Kolinaa moottorista
Kolinaa moottorista
Heittäkääpä Saab-gurut kommentteja, on nimittäin ysitonnarini kone alkanut kolisemaan todella voimakkaasti. Ääni kuuluu tyhjäkäynniltä lähtien. Kone on -94 2.3 turbo, se lyhytlohkoinen. Voisiko olla tasapainoakselin ketju?
Linkki ääninäytteeseen koslan konehuoneesta:
http://www.youtube.com/watch?v=suyisbd4F2Q
Linkki ääninäytteeseen koslan konehuoneesta:
http://www.youtube.com/watch?v=suyisbd4F2Q
Re: Kolinaa moottorista
Äkkiseltään veikkaisin hajonnutta venttiilinpaininta, siksi että tyhjäkäynnilläkin kalina on niin harva, yläkertahan tunnetusti pyörii puolet hitaammin mitä alakerta. Jos kalina kuuluisi kiertokangesta tai sen laakerista olisi tyhjäkäynnin ollessa n. 8-900 rpm kalinan tahti jo kiivaampi.
Mutta veikkaus tämä vain, perustuu ääninäytteeseen ja omaan muisteloon vastaavasta tapahtumasta.
Mutta veikkaus tämä vain, perustuu ääninäytteeseen ja omaan muisteloon vastaavasta tapahtumasta.

Re: Kolinaa moottorista
Eli poistaisitko vaihtoehdoista tasapainoketjun? Kysymyksessä on kuitenkin voimakas kolina.
Re: Kolinaa moottorista
TP- ketju eikä koneisto ei oikein noin voimakkaasti voi kolkottaa, vaan pikemminkin rahisee tai rolisee voimakkaasti ketjun juostessa kuluneiden tai katkenneiden rattaan/rattaiden hampaiden yli, vaan mikään ei ole mahdotonta.
Itse lähtisin tarkistamaan asiaa niin, että avaisin venttiilikopan ja kääntämällä moottorin nolla- eli yläkuolokohtaan niin että venttiilit eivät ole nokkien kuormittamia, ja ruuvitaltalla tai vastaavalla venttiilinpainimia nokkia vasten vääntämällä kokeilisin antaako joku painimista periksi, tai makaako jo peräti silminnähden pohjassa.
Jos yläkerta on pikaisen tarkastuksen mukaan suurinpiirtein kunnossa eli millien välystä ei tunnu, mitä tuollainen ääni jo vaatii, on ongelma astetta vakavampi ja alakerrassa.
Tällä keinolla saa ainakin osviittaa ja suljettua yhden mahdollisuuden pois jos ei muuta, ja toivotaan ettei muuta.
Itse lähtisin tarkistamaan asiaa niin, että avaisin venttiilikopan ja kääntämällä moottorin nolla- eli yläkuolokohtaan niin että venttiilit eivät ole nokkien kuormittamia, ja ruuvitaltalla tai vastaavalla venttiilinpainimia nokkia vasten vääntämällä kokeilisin antaako joku painimista periksi, tai makaako jo peräti silminnähden pohjassa.
Jos yläkerta on pikaisen tarkastuksen mukaan suurinpiirtein kunnossa eli millien välystä ei tunnu, mitä tuollainen ääni jo vaatii, on ongelma astetta vakavampi ja alakerrassa.
Tällä keinolla saa ainakin osviittaa ja suljettua yhden mahdollisuuden pois jos ei muuta, ja toivotaan ettei muuta.
Re: Kolinaa moottorista
Kiitokset jo tässä vaiheessa vastauksista.
Muutenkin on mukava näin uutena lukijana todeta että sivusto on kautta linjan moniin Bimmerfoorumeihin verrattuna muutakin kuin nollasta sataan meininkiä.
Täytyy tsekata viikonloppuna nuo venttiilinpainimet. Toivottavasti ei ääni tule alakerrasta. Mikäli näin on, niin voiko esimerkiksi kiertokangen laakeri(t) pitää tuollaista konserttia? Kolina kuuluu oikeastaan aivan yläkierroksia lukuunottamatta läpi koko kierrosalueen. Äääninäytteessä kierrokset ovat tyhjäkäyntitasoa.
Pannu on muuten Saab-tulkinnan mukaan juuri sisäänajettu, eli sillä on kelattu 506000 kilometriä, tosin kansiremontti tehty, lähes kaikki apulaitteet vaihdettu, jakopää uusittu, tasapainoketjun ja rattaiden vaihdosta ei ole varmaa tietoa.

Muutenkin on mukava näin uutena lukijana todeta että sivusto on kautta linjan moniin Bimmerfoorumeihin verrattuna muutakin kuin nollasta sataan meininkiä.

Täytyy tsekata viikonloppuna nuo venttiilinpainimet. Toivottavasti ei ääni tule alakerrasta. Mikäli näin on, niin voiko esimerkiksi kiertokangen laakeri(t) pitää tuollaista konserttia? Kolina kuuluu oikeastaan aivan yläkierroksia lukuunottamatta läpi koko kierrosalueen. Äääninäytteessä kierrokset ovat tyhjäkäyntitasoa.
Pannu on muuten Saab-tulkinnan mukaan juuri sisäänajettu, eli sillä on kelattu 506000 kilometriä, tosin kansiremontti tehty, lähes kaikki apulaitteet vaihdettu, jakopää uusittu, tasapainoketjun ja rattaiden vaihdosta ei ole varmaa tietoa.
Re: Kolinaa moottorista
No onpas sillä lyhytlohkollakin ehditty rullata, ja tottakai ääni voi johtua myös alakerran vauriosta. Lähinnä pyrin vain neuvomaan että helpointa ja toivottavasti tuloksekkainta on lähteä ongelmaa metsästämään "ylhäältä alaspäin", ja vaikka alakerta olisi kipua saanutkin, ei mikään totaalikatastrofi siltikään ole käsillä sillä tällä Foorumilla on mainio Osto&Myynti- palsta josta voi jopa löytää kokonaisia tai puolimoottoreita siinä tapauksessa että alakerta olisi kolissut itsensä peräti korjauskelvottomaksi, mitä Saabin moottori kyllä harvoin tekee.jpp kirjoitti:Toivottavasti ei ääni tule alakerrasta. Mikäli näin on, niin voiko esimerkiksi kiertokangen laakeri(t) pitää tuollaista konserttia?
Re: Kolinaa moottorista
kuulostaa muuten täsmälleen samalta kun kaverin Corolla josta kilahti kiertokangen laakerit
Tosin: Itse olen saanut samanlaisen äänen tonnarin koneesta sillä että yksi sytkätulppa oli irti ja hakkasi siellä omia aikojaan ja vuoti paineet pihalle
Tosin: Itse olen saanut samanlaisen äänen tonnarin koneesta sillä että yksi sytkätulppa oli irti ja hakkasi siellä omia aikojaan ja vuoti paineet pihalle

Re: Kolinaa moottorista
Juuri samanlainen terävä ja kova kalkatus kuuluu omastani missä jakolevy halki tai niittejä irti.
Ainoa ero oli että omassa hieman korkeampi tyhjäkäynti joten tiheämpi kalkatus. No jos kysyjällä ei ole automaatti, ei tämä pidä paikkaansa. Ääni tulee vain lämpimästä koneesta ja kierrokset vie äänen pois mutta videos ei annettu tarpeeksi kierroksia.
Ainoa ero oli että omassa hieman korkeampi tyhjäkäynti joten tiheämpi kalkatus. No jos kysyjällä ei ole automaatti, ei tämä pidä paikkaansa. Ääni tulee vain lämpimästä koneesta ja kierrokset vie äänen pois mutta videos ei annettu tarpeeksi kierroksia.
Re: Kolinaa moottorista

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kolinaa moottorista

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kolinaa moottorista
Olet ehkä oikeas. Tulee vainoharhaiseksi saapin kolinoiden suhteen.
Re: Kolinaa moottorista
Tomaatti on minullakin. Yksi pultti kolmesta oli jakolevystä (vai mikä se nyt onkaan) muuten löysällä jonka kiristin moottorin ja laatikon välissä olevan pellin kautta -> Loppui toinen kolina.et kirjoitti:Juuri samanlainen terävä ja kova kalkatus kuuluu omastani missä jakolevy halki tai niittejä irti.
Ainoa ero oli että omassa hieman korkeampi tyhjäkäynti joten tiheämpi kalkatus. No jos kysyjällä ei ole automaatti, ei tämä pidä paikkaansa. Ääni tulee vain lämpimästä koneesta ja kierrokset vie äänen pois mutta videos ei annettu tarpeeksi kierroksia.
Tässä tapauksessa ääni tulee jo heti kylmässä koneessa ja myös korkeammillakin kierroksilla.
Re: Kolinaa moottorista
Tuon äänen perusteella kannattaa varautua pahimpaan!
Veivin laakeri paskana,mäntä kolkottaa kattoon(kanteen)!


Veivin laakeri paskana,mäntä kolkottaa kattoon(kanteen)!



Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Kolinaa moottorista
Avasin tänään venttiilikopan. Osaatteko sanoa mistä voisi päätellä venttiilinostajien kunnon nokkia irroittamatta? Kokeilin nostajat ruuvimeisselillä ja jokainen painui alas päin ja kun ruuvarin otti pois niin nousi takaisin ylös. Vastetta oli jonkun verran. Joustaakohan tuolloin venttiilin jousi vai painin?
Kokeilin myös pakosarjan ja sytytystulpat. Ne olivat kiinni.
Kokeilin myös pakosarjan ja sytytystulpat. Ne olivat kiinni.
Re: Kolinaa moottorista
eli siis paine pysyy nostajissa ok. Taitaa olla se kiertokangen laakerihomma sitten 
