisuutta tehdä hommaa kunnolla, niin kalusto vaan ajokuntoon ja kassellaan kevväämmällä. :(

Noh, olihan hitonmoinen revohka. Ja vaati sen että lopulta uhkasin saappia tunkemalla tunkin alle ja löysäsin jo renkaan manaillen laitteelle "nyt irrotellaan taas sisälokasuojaa...".

Eli toimet:
1) Narut akusta irti
2) Öljyn mittatikun "jalka" irti.
3) Letkuja sen verran sivuun kuin mahdollista ja narut laturista irti.
4) Muovikansi laturin perästä irti. Kyllä se lähtee ja mahtuu, mutta ainakin näillä pakkasilla "kynnet" meni poikki. (Kyllähän se kestää niillä ruuveillakin :roll:)
5) Säätimestä ruuvit auki. Se alempi on oikeasti aivan vi*maisessa paikassa. Ja siinä vieressä on täkynä ihan pikkasen helpompi ruuvi joka EI pidä säädintä kiinni. Ja säätimen ruuvit näyttivat olevan lukitteella kiinni, liekö sitten etteivät ole boschin tehtailla luottaneet noihin turkkilaisiin kasauslinjalla. Siinä meni jo sen verran aikaa että harkitsin jo kuitenkin laturin irroitusta. Lopulta alempikin ruuvi aukesi, tosin siihen ei passaa enää kuin pyöreäpäinen meisseli. Eli varaudu vaihtamaan ruuvit (kuusiokantaisiksi).
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä... (Muista varata semmoinen pilteman noukintaväline viereen jo valmiiksi)

Aikaa meni.. ja meni .. ja meni ... lähinnä tuon pakkasen vuoksi.
Jos suunnittelet samanlaista kamikazekorjausta varaa mukaan myös lyhyt tumppimeisseli (PH2 ristipääkärki). Se ehkä sopii sinne laturin taakse imusarjan alle johtojen ja letkujen väliin.

Se mikä tässä yllätti oli että myös latauksen merkkivalo korjaantui (yksi ilta meni ihmetellessä että onko vika jossakin muualla kuin säätimessä kun ei laturin merkkivalo vilahdakkaan. Ja valoon kyllä yltää tieturin luukun kautta ja vielä paremmin kun irroittaa myös automaatti-ilmastoinnin ohjauspanelin).

Nyt lataa kiltisti ~14,2 voltilla eikä äiteemuorilta lopu taas sähköt kauppareissulla...
(Ihme kranttu tuo yksilö. Ei toiminut enää vaikka oli hiiliä vielä ainakin milli jäljellä 8O )
Vastaa Viestiin