Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Moi,
9000i pitää erikoista kohisevaa ääntä kun kytkin on pohjassa ja auto käynnissä. Auton ollessa sammuksissa ei kuulu mitään ääntä kun kytkin on pohjassa. Itse kytkin toimii ihan moitteettomasti, irrottaa ja pitää hyvin. Ääni ei ole yhtään kitisevä vaan tuommoista kohisevan oloista, aivan kuin jotain ehkä vuotaisi, mutta ei siellä vuotoja näy. Eli onkohan siellä jotain häikkää odotettavissa kuten tässä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=73225
Jos kyseessä sama vaiva, niin kauanko uskotte sen kestävän ja mitenkä se menee rikki, eli jääkö auto yllättäen tielle?
Tuohon tonnariin tuo kytkinpaketin vaihto ei tainu olla mikään helppo homma(?)
9000i pitää erikoista kohisevaa ääntä kun kytkin on pohjassa ja auto käynnissä. Auton ollessa sammuksissa ei kuulu mitään ääntä kun kytkin on pohjassa. Itse kytkin toimii ihan moitteettomasti, irrottaa ja pitää hyvin. Ääni ei ole yhtään kitisevä vaan tuommoista kohisevan oloista, aivan kuin jotain ehkä vuotaisi, mutta ei siellä vuotoja näy. Eli onkohan siellä jotain häikkää odotettavissa kuten tässä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=73225
Jos kyseessä sama vaiva, niin kauanko uskotte sen kestävän ja mitenkä se menee rikki, eli jääkö auto yllättäen tielle?
Tuohon tonnariin tuo kytkinpaketin vaihto ei tainu olla mikään helppo homma(?)
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Painelaakeri taitaa rohista. Eiköhän siinä pidä lootaa käyttää irti tai ainaki raottaa jonkin verran että ei ihan helpoimmasta päästä. Itsellä kohta sama homma edessä.
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Painelaakerille ääni täältäkin. Etukehdosta kuskin puoli auki ja lootaa raottamalla noin 15cm saa vaihdettua kaikki kytkimen rojut ja kannattaa uusia samalla kaikki, levy+asetelma+sylinteri+painelaakeri. Jos kaikki pultit aukeaa nätisti ja käytössä nosturi, niin 5-6h homma. Meillä meni parin jumineen pultin takia aikaa noin 12h, samalla tosin vaihdoin myös etujarrulevyt+palat.Mik4 kirjoitti:Painelaakeri taitaa rohista. Eiköhän siinä pidä lootaa käyttää irti tai ainaki raottaa jonkin verran että ei ihan helpoimmasta päästä. Itsellä kohta sama homma edessä.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Kiitti tiedoista.
Miten ton painelaakerin saa kestämään mahdollisimman pitkälle? Ja mikä on seuraava oire kun se tosta alkaa hajoamaan lisää?
Miten ton painelaakerin saa kestämään mahdollisimman pitkälle? Ja mikä on seuraava oire kun se tosta alkaa hajoamaan lisää?
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Lieneekö tuohon mitään kikkaa. Kestää sen mitä kestää, mutta tuskin heti poksahtaa. Eikös se työsylinteriä ala hinkkaamaan aika kovalla tahdilla kun leikkaa kiinni. Oisko tuohon vaihtoon jossakin kuvitettuja ohjeita niin että ensikertalainenkin osaisi?
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Jukka_ kirjoitti:Kiitti tiedoista.
Miten ton painelaakerin saa kestämään mahdollisimman pitkälle? Ja mikä on seuraava oire kun se tosta alkaa hajoamaan lisää?
Ainakin joillakin ( naisilla) on taipumus pitää tassua polkimella ikäänkuin varulla
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
9-5 Aero - 00
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Nii miten se on kun pitäisi painelaakeri vaihtaa ja muut kytkimen hilut ovat kuitenkin suhteellisen tuoreet niin ei vielä innostaisi vaihtaa niin onko se painelaakeri vaihdettavissa ilman lootan irrotusta? Ja onko muutenkaan paha rasti vaihtaa?
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
eipä se laakeri sieltä poies mahdu muutenkuin että kytkinakselia taaksepäin sen verra että mahtuu välistä nykäseen laakerin poies ja uutta tilalle. Eli kyllä, loota on irroitettava/raotettava. Nopea homma jos tietää mitä tekee.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Miten ton painelaakerin saa kestämään mahdollisimman pitkälle? Ja mikä on seuraava oire kun se tosta alkaa hajoamaan lisää?[/quote]
Kohina muuttuu jurnutukseksi ja kytkimen aukeaminen on töksähtelevää. Kytkin pohjassa nykii liikkeelle (siis vaihde päällä). Näin ainakin 99:ssä.
Laakerin ikää pidentää ettei lepuuta jalkaa polkimella eikä pidä poljinta pohjassa tarpeettomasti esim. liikeennevaloissa, vaan vaihde vapaalle ja kytkin ylös.
Kohina muuttuu jurnutukseksi ja kytkimen aukeaminen on töksähtelevää. Kytkin pohjassa nykii liikkeelle (siis vaihde päällä). Näin ainakin 99:ssä.
Laakerin ikää pidentää ettei lepuuta jalkaa polkimella eikä pidä poljinta pohjassa tarpeettomasti esim. liikeennevaloissa, vaan vaihde vapaalle ja kytkin ylös.
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Juu no eikai siitä ku lootaa irti. Saako b202 koneeseen sovitettua 240mm aeron kytkintä? Meneekö vakio vauhtipyörään vai hommattava toinen? Vai meneekö se ylipäätään kun jonku vähän järeämmän voisi kuitenkin tilalle jos kerran aukaisee.Hane_81 kirjoitti:eipä se laakeri sieltä poies mahdu muutenkuin että kytkinakselia taaksepäin sen verra että mahtuu välistä nykäseen laakerin poies ja uutta tilalle. Eli kyllä, loota on irroitettava/raotettava. Nopea homma jos tietää mitä tekee.
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Ajoissa tehty voitelu esim. sprayvaseliinilla saattaa jatkaa käyttöikää jonkin verran. En muista onko tonnarin kytkinkopassa luukkua, josta mahtuisi täsmäruiskuttamaan. Kytkinpinnoillehan tuota rasvaa ei saa joutua.Jukka_ kirjoitti: Miten ton painelaakerin saa kestämään mahdollisimman pitkälle?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Omassani samanlaista ongelmaa eli painelaakeri pitää jonkinlaista kohinaa kytkinpoljinta painettaessa. Täsmärasvaus ei tunnu auttavan kun rasvaa ei saa menemään sinne hauleille (vai onko tuossa kartiorullat tms). Onko kukaan koettanut niin radikaalia juttua että olisi porannut esim 3mm:n reiän laakerin ulkokehän läpi, ja painanut siitä paineilmalla vaseliinia laakerin sisään?
Joka tapauksessa laakeri mahtanee mennä piakkoin vaihtoon (kykäremontti kuulemma tehty hiljattain, mutta olisikohan tuo takerrellut pääsylkkä ja tukkoinen sylkkien välinen letku pilannut laakerin, jos poljin on jäänyt painamaan hiukan laakeria tms, tai sitten vaan laakeria ei ole vaihdettu rempan yhteydessä) niin tuskin tuossa paljon menetettävääkään on, ja saattaa jopa hiljentyäkin jos sinne kuivaan laakeriin saisi rasvaa väliin?
Jotain liimamassaahan saa tietty siihen laakerin ulkokehään porattuun reikään, ettei rasva lennä veke sieltä.
Onkohan ihan tuhoontuomittu suunnitelma, ainakin koeporauksen perusteella siihen ulkokehään saisi ihan nätisti tehtyä reiän Dremelillä poraamalla (siitä tarkistusaukon kautta)?
Tosin en vielä arvannut porata ihan läpi asti.
Joka tapauksessa laakeri mahtanee mennä piakkoin vaihtoon (kykäremontti kuulemma tehty hiljattain, mutta olisikohan tuo takerrellut pääsylkkä ja tukkoinen sylkkien välinen letku pilannut laakerin, jos poljin on jäänyt painamaan hiukan laakeria tms, tai sitten vaan laakeria ei ole vaihdettu rempan yhteydessä) niin tuskin tuossa paljon menetettävääkään on, ja saattaa jopa hiljentyäkin jos sinne kuivaan laakeriin saisi rasvaa väliin?
Jotain liimamassaahan saa tietty siihen laakerin ulkokehään porattuun reikään, ettei rasva lennä veke sieltä.
Onkohan ihan tuhoontuomittu suunnitelma, ainakin koeporauksen perusteella siihen ulkokehään saisi ihan nätisti tehtyä reiän Dremelillä poraamalla (siitä tarkistusaukon kautta)?
Tosin en vielä arvannut porata ihan läpi asti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
Maksaako vaivaa, kun uusi painelaakeri maksaa ehkä sen 20€?
Re: Kohina kytkimen ollessa pohjassa
jos rohisee niin painelaakeri sökönä.. samalla kannattaa katsoa kytkimen ja asetelmien kunto.. vaihto käy helposti samalla purkamisella... ja säästää vaivaa jos painelaakeri hajoaa ja vaihat uuen ja jonku tuhannen kilometrinjälkeen kytkin kulluu loppuun ;P
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99