Huh ! Tulihan taisteltua yhden tuollaisen kanssa 5 tuntia tehokasta työaikaa. Oli se puslan sisällä oleva holkki jämähtynyt siihen tukivarren pulttiin kyllä ennen näkemättömän kovaa kiinni. Ihan uteliaisuudesta , mitäs konsteja arvon raati on moiseen soveltanut?
Tällä kertaa piti se "korva" , eli alumiiniosa ja kumi rälläköidä poikki , kaivaa kumi pala kerrallaan irti holkista ja pistää tujusti tulta perään ja senkin jälkeen vielä rälläköidä lovi siihen holkkiin että pääsee taltalla lyömään holkin irti niin että pyörii ja sitten isoilla pihdeillä nitkutella puoli tuntia että lähtee pois. KIVAA ! Onkos muitakin konsteja tavattu ?
Niin ja tämä siis niin että tukivarsi on autossa kiinni, eipähän tartte laittaa ruuvipenkkiin.
Edessä ei ko. puslan kanssa ole koskaan ollut ongelmia, tosin ainakin toista kertaa vaihtaessa ei ole ehtinyt huippulaadukas scantech osa vielä juuttua kiinni kun elinikä on riittävän lyhyt..
Edit: lyödään vielä lisää: viimeksi kesti vaihdossa 6 min.
Juuri tänään tuli ajeltua reilun 30km päähän irrottamaan taka(ala)tukivarsia ja hyvin varustautuneena: perus työkalupakki ja timpurinvasara. Jälkimmäinen osoittautui tarpeettomaksi kun 22v vanhat pultit oli kuin uudet eikä alkuunkaan jumissa mistään, ainoastaan pultin kierteellä olleet alustamassat vähän aiheutti kitkaa
Tällä menolla maanantaiksi suunniteltu öljynvaihto menee ihan päin sensuroitua
Jope kirjoitti:Ens kerralla kandee varmaan ottaa se tukivarsi irti.. Ei se niin monella pultilla ole kiinni, mopolla nopea ampua.
No , ei se tukivarren irrotus auta mitään siinä että se hiivatin puslan holkki on jämähtänyt kiinni pulttiin . Ja joo... tukivarren irroitan vain silloin kun on uusi vakaajan pystytanko matkassa, senverran monesta 10v-20v vanhasta orkkiksesta on mennyt tanko poikki kun vähänkään koittaa avata sitä jumittunutta mutteria joka on kylvetettu rostoffissa
mr."knockout"...eipäs siellä virnuilla
EDIT : Hmmm...tuolla tallilla olis vielä yksi pusla vaihdettavana samaan autoon kuskin puolelle. Kuuteen minuuttiin vaihtajalle on tarjolla koko illan viinat ! Ja joo , kyllä ne yleensä lähtee vähän helpommin , mutta alle puolen tunnin ei pääse, tai sitten en vaan osaa
No myönnetään sen verran että auto oli jo valmiiksi nosturilla ja uusi pusla käden ulottuvilla mutta ihan kaikki tarpeelliset työkalut ei
Eihän siinä ole mitään erikoista, mutteri auki sieltä takapäädystä, pyssyllä ne pari hassua pulttia auki jotka sitä rautakäikälettä paikallaan pitelee, kampeaa vähän tukivartta että mahtuu pusla pois ja ~sama takaperin.
On etupyöränlaakerikin mennyt alle ½ tunnin
Vartissa on kuulemma vaihdettu 306 pösön jakopääkin.. (se tosin on niin palikka homma tietyillä koneilla että tuo on ihan mahdollistakin)
Haza kirjoitti:N
On etupyöränlaakerikin mennyt alle ½ tunnin
Joo, toi laakerin vaihto on sellanen operaatio joka ei vielä ikinä ole menny perssiilleen ....sitä odotellessa Mutta siis, tarkoitus oli ihan hilpeellä mielellä naureskella sille että yksinkertainen pikkujuttu voi tosiaankin mennä joskus pieleen tai ainakin todella vaikeaksi
Kaide kirjoitti:No , ei se tukivarren irrotus auta mitään siinä että se hiivatin puslan holkki on jämähtänyt kiinni pulttiin.
Ymmärsinköhän ihan oikein, että mitä kohtaa meinasit..
Kolme pulttia pitää takahelaa rungossa, kaksi pulttia pitää etuhelaa rungossa, kolme pallonivelelle ja yksi mutteri vakaajan koiranluulle, sitten taitaakin olla jo tukivarsi lattialla ja asennusvirheiden teko voi alkaa. :-)
Mulla ei ole vielä napsunut noi koiranluiden kierteet tai pultit, koputetaan puuta. Vanhin, johon olen noita ropannut oli M87, eikä tosiaan olleet ihan hiljattain vaihdetut. :-)