Korimallit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Korimallit

Viesti Kirjoittaja MindW »

Saab-tietoudessani on tonnarin kokoinen aukko. Tonnarista on monia korimalleja, mutta eroa niillä on? On CC, CD, CS, CSE...
En ole ostamassa tonnaria, muuten vaan kiinnostaa. :)
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Korimalleja on käytännössä kolme; CC, CD, ja CS. Korimallit tulivat markkinoille tuossa järjestyksessä. CDE ja CSE ovat CD:n ja CS:n paremmin varusteltuja malleja. Toki korimallien sisällä on pieniä eroja, kuten esim. CS:ssä mm. Jubilee ja Aero, joissa koria koristeltu levikkeillä ja spoilereilla. Niin, ja CC:stäkin oli tarjolla Aero-malli :wink:

Se mitä kaikkia eroavaisuuksia eri korimallien välillä ja sisällä on onkin jo pitempi juttu. Jotain valoa asiaan antaa vaikkapa nämä linkit: http://www.saabmuseum.com/9000/ ja http://www.saabmuseum.com/9000/my.html
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Selvennetään vielä vähän: Alkuperäistä viistoperäistä tonnaria alettiin kutsua CC:ksi vasta sitten, kun uudempi viistoperä eli CS oli esitelty. CS esiteltiin 1991 ja ensimmäinen vuosimalli oli siten 1992. Se on muuten viimeinen Saab-malli, joka suunniteltiin kokonaan Saabin ollessa vielä osa Saab-Scaniaa eli ennen GM-aikaa. CC säilyi CS:n rinnalla tuotannossa perusversiona vuosimallit -92 ja -93.

Alunperinhän tonnari esiteltiin keväällä 1984 ja ensimmäinen vuosimalli oli 1985. Kone oli aluksi aina 175-hevosvoimainen turbo. 1986 tuli rinnalle i16 ilman turboa.

Porrasperäinen CD tuli markkinoille vuosimalliin 1988 ja siinä etupääkin oli erilainen eli maski oli vinompi. Vuosimallissa 1991 viistoperänkin maski muutettiin vinoksi CD:n tapaan.

CS:ssä taas oli madallettu keula ja samanlainen matala keula ympättiin CD:hen vuonna 1995, jolloin myös CD:n takalamput kasvoivat melkein tuplakokoisiksi. Samalla oranssit etuvilkut muuttuivat valkoisiksi molemmissa.

9-5:n myötä CD:n valmistus lopetettiin heti eli sen viimeinen vuosimalli oli 1997. CS:ää oli tarkoitus tehdä 9-5 Wagonin tuloon asti, mutta kysyntä hiipui niin nopeasti, että viimeiset CS-tonnarit tulivat ulos Trollhättanin linjalta jo huhtikuussa 1998.

Tässä olennaisimmat koriversioiden ulkonäköön ja tunnistamiseen vaikuttavat erot tonnarin kehityshistorian varrelta... Saa täydentää edelleenkin!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Suomessa ei ainakaan minusta ollut CS:n tulon jälkeen enää CC:stä muuta versiota kuin i16.

Tuo voisi johtua siitä, että joillakin markkinoilla CS:n tulo kesti sen verran kauan, että CC:tä myytiin myös 1992-mallina CS:ää odotellessa?

Mutta tämä omalta kohdaltani siis mutua ja hataraan muistiini perustuvaa...
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Vastaa Viestiin