Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Huh ! Tulihan taisteltua yhden tuollaisen kanssa 5 tuntia tehokasta työaikaa. Oli se puslan sisällä oleva holkki jämähtynyt siihen tukivarren pulttiin kyllä ennen näkemättömän kovaa kiinni. Ihan uteliaisuudesta , mitäs konsteja arvon raati on moiseen soveltanut?

Tällä kertaa piti se "korva" , eli alumiiniosa ja kumi rälläköidä poikki , kaivaa kumi pala kerrallaan irti holkista ja pistää tujusti tulta perään ja senkin jälkeen vielä rälläköidä lovi siihen holkkiin että pääsee taltalla lyömään holkin irti niin että pyörii ja sitten isoilla pihdeillä nitkutella puoli tuntia että lähtee pois. KIVAA ! Onkos muitakin konsteja tavattu ? :lol:

Niin ja tämä siis niin että tukivarsi on autossa kiinni, eipähän tartte laittaa ruuvipenkkiin.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ens kerralla kandee varmaan ottaa se tukivarsi irti.. Ei se niin monella pultilla ole kiinni, mopolla nopea ampua. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Samppo »

uhh, kuulostaa varsin tutulta.. :x
#961
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Haza »

Etutukivarresta ilmeisesti kyse?

Edessä ei ko. puslan kanssa ole koskaan ollut ongelmia, tosin ainakin toista kertaa vaihtaessa ei ole ehtinyt huippulaadukas scantech osa vielä juuttua kiinni kun elinikä on riittävän lyhyt..

Edit: lyödään vielä lisää: viimeksi kesti vaihdossa 6 min.

Juuri tänään tuli ajeltua reilun 30km päähän irrottamaan taka(ala)tukivarsia ja hyvin varustautuneena: perus työkalupakki ja timpurinvasara. Jälkimmäinen osoittautui tarpeettomaksi kun 22v vanhat pultit oli kuin uudet eikä alkuunkaan jumissa mistään, ainoastaan pultin kierteellä olleet alustamassat vähän aiheutti kitkaa :)

Tällä menolla maanantaiksi suunniteltu öljynvaihto menee ihan päin sensuroitua ;)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
knockout
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Heinä 01, 2007 14:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja knockout »

:lol: :lol: :lol:

:saab: sai todellakin hieman vasaraa....
"Isännän kulkusia EI haistella kesken parisuhteen virkistämistä!"


#3963
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jope kirjoitti:Ens kerralla kandee varmaan ottaa se tukivarsi irti.. Ei se niin monella pultilla ole kiinni, mopolla nopea ampua. :-)
No , ei se tukivarren irrotus auta mitään siinä että se hiivatin puslan holkki on jämähtänyt kiinni pulttiin . Ja joo... tukivarren irroitan vain silloin kun on uusi vakaajan pystytanko matkassa, senverran monesta 10v-20v vanhasta orkkiksesta on mennyt tanko poikki kun vähänkään koittaa avata sitä jumittunutta mutteria joka on kylvetettu rostoffissa


mr."knockout"...eipäs siellä virnuilla :lol: :lol: :lol:

EDIT : Hmmm...tuolla tallilla olis vielä yksi pusla vaihdettavana samaan autoon kuskin puolelle. Kuuteen minuuttiin vaihtajalle on tarjolla koko illan viinat ! Ja joo , kyllä ne yleensä lähtee vähän helpommin , mutta alle puolen tunnin ei pääse, tai sitten en vaan osaa :lol: :lol: :lol:
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Haza »

No myönnetään sen verran että auto oli jo valmiiksi nosturilla ja uusi pusla käden ulottuvilla mutta ihan kaikki tarpeelliset työkalut ei :)
Eihän siinä ole mitään erikoista, mutteri auki sieltä takapäädystä, pyssyllä ne pari hassua pulttia auki jotka sitä rautakäikälettä paikallaan pitelee, kampeaa vähän tukivartta että mahtuu pusla pois ja ~sama takaperin.
On etupyöränlaakerikin mennyt alle ½ tunnin ;)

Vartissa on kuulemma vaihdettu 306 pösön jakopääkin.. (se tosin on niin palikka homma tietyillä koneilla että tuo on ihan mahdollistakin)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Haza kirjoitti:N
On etupyöränlaakerikin mennyt alle ½ tunnin ;)
Joo, toi laakerin vaihto on sellanen operaatio joka ei vielä ikinä ole menny perssiilleen ....sitä odotellessa :lol: Mutta siis, tarkoitus oli ihan hilpeellä mielellä naureskella sille että yksinkertainen pikkujuttu voi tosiaankin mennä joskus pieleen tai ainakin todella vaikeaksi :lol:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Alatukivarren takapuslan vaihdon mukavuus ;-)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kaide kirjoitti:No , ei se tukivarren irrotus auta mitään siinä että se hiivatin puslan holkki on jämähtänyt kiinni pulttiin.
Ymmärsinköhän ihan oikein, että mitä kohtaa meinasit..

Kolme pulttia pitää takahelaa rungossa, kaksi pulttia pitää etuhelaa rungossa, kolme pallonivelelle ja yksi mutteri vakaajan koiranluulle, sitten taitaakin olla jo tukivarsi lattialla ja asennusvirheiden teko voi alkaa. :-)

Mulla ei ole vielä napsunut noi koiranluiden kierteet tai pultit, koputetaan puuta. Vanhin, johon olen noita ropannut oli M87, eikä tosiaan olleet ihan hiljattain vaihdetut. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin