Venttiilien liiallinen nakutus.
Venttiilien liiallinen nakutus.
9000i -89 ajettu 315 tkm venttiilit nakuttaa aika kovaäänisesti missä vika tai mitä tarttis tehrä.
Epäilisimpä että hydrauliset venttiilinpainimet ovat tulleet matkansa päähän, varsinkin jos nakutus kuuluu kovimpana 4-sylinterin pakopuolelta (menee ensimmäisenä). Onneksi painimet ovat edullisia ja remontti on helpohko tehdä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kyllä minä tekisin tuon Forte käsittelyn ennen remontiin alkamista ja kuuntelisin vaikutukset. Jos ei vaikuta niin onpahan kone puhdistettu ennen rempaa eikä tuosta haittaakaan ole jos käsittelyä ei ole ennen tehty. Tuon homman voi tehdä itsekkin jos vain löytää tuota ainetta jostain putiikista. Toki muitakin kuin Forte on, mutta itsellä on vain tuosta kokemusta.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Esimerkiksi tuolta löytyy: http://www.jp-motors.fi/forte_aineet.html
Aiheesta löytyy juttua foorumilta. Pitäis itsenkin kokeilla tuota ainetta. Olen ymmärtänyt niin, että lisätään vanhan öljyn sekaan ja käytetään konetta noin puoli tuntia ja lasketaan öljyt pois. Tämän jälkeen ns. huuhteluöljyt sisään ja käytetään taas jonkin aikaa ja lasketaan pois. Sitten varsinaiset öljyt koneeseen.
Aiheesta löytyy juttua foorumilta. Pitäis itsenkin kokeilla tuota ainetta. Olen ymmärtänyt niin, että lisätään vanhan öljyn sekaan ja käytetään konetta noin puoli tuntia ja lasketaan öljyt pois. Tämän jälkeen ns. huuhteluöljyt sisään ja käytetään taas jonkin aikaa ja lasketaan pois. Sitten varsinaiset öljyt koneeseen.
Lyhyesti: Kone lämpimäksi, sammutus, forte sisään. käyntiin ja sitten kierrokset pidettävä TASAISESTI 2000rpm 20min. Sammuksiin ja vanhat öljyt ulos ja vanha suodatin pois ja uusi suodatin paikallee + uudet öljyt. V'oila, helppoa.
Tuon Forten löytäminen voi olla hankalaa, kun virallisesti se on "ammatti" tuote mutta olen sitä jossain tarvikkeessa nähnyt myynnissä (en muista missä). Muillakin valmistajilla noita on, taitaa esim liquid moly:llä kin olla.
V-M
Tuon Forten löytäminen voi olla hankalaa, kun virallisesti se on "ammatti" tuote mutta olen sitä jossain tarvikkeessa nähnyt myynnissä (en muista missä). Muillakin valmistajilla noita on, taitaa esim liquid moly:llä kin olla.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Motor Flushia saattaa tarvita kovasti naputtavissa tapauksissa kaksi pulloa, ja 2000 rpm käyttöjäksoa voi jonkin verran pidentää. Jos halutaan erityistä liuotushoitoa, aineet jätetään tuon käyttöjakson jälkeen yön yli koneeseen, sitten lämmityskäyttö pikkukierroksilla ja öljyt ulos. Huuhteluöljyn käyttö käsittelyn jälkeen ennen lopullisten öljyjen laittamista on olennaista.
Omassa 400tkm ajetussa ei yhden pullollisen pyöritys parinkymmenen minuutin ajan tuonut pysyvää muutosta ajoittaiseen yhden/kahden nostimen naputukseen sen enempää kuin uudet öljyt.
Sen jälkeen tulin muun remontin yhteydessä teettäneeksi kahden pullon käsittelyn kun öljyjä joka tapauksessa vaihdettiin muutamaan kertaan. Naputtaa se edelleenkin kylmänä jonkin verran mutta niin pitääkin.
Ohjeita ja jälleenmyyjiä löytyy täältä:
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/kultaraita.asp
Omassa 400tkm ajetussa ei yhden pullollisen pyöritys parinkymmenen minuutin ajan tuonut pysyvää muutosta ajoittaiseen yhden/kahden nostimen naputukseen sen enempää kuin uudet öljyt.
Sen jälkeen tulin muun remontin yhteydessä teettäneeksi kahden pullon käsittelyn kun öljyjä joka tapauksessa vaihdettiin muutamaan kertaan. Naputtaa se edelleenkin kylmänä jonkin verran mutta niin pitääkin.
Ohjeita ja jälleenmyyjiä löytyy täältä:
http://www.forte-nwe.com/FIN/motor_MF.html
http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaa ... or_MF.html
http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/kultaraita.asp
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00