9K ja käsijarrun kiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

9K ja käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Auto on 9000 2,0 CD ja siihen on vaihdettu taakse uudet jarruosat ja kaikki tarvittavat säädöt on tehty, mutta miksi en saa käsijarrua kiristettyä? Siis käsijarru pitää jopa huonommin, kuin ennen uusia paloja/levyjä?

Missä voisi olla siis vika?
Onko säädöt kuitenkin pielessä?

Tein kaiken niinkuin korjauopas neuvoi?
Onko sittenkin toinenkin paikka säätää käsijarrua kuin kabiinin puolelta?

Kiitoksia jo taas etukäteen, Teistä on ollut ennenkin iso apu!!!
Kölli

Jarruako

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Käsijarru pitäisi säätää jarrusylinteristä siellä on kumin alla ruuvi jota kiristetään kannattaa varmaan ensin löysätä niitä jarruvaijereita :? En ole aivan varma näistä uudemmista :!: mutta vanhemmat säädetään siten. Oletkan ilmannut jarrut :?: :roll:

Onnea jarruremonttiin. 8)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... rpads.html

Kyllä minulla on riittänyt säätää käsijarru satulassa tulpan alla olevasta ruuvista "lähelle", vaijeri "tarpeeksi kireälle", ja sitten vaijeria löysäten niin että 1 mm rakotulkki putoaa vivun ja stopparin välistä.

Jotain hienosäätöä saattaa joutua hakemaan tuon vaijerin säädössä jos paikat on kuluneet. Kun vivusta vetää käsin lepoasennosta kohti jarru päälle -asentoa, saa haettua paikan jossa jarruttaa vähiten. Tämä kohta kai alunperin on sen 1 mm välyksen lähellä, mutta vanhemmiten tämä paikka voi muuttua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Siis onko siellä toinenkin tulppa kuin se millä mäntä liikkuu etäämmälle jarrulevystä? ( Tämäkin siis kumitulppa, jonka alla kierrettävä ruuvi )

Miksi ilmaamisen tarve, kun en ottanut letkuja irti?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

88-> satkun (tonnareissa samat takajarrut) säädetään ainakin niin, että mäntää ohjaava ruuvi kokonaan kiinni ja sitten puolikierrosta auki, jolloin levy pyörii vapaasti. Sitten säädetään käsijarrukahvan päästä niin, että satulan puolen stopparin välissä oleva (olikohan 1mm) rakotulkki tipahtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

jcarlson kirjoitti:88-> satkun (tonnareissa samat takajarrut) säädetään ainakin niin, että mäntää ohjaava ruuvi kokonaan kiinni ja sitten puolikierrosta auki, jolloin levy pyörii vapaasti. Sitten säädetään käsijarrukahvan päästä niin, että satulan puolen stopparin välissä oleva (olikohan 1mm) rakotulkki tipahtaa.
Kiitos nopeasta vastauksesta!!

Joo, pitää suorittaa tämä toimenpide sitten kun menee pajalle takasin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

1 mm rakotulkki oli ihan oikein. :D

En tahallinaakaan sanonut, että Millin :oops: :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

9K ja käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Gothika »

Eli iha nyt selvennykseks :F toi käsijarru kiristyy kun sitä jarrumäntääkin säätää ?? vai mistä muualta tota ksäijarrun vaijeria saa kireemmäks :D ??
900 T8 Special
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9K ja käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja 900i »

Se pieni kuusio millä mäntää säädetään ei ole kyllä minun autoissa ollut minkään kumitulpan alla. Vaan ihan sellaisen pultin takana. Ettei joku nyt vaan sekoita satulan kiinnitys pulttien suojakumi tulppia siihen.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9K ja käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Käsijarru kiristyy jarrupalojen vaihdon jälkeen, kun mäntää säätää lähemmäs satulasta. Säätö tehdään satulan takana pultilla tulpatun reiän pohjalla olevasta ruuvista, jossa 4 mm kuusiokolo. Tuossa kuvassa ympyröitynä säätöruuvia peittävä tulppa:Kuva

Samaa ruuvia pitää ensi löysätä jotta uusille paloille tulee tilaa. Palojen kuluessa ei pitäisi olla tarvetta säädellä, satulassa olevan automaattisäädön pitäisi huolehtia siitä.

Vaijeria ei kiristetä, sen pitää olla niin löysällä että kahva alhaalla satulassa oleva vipu palautuu millin päähän satulassa olevasta stopparitapista. Jos vaijeri on kiristetty liian tiukalle, vipu ei palaudu millin päähän lepoasennosta, eikä automaattisäätö toimi. Eli käsijarru on aina tehoton kun palat vähänkin kuluvat.

http://www.jus.liitin.net/9000_kasijarru.pdf

Kannattaa lukea ajatuksella tänne foorumille jo kirjoitetut ohjeet, kyllä se siitä.

UKT:n alle on kerätty useimmin kysyttyjä aiheita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Gothika
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 06:21

Re: 9K ja käsijarrun kiristys

Viesti Kirjoittaja Gothika »

No Kiristeliin niit vaijereit tänään sielt kahvalta vähän kun ei ottanut käsijarru ollenkaan melkein edes iha ylhääl... Nyt taas kyllä toimii käsijarru mutta kun huomen vien katsastukseen nii näkee sit että mitä kaikkea vahinkoa aiheutin muutoin :D
900 T8 Special
Vastaa Viestiin