9000 ajovalojen pyyhkimet sekoaa ?
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
9000 ajovalojen pyyhkimet sekoaa ?
Mistähän johtuu että pyykimet jäävät mitä ihmeellisimpiin asentoihin? Viiksikytkimestä kun vetää niin pyyhkimet liikkuvat satunnaiseen asentoon (eivät tee 5 pyyhinliikettä). Joskus ei tapahdu mitään. Pyyhkijät liikkuvat myös satunnaisiin asentoihin kun päävirrat laittaa päälle. Vielä eilen molemmat toimivat moitteetta
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Joo, noin tapahtuu.Saabisti-76 kirjoitti:Mitäs sitten tapahtuu? Vai onko se just niin kuin mulla? Eli alkaa kaikki mahdolliset pyyhkimet viipottamaan yhtä soittoo ja ruikkii koko ajan pesunestettä, vaikkei koske lainkaan pyyhkimen viikseen?
Kuten kirjoitin, niin kannattaa lukea
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13798 + siellä olevat linkit ja erityisesti
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
joka selostaa moottorin sielunelämää tuon diodijutun ohella.
Ihmettelen Jussin kommenttia, että pyyhkiminen pysähtely keskelle valoja olisi normaalia. Kyllä niiden kuuluu palautua alas aina viiden pyyhkäisyn jälkeen jos et katkaise avaimesta virtoja pois kesken pyyhinnän. Se, että tuo on tyypillinen vika, on ihan eri juttu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Juurikin niin tapahtuu. Sen saa nopeasti kuriin kun ottaa ajovalonpesimien sulakkeen irti... ei tarvi hyppiä ulos konepellin alle, kätevämpää jos diodi hajoaa neljänruuhkassa keskikaupungilla niinkuin minullaSaabisti-76 kirjoitti:Mitäs sitten tapahtuu? Vai onko se just niin kuin mulla? Eli alkaa kaikki mahdolliset pyyhkimet viipottamaan yhtä soittoo ja ruikkii koko ajan pesunestettä, vaikkei koske lainkaan pyyhkimen viikseen? No homma korjaantui kun nappas repsikan puoleisesta ajovalopesimestä virtapiuhan irti.
Diodi on pyöreä noin 15-20mm halkaisijaltaan oleva läpyskä pelti kielekkeiden välissä moottori-vaihde-mysteerion sisällä. Uutta sellaista ei saa varmasti mistään, mutta korvaavan osan voi asentaa piuhaan kotelon ulkopuolelle. Diodi ei paljoa maksa (varmaankaan... itse lainasin omaani diodin töistä), mutta kannattaa ostaessa mainita millaiselle virralle se tulee... pikkuset piirilevylle juotettavat eivät kestä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
On siellä pyyhkimen sisällä diodikin, mutta se "läpyskä" on VDR ( voltage dependent resistor ). Eli kun moottori on jumissa esim jään takia on moottrin resistanssi lähellä oikosulkua, jolloin akkujännite vaikuttaa VDR:n yli. Tällöin VDR:n resistanssi kasvaa ja pienentää moottorin läpi menevää virtaa.Jussi kirjoitti:
Diodi on pyöreä noin 15-20mm halkaisijaltaan oleva läpyskä pelti kielekkeiden välissä moottori-vaihde-mysteerion sisällä. Uutta sellaista ei saa varmasti mistään, mutta korvaavan osan voi asentaa piuhaan kotelon ulkopuolelle. Diodi ei paljoa maksa (varmaankaan... itse lainasin omaani diodin töistä), mutta kannattaa ostaessa mainita millaiselle virralle se tulee... pikkuset piirilevylle juotettavat eivät kestä.
Suomeksi:
Ottamalla em vastuksen pois varmistaa sen, että moottori ajanmittaan kärähtää
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
- Paikkakunta: Tikkakoski
Re: 9000 ajovalojen pyyhkimet sekoaa ?
Ja ilmeisestikin nämä samaiset moottorit on käytössä vielä 9-5:ssäkin (malleissa joissa vielä on pyyhkijät)dieselmies kirjoitti:Mistähän johtuu että pyykimet jäävät mitä ihmeellisimpiin asentoihin? Viiksikytkimestä kun vetää niin pyyhkimet liikkuvat satunnaiseen asentoon (eivät tee 5 pyyhinliikettä). Joskus ei tapahdu mitään. Pyyhkijät liikkuvat myös satunnaisiin asentoihin kun päävirrat laittaa päälle. Vielä eilen molemmat toimivat moitteetta
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Itsellänikin vasen pyyhin vm 95 autosta jää ajoittain puoliväliin.
Olen huomannut, että niin käy kun pesu on vähemmän aikaa päällä kuin mitä pyyhkimellä kuluu aikaa suorittaa yksi pyyhkäisy. Jos pesua pitää päällä tarpeeksi kauan eli kun pyyhin lähtee toiselle kierrokselle tekee se ne viisi pyyhkäisyä palaten normaalisti kotiasentoon
Moottori oli minulla auki ja olen todennäköisesti jotenkin tössinyt sen pienen vaalean rattaan asennon.
Vanhan 900 sähkömoottori meni heittämällä 9k sähkömoottorin paikalle. Uskon, että kaikissa pyyhkimissä on sama sähkömoottori sisällä.
Kannaatta varmistaa, että mootorin pyörintäsuunta ei muutu. Jos näin käy liikkuu pyyhin normaalisti, mutta em pieni vaalea ratas ei pyörähdä ja kotiinajotoiminta jää puuttumaan.
"Kahta en ymmärrä toinen on naisen mieli ja toinen Saabin lampunpesijä"
Olen huomannut, että niin käy kun pesu on vähemmän aikaa päällä kuin mitä pyyhkimellä kuluu aikaa suorittaa yksi pyyhkäisy. Jos pesua pitää päällä tarpeeksi kauan eli kun pyyhin lähtee toiselle kierrokselle tekee se ne viisi pyyhkäisyä palaten normaalisti kotiasentoon
Moottori oli minulla auki ja olen todennäköisesti jotenkin tössinyt sen pienen vaalean rattaan asennon.
Vanhan 900 sähkömoottori meni heittämällä 9k sähkömoottorin paikalle. Uskon, että kaikissa pyyhkimissä on sama sähkömoottori sisällä.
Kannaatta varmistaa, että mootorin pyörintäsuunta ei muutu. Jos näin käy liikkuu pyyhin normaalisti, mutta em pieni vaalea ratas ei pyörähdä ja kotiinajotoiminta jää puuttumaan.
"Kahta en ymmärrä toinen on naisen mieli ja toinen Saabin lampunpesijä"
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Juu, elikkäs korvasin uudella diodilla väärän osan ja tottahan se toimi niinkin kun virran kulku väärään suuntaan siinä johdossa missä tuo VDR on oli ongelmapevi kirjoitti:On siellä pyyhkimen sisällä diodikin, mutta se "läpyskä" on VDR ( voltage dependent resistor ). Eli kun moottori on jumissa esim jään takia on moottrin resistanssi lähellä oikosulkua, jolloin akkujännite vaikuttaa VDR:n yli. Tällöin VDR:n resistanssi kasvaa ja pienentää moottorin läpi menevää virtaa.
Suomeksi:
Ottamalla em vastuksen pois varmistaa sen, että moottori ajanmittaan kärähtää
Noh... tekevälle sattuu
Meikäläisen lampunpesimet on kuitenkin jossain tuolla orapihlaja-aidan toisella puolella kunnan mailla... hermo kärähti ennenkuin moottorit tuon VDR:n poistamisen vuoksi
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Aero"
- Viestit: 457
- Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
- Paikkakunta: Halikko
Meikäläisen lampunpesimet on kuitenkin jossain tuolla orapihlaja-aidan toisella puolella kunnan mailla... hermo kärähti ennenkuin moottorit tuon VDR:n poistamisen vuoksi [/quote]
Sama juttu eli pyyhkimen varret on nyt paremmassa paikssa vararenkaan lähettyvillä
Sama juttu eli pyyhkimen varret on nyt paremmassa paikssa vararenkaan lähettyvillä
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
Diodi..peltiläpyskä...VDR...pitihän tuo koko romu purkaa jotta tajuaa mistä puhutaan. Vasen pyyhkijä kun ei liikkunut enään lainkaan ja sekös räntäsohjokurakelillä hatutti. Lampunpyyhkijät eivät ole kovinkaan seksikkäät mutta paljon ajavan paras kaveri...melkein.
Omassa oli se vika että Boschin moottori oli kerännyt niin paljon hiilipölyä sisuksiinsa (ilmeisesti aikaisemman jumittumisen ansiosta) että tuo hiilipöly aiheutti oikarin. Moottori nappasi rutkasti ampereja eikä pyörint juurikaan, savumerkkejäkin se yritti antaa.... Paine-ilmalla hiilipölyt pois, WD40:stä /CRC:tä hallitusti taktiisin paikkoihin ja KAS moottori siitäkös moottori norjistui.
Nippuun ja hyvin toimii. Voin suositella tuon pienen Boschin moottorin avaamista ennenkuin ostaa uuden: €€€€€.
Omassa oli se vika että Boschin moottori oli kerännyt niin paljon hiilipölyä sisuksiinsa (ilmeisesti aikaisemman jumittumisen ansiosta) että tuo hiilipöly aiheutti oikarin. Moottori nappasi rutkasti ampereja eikä pyörint juurikaan, savumerkkejäkin se yritti antaa.... Paine-ilmalla hiilipölyt pois, WD40:stä /CRC:tä hallitusti taktiisin paikkoihin ja KAS moottori siitäkös moottori norjistui.
Nippuun ja hyvin toimii. Voin suositella tuon pienen Boschin moottorin avaamista ennenkuin ostaa uuden: €€€€€.
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Re: 9000 ajovalojen pyyhkimet sekoaa ?
Laitoin tähän samaan ketjuun. Nyt kun purin oman moottorini ja kun olin kasaamassa sitä, aloin ihmetellä mistä tuo kuvan vasemmassa yläkulmassa oleva levy on peräisin? Eli mihin se kuuluu? Kuuluuko se olla noiden kuparisten levyjen välissä?
http://www.lpe.fi/webroot/1026368/ladat ... _motor.jpg
Kiitos etukäteen!
http://www.lpe.fi/webroot/1026368/ladat ... _motor.jpg
Kiitos etukäteen!
Saab 9000 CD 2.3 -95
Re: 9000 ajovalojen pyyhkimet sekoaa ?
Joo tuli tuon pesurin kanssa itsekin jumpattua jokunen aika sitten. Moottorin puhdistus ei kuitenkan korjannut ongelmaa (vaikka olikin täynnä kakkaa). Minulla ongelmana oli se ylimmäinen muoviratas, joka oli jotenkin "turvonnut" isommaksi. Ei mahtunut pyörimään enää siinä pellissä olevassa reiässä. Vähän dremeliä kehiin ja taas pelittää. Se metallilätkä on juurikin se ylivirtasuoja, joka estää moottorin tuhoutumisen näissä jumitilanteissa.
Kannattaa laittaa paikoilleen...
Pari linkkiä aiheesta:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Kannattaa laittaa paikoilleen...
Pari linkkiä aiheesta:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
9000 CS 2.0t -98
#2482