Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Minuteman kirjoitti:Kysytääns nyt tämän ketjun jatkoksi, kun ei mokoman vuoksi viitsi uutta aloittaa.

Roikkuvista viisareista on runsaasti juttua ja löytyy "Etsi":llä, mutta entäs kuten äsken kävi, että viisari alkaakin keulia hullunlailla eikä fyysistä syytä löydy, onneksi?

Peljästys oli tuossa äskettäin melkoinen kun kesken maantieajon mittari näytti lämpöjen kipuavan tappiin asti, ja viisari alkoi heilua kuin "hullun m*lkku" kello kymmenen ja punarajan väliä.

Kansivaiva ensimmäisenä mielessä auto stoppiin tyhjäkäynnille ja haistelemaan putkenpäätä, ei glykolintuoksua havaittavissa. Pelti auki, ja flekti ei pyöri eikä kone muutenkaan vaikuta vaivaiselta tai ylikuumenneelta, varovasti paisarinkorkki auki, ei ylimääräistä painetta, -porinaa tai hajua. Termostaatti on noin puoli vuotta vanha ja merkki taisi olla Wahler, tälläkertaa.

Matka jatkuu kiroillen, ja kas: Viisari tipahtaa yhtäkkiä kuin veitsellä leikaten kello yhdeksään ja pysyy siinä kuten ennenkin eikä loppujen muutaman kymmenen kilometrin aikana oireita ole.

Vika hävisi tosiaan niin yhtäkkiä etten oikein jaksa uskoa termostaatin jumittelevan. Kysymys kuuluukin että voiko kontaktivika aiheuttaa noin virheellisen näytön, ja ylöspäin vai vaihdanko (taas) termostaatin..?
Tarkasta mittariston maadoitukset ja kiristä ruuvit mittariston takaa. Yhdessä tonnarissa oli saamaa ilmiötä ja poistui akun vaihdolla (vanha hyytyi koti pihaan).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos nopeasta vastauksesta, täytyy ottaa asiakseen kun on muutakin asiaa mittaristolle eli huomasin että bensamittarin "opiskelijavalo" on simahtanut.

Kyllä tuo Tontunpentele osasi säikäyttää..
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Ainakin vm 90-92 Tonnareissa lämpömittarille tullee normaali akkujännite (+15 navalta, siis virtalukon ohjaama sähkö), sitten virta menee lämpömittarin "lävitse" maadottuen lämpöanturin kautta termostaattikotelon luona. Lämpömittari on siis virtamittari, mutta se on tehty näyttämään muka lämpötilaa.

Pitänee alkaa mittailemaan jännitehäviöitä ja testaamaan anturi keittokattilassa. Palataan aiheeseen kunhan auto joskus kotiutuu vaimokullan ajoista.

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Jope »

Niin siis mittaako se nyt virtaa vaiko jännitettä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Virtaahan siinä tarkkaillaan. Lämpöanturin vastus muuttuu lämpötilan mukaan ja sen myötä muuttuu myös, kuinka paljon sähkövirtaa menee anturin lävitse. (Se, että mitataanko itse mittarissa suoraan virran voimakkuutta vai jonkin vastuksen ylitse jännitehäviötä, riippuu ihan mittarin rakenteesta ja sitä en tiedä millainen mittari Tonnarissa on - ja sitä tietoan tuskin tarvitsenkaan)

Jännitehäviömittauksella tarkoitin sitä, että tuleeko sähkö mittarille oikein ja miten se jatkaa matkaansa lämpöanturille. (esim. löysät hapettuneet liitokset yms ylimääräiset vastukset vaikuttavat mittarin näyttämää vääristäen)

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Jännitettä mitataan ristikäämimittarilla.
Tarkoitatko tällä, että Saab 9000 lämpömittari on ristikäämimittari, joka seuraa EDUn antamaa jännitettä?

Onko itse lämpömittarikoje samanlainen vanhemmissakin vuosimalleissa, joissa EDU ei puutu lämpömittarin näyttämään, niissä mittarille signaali tulee suoraan anturilta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Juu, mittari tuli G-miehen ohjeilla kuntoon. Kiitos vaan ohjeesta.

Eli kiristin kuvassa näkyvät viisi mutskua ja kolme korokeruuvia.
Ja päätteeksi lakkaa kehiin.
Loppui viisarin "hullu heiluminen".

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Isolohko kirjoitti:Juu, mittari tuli G-miehen ohjeilla kuntoon. Kiitos vaan ohjeesta.

Eli kiristin kuvassa näkyvät viisi mutskua ja kolme korokeruuvia.
Ja päätteeksi lakkaa kehiin.
Loppui viisarin "hullu heiluminen".
Mulla oli yksi -97 tonnari korjattavana, kun lämpömittari ei toiminut ollenkaan. Oli yksi noista muttereista häipynyt kokonaan.
900C -86
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Nyt olen selvittänyt Saab 9000 vm-92:n lämpömittarin toiminnan perusteellisesti.

Mittarin taakse tulee jännite (15+) virtalukon takaa navalle 7 vihreä/valkoinen johto ja mittari maadoittuu navalta 5 keltainen johto sylinterikannen päässä olevan lämpötila-anturin kautta. Mittari siis mittaa virtapiirissä kulkevan virran voimakkuutta, mutta mittarin näyttä sen meille lämpötilana.

Mittarille tulevan jännitteen voi tarkistaa jännitemittarilla eli noin akkujännite ja mittarilta anturille menevän yhteyden voi tarkistaa johdot irroitettuna eli jännitteettömänä vastusmittarilla eli noin nolla ohmia.

