pitäis pukille päästä!? läpi meni, että paukahti, leimalle!
pitäis pukille päästä!? läpi meni, että paukahti, leimalle!
siis jotta saisi tuon tonnarin leimaa varten pestyä moottoristansa alapuolelta, paineella mieluummin ja liuotinta jo on.
nyt vasta kunnolla tuon katselin alta kun pihassa tunkkasin hallitunkinkäävällä vähän ilmaan ja oli se pirun öljyinen koko moottoristansa, mikä on vanhemmalle tonnarille suht normaali ominaisuus, vähän niinkuin brittipyörät merkkaavat reviiriään jne. plaa plaa..
öljyt laskin pois, mutta apuva! öljynsuodatin on pikkusen hankalassa välissä kun tila alla maaten on ahdas ja pakoputkia ym. tukivarsia siinä on vähän edessä. sellaista virallista ö-suodattimen avaajaa mulla ei tietenkään ole. koitin sitä hakata meisselillä, muttei tilanahtaudesta johtuen onnistunut. olisiko joku letkupatentti tai terävämpi meisseli ja vasara hyvät olla avaamiseensa.
yllätyin kun öljypropun pultti oli niinkin pieni kuin 13 mm! kun konttasin auton alle olin ottanut avaimia mukaan mallia 22, 19, 17, 15, 14 mm ja arvelin, että jollain noista sen on pakko aueta, mutta ei, 14 lipesi, olen tottunut motskareissa ym vekottimissa, että yleensä proppu on 14, 17 tai 19 mm. no samapa se, pääasia, että aukesi oikealla hylsyllä. se olikin helpossa paikassa.
siis onko jollain suosituksia jostain ti - painepesupaikasta helsingin-espoon-vantaan alueilla, joissa auton saisi nostettua edes hieman ylemmäs kuin kotipihalla? tai onko edes tietoa sellaisesta paikasta, kenelläkään?
kiitos jo etu- ja takakäteen.
koitan suodatinta saada aamusella irti ja pitää muistaa laskea vielä öljyt sitten koneeseen.
t. rotisko
nyt vasta kunnolla tuon katselin alta kun pihassa tunkkasin hallitunkinkäävällä vähän ilmaan ja oli se pirun öljyinen koko moottoristansa, mikä on vanhemmalle tonnarille suht normaali ominaisuus, vähän niinkuin brittipyörät merkkaavat reviiriään jne. plaa plaa..
öljyt laskin pois, mutta apuva! öljynsuodatin on pikkusen hankalassa välissä kun tila alla maaten on ahdas ja pakoputkia ym. tukivarsia siinä on vähän edessä. sellaista virallista ö-suodattimen avaajaa mulla ei tietenkään ole. koitin sitä hakata meisselillä, muttei tilanahtaudesta johtuen onnistunut. olisiko joku letkupatentti tai terävämpi meisseli ja vasara hyvät olla avaamiseensa.
yllätyin kun öljypropun pultti oli niinkin pieni kuin 13 mm! kun konttasin auton alle olin ottanut avaimia mukaan mallia 22, 19, 17, 15, 14 mm ja arvelin, että jollain noista sen on pakko aueta, mutta ei, 14 lipesi, olen tottunut motskareissa ym vekottimissa, että yleensä proppu on 14, 17 tai 19 mm. no samapa se, pääasia, että aukesi oikealla hylsyllä. se olikin helpossa paikassa.
siis onko jollain suosituksia jostain ti - painepesupaikasta helsingin-espoon-vantaan alueilla, joissa auton saisi nostettua edes hieman ylemmäs kuin kotipihalla? tai onko edes tietoa sellaisesta paikasta, kenelläkään?
kiitos jo etu- ja takakäteen.
koitan suodatinta saada aamusella irti ja pitää muistaa laskea vielä öljyt sitten koneeseen.
t. rotisko
Viimeksi muokannut rotisko, Ke Loka 29, 2008 17:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: pitäis pukille päästä!?
Kuukkeli sanoo kun laittaarotisko kirjoitti:
siis onko jollain suosituksia jostain ti - painepesupaikasta helsingin-espoon-vantaan alueilla, joissa auton saisi nostettua edes hieman ylemmäs kuin kotipihalla? tai onko edes tietoa sellaisesta paikasta, kenelläkään?
t. rotisko
ti halli vantaa
Kannattaa hakea öljynsuodatinta varten ihan avain, itsellä on sellainen leukamalli.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: pitäis pukille päästä!?
Muuralan neste esim.Siellä kaksi TI-hallia joissa onnistuu, toiseen ajaa suoraa telineeseen ja vivusta ylös(helppo) eli onnistuu esim hommat joissa paino pyörillä.Toisessa onnistuu sitte kaikki muu, eli nostokohdille palkit, eli renkaat roikkuu vapaana.En tiedä selitinkö selvästi mutta tiedoksi vaan.Molemmissa on painepesuri, joka on siis kunnollisella paineella ampuva.Hinta joku 5-6 euroa 30min ja saa suihkutella ilman mitään poletteja ja paljon parempi pesuri ku niissä poletti "paine" pesuissa.
Re: pitäis pukille päästä!?
kiitti. muurala on hieman etäällä täältä katsoen, mutta tuo tiksin neste oli jo tullutkin jossain guuggelinhaussa esiin. rusan shellillä kävin kyseleen, mutta on vain maantasaisia polettipaikkoja ja lisäksi paljon identitettikriiseissä rypeviä teinituuninkeja, sekä sillinhajuisia purkkaa jauhavia pissiksiä. ilo niitä on siellä vanhemman einiinherrasmiehen katsella, vaikkei kotiinsa välttämättä sellaisia haluaisikaan.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: pitäis pukille päästä!?
Kannelmäen Nesteellä on myöskin pyöriltä nostava nosturi. Painepesuria ei, mutta tavallinen vesiletku löytyy.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: pitäis pukille päästä!?
Iske ruuvari sisään siihen putsariin ja väännä sitten tiukka kohta auki. Tämän jälkeen lähtee hiljakseen ja helposti ahtaastakin paikasta. Vähän sotkuista, mutta onnistuu varmasti tiukemmankin putsarin irrotus kotikonstilla.
Joskun näin tehnyt
Joskun näin tehnyt
Hanaa hillitysti!
Re: pitäis pukille päästä!?
tein just tuon wanhan konstin. hakkasin vasaralla ohuen ruuvimeisselin läpi suotimen kylestä ja jo vääntyi. samaa piti kerran käyttää prätkänkin öljynsuodatinta avatessa. heti helpotti. yritin kaikki muut konstit jo moneen kertaan.
kova yliyrittäminen ja vanhat venäläis-suomalaiset konstit korvaavat joskus puuttuvat työkalut, sen olen kokenut. vähän öljyä valui ruuvinreiästä takin hihankauluksesta kyynärpäihin asti, mutta onpahan nyt dödöt kunnossa. jos tästä jo potkiaisiin vielä selviäisi. vielä on koekäynnistys tekemättä. vähän jänskättää, että kuseeko allensa kaiken vai mitä tekee, ehehhiö
öljynä laitoin teboilin goldia 5w40 ja uusi orggissuodatin. myös suihkuttelin erinäisiä voitelua vaativia kohteita aseöljyllä, kuten ovien tiivisteet ja sähköliittimien kohtia.
pitänee katella löytyisikö tuo kannelmäen nosturipaikka, olisi vissiin lähimpänä mua ja saabbiani.
sen verran huomasin, että venakopan huohotusletkun kynsitiiviste vai mikä se on joka lähtee taaksepäin kopalta sinne imusarjalle, on raollaan ja sitä ei saa oikein tiiviiksi eikä kiinni. nippareillakin hankala laittaa. uskaltaisiko jotain bostikkia siihen töräyttää. sikaa ei taia olla tähän hätään. se voi sieltäkin öljyä huokailla ulospäin jossain määrin muuten.
kova yliyrittäminen ja vanhat venäläis-suomalaiset konstit korvaavat joskus puuttuvat työkalut, sen olen kokenut. vähän öljyä valui ruuvinreiästä takin hihankauluksesta kyynärpäihin asti, mutta onpahan nyt dödöt kunnossa. jos tästä jo potkiaisiin vielä selviäisi. vielä on koekäynnistys tekemättä. vähän jänskättää, että kuseeko allensa kaiken vai mitä tekee, ehehhiö

öljynä laitoin teboilin goldia 5w40 ja uusi orggissuodatin. myös suihkuttelin erinäisiä voitelua vaativia kohteita aseöljyllä, kuten ovien tiivisteet ja sähköliittimien kohtia.
pitänee katella löytyisikö tuo kannelmäen nosturipaikka, olisi vissiin lähimpänä mua ja saabbiani.
sen verran huomasin, että venakopan huohotusletkun kynsitiiviste vai mikä se on joka lähtee taaksepäin kopalta sinne imusarjalle, on raollaan ja sitä ei saa oikein tiiviiksi eikä kiinni. nippareillakin hankala laittaa. uskaltaisiko jotain bostikkia siihen töräyttää. sikaa ei taia olla tähän hätään. se voi sieltäkin öljyä huokailla ulospäin jossain määrin muuten.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: pitäis pukille päästä!?
no löysin jonkun elastosil-tuubin eli melkolailla samaa kuin sikaflexi, silikoni siinä luki jossain. laitoin sitä kumihuuliile ja roudarinteipistä väsäsin kevyen vedon, jotta pysyy kuivumisvaiheen paremmin hollilla. käyntiinkin lähti ihan hienosti, eikä ainakaan lorissut mistään pihalle öljyjä vaikka ajoinkin pihan ympäri kevyesti pintakaasulla.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: pitäis pukille päästä!?
Auto tuo '87 -tonnari? Ota filtteri suosilla irti yläkautta, helpompi ja siistimpi ratkaisu kuin taitella itseään auton alla. Pujottelet käden imusarjan ja moottorin yläkiinnityksen välistä, siitä öljyn täyttöputken vierestä - alku on ahtaahko, mutta hetken kuluttua huomaa että tilaa on, mahtuu melkoisesti vääntämäänkin.rotisko kirjoitti:öljyt laskin pois, mutta apuva! öljynsuodatin on pikkusen hankalassa välissä
koitan suodatinta saada aamusella irti ja pitää muistaa laskea vielä öljyt sitten koneeseen.
t. rotisko
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: pitäis pukille päästä!?
yritin yläkauttakin moneen otteeseen, kirjaimellisesti. ei sopinut ainakaan takin hihan kanssa minun käsivarsi siitä aukosta. liikaa puntteja nostellut ja syönyt liian hyvin varmaan. kokeilin rautatangollakin vasaran kanssa naputella yläkautta. ehkä suodatin väsyi siitä hieman. sitten alakautta kapea meisseli pienellä vasaralla n. 5 cm sivuttaisesti eli lappeellaan vasaralla onnistuin naputtelemaan reiän ja sitten meisselin läpi suodattimesta. ja auki lähti heti.
saattaisi mennä ilman takkia yläkauttakin, ehkä. pitää joskus kokeilla.
saattaisi mennä ilman takkia yläkauttakin, ehkä. pitää joskus kokeilla.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: pitäis pukille päästä!?
Jos en nyt ihan metsään muista, niin öljyroppu olisi puolituumainen? Eli sen pauttiarallaa 12,7mm. Se ainakin sopii passelisti itellä (13mm pitää mutta ei kunnolla).
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: pitäis pukille päästä!? läpi meni, että paukahti, leimalle!
nyt on pukilla käyty, alapesu suoritettu, leimaa varten se oli vaadittuna siis. olihan se koneen pohja lähes brittipyörämäisen öljyinen. valoja roplasin maata kohti. jope olikin tehnyt jo alatukivarren uusiksi ja puslat ennen mun tonnarin ostoani.
kävin siinä kantsun nesteellä. siellä oli ihan peruspukkinosturi siis. tavallinen letku, ei painepesuria, mutta liukkaria tarpeeksi niin lähti. ja vähän tiskiharjaa ja rätei ja lumpui. aluksi pesun jälkeen moottorinlämpömittarin viisari arpoi asentoaan. heilui kylmän ja normaalilämmön välillä suht vauhdikkaasti. siis ensikilometreillä. liekö saanut vähän liikaa kosteutta johonkin anturiin? mahdollisesti, koska muutaman kymmenen kilsaa ajettuani asettui normaaleihin näkymiin n. alueen keskivaiheille.
antenninjohto tuli kans katkaistua takaluukulla. no sitä kun muka katsastusta varten säädin sisemmäs kohti auton keskialuetta. ei ois pitäny. kerran mulle huomautettiin sellaisestakin kun piiska oli liian ulkoneva, meni uusintaleimalle silloin. nyt siis turhaa varovaisuutta. se piiska oli ihan oikeassa paikassa alunperin. noh kattoo jos ostaisi uuden tai voisko tuota ehejätä kun siinä lukee juuressa
?
kävin siinä kantsun nesteellä. siellä oli ihan peruspukkinosturi siis. tavallinen letku, ei painepesuria, mutta liukkaria tarpeeksi niin lähti. ja vähän tiskiharjaa ja rätei ja lumpui. aluksi pesun jälkeen moottorinlämpömittarin viisari arpoi asentoaan. heilui kylmän ja normaalilämmön välillä suht vauhdikkaasti. siis ensikilometreillä. liekö saanut vähän liikaa kosteutta johonkin anturiin? mahdollisesti, koska muutaman kymmenen kilsaa ajettuani asettui normaaleihin näkymiin n. alueen keskivaiheille.
antenninjohto tuli kans katkaistua takaluukulla. no sitä kun muka katsastusta varten säädin sisemmäs kohti auton keskialuetta. ei ois pitäny. kerran mulle huomautettiin sellaisestakin kun piiska oli liian ulkoneva, meni uusintaleimalle silloin. nyt siis turhaa varovaisuutta. se piiska oli ihan oikeassa paikassa alunperin. noh kattoo jos ostaisi uuden tai voisko tuota ehejätä kun siinä lukee juuressa

SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.