Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Eli pitäis koota tämmönen puutteellinen paketti, jota minä en ole purkanut, niin tarvisi vähän tietoa viisammilta.

1. Saako ruiskuboxi pyörintänopeustiedon tässä kampiakselin asentotunnistimelta, vai HALL-anturilta virranjakajassa?

2. Minkä kokoiset vakio suuttimet on?

3. Ovatko ne korkea- vai matala-ohmiset?

4. Ohjaako sytytystä ja ruiskutusta sama boxi, vai onko niille erilliset järjestelmät?

5. Minkälainen ilmamäärämittari tässä on? Kuumalanka vai läppä?

6. Onko ruisku Bosch valmistetta?

7. Mikä on APC?

8. Kuuluuko tässä autossa olla APC?

Tässä ensimmäiset kysymykset, lisäilen kysymyksiä sitä mukaa kun niitä tulee esiin.

Kaikki mahdollinen tieto tämän mallin moottorin ohjauksesta otetaan mielelllään vastaan.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja Japso »

ohc205 kirjoitti:Eli pitäis koota tämmönen puutteellinen paketti, jota minä en ole purkanut, niin tarvisi vähän tietoa viisammilta.

1. Saako ruiskuboxi pyörintänopeustiedon tässä kampiakselin asentotunnistimelta, vai HALL-anturilta virranjakajassa?

2. Minkä kokoiset vakio suuttimet on?

3. Ovatko ne korkea- vai matala-ohmiset?

4. Ohjaako sytytystä ja ruiskutusta sama boxi, vai onko niille erilliset järjestelmät?

5. Minkälainen ilmamäärämittari tässä on? Kuumalanka vai läppä?

6. Onko ruisku Bosch valmistetta?

7. Mikä on APC?

8. Kuuluuko tässä autossa olla APC?

Tässä ensimmäiset kysymykset, lisäilen kysymyksiä sitä mukaa kun niitä tulee esiin.

Kaikki mahdollinen tieto tämän mallin moottorin ohjauksesta otetaan mielelllään vastaan.
1. Hall-anturilta jakajasta
2. ~220cc/min @ 2.8bar
3. Korkea
4. Erilliset ohjaimet
5. Kuumalanka ilmamassamittari (IMM)
6. Bosch LH-2.2 Jetronic
7. Automatic Performance Control, Saabin oma nakutuksenestojärjestelmä.
7. Kuuluu olla.
Foxbody turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Iso kiitos näistä tiedoista.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja Haza »

ohc205 kirjoitti: 4. Ohjaako sytytystä ja ruiskutusta sama boxi, vai onko niille erilliset järjestelmät?
Viilataan nyt sen verran ettei siinä ole mitään ecua sytkälle, järjestelmät on kyllä erillään mutta jakajallisissa turboissa ei ole elektroniikkaa ohjaamassa (paitsi nyt sen mitä kärjettömässä tarvii olla)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja rotisko »

jakajallisissa ei ole rikkoutuvaa elektroniikkaa niin paljoa kuin suorasytytteisissä. tai kun menee vanhaksi, niin on halvempi ehejätä.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Eli näissä -85-88 malleissa on siis vain joku yksikkö, joka tunnistaa virranjakajan hall-anturin kanttiaallon ja maadoittaa sen perusteella sytyspuolan miinus-napaa?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

ohc205 kirjoitti:Eli näissä -85-88 malleissa on siis vain joku yksikkö, joka tunnistaa virranjakajan hall-anturin kanttiaallon ja maadoittaa sen perusteella sytyspuolan miinus-napaa?
Juuri näin, nimeltään sytytyksen pääteaste.

Esim. motonetistä löytyy tälläistä ko osasta:
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 9000 --98
Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö. Levitä paketissa oleva lämmönjohdinrasva
kontaktipintaan!
9000 Bosch jos Hall-anturi jakajassa, ei ECU-ohjattu. . . . 10-8002 17.90 ???
2,0/Turbo 85--87 on Hall-anturillisia, ei keskusyksikköä. 10-8002 17.90 ???
ohc205
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 14:14
Paikkakunta: uusimaa

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Okei, se on siis sytytyksen pääteaste viralliselta nimeltään.

Onko se samanlainen kuin vaikkapa -80-luvun alun 900-mallissa, siinä jossa on kärjetön sytytys induktioanturilla?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja Jope »

Virranjakajan hall-anturi nimenomaan tuo kuvailemasi induktioanturi.

Saattoi olla jopa sama pääteaste OG:ssa ja virranjakajatonnareissa.

Virranjakajat itsessään ovat erilaisia 8v/16v ja turbo/ilman.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tarvitaan tietoa -85 9000 16v Turbo moottorinohjaus , ruisku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Pääteasteita on erilaisia riippuen auton mallista ja/tai vuosimallista. Olen myös lukenut mutua että puola ja pääteaste kulkevat pareittain, eli tietyn puolan kanssa pitää olla tietty pääteaste ja vice versa. Tämä johtunee ilmeisesti ainakin puolan latausajasta yms. Kuulostaa ihan järkevältä koska pääteaste on komponentti ainut mikä puolaa ja sitä myöden latausaikaa ohjaa.

Tuolla vähän infoa tuosta pääteasteesta:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... .htm#bosch
Vastaa Viestiin