ABSit ABSit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jagaus
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Elo 07, 2008 14:11

ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja jagaus »

Mulla on -97 tonnari, jossa palaa ABSin valo koko ajan. Käytin tonnarin vikakoodinluvussa eräällä autokorjaamolla, mutta eivät saaneet koodeja irti (Metro-Autoon en uskaltanut ees soittaa...). Mittasin pyöränanturit ja kaikki antaa signaalit, mutta etupyörissä signaalitaso on heikompi, molemmissa. Toisen takapyörän anturi antoi omituiset lukemat, mutta puhdistus ja uudelleen asennus auttoi.
Pitääkö tuo boksi nollata, ennenkuin tilanne laukee?
Onko kellään ideoita mistä hakea vikaa?

-Jagaus
Pahin sairaus - Saabismi ...varmaan jo kymmennes Saab perheessä
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mää näistä tevesin syteemeistä mitää ymmärrä, mutta yleensä on niin, jotta jos ei mitää koodeja saa kunnollisella lukijalla ulos, on ohjausyksikön sähkönsaanti hukassa.

Eli ensin tarkistamaan virroitukset ja maadoitukset.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

ajn kirjoitti:Mää näistä tevesin syteemeistä mitää ymmärrä, mutta yleensä on niin, jotta jos ei mitää koodeja saa kunnollisella lukijalla ulos, on ohjausyksikön sähkönsaanti hukassa.

Eli ensin tarkistamaan virroitukset ja maadoitukset.
Tonnarissa taitaa olla Aten systeemit ja niiden luenta ei onnistu normaalilla vikakoodilukijalla. Tech 2:lla saa vikakoodit luettua. Jarrujärjestelmän osat ovat sen verran kallita, että luenta ei muodostu suurimmaksi kuluksi.

Kannattaa tarkistaa akvaariokotelosta ABS jarrujen ohjausyksikön liitin, jossa maadoitus liittimissä saattaa olla hapettumaa. Myös pumppuyksikön liittimet kannattaa käydä läpi, koska ne on aika alttiina kosteudelle ja lialle.

Omissa tonnareissa on ainakin anturivika, pumppuyksikön tilapäinen häiriö ja polkimen asentoanturin viat ovat hävinneet seuraavassa käynnistyksessä automaattisesti (vian korjauksen jälkeen).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kysyn nyt tässä samassa omasta srs-ongelmastani.
Srs-valo palaa / vilkkuu koko ajan. Tech antoi viaksi: Pysyvä vika kuljettajan puoli, pysyvä vika apukuskin puoli.
Tuon tarkempaa kuvausta ei osannut antaa. Onko tuo sitten keskusyksikön vika, sillä tuskin nyt molempien puolien anturit hajoavat yhtäkkiä kesken ajon. Tai onko tietoa, että antaako ratin sisällä oleva liuska vioittuessaan tuollaisen ilmoituksen? Techillä nollaus ei auttanut, vaan valo syttyi heti uudestaan.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tässä yksi mahdollinen vikakohde..
Kuva
Pistokkeiden ollessa kiinni......
JÄRJESTELMÄÄ EI SAA MENNÄ MITTAILEMAAN YLEISMITTARILLA.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Omassa 9k:ssa oli ns. tyyppivika eli kuskinpuoleinen anturi rikki. Kävin kerran lukemassa SAAB liikkeessä vikakoodia mutta eivät saaneet mitään ulos. Tyly kommentti ABS keskusyksikkö rikki. Tuotahan en purematta niellyt vaan käväsin toisessa paikassa lukemassa jossa oli myöskin Tech2 mutta softat myös vanhemmille autoille ja kappas vika löytyi hetimiten. Vaihtotyö 30min ja osa 208e tarvikkeena 213e
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi kirjoitti:
9000CS... kirjoitti:Kysyn nyt tässä samassa omasta srs-ongelmastani.
Srs-valo palaa / vilkkuu koko ajan. Tech antoi viaksi: Pysyvä vika kuljettajan puoli, pysyvä vika apukuskin puoli.
Tuon tarkempaa kuvausta ei osannut antaa. Onko tuo sitten keskusyksikön vika, sillä tuskin nyt molempien puolien anturit hajoavat yhtäkkiä kesken ajon. Tai onko tietoa, että antaako ratin sisällä oleva liuska vioittuessaan tuollaisen ilmoituksen? Techillä nollaus ei auttanut, vaan valo syttyi heti uudestaan.
Spiraali antaa kuskin tyynyn vian, ei törmäysanturivikaa.
Näinhän se taitaa olla.
ex tontussa tuon SRS valon palamisen aiheutti oikeanpuoleinen liike anturi ( kiihtyvyys anturi ) törmäysanturi vai mikä se nyt oli.. :?

Kannattaa tsekata näitten antureitten pistokkeiden kunto.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ABSit ABSit

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kiitokset 9000CD23T ja Mimmi 8)
Jatketaan tutkimista.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin