Takaluukku ei avaudu ym.
Takaluukku ei avaudu ym.
Tervehdys !
Olen uusi vm.-88 9000 CD omistaja ja myös uusi Saab-harrastaja. Tätä palstaa olen jo tovin lukenut ja löytänyt apuja mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Omalla 9000 on ajettu n.186000km ja se on ollut yhdellä omistajalla ennen minua. Myyjän mukaan auto on ensimmäinen CD-korinen Saab,joka on tuotu Suomeen. Valmistusnumerokin on alle 1000.
Mittarivalaistuksen puuttumiseen löysin täältä hyviä vinkkejä ja nyt vain pitäisi ostaa uusi säädin ja kokeilla alkavatko taustavalot toimia.
Lisäksi pyytäisin neuvoja seuraaviin ongelmiin / vikoihin; autossa on keskuslukitus ja se toimii muuten,paitsi että eilen en enää saannut takaluukkua auki. Avaussalpa tuntuu aika hervottomalta. Mikä olisi helpoin tapa saada luukku auki rikkomatta paikkoja ?.
Auto on varustettu automaattivaihdelaatikolla ja siinä on mielestäni outo ominaisuus. Eli esim. P:ltä R:lle tai D:lle vaihtaessa moottorin kierrokset laskevat siten, että mootori melkein sammuu ja se jälkeen palautuvat normaaliksi.Kuuluko olla näin vai missä vika ?. Minulla on ollut useita autom.vaihdelaatikolla varustettuja autoja ja missään aikaisemmassa ei moottorin kierrosluku ole näin radikaalisti pudonnut ko. tilanteessa.
Oik.puoleisessa takaovessa jää lapsilukko ilmeisesti päälle.sillä ulos ei pääse oli sitten lapsilukkovipu ylä-tai ala-asennossa.Ulkopuolelta avattaessa ovi toimii normaalisti. Vinkkejