9000 CS -95 ongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Vuosi vaihtui ja vaimo vaati itselleen parempaa ajopeliä kuin tuo Turbo CDE -92. Valinta osui 9000 CS vm.96 autoon, jolla ajettu n.230 000 km.
Muutamia kysymyksiä heräsi koskien tätä CS:ää. Osaan sain Etsi-toiminnolla jonkinmoisia vastauksia, mutta paljon jäi epäselväksi, joten kysynkin:

1. Ovatko tuon CDE -92 ja CS -95 vanteet samanlaisia eli voisi laittaa alle kumman tahansa vanteet?

2. Ajovalot elävät tässä CS:ssä omaa elämäänsä. Eli välillä liikkeelle lähdettäessä tai jopa vauhdissa ajovalot häviävät kokonaan ts.lyhyet katoavat ja pitkiäkään ei saa päälle. Ainoa keino on vääntää kojelaudan ajovalokatkaisin (kytkin?) äärivasen asentoon, niin tuolloin palavat lyhyet (himmeämpänä?). Mitään häiriömerkkejä ei mittaristossa näy. Sitten valot palaavat takaisin kuntoon omia aikojansa.
Onkohan vika valoreleessä vai tuossa em.katkaisimessa? Missä valorele sijaitsee tässä mallissa ja minkävärinen se on?

3. Käynnistettäessä mittaristoon jää palamaan aina 2 punaista valomerkkiä autokuvan taakse. Jarrupoljinta painettaessa ne sammuvat. Missä vikaa? Onko mahdollista, että kun takana toisen puolen toinen lamppu on himmeämpi (väärä wattimäärä) ja se saisi ilmiön aikaan?

4. Lampunpesimen toinen varsi kadonnut ja päätin napata myös toisen irti. Mikä olisi paras tapa saada vedentulo loppumaan lampunpesimiin? Onko muuta keinoa kuin tukkia letkut päästä huolella?

5. Käytin CS:n öljynvaihdossa, jossa siihen meni putsari mukaanlukien neljä litraa? Koska autossa ei ole oikeaa omistajan käsikirjaa, niin en oikeaa määrää löytänyt, mutta oma käsitykseni oli, että siihen menisi 4.2 l? Mikä on oikea määrä?
Ja jos jollain on ylimääräinen omistajan käsikirja, niin privalla yhteyttä!

5. Autossa keskuslukitus / hälytin (häly lienee alkuperäinen). Mikä tuon hälyn merkki on, sillä olisi kiva saada siihen hiukan ohjeita? Mitenkähän tähän malliin ohjelmoidaan uusia kaukosäätöjä? Ovatko kuvassa näkyvät kaukosäädöt yhteensopivia vai pitääkö tässä CS:ssä olla juuri kuvan 1 mukainen kauko?
Ja onkohan noita kaukoja myynnissä tarvikeliikkeissä?

Kuva1 Kuva

Kuva 2 Kuva
Viimeksi muokannut tkrakas, Pe Tammi 02, 2009 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900S 2.3 Talladega 1997
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

1. Kyllä.
4. Voihan sen tukkia heti T-haarastakin mutta jätä mieluummin letkut sinne jos tulevaisuuden omistaja haluaisi vaikka toimintaan. :wink:
5. Aivan, 4litraa ei riitä max-merkintään asti.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

3. Mulla oli joskus sama ongelma. Laittamalla uudet polttimot se korjautui. En muista mitä polttimoita silloin laitoin mutta en usko että siellä mitään oikeata sähkövikaa on.
9000CS 2,3
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja pevi »

1. Ovat

2. Ajovaloreleessä juotoskatkoksia ( Iso punainen rele moottoritilassa ). Joskus myös siinä oranssissa "releessä" on katkoksia, jolloin etuvalojen varoitus aiheuttaa aiheettomia hälytyksia. Jollet itse aio/pysty korjaamaan ko. relettä, niin ainakin minun puoleen voi kääntyä YV:llä

3. Ei missään vikaa. Toiminta on normaali vm 95 lähtien. Jarruvalojen hälytyksessä on muisti. Vanhemmissahan 9000:ssa takavalohälytin toimi jarruvalojen osalta ainoastaan poljinta painettaessa. Uudemmissa viallinen jarruvalo aiheuttaa pysyvän hälytyksen ja vastaavasti piktogrammi sammuu vasta kun jarruvalot on kertaalleen testattu jarrua painettaessa.

4. Letkut kaksinkerroin linttuun ja nippusiteellä kiinni, koska sama pumppu pumppaa lampuille ja tuulilasiin. Itse suosittelisin hankkimaan toiseenkin pyyhkijään varren ja näin hyödyttämään erinomaisen ajovalopesurijärjestelmän.

5. Itse olen aina heittänyt öljyvaihdossa koneeseen 4 l pönikän. Ei ole koskaan ollut öljy minimi tasolla, ennemmin lähellä max:ia.

5b. Saabin oma hälytin, johon ei saa tarvikeperiä. Avainperän opettaminen edellyttää TECH:llä opettamisen. Hanki ihmeessä varakauko. Jos alkuperäinen kauko-ohjain katoaa/hajoaa ja hälytin on aktivoitunut, ei uutta kauko-ohjainta voi hälyttimelle opettaa. Ainoa vaihtoehto on sitten uuden hälyttimen hankinta n. 700 euroa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos taasen hyvistä neuvoista!

Laittaisin mieluusti nuo lampumpesimet toimintaan, mutta niissä on muutakin vikaa! Eli edellinen omistaja oli ottanut sulakkeen irti ja laittaessani sen paikalleen rupesi vesi suihkuamaan lasille ja lampuille jatkuvana!
Luin tuolta toisesta ketjusta, että kyse olisi tästä: "Jatkuva diodivika ajovalopesurissa aiheuttaa ettei pissapoika ja tuulilasinpyyhkijät pysähdy ennen kuin katkaisee virran" ja "Jos diodi sattuu vikaantumaan niin, että johtaa molempiin suuntiin, seurauksena on loputtomasti pyyhkivät alovalopyyhkijät ja tuulilasin pyyhkijät, ja jatkuvasti pumppaava pissapoika."

Käsitykseni mukaan molemmille ajovaloille on oma ajovalopesuri ja yhteinen pumppu lasille ja valoille (?). Miten selvittää kummasta ajovalopesurista tuo diodi on palanut?
900S 2.3 Talladega 1997
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tkrakas kirjoitti:Kiitos taasen hyvistä neuvoista!

Käsitykseni mukaan molemmille ajovaloille on oma ajovalopesuri ja yhteinen pumppu lasille ja valoille (?). Miten selvittää kummasta ajovalopesurista tuo diodi on palanut?
Ottamalla johto irti pesuri kerrallaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

tkrakas kirjoitti:Miten selvittää kummasta ajovalopesurista tuo diodi on palanut?
Laitat sulakkeen paikalleen. Irrotat kuskinpuoleisesta pesurimoottorista johtoliittimen. Virrat päälle ja käytät pissapoikaa. Jos pissapoika pysähtyy kun viiksestä päästää, vika oli kuskin puolella, sen voit varmistaa vielä laittamalla kuskin puolen pesurijohdon takaisin kiinni, vika oli kuskin puolella jos nyt pissapoika ei pysähdy. Jos taas kuskin puolen pesurimoottorin johtoliittimen irrottaminen ei tuo pissapojan käytöstä normaaliksi, irrotat vänkärin puolen pesurimoottorin johtoliittimen.

Vikaa voi tietenkin olla kummassakin pesurimoottorissa (diodissa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Jos kaukosäätimen paristot vanhenevat tai niihin vaihtaa muuten vaan uudet, niin ei kait se unohda opittuja asioita eli täytyykö se ohjelmoida uudelleen TECH:llä :roll: ?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmi kirjoitti:Paristojen vaihdon jälkeen pitää kaukosäädin tahdistaa uudelleen painamalla ovien avauspainiketta AUTON VIERESSÄ useita kertoja, kunnes auto vastaa.
Mimmiltä viimeistään saa sen tärkeän neuvon :wink: ! Kauankohan noissa nuo paristot ylipäätään kestävät?

PS. En malta olla kertomatta millaisen vastauksen sain Kajaanin Delta-autosta kun sieltä kysyin uutta kaukosäädintä ja ohjelmointia. Hintaa näille tulisi 150e, mutta puhelimessa ollut kaveri kertoi, että "on ollut hommassa hiukan vaikeuksia koska kaikki kaukot pitää ensin poistaa ja sitten uudestaan ohjelmoida. Joskus kävi niin, että jouduttiin koko häly vaihtamaan"! :roll: 8O :D .
En tiedä uskaltaako ko.puljuun edes kokeeksi mennä? Luulisi ainakin, että jos mokaavat hommassa jotenkin on vastuu heidän?
No, Aine-Oy Oulussa lupasi homman 120e ja tuntuivat ammattimiehiltä. Niin kauan kuin ei kulkua Ouluun täytyy tyytyä lukitsemaan avaimella. Ja onhan autossa varkausvakuutus :wink: !
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Taitaa sitten olla, vaikka ei ole hilla-aikakaan :D ...

Kajaanin hinnassa 100e kaukosäädin ja 50 ohjelmointi. Oulussa 87 säädin ja 35 ohjelmointi.
Olisikohan foorumilla paikkaa näille huoltohinnoille ja kokemuksille (joskus olin näkevinäni jonkun topicin sopivista huolloista), niin voisi vähän verrata omalla paikkakunnalla, että missä mennään?
900S 2.3 Talladega 1997
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pevi kirjoitti:
3. Ei missään vikaa. Toiminta on normaali vm 95 lähtien. Jarruvalojen hälytyksessä on muisti. Vanhemmissahan 9000:ssa takavalohälytin toimi jarruvalojen osalta ainoastaan poljinta painettaessa. Uudemmissa viallinen jarruvalo aiheuttaa pysyvän hälytyksen ja vastaavasti piktogrammi sammuu vasta kun jarruvalot on kertaalleen testattu jarrua painettaessa.
.

Toimii noin myös vm-92 CS:ssä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Mimmi kirjoitti:Aika kallista, onkos noissa hinnoissa "lapinlisää" mukana?
Kaukosäätimen listahinta on 87,50e ja normaalisti sen hintaan kuuluu myös ohjelmointi.
Tuli vain mieleen kysymys: eikö tätä TECH-laitetta ja kaukoja ole muilla kuin Saabin valtuutetuilla huolloilla esim. jollain "yksityisillä" hälyjä asentavilla liikkeillä?
900S 2.3 Talladega 1997
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei taida Tech2 olla mitenkään hälytinfirmojen perustyökalu.. Maksaakin sen 2000-3000e per kappale.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

No minä maksoin aikoinaan Kajaanissa onnistumattomasta ohjelmoinnista 60€. Ja vika kuulema Boxissa jota en uskonut. Se olis maksanut paljon lisää euroja. Ostin klubilaiselta käytetyn hyvän säätimen ja Jyväskylässä käydessä käytin autoa PCS.llä ohjelmoitavana ja onnistui kerralla. Hintakaan ei ollut paha.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS -95 ongelmia

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Kuva
Tuli ostetua tonnari kanssa jossa kuvan mukainen kaukosäädin joka lopetti toimintansa varman patterit loppu en ole vielä ehtinyt uusia ostaa mutta siis kun vaihdan paristot niin sitä ei tarvitse käydä uudelleen ohjelmoimassa vaan tuo auton vieressä rämpyttely auttaa kuinkakohan kauan pitää rämpytellä onko kellään hajua?
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
Vastaa Viestiin