Venttiilien liiallinen nakutus.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Venttiilien liiallinen nakutus.

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

9000i -89 ajettu 315 tkm venttiilit nakuttaa aika kovaäänisesti missä vika tai mitä tarttis tehrä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Epäilisimpä että hydrauliset venttiilinpainimet ovat tulleet matkansa päähän, varsinkin jos nakutus kuuluu kovimpana 4-sylinterin pakopuolelta (menee ensimmäisenä). Onneksi painimet ovat edullisia ja remontti on helpohko tehdä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyllä minä tekisin tuon Forte käsittelyn ennen remontiin alkamista ja kuuntelisin vaikutukset. Jos ei vaikuta niin onpahan kone puhdistettu ennen rempaa eikä tuosta haittaakaan ole jos käsittelyä ei ole ennen tehty. Tuon homman voi tehdä itsekkin jos vain löytää tuota ainetta jostain putiikista. Toki muitakin kuin Forte on, mutta itsellä on vain tuosta kokemusta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Mistä sitä fortea tai vastaavaa saa ja laitetaanko se vanhoihin öljyihin vai miten se tehdään? 8O
Saab80
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Saab80 »

Esimerkiksi tuolta löytyy: http://www.jp-motors.fi/forte_aineet.html
Aiheesta löytyy juttua foorumilta. Pitäis itsenkin kokeilla tuota ainetta. Olen ymmärtänyt niin, että lisätään vanhan öljyn sekaan ja käytetään konetta noin puoli tuntia ja lasketaan öljyt pois. Tämän jälkeen ns. huuhteluöljyt sisään ja käytetään taas jonkin aikaa ja lasketaan pois. Sitten varsinaiset öljyt koneeseen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lyhyesti: Kone lämpimäksi, sammutus, forte sisään. käyntiin ja sitten kierrokset pidettävä TASAISESTI 2000rpm 20min. Sammuksiin ja vanhat öljyt ulos ja vanha suodatin pois ja uusi suodatin paikallee + uudet öljyt. V'oila, helppoa.

Tuon Forten löytäminen voi olla hankalaa, kun virallisesti se on "ammatti" tuote mutta olen sitä jossain tarvikkeessa nähnyt myynnissä (en muista missä). Muillakin valmistajilla noita on, taitaa esim liquid moly:llä kin olla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Kiitos V-M noilla eväillä saan homman hoidettua, kunhan jostain löydän sitä oikeaa.
Yhdes tarvikeliikkeessä oli Forte nimistä ainetta, mutta se laitettiin bensan joukkoon.
Katsotaanko pitääkö sanonta etsivä löytää paikansa. Toivottavasti.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Motor Flushia saattaa tarvita kovasti naputtavissa tapauksissa kaksi pulloa, ja 2000 rpm käyttöjäksoa voi jonkin verran pidentää. Jos halutaan erityistä liuotushoitoa, aineet jätetään tuon käyttöjakson jälkeen yön yli koneeseen, sitten lämmityskäyttö pikkukierroksilla ja öljyt ulos. Huuhteluöljyn käyttö käsittelyn jälkeen ennen lopullisten öljyjen laittamista on olennaista.

Omassa 400tkm ajetussa ei yhden pullollisen pyöritys parinkymmenen minuutin ajan tuonut pysyvää muutosta ajoittaiseen yhden/kahden nostimen naputukseen sen enempää kuin uudet öljyt.

Sen jälkeen tulin muun remontin yhteydessä teettäneeksi kahden pullon käsittelyn kun öljyjä joka tapauksessa vaihdettiin muutamaan kertaan. Naputtaa se edelleenkin kylmänä jonkin verran mutta niin pitääkin.

Ohjeita ja jälleenmyyjiä löytyy täältä:
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/kultaraita.asp
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin