9TONNARIN HISTORIA

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

9TONNARIN HISTORIA

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Löysinpä tuossa vanhan Saabisti lehden(1-2005), jossa kerrotaan saabin historiaa. Ja siinä käsittelyssä on 900:nen. Ja juttusarja on useampi osainen, tuo oli osa 4.
Mikähän numero käsittelee tonnarin historiaa? :D
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Saabisti 2/2005
Saabin historiaa tutuksi osa 6: Saab 9000

Mihinköhän osa 5 vilahti siitä välistä?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

TALLADEGA! HURJAA!

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Lehti löytyi.
Aikamoinen juttu tuo Talladegan testi. Juma!! 20 vrk hana auki. Sehän tekee 100000:n kokonais matkalla 5000km päivä. Aivan mieletön juttu. 8O
Mersu näemmä on myöskin yrittänyt(1:llä erikoisautolla), mutta kalusto pettänyt. :twisted:
Onko tuon jälkeen kukaan/mikään valmistaja yrittänyt moista temppua?
En ole ainakaan kuullut tuollaisesta mitään. Taitaa olla museoissa nuo aidot Talladegassa olleet autot.
Mites tuosta jutusta kun en huomannut, että tuliko yhteenkään autoista yhtään pienintäkään teknistä vikaa? Eli mitään vesipuimppuja tai tallaista rikki.
Viimeksi muokannut arskar67, Ma Joulu 11, 2006 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Venttiilejä palo jostakin näistä autoista, joten jouduttiin vaihtamaan uusi kansi. Syyksi tosin paljastui nopeasti, että kun ajetaan ovaalirataa vajaalla tankilla -> radan kaarteessa auto ei saa tarpeeksi bensaa. Ja tietenkin asia oli hyväksyttävä syy, koska tämähän on täysin fysiikan lakien mukainen, eikä autosta johtuva seikka.

Kyseisen tapahtuman johdosta lisättiin varikkopausseja ja venttiilit alkoivat kestämään, kun tankissa oli koko ajan enemmän gasoa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Olisikin hauska haaste viriputkille että kävis testaamassa stagensa samanlailla, ajais niillä vaikka esim 10000km kaasu pohjassa. Voisi tulla mielenkiintosia tuloksia. Jos kestää niin ei ainakaan ois huono myyntiargumentti.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Riippuu vähäsen siitä stagesta että mikä niistä otetaan, veikkaan että stage 1 ja 2 rensseleillä ei paljoa poikkea tuosta piristämättömän kestosta. Mutta kuka tietää... :wink:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: TALLADEGA! HURJAA!

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

arskar67 kirjoitti:Taitaa olla museoissa nuo aidot Talladegassa olleet autot.
Joo, museoissa ovat.
arskar67 kirjoitti: Mites tuosta jutusta kun en huomannut, että tuliko yhteenkään autoista yhtään pienintäkään teknistä vikaa? Eli mitään vesipuimppuja tai tallaista rikki.
"Matkan alkuvaiheilla yhteen autoon vaihdettiin uusi vesipumppu tiivisteen rikkoutumisen takia. Hieman myöhemmin vetoakselin kumisuojus jouduttiin vaihtamaan toiseen autoon."
Zebe kirjoitti:Venttiilejä palo jostakin näistä autoista, joten jouduttiin vaihtamaan uusi kansi. Syyksi tosin paljastui nopeasti, että kun ajetaan ovaalirataa vajaalla tankilla -> radan kaarteessa auto ei saa tarpeeksi bensaa. Ja tietenkin asia oli hyväksyttävä syy, koska tämähän on täysin fysiikan lakien mukainen, eikä autosta johtuva seikka.

Kyseisen tapahtuman johdosta lisättiin varikkopausseja ja venttiilit alkoivat kestämään, kun tankissa oli koko ajan enemmän gasoa.
"Eniten päänvaivaa ja kylmiä väreitä saabilaisten selkäpiihin kuitenkin tuottivat pakoventtiilit. Jokainen auto poltti yhden. Ensimmäiseen vaihdettiin vain vioittunut venttiili, mutta huollon mähläiltyä jakopään ketjun kanssa aikaa meni yli 2,5 tuntia. Kahteen muuhun autoon vaihdettiin varaosalaatikosta otettu sylinterikansi venttiileineen."

Syyn venojen palamiseen Zebe muisti(tiesi) aivan oikein.

"Venttiileiden palamisen syyksi todettiin kaarteissa vaikuttavat G-voimat, joiden takia säiliössä oleva bensiini siirtyi tankin oikeaan reunaan. Moottori yskähteli kaarteessa polttoainekatkon ja laihan seoksen vuoksi."

Lainaukset TM 20/86.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Olisiko syynä ollut se että koneessa on ollut 3 garretti niin sitä kun vongutetaan täyskiepeillä niin pakolämmöt tekee ventiilille kipeää. :D :D
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Onko jostain saatavilla noita vanhoja saabisti lehtiä kun itse olen ollut vasta jäsen vain vähän aikaa. Kiinnostais vaan tuo tonnarin historia.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5268
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Beagle kirjoitti:Onko jostain saatavilla noita vanhoja saabisti lehtiä kun itse olen ollut vasta jäsen vain vähän aikaa. Kiinnostais vaan tuo tonnarin historia.
Klubikaupastahan niitä voi kysellä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Toi vetonivelten suojakumien rikkoontuminen on myös aika jännä juttu, joka ei varmaan testiä suunnitellessa tule mieleen. 900-Talladegoissahan noita meni vielä enemmän, johtuneeko keulan erilaisesta mitoituksesta.

Syyhän oli siis kai edelläajavien lennättämät kivet/roskat, jotka tuossa vauhdissa eivät paljoa luodista poikkea. Sellainen kun osuu gummiin, niin damagea tulee...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: TALLADEGA! HURJAA!

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

arskar67 kirjoitti: Mersu näemmä on myöskin yrittänyt(1:llä erikoisautolla), mutta kalusto pettänyt. :cry:
Onko tuon jälkeen kukaan/mikään valmistaja yrittänyt moista temppua?
Muistan lukeneeni myös Subarun tehneen 90-luvulla jotain samansuuntaista, mutta autot olivat jollain lailla modifioituja (jokin tankkausta nopeuttava järjestely yms.)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Joo subaru kuulemma tehnyt saman ja vieläpä suuremmalla keskinopeudella...

EDIT:

"Alkuperäinen Legacy-nopeusennätys tehtiin 2.-21.1.1989 japanilaismallisella RS-porrasperällä Arizonan testikeskuksessa Phoenixin lähistöllä. Tällä ennätyksellä rikottiin 100 000 km:n FIA:n World Land Endurance -ennätys pitämällä keskinopeutena 223.345 km/h (138.780 mph) 447 tunnin 44 minuutin 9.886 sekunnin ajan eli 18 ja puoli vuorokautta. Varikkopysähdyksiä tehtiin kahden tunnin välein, jolloin vaihdettiin kuljettajaa ja tankattiin. Renkaanvaihdot tehtiin 96 tunnin väliajoin tai aina 13 400 mailin (n. 21 570 km) ajon jälkeen."

Lainattu sivulta http://fi.wikipedia.org/wiki/Subaru_Legacy
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: 9TONNARIN HISTORIA

Viesti Kirjoittaja rotisko »

talladega 9000 saab oli siis teippauksia lukuunottamatta täysin vakio suoraan tehtaan tuotantolinjalta vai jälleenmyyjän rivistöstäkö? otettu tehdasoriginaali 9000 turbosaabbi 2 litran koneella.

hurja suoritus vakioille autoille. ei vissiin ole samalla tavalla vakioinen mikään muu automerkki pystynyt tekemään vastaavaa testiä tai ainakaan laittamaan paremmaksi nevör. subaru oli ilmeisesti aika paljon modattu tuota testiä varten ja saab 900 turbo vm. 1997 oli seuraava, joka paransi sarjatuotantokuntoisten vakioautojen 100 000 km testiaikaa ja keskinopeutta. siis vain :saab: on onnistuneesti pystynyt suoriutumaan moisesta hurjasta testistä normaaleilla pakasta vedetyillä perheautoilla.

kiinnostaisi tehdä tuosta omasta tonnaristani talladega-tyylinen, siis sehän on jo vakio ja kaipaisi vain ne teippaukset kylkiinsä, olisi sellainen saabin suoritusta kunnioittava köyhän miehen tarraviritys. väri on muuten sama kuin aidossa 1986 talladega tonnarissa, mutta vuosimalli heittää yhdellä eli on vuotta nuorempi. no ei anneta pikkuseikkojen häiritä.

mitä mieltä ovat toiset moisesta? onko pyhäinhäväistys vai ilosanoma?

löysin tämän vanhan topicin haulla ja olihan sitä talladega asiaa paljonkin.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
aero
-
Viestit: 8754
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9TONNARIN HISTORIA

Viesti Kirjoittaja aero »

Mimmi kirjoitti:Tallagegassa käynnin jälkeen tehtiin erä Tallagegoja, joissa oli jokunen lisävaruste (en kyllä muista mitä, olikohan cruise, alut) ja teippaukset, muuten auto oli täysin vakio (kuten Tallagegassa käyneetkin).
Talladega -erikoismallissa on Airflow -sarja, mitä radalla ajaneissa autoissa ei ole. Muistaakseni tonnarissakin Airflow pienentää ilmanvastusta, eli radalla olisi pärjännyt vielä paremmin Talladega -sarjan tonnarilla.
Vastaa Viestiin