Lämpötila-anturin vastus riippuu lämpötilasta ja ne ovat seuraavat +20 661-736 ohm, +80 71,6-75,ohm, +90 52,8-55,2 ohm ja +100 39,5-40,9 ohm.

Elektoniikka liikkeestä voi hakea vastaavat vastukset tai kuten itse tein niin hankin säätövastuksen 0-1000 ohm (maksoi melkein ýhden euron) ja sitten laitetaan esim 54 ohm vastus lämpötila-anturin tilalle ja katsotaan mitä mittari näyttää. Pitäisi viisarin olla vaakasuorassa. Jos ei ole, niin tämän viestiketjun alusta löytyy erinomaiset ohjeet itse mittarin muttereiden kiristämiseksi. Mittari näyttää mielestäni hämmästyttävän tarkasti eli pienetkin vastuksen muutokset näkyy heti mittarissa. Vastus arvolla 72 ohm eli +80 asteella mittari roikkuu n. klo 8:n kohdalla.

Hankin myös tarvike anturin (FAE 32070), mutta se oli epätarkempi, kuin vanha alkuperäinen. Tutkin tämän keittokattilassa lämpö- ja vastusmittarin avulla. Puhdistin vanhan anturin patapadalla eli teräsvillalla ja laitoin takaisin.

Varsinaiseksi ongelman aiheuttajaksi paljastui vanha parivuotta vanha termostaatti, se avautui n. +83 ja sulkeutui vasta + 78 asteen lämpötilassa, kun uusi avautuu +90 ja sulkeutuu +88 astessa. Nyt lämpömittari pysyy vaakatasossa ja kulutuskin tippui kohdalleen.

Moottorin lämpötilan voi mitata ajon jälkeen myös vastusmittarilla mittaamalla lämpöanturin vastuksen. Tuleva johto pitää tietysti ensin irroittaa sekoittamasta mittausta. Jos lämpötila on normaali eli termari toimii, niin vastus tulee olla suuruusluokkaa 54 ohm.

Elikkäs pikkuisella alle euron maksavalla (säätö)vastuksella mittarin toiminnan voi tarkistaa parissa minuutissa. Jos jollakin on vastaavia ongelmia Kuopion seudulla, niin mielelläni autan, ja myös muita syrjässä asuvia

Pitänee alkaa tutkimaan miten homma toimii uudemmissa tonnareissa missä, lämpöanturille tulee kaksi johtoa?

Ari :wink:
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mm. täällä on asiaa aikaisemminkin pohdittu:

http://aero.itsata.fi/~saabclub/foorumi ... it=mittari

Aina kaikki lisävalaistus on paikallaan. Itseäni huolestuttaa termostaattien ilmeinen laaduttomuus.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Näyttäisi siltä, että vm-1994 myötä Tonnariin tuli kaksijohtoinen lämpömittarin anturi ja mittarin toiminta poikkeaa aikaisemmista vuosimalleista. Mutta näissäkin (säätö)vastuksen avulla on helppo kokeilla itse mittarin toiminta. Anturin tilalle eli johtojen väiin laitetaan sopiva vastus ja sit vaan katsotaan mitä mittari näyttää.

+ 60 570 ohm
+ 80 300 ohm
+100 180 ohm

Noin 250 ohm vastuksella pitäisi mittari olla vaakasuorassa. Huom, että johtojen välissä pitää aina olla vastus, sillä muuten vikakoodi laukeaa päälle.

Myös moottorin lämpö voi mitata anturin avulla tarkkailemalla sen vastusarvoa.

Itse mittari toimii tosiaan EDU:n ohjaamana eli se syöttää mittarille 1-9V jännitteen lämpötilan mukaan. Viisarin pitää olla vaakasuorassa 4,5V jännitteellä.

Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin Mimmillä taitaa olla sellainen rojekti meneillään, saadaanko siitä tarkempi tapahtumaselostus?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sonett73 kirjoitti: Varsinaiseksi ongelman aiheuttajaksi paljastui vanha parivuotta vanha termostaatti, se avautui n. +83 ja sulkeutui vasta + 78 asteen lämpötilassa, kun uusi avautuu +90 ja sulkeutuu +88 astessa. Nyt lämpömittari pysyy vaakatasossa ja kulutuskin tippui kohdalleen.



Ari :wink:

Itse olen huomannut, että "viisarin roikkuminen" molempien autojeni osalta poistuu pakkasilla. Olisikohan tähän syynä nimenomaan termostaatin epämääräinen hystereesi. Kylmällä ilmallahan jäähdytysnesteen lämpötila saattaa todellakin tulla niin alhaiseksi, että termostaatti ajoittain sulkeutuu. Lämpimällä ilmalla se jää roikkumaan avonaiseksi aiheuttaen liian alhaisen moottorin käyntilämpötilan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Niin mulla siis -88 tonnari 2.0 turbolla niin missäs kohtaa pitäs toi lämpöviisari olla kun mun on siellä suht alhaalla ehk 0.5-1 cm siit L kohast ? Täytyykös lähtee hakee uutta termaria ?
900 T8 Special
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

88-autossa termostaattivika on todennäköisin syy viisarin roikkumiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Ja mites tarviketermari vaikka motonetistä ? vai pitääkö ostaa joku orkkis ? missä päi toi termari muuten on ?
900 T8 Special
Vastaa Viestiin