9000CS 2,0i vm1992. Vaihdoimme loppuun kuluneesta kytkimestä levyn, paineasetelman ja -laakerin. Kirjoitin siitä syksyllä aiemmin. Kone oli irti, vaihdoimme samalla touhupetterin (tonnarin tuleva omistaja) kanssa vialliset tiivisteet, puunattiin koneen osat ja maalattiin yms. Vaihteisto ja kone saatiin nätisti paikoilleen. Kaikki meni käsikirjoituksen mukaan.

Samalla uusittiin kytkimenletku, sen paikalleen sovittamisessa meni vähän enemmän aikaa, kunnes keksin irroittaa polkimen päästä sylinterin ja kiertää sen letkun valmiiksi siihen sylinteriin kiinni. Kierteet ei meinanneet millään mennä oikein ensin, putki oli vähän väärässä asennossa. Mutta toi irroitus helpotti asennusta eikä siinä sitten varttia enempää mennytkään sen jälkeen, vajaan tunnin eka ihmeteltiin miten sen voi sinne saada oikein kohdalleen.
Jep. Samalla kun touhusin sen kytkinletkun/putken kanssa, touhuPetteri puuhaili nokkapellin alla kiinnittäen irralliset piuhat paikoilleen. Putket ja letkut meni samalla innokkuudella. Ei muutakuin nesteet ja öljyt sisään, akku kiinni. Joku edellisistä auton omistajista oli tuunannut siihen maadoituskaapeliin katkaisimen, se on akkutelineessä kiinni. Käänsin katkaisimen päälle ja HUPS. Samantien katkaisin takaisin kiinni. Ei saatu toimintasavua, pelkät kipinät riitti tälläerää.
Tutkittiin mikä aiheutti kipinät katkaisimessa. Ok, vika löytyi. Maakaapeli meni siihen mustaan johtokouruun mistä se tuli ulos sen alaosasta. Tämän pään touhuPetteri oli kytkenyt siihen jakorasiaan joka on akkutelineen kyljessä, se kun oli siinä sopivasti kohdalla...

Jakorasiasta oli johdot tietty irti kun kerran konekin oli irti. Jakorasialle tulee virta suoraan akusta... Johdolle on oikeakin kiinnityspaikka olemassa, minne se sitten laitettiinkin eli vaihteiston päähän pultin alle maadoitusta varten. Alku säikähdyksestä selvittyämme akun johdot uudestaan kiinni ja ensi starttaus. Eihän siinä sitten mitään tapahtunut. Hiljaista oli, joku naksahdus kuului kojetalusta, olisikohan joku rele? Sulakkeet mentiin läpi ja kaikki ok. Mitattiin tuleeko startille virtaa. Ei tule kun avainta kääntää virtalukossa. Samoin mittaristossa ei näy esim. öljynpainevaloa jonka pitäisi aina näkyä, onhan koneessa uudet öljyt+suodatin. EDU näyttää sen mitä näyttää pitääkin.
Kysymys kuuluu; - mikähän mahtoi kärvähtää?
Jos tarvitsette apua piuhojen vetoon niin autossa kuin kotonakin, voitte ottaa yhteyttä minuun, järjestän hyvin edullista vuokratyötä
