Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Eli tarjolla olisi Saab 9000 CSE 2.3 Turbokoneella (täyspaine).

Mahtaakohan kone ja eritoten turbo olla miten kestävä? Entä muut mahdollisesti lahoavat osat kun maantietä auto on jo nähnyt runsaasti? Ilmastoinnin kompura? Autolla kun on ajettu jo noin 340tkm. Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja löytyy autolle ja moottori tuntui pitävän näin maallikon korvaan tasaista ääntä.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja ASTech »

tatzkari kirjoitti: Mahtaakohan kone ja eritoten turbo olla miten kestävä?
Noista nyt voisin todeta, että erittäin kestäviä. Kukaan ei voi luvata mitään, mutta todennäköisyyden perusteella ei ole odotettavissa piiiitkään aikaan isoja murheita kulumisen takia.

Loput tiedot löydät hakemalla täältä. 23:n eteen tulee joskus tasapainoakselien ketjujen uusiminen tai poisto. Ei mikään iso tai kallis operaatio sekään.
900C -86
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

En jättäisi kilometrien takia ostamatta, jos hinta on kohdallaan kuntoon nähden.

Omistin pari vuotta sitten karvan alle 500 tkm ajetun 9000 turbon. Autossa oli vaihdelaatikko viallinen. Voimansiirtoon ei ollut tehty koskaan muita korjauksia kuin uusi kytkin. Moottori oli avaamaton ja turbo alkuperäinen, eikä vikoja ollut vieläkään. Auto oli samalla omistajalla lähes uudesta, joten tiedot ovat varmoja. Pidosta se on kiinni.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Sama täällä ,nyt mittarissa 460 tkm, yläkertaa ei vielä avattu,kytkin kerran uusittu.
Menee pienellä bensalla ja huoltokulut aivan minimaalliset.
autona saab 9000 cse -96. 2l malapaineturbo.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Itsellä on noin 277tkm ajettu tonnari Aero. Moottori toimii moitteettomasti ja auto on muutenkin niin hyvässä kunnossa, ettei koskaan uskoisi että se on sen verran ajettu. Ei kannata pelätä vaikka on paljon ajettu, se ei kerro auton kunto.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Onko teillä ollut ilmastointikompurat noissa kunnossa? Ainakin jossain autoissa kuulemani mukaan ei tahdo kompurat kestää, mutta koskeekohan tämä saabeja?

Ilmastoinnin pitäisi ainakin vielä olla myyjän mukaan täysin toimiva.
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja jmt »

Itse moottorit saabeissa on erittäin kestäviä (huollettuna). Turbokin. Kannentiivisteitä on mennyt, mutta tuskin enempää kuin muissakaan automerkeissä.

Eri asia on oheislaitteet: ilmastoinnin kompura, vesipumppu jne. Lisäksi varsinkin DI-kasetti ja bensapumppu joita voi joutua vaihtelemaan n. 200 tkm välein.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja rotisko »

kuulemani mukaan itse peruskone on kestävä, puoli miljoonaa tai ylikin ei ole vielä mitään tonnarin moottorille. sitten kytkin, laturi, starttimoottori, ilmastoinninkompura, bensapumput, lämppärinkenno ja -puhaltimenmoottori, iskarit, pakoputki ja umpiot menevät usein vaihtokuntoon. ruoste voi myös pesiytyä ja vaihdelaatikko saattaa kaivata remonttia.

kulutusosia kuten jarrupaloja, -levyjä, polttimoita, tuulilaseja ja renkaita ei vissiin lasketa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

jmt kirjoitti:Itse moottorit saabeissa on erittäin kestäviä (huollettuna). Turbokin. Kannentiivisteitä on mennyt, mutta tuskin enempää kuin muissakaan automerkeissä.

Eri asia on oheislaitteet: ilmastoinnin kompura, vesipumppu jne. Lisäksi varsinkin DI-kasetti ja bensapumppu joita voi joutua vaihtelemaan n. 200 tkm välein.
Mikä ihme on tuo DI-kasetti? Ei ole moista ainakaan vanhaa Nissania korjatessa tullut vastaan :D
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

tatzkari kirjoitti:Onko teillä ollut ilmastointikompurat noissa kunnossa? Ainakin jossain autoissa kuulemani mukaan ei tahdo kompurat kestää, mutta koskeekohan tämä saabeja?

Ilmastoinnin pitäisi ainakin vielä olla myyjän mukaan täysin toimiva.
Mun autossani ilmastoinnin kompura on täysin kunnossa, ja puhaltaa kylmää (kesälläkin!). :)

Mutta DI-kasetit ja bensapumppu on varmasti tonnarin heikoimmat kohdat, niin kuin on todettu jo.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

tatzkari kirjoitti:
jmt kirjoitti:Itse moottorit saabeissa on erittäin kestäviä (huollettuna). Turbokin. Kannentiivisteitä on mennyt, mutta tuskin enempää kuin muissakaan automerkeissä.

Eri asia on oheislaitteet: ilmastoinnin kompura, vesipumppu jne. Lisäksi varsinkin DI-kasetti ja bensapumppu joita voi joutua vaihtelemaan n. 200 tkm välein.
Mikä ihme on tuo DI-kasetti? Ei ole moista ainakaan vanhaa Nissania korjatessa tullut vastaan :D
Direct Injection, eli periaatteessa jokaisella sylinterillä on oma korkeajännitepuolansa, johon tulee virta. Tällä aikaansaadaan tarkempi sytytystapahtuma, ja jossain ketjussa kehuttiin, että esim. alavääntö on parempi DI-autoilla. Lisäksi palotapahtumaa voidaan ilmeisesti jotenkin mitata sytytystulpan kautta, mutta se menee jo omalla kohdalla hiukan yli. Jos jollain gurulla olisi tarjota ko. mittauksesta hyvä tiivistelmä, en varmasti olisi ainoa kiinnostunut lukemaan :)

Itse en ostaisi 2.3 turboa 340tkm ajettuna, ellei sen hinta vastaisi kuntoa ja ajomäärää. Kilometreillä on aina vaikutuksensa ja osilla käyttöikänsä. Vaikka moottori voimansiirtoineen kestäisi, on tonnari varmasti täynnä kaikkea kivaa näperrettävää.. Tai näin ainakin isot pojat kertovat.

Toisaalta, kun merkki on Saab niin hyvän 9k:n saattaa saada suhteessa edullisesti; vrt esim. BMW E34:t, jotka edelleen ovat aivan järjettömissä hinnoissa. Perusteellinen koeajo antaa paljon vastauksia, jos auto tuntuu hyvältä ostohetkellä ja leima ei ole hirveän vanha, niin uskoisin myyntikohteen myös olevan kohtuullinen.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

http://trionic.mobixs.eu/Trionic%205.pdf
tuollahan se on DI kasetin toiminta selostettu sivulla 31. Ja kaikenlaista muutakin ...

Reilu 10v vanhassa tonnarissa on paljon käyttöarvoa pyyntihintoihin nähden. Auto on tukeva, monikäytöinen ja tehokas tarvittaessa sekä foorumin ohjeiden avulla kohtuu edullinen korjattavakin. Lueppa ensin vaikka tonnariosaston UKK artikkelit läpi niin tiedät mitä voi olla vastassa ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
IamTheStig
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja IamTheStig »

JiiVee kirjoitti:En jättäisi kilometrien takia ostamatta, jos hinta on kohdallaan kuntoon nähden.

Omistin pari vuotta sitten karvan alle 500 tkm ajetun 9000 turbon. Autossa oli vaihdelaatikko viallinen. Voimansiirtoon ei ollut tehty koskaan muita korjauksia kuin uusi kytkin. Moottori oli avaamaton ja turbo alkuperäinen, eikä vikoja ollut vieläkään. Auto oli samalla omistajalla lähes uudesta, joten tiedot ovat varmoja. Pidosta se on kiinni.
Itse möin juuri eteenpäin 89-mallisen automaattivaihteisen CD tonnarin, joka oli nähnyt 511 000km. Vikoja ei hirveämmin ollut koko omistusaikana (pari vuotta). Loota oli hieman "hidas" kytkeytymään ja konepuolella oli pikkuvika (ilmavuoto tms), joka aiheutti joskus sammuilua lämpimänä. Koria ei valitettavasti oltu pahemmin ruostesuojattu ilmeisesti, koska se oli nähnyt parempiakin aikoja. Uusi omistaja sai varmasti vielä paljon kilsoja irti.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Tänään tuli hankittua moinen tonnari, täytyy laittaa threadia pystyyn kun pääsee auton vikoja tarkemmin tänään syynäämään :)
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uskaltaako ostaa paljon ajettua 9000 saabia? (CSE 2.3T)

Viesti Kirjoittaja puu »

petteri75 kirjoitti:Direct Injection, eli periaatteessa jokaisella sylinterillä on oma korkeajännitepuolansa, johon tulee virta.
Direct Injection = suoraruiskutus. Eiköhän se DI saabissa ole ihan Direct Ignition, eli suorasytytys.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Vastaa Viestiin