Ostamassa 9K 2.3T

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jaakko83
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 09:43

Ostamassa 9K 2.3T

Viesti Kirjoittaja jaakko83 »

Hei!

Otsikon mukainen auto kiinnostaa. NG9000 2.3 täyspaine, manuaalilla.
Muutamia kappaleita on tarjolla, lähinnä vuosimalleja 1992-1993. Onko näissä vielä LH-jetti? Onko jotain eroavaisuuksia ominaisuuksissa, tai kulutuksessa vrt. Trionic 5? Miten muuten moottori eroaa uudemmista?
Saab 9-5 Aero sedan manual, MY02
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostamassa 9K 2.3T

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jaakko83 kirjoitti:Hei!

Otsikon mukainen auto kiinnostaa. NG9000 2.3 täyspaine, manuaalilla.
Muutamia kappaleita on tarjolla, lähinnä vuosimalleja 1992-1993. Onko näissä vielä LH-jetti? Onko jotain eroavaisuuksia ominaisuuksissa, tai kulutuksessa vrt. Trionic 5? Miten muuten moottori eroaa uudemmista?
Vuosimalli 1992 on vielä edistyksellisellä LH-jetillä ja DI/APC:llä, vuosimalli 1993 on jo pilattu Saabin Trionicilla ( :wink: ), kun puhutaan 2.3T malleista. Nuo molemmat ovat ns. pitkälohkomoottoreita, 1994 alkaen on ns. lyhytlohko ja Trionic.
Eipä ole ihmeempää eroa kulutuksissa sun muissa -92 LH-jetin ja -93 trionicin välillä. Omien kokemusten perusteella LH-jetillisellä tulee semmoinen mukava "häränpotku" kun turrpo herää, Trionicillisessa voiman tulo tuntui olevan jotenkin tylsän pehmeää :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jaakko83
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 09:43

Re: Ostamassa 9K 2.3T

Viesti Kirjoittaja jaakko83 »

Tuo LH-jet kuulostaa hyvältä:)
Nykyturboissa tuntuu olevan se ominaisuus, että ihankuin huomaamatta turboa tulee käytettyä, vaikka sitä ei tarvitsisikaan.
Itselle sopii ajotapa, joka ei turhaan kuluta polttoainetta, toki autossa pitää olla ahdin ja voimaa - siksi, että sen voi tarvittaessa jättää käyttämättäkin :D

Onko NG:ssä APC-boksia?

Miten tuollaisen NG-tonnarin laatikko, onko se vahvempaa tekoa, kuin OG:n?

Minulla on ollut aikaisemmin, 5 vuotta sitten -85 9000 T16, johon tykästyin kovasti.
Saab 9-5 Aero sedan manual, MY02
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ostamassa 9K 2.3T

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jaakko83 kirjoitti: Onko NG:ssä APC-boksia?

Miten tuollaisen NG-tonnarin laatikko, onko se vahvempaa tekoa, kuin OG:n?

Minulla on ollut aikaisemmin, 5 vuotta sitten -85 9000 T16, johon tykästyin kovasti.
Enpä tiedä mitä tuolla "NG":llä nyt tässä haetaan, mutta ilmeisesti matalakeulatonnareita sillä tarkoitat? CS(E) ja matalakeula CD(E) malleissa ei ole erillistä APC boksia, LH-jetillisessä on DI/APC boksi, mutta sekin on jo ns. lastuviritettävää mallia, ei vanhan mallin kolvi+pari vastusta tuunattava analoginen boksi :) Trionicissa on "kaikki" ympätty sitten samoihin kuoriin (eli ruiskun, sytkän ja ahtojen ohjaus).

Tonnarin vaihdelaatikko on likimain sama alusta loppuun (vuodesta -85 vuoteen 1998), tietty jotain pientä viilailua on ollut matkan varrella ja välityseroja löytyy, mutta ihan suht. kestävä loota oikein käytettynä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostamassa 9K 2.3T

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä se ahtimen käyttö kuluta polttoainetta, päinvastoin taloudellista hyödyntää sen tuottamaa vääntöä kierrosten sijasta, vakio Trionicin kartoilla pysyy sinne 0,5 bar tienoille vielä closed loopissa.. Trionic-autolla pääsee matalampiin kulutuksiin kuin LH:lla.

ns. lyhytlohkolaatikot 94-> on keskimäärin kestävämpiä, johtuen pääasiassa parempien öljyjen käytöstä. Vanhemmissa on yleisemmin laakerivammaa moottoriöljyjen käytön ja vaihtamattomuuden johdosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin