Mikähän numero käsittelee tonnarin historiaa?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Joo, museoissa ovat.arskar67 kirjoitti:Taitaa olla museoissa nuo aidot Talladegassa olleet autot.
"Matkan alkuvaiheilla yhteen autoon vaihdettiin uusi vesipumppu tiivisteen rikkoutumisen takia. Hieman myöhemmin vetoakselin kumisuojus jouduttiin vaihtamaan toiseen autoon."arskar67 kirjoitti: Mites tuosta jutusta kun en huomannut, että tuliko yhteenkään autoista yhtään pienintäkään teknistä vikaa? Eli mitään vesipuimppuja tai tallaista rikki.
"Eniten päänvaivaa ja kylmiä väreitä saabilaisten selkäpiihin kuitenkin tuottivat pakoventtiilit. Jokainen auto poltti yhden. Ensimmäiseen vaihdettiin vain vioittunut venttiili, mutta huollon mähläiltyä jakopään ketjun kanssa aikaa meni yli 2,5 tuntia. Kahteen muuhun autoon vaihdettiin varaosalaatikosta otettu sylinterikansi venttiileineen."Zebe kirjoitti:Venttiilejä palo jostakin näistä autoista, joten jouduttiin vaihtamaan uusi kansi. Syyksi tosin paljastui nopeasti, että kun ajetaan ovaalirataa vajaalla tankilla -> radan kaarteessa auto ei saa tarpeeksi bensaa. Ja tietenkin asia oli hyväksyttävä syy, koska tämähän on täysin fysiikan lakien mukainen, eikä autosta johtuva seikka.
Kyseisen tapahtuman johdosta lisättiin varikkopausseja ja venttiilit alkoivat kestämään, kun tankissa oli koko ajan enemmän gasoa.
Klubikaupastahan niitä voi kysellä.Beagle kirjoitti:Onko jostain saatavilla noita vanhoja saabisti lehtiä kun itse olen ollut vasta jäsen vain vähän aikaa. Kiinnostais vaan tuo tonnarin historia.
Muistan lukeneeni myös Subarun tehneen 90-luvulla jotain samansuuntaista, mutta autot olivat jollain lailla modifioituja (jokin tankkausta nopeuttava järjestely yms.)arskar67 kirjoitti: Mersu näemmä on myöskin yrittänyt(1:llä erikoisautolla), mutta kalusto pettänyt.![]()
Onko tuon jälkeen kukaan/mikään valmistaja yrittänyt moista temppua?
Talladega -erikoismallissa on Airflow -sarja, mitä radalla ajaneissa autoissa ei ole. Muistaakseni tonnarissakin Airflow pienentää ilmanvastusta, eli radalla olisi pärjännyt vielä paremmin Talladega -sarjan tonnarilla.Mimmi kirjoitti:Tallagegassa käynnin jälkeen tehtiin erä Tallagegoja, joissa oli jokunen lisävaruste (en kyllä muista mitä, olikohan cruise, alut) ja teippaukset, muuten auto oli täysin vakio (kuten Tallagegassa käyneetkin).