Alakerran vaihto
Alakerran vaihto
Otin tonnarista kannen irti ajatuksena vaihtaa kansitiiviste (painetta jäähdytysjärjestelmässä). Auto on -88 turboautomaatti, ilmastoinnilla. Kantta poistaessa jätin imusarjan autoon avaten vain ne pultit joilla imusarja kiinni kannessa, pakosarja ja turbo on poistettu, ilmastointikompressori autossa.
Kannen irrottua kolmospytty näyttääkin sitten melko huonolta, pystysuuntaisia syviä naarmuja, ehkä jotain kiinnileikkautumista tai männänrengas poikki tjsp. Tarkoitus olisi nyt sitten vaihtaa toinen alakerta koska sellainen sattuu jo purkuautosta olemaan.
Mitenkähän tässä tilanteessa kannattaa edetä ? Olisiko moottorin ja vaihteiston poistaminen alakautta ja imusarjan jättäminen johtoineen ja putkineen autoon roikkumaan paras vaihtoehto ? Kannattaako silloin ottaa vaihdelaatikko ensin irti erikseen vai molemmat yhdessä paketissa ? Vai olisiko yläkautta kuitenkin helpompaa ?
Ajatuksena siis että uudessa kokoonpanossa kansi laitettaisiin paikalleen vasta alakerran ollessa jo autossa.
Kannen irrottua kolmospytty näyttääkin sitten melko huonolta, pystysuuntaisia syviä naarmuja, ehkä jotain kiinnileikkautumista tai männänrengas poikki tjsp. Tarkoitus olisi nyt sitten vaihtaa toinen alakerta koska sellainen sattuu jo purkuautosta olemaan.
Mitenkähän tässä tilanteessa kannattaa edetä ? Olisiko moottorin ja vaihteiston poistaminen alakautta ja imusarjan jättäminen johtoineen ja putkineen autoon roikkumaan paras vaihtoehto ? Kannattaako silloin ottaa vaihdelaatikko ensin irti erikseen vai molemmat yhdessä paketissa ? Vai olisiko yläkautta kuitenkin helpompaa ?
Ajatuksena siis että uudessa kokoonpanossa kansi laitettaisiin paikalleen vasta alakerran ollessa jo autossa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Alakerran vaihto
alakautta 

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Alakerran vaihto
Yläkautta laatikkoineen kaikkine rojuineen,mutta mahdollinen ilmastoinin kompura kannattaa irrottaa ja jättää lukkopellin päälle letkuineen!
Johtosarja on helppo kääriä moottorista pois.
Johtosarja on helppo kääriä moottorista pois.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Alakerran vaihto
Apurunkoa ei toki tällä kerralla olis tarkoitus irrottaa. Tuleeko mieleen jotain joka erityisesti estäisi moottorin pudottamisen alaspäin kun laturin kulmassa oleva kiinnike, laturi, ohjaustehostinpumppu, startti ym. on irrotettu ja sidettu autoon kiinni ?Firges9000 kirjoitti:alakautta
Re: Alakerran vaihto
Sitten jää kone autoon, jos et irrota apurunkoa. Joudut nostamaan yläkautta pois.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Alakerran vaihto
Tarkemmin katseltua taitaa se tosiaan olla niin että yläkautta lähtee helpommin. Lisäksi koko paketin kasaaminen loppuun asti (kansi, pakosarja, imusarja, turbo ym) ennen autoon pudottamista varmaan helpottaa hommaa melkoisesti.
Yksi syy jonka takia usein vältän ylöspäin nostamisia on että siihen ei satu olemaan palkkia katossa tai muuta hyvää apuvälinettä mutta auton ollessa 2-pilarinosturilla auton saa helposti nostettua ylöspäin.
Yksi syy jonka takia usein vältän ylöspäin nostamisia on että siihen ei satu olemaan palkkia katossa tai muuta hyvää apuvälinettä mutta auton ollessa 2-pilarinosturilla auton saa helposti nostettua ylöspäin.
Re: Alakerran vaihto
Yksi asia joka myös tuli mieleen mitenkähän paketin ripustaisi kun kansi ja nostolenkit eivät ole enää paikallaan ? Kannenpulttienko avulla jonkinlainen viritys kiinni ? Muita ideoita ?
Painopiste taitaa olla jonkin verran lähempänä vaihteistoa kun yläkerrasta suurin osa on purettu.
Painopiste taitaa olla jonkin verran lähempänä vaihteistoa kun yläkerrasta suurin osa on purettu.
Re: Alakerran vaihto
Ihan nyt uteliaisuudesta, eli mikä sitä koko apurunko- ja tekniikkapakettia estää poislaskemasta jos kerran pilarinosturi on käytössä? Itse ainakin käyttäisin tilaisuuden hyväkseni.
Re: Alakerran vaihto
Kivahan on harrastaa, ruuvavata ja purkaa hiukan enemmän!Minuteman kirjoitti:Ihan nyt uteliaisuudesta, eli mikä sitä koko apurunko- ja tekniikkapakettia estää poislaskemasta jos kerran pilarinosturi on käytössä? Itse ainakin käyttäisin tilaisuuden hyväkseni.

Ylös nostamalla työ hiukan helpottuu.


irrottaminen pois.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Alakerran vaihto
Se idea jota aluksi ajattelin perustui siihen ettei koko apurunkoa poistaisi vaan vain sen palkin joka on vaihteiston alla ja normaalisti otetaan pois tai vähintäänkin lasketaan alas roikkumaan tukivarsineen vaihteistoa irrottaessa.Jope kirjoitti:Sitten jää kone autoon, jos et irrota apurunkoa. Joudut nostamaan yläkautta pois.
Ainakin alhaaltapäin autoa katsomalla (ja esim Haynesin underbody view kuvan mukaan) näyttäisi siltä että em palkki irrotettuna mahtuu vaikka vaihdelaatikko olisi paikallaankin. Ja jos ei jostain syystä näyttäisi mahtuvan, vaihdelaatikko ensin irti ja moottori vasta sen jälkeen. Ei siihen mielestäni mitään estettä mahtumisen puolesta pitäisi olla. Vai olisiko ?
Kyse on kai lähinnä siitä onko koko paketin kasaaminen autosta irrotettuna niin paljon helpompaa että sen takia homma kannattaa tehdä yläkautta. Näin saattaisi olettaa, siinä määrin näpräämistä oli pakosarjan, turbon ja imusarjan pulttien kanssa. Voi olla että aikaa säästyy paljonkin kun on enemmän tilaa ympärillä.
Re: Alakerran vaihto
No siis kun se kone+loota tulee apurungon pultit irrottamalla todella nätisti alakautta ulos, niin loogisesti se kannattaa sitä kautta ottaa? Ei siinä ole kovin montaa pulttia kuitenkaan.
Kerro toki se syy, miksi haluat jättää apurungon paikoilleen? Nosturia saa käyttää vain 15min kerrallaan ja sitten auto pitää työntää heti pihalle?
Jos meinaat ujuttaa sen paketin jotenkin apurungon välistä, niin teet suorituksen paljon hankalammaksi itsellesi. Sitten kannattaa ihan oikeasti mielummin ottaa se yläkautta veke sen sijaan, että lähtisi keskeltä pujottelemaan sitä alas. Molemmissa tavoissa sama ongelma lopun edestä, eli heikko kattopalkki, jos sulla ei ole sellaista motonetin nosturikärryä käytettävissä.
Sullahan oli se nosturikin näytössä? Pumppukärryt ja kuormalava siihen apurungon alle (tai joku muu pyörin varustettu lavetti) ja sitten nostat auton pois ja kärräät koko apurunkohökötyksen mukavasti purettavaksi vähän syrjemmälle.
Kerro toki se syy, miksi haluat jättää apurungon paikoilleen? Nosturia saa käyttää vain 15min kerrallaan ja sitten auto pitää työntää heti pihalle?
Jos meinaat ujuttaa sen paketin jotenkin apurungon välistä, niin teet suorituksen paljon hankalammaksi itsellesi. Sitten kannattaa ihan oikeasti mielummin ottaa se yläkautta veke sen sijaan, että lähtisi keskeltä pujottelemaan sitä alas. Molemmissa tavoissa sama ongelma lopun edestä, eli heikko kattopalkki, jos sulla ei ole sellaista motonetin nosturikärryä käytettävissä.
Sullahan oli se nosturikin näytössä? Pumppukärryt ja kuormalava siihen apurungon alle (tai joku muu pyörin varustettu lavetti) ja sitten nostat auton pois ja kärräät koko apurunkohökötyksen mukavasti purettavaksi vähän syrjemmälle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Alakerran vaihto
Voishan sen koko apurungonkin tosiaan ottaa alas koska autoa ei välttämättä tarvitse siirrellä nosturilta pois ennenkuin uusi paketti laitetaan paikalle.