kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Missähän voisi olla vika?
käsijarru on toiminut tä'hän mennessä normaalisti, mutta tänään jäi kuskinpuoleinen takarengas jumiin. Eli normaalisti otin käsijarrun pois päältä, mutta toinen pyörä jäi jumiin. sain auton ajettua talliin (takapyörä lukossa koko matkan) ja nyt kun kävin kolme tuntia myöhemmin kokeilemassa, niin takapyörä pyörii välillä, silloinkin selkeästi laahaten, tai menee lukkoon. missä voisi olla vika? Jos vika on jarrussa, niin pystyykö jarrua millään "vapauttamaan" jotta pääsi ajamaan huomenna korjaamolle, ilman että takarengas on matkan jälkeen nastaton?


-J
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Käsijarruvaijerin pään takana jarrusatulassa on säätöruuvi.

Avaa sen kansimutteri ja löysää kuusiokoloavaimella säätöruuvia reilusti, kässäri ei silloin pelaa, mutta jarrukaan ei laahaa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saattaa riittää et nykäsee siitä varresta johon vaijeri tulee...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

nalleolut kirjoitti:saattaa riittää et nykäsee siitä varresta johon vaijeri tulee...
Vaijeri jäätynyt? En usko että se käsijarru itsekseeen säätyy?! :(
Edellämainittu korjaus ja taas pelittää. :D
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Luulis että se olis sulanu kolmessa tunnissa jos vaijeri olis jäätyny. Olettaen siis että on lämmin talli.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja jorkki »

t.t.j kirjoitti:Luulis että se olis sulanu kolmessa tunnissa jos vaijeri olis jäätyny. Olettaen siis että on lämmin talli.
Juu, on lämmin talli.. täytyy mennä irroittamaan rengas ja ottaa se jarru hetkeksi pois pelistä.. kiitos neuvoista.

-J

päivitystä: kiitos vielä neuvoista, otin renkaan pois ja huomasin että käsijarrun vaijeri oli jumissa.. heiluttelin vaijeria ja nyt käsijarru toimii.. täytyy käydä tutulla korjaajalla näyttämässä jos sitä voisi puhdistaa jotenkin ettei jää jumiin enää.. Mutta eipä tuota käsijarrua hirveästi automaattilaatikon kanssa tarvitse käyttää.. :wink:
009baas
"Viggen"
Viestit: 582
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Katsastusmies ei yhtään tykkää jos se käsijarru ei toimi..Itselläkin on operaatio "mitä asialle voi tehdä" kohta vuorossa.Ja kässärit menee kyllä jumiin ja ruostuu jos niitä ei käytetä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Käsijarrua pitää käyttää, koska käsijarru tykkää että sitä käytetään. :)
Vasta se on juntturassa jos ei käytä. Rasvaamalla/vaihtamalla vaijerit ei pitäisi olla käsijarrun käytön pelkoa. :wink:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: kuskinpuoleinen takarengas jumissa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Firges9000 kirjoitti:Käsijarruvaijerin pään takana jarrusatulassa on säätöruuvi.

Avaa sen kansimutteri ja löysää kuusiokoloavaimella säätöruuvia reilusti, kässäri ei silloin pelaa, mutta jarrukaan ei laahaa
Näin ensiavuksi tehdessä kannattaa kuitenkin muistaa ettei sitten polje käyttöjarrua kovinkaan reippaasti: Jos jarrusatulan käsijarrun automaattisäädön perussäätö on ruuvattu reilusti auki ja käyttöjarrua poljetaan niin satulan sisällä oleva käsijarrun säätömekanismi saattaa korkata männän karatessa alta pois ja irti säätömekanismista, eli systeemi muljauttaa hammastuksensa eikä enää tämän jälkeen tahdo säätyä siitä kuusiokoloruuvista tai edes säilyttää säätöjänsä vaikka onkin vielä olevinaan kiristettävissä.

Sellaisen satulan jolleka tämä on tapahtunut, tunnistaa siitä että käsijarrun 4mm säätöruuvista perussäätö kyllä mahdollisesti vielä kiristyy mutta ei pysy, ja aukipäin käännettäessä pyörii tyhjää vaikka jarrupalojen asema ei väljene eikä mäntä vetäydy satulaan.
Vastaa Viestiin