9K ja käsijarrun kiristys
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
9K ja käsijarrun kiristys
Auto on 9000 2,0 CD ja siihen on vaihdettu taakse uudet jarruosat ja kaikki tarvittavat säädöt on tehty, mutta miksi en saa käsijarrua kiristettyä? Siis käsijarru pitää jopa huonommin, kuin ennen uusia paloja/levyjä?
Missä voisi olla siis vika?
Onko säädöt kuitenkin pielessä?
Tein kaiken niinkuin korjauopas neuvoi?
Onko sittenkin toinenkin paikka säätää käsijarrua kuin kabiinin puolelta?
Kiitoksia jo taas etukäteen, Teistä on ollut ennenkin iso apu!!!
Missä voisi olla siis vika?
Onko säädöt kuitenkin pielessä?
Tein kaiken niinkuin korjauopas neuvoi?
Onko sittenkin toinenkin paikka säätää käsijarrua kuin kabiinin puolelta?
Kiitoksia jo taas etukäteen, Teistä on ollut ennenkin iso apu!!!
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html
Kyllä minulla on riittänyt säätää käsijarru satulassa tulpan alla olevasta ruuvista "lähelle", vaijeri "tarpeeksi kireälle", ja sitten vaijeria löysäten niin että 1 mm rakotulkki putoaa vivun ja stopparin välistä.
Jotain hienosäätöä saattaa joutua hakemaan tuon vaijerin säädössä jos paikat on kuluneet. Kun vivusta vetää käsin lepoasennosta kohti jarru päälle -asentoa, saa haettua paikan jossa jarruttaa vähiten. Tämä kohta kai alunperin on sen 1 mm välyksen lähellä, mutta vanhemmiten tämä paikka voi muuttua.
Kyllä minulla on riittänyt säätää käsijarru satulassa tulpan alla olevasta ruuvista "lähelle", vaijeri "tarpeeksi kireälle", ja sitten vaijeria löysäten niin että 1 mm rakotulkki putoaa vivun ja stopparin välistä.
Jotain hienosäätöä saattaa joutua hakemaan tuon vaijerin säädössä jos paikat on kuluneet. Kun vivusta vetää käsin lepoasennosta kohti jarru päälle -asentoa, saa haettua paikan jossa jarruttaa vähiten. Tämä kohta kai alunperin on sen 1 mm välyksen lähellä, mutta vanhemmiten tämä paikka voi muuttua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
88-> satkun (tonnareissa samat takajarrut) säädetään ainakin niin, että mäntää ohjaava ruuvi kokonaan kiinni ja sitten puolikierrosta auki, jolloin levy pyörii vapaasti. Sitten säädetään käsijarrukahvan päästä niin, että satulan puolen stopparin välissä oleva (olikohan 1mm) rakotulkki tipahtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Kiitos nopeasta vastauksesta!!jcarlson kirjoitti:88-> satkun (tonnareissa samat takajarrut) säädetään ainakin niin, että mäntää ohjaava ruuvi kokonaan kiinni ja sitten puolikierrosta auki, jolloin levy pyörii vapaasti. Sitten säädetään käsijarrukahvan päästä niin, että satulan puolen stopparin välissä oleva (olikohan 1mm) rakotulkki tipahtaa.
Joo, pitää suorittaa tämä toimenpide sitten kun menee pajalle takasin
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
9K ja käsijarrun kiristys
Eli iha nyt selvennykseks :F toi käsijarru kiristyy kun sitä jarrumäntääkin säätää ?? vai mistä muualta tota ksäijarrun vaijeria saa kireemmäks ??
900 T8 Special
Re: 9K ja käsijarrun kiristys
Se pieni kuusio millä mäntää säädetään ei ole kyllä minun autoissa ollut minkään kumitulpan alla. Vaan ihan sellaisen pultin takana. Ettei joku nyt vaan sekoita satulan kiinnitys pulttien suojakumi tulppia siihen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 9K ja käsijarrun kiristys
Käsijarru kiristyy jarrupalojen vaihdon jälkeen, kun mäntää säätää lähemmäs satulasta. Säätö tehdään satulan takana pultilla tulpatun reiän pohjalla olevasta ruuvista, jossa 4 mm kuusiokolo. Tuossa kuvassa ympyröitynä säätöruuvia peittävä tulppa:
Samaa ruuvia pitää ensi löysätä jotta uusille paloille tulee tilaa. Palojen kuluessa ei pitäisi olla tarvetta säädellä, satulassa olevan automaattisäädön pitäisi huolehtia siitä.
Vaijeria ei kiristetä, sen pitää olla niin löysällä että kahva alhaalla satulassa oleva vipu palautuu millin päähän satulassa olevasta stopparitapista. Jos vaijeri on kiristetty liian tiukalle, vipu ei palaudu millin päähän lepoasennosta, eikä automaattisäätö toimi. Eli käsijarru on aina tehoton kun palat vähänkin kuluvat.
http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf
Kannattaa lukea ajatuksella tänne foorumille jo kirjoitetut ohjeet, kyllä se siitä.
UKT:n alle on kerätty useimmin kysyttyjä aiheita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Samaa ruuvia pitää ensi löysätä jotta uusille paloille tulee tilaa. Palojen kuluessa ei pitäisi olla tarvetta säädellä, satulassa olevan automaattisäädön pitäisi huolehtia siitä.
Vaijeria ei kiristetä, sen pitää olla niin löysällä että kahva alhaalla satulassa oleva vipu palautuu millin päähän satulassa olevasta stopparitapista. Jos vaijeri on kiristetty liian tiukalle, vipu ei palaudu millin päähän lepoasennosta, eikä automaattisäätö toimi. Eli käsijarru on aina tehoton kun palat vähänkin kuluvat.
http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf
Kannattaa lukea ajatuksella tänne foorumille jo kirjoitetut ohjeet, kyllä se siitä.
UKT:n alle on kerätty useimmin kysyttyjä aiheita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9K ja käsijarrun kiristys
No Kiristeliin niit vaijereit tänään sielt kahvalta vähän kun ei ottanut käsijarru ollenkaan melkein edes iha ylhääl... Nyt taas kyllä toimii käsijarru mutta kun huomen vien katsastukseen nii näkee sit että mitä kaikkea vahinkoa aiheutin muutoin
900 T8 Special