Pitääpi putsata tuo startin liitos. En ole nuita ohuittenn johtojen maadoituksia putsannut vaan koneen ja rungon välisen ja akun ja koneen. Minkä näköinen se jännitteen jakopiste on?jus kirjoitti:Akulta menee starttimoottorille 25 mm2 johto ja sieltä menee toinen pätkä 10 mm2 johtoa laturille. Maajohto 25 mm2 menee akulta lokasuojaan ja vaihteistoon.
Maadoituspisteitä kerroit puhdistaneesi, ilmeisesti tarkoitit sitä akkutelineen vieressä lokasuojassa olevaaa, johon tulee parikymmentä mustaa ohutta johtoa. Oletko putsannut jännitteenjakopisteen akkutelineen edessä?
Sähkö häikkää
Re: Sähkö häikkää
Jospa niistä jatkat sitten seuraavaksi.Mik4 kirjoitti:En ole nuita ohuittenn johtojen maadoituksia putsannut
Musta muovirasia johon tulee akun plusnavalta 15 cm pitkä 16 mm2 johto, ja siitä lähtee kymmenen ohuempaa punaista ja harmaata johtoa.Minkä näköinen se jännitteen jakopiste on?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Laturin pitää antaa 14,4-14,7V ladatessa. Pysäytettäessä akun jännite (jos akku on kunnossa) se voi olla n. 12,7-12,8V, mutta putoaa vähitellen 12,4-12,45V. Eli laturi uusiksi.
Suapisti vaa
Parin tunnin seisonnan jälkeen akkun jännite oli 12.5 Rupeaa sen verran jo ärsäämään(lue v*tuttamaan) tuo että heti ens vuoden alusta ajattelin hakea uuden laturin, tuskin nekään rahat ihan hukkaan menee vaikka ei varsinainen vika siinä olisikaan. Voiko tuosta laturi viasta johtua kun alkanut sammuilemaan toisinaan kun löysää kaasun. Ennen kun oli imuvuotoja jotka nyt on korjattu sammui kerrasta mutta nyt koittaa vielä pinnistellä noin 200 kierroksessa pari kolme sekunttia ennenkuin sammuu. Myös ihan kevyellä kaasulla hieman pätkii. Tulpatkin ajattelin uusia kun ovat jo 12 000 ajetut mutta voiko laturi aiheuttaa myös tuon?kiselin kirjoitti:Laturin pitää antaa 14,4-14,7V ladatessa. Pysäytettäessä akun jännite (jos akku on kunnossa) se voi olla n. 12,7-12,8V, mutta putoaa vähitellen 12,4-12,45V. Eli laturi uusiksi.
Liukurenkaat ja laakerit vaihdettiin myös. Pitää rueta taas tässä ihmettelemään mikä siinä sammuilussa on. Voiko tukkoinen ilmansuodatin aiheuttaa samaa?Mimmi kirjoitti:Laturissa voi olla esim. liukurenkaat tai laakerit loppu tai käämi poikki, jolloin se ei jaksa ladata kunnolla vaikka olisi kuinka uusi lataussäädin.
By-pass?
Laturi ei tee tuota sammumista.
Mulla meni kans akku kun olin/olen sukuloimassa täällä 400km päässä kotoa.
Oli sitten pakko ostaa huoltsikalta vastaava kun täällä on tää valikoima aika
rajattua. Mutta olihan mulla ihan asiaakin. Tai lähinnä kysyttävää taasen.
Olin aina välillä vilkuillut tota ajotietokoneen volttimäärää, yleensä mielestäni
pysytteli kiltisti jossain 14.5 ja tää akun äkkikuolema oli aika ylläri. Nesteet oli
puskenut plus-navasta ulos. Mitään varoitusvaloja tai mitään ei syttynyt, sähköhärpäkkeet vain lakkas kaikki toimimasta melkeen yhtä aikaa...
Anyway, nyt tuo ajotieturin näyttämä volttimäärä heittelee välillä 13.9-14.5, pitäiskö huolestua myös laturin kunnosta vai onko normaalia? Pääsen mittaamaan yleismittarilla vasta kotia päästyäni. Toinen mitä huomasin uutta akkua sovitellessa, sieltä akun ja sen viereisen sähköboksin alta tulee niitä kumiletkuja, mutta yksi niistä oli yläpäästään irrallaan. Aika lyhyt eli ei se kovin kauas kuulu, mitään ideaa mihin se pitäisi sovittaa?
Oli sitten pakko ostaa huoltsikalta vastaava kun täällä on tää valikoima aika
rajattua. Mutta olihan mulla ihan asiaakin. Tai lähinnä kysyttävää taasen.
Olin aina välillä vilkuillut tota ajotietokoneen volttimäärää, yleensä mielestäni
pysytteli kiltisti jossain 14.5 ja tää akun äkkikuolema oli aika ylläri. Nesteet oli
puskenut plus-navasta ulos. Mitään varoitusvaloja tai mitään ei syttynyt, sähköhärpäkkeet vain lakkas kaikki toimimasta melkeen yhtä aikaa...
Anyway, nyt tuo ajotieturin näyttämä volttimäärä heittelee välillä 13.9-14.5, pitäiskö huolestua myös laturin kunnosta vai onko normaalia? Pääsen mittaamaan yleismittarilla vasta kotia päästyäni. Toinen mitä huomasin uutta akkua sovitellessa, sieltä akun ja sen viereisen sähköboksin alta tulee niitä kumiletkuja, mutta yksi niistä oli yläpäästään irrallaan. Aika lyhyt eli ei se kovin kauas kuulu, mitään ideaa mihin se pitäisi sovittaa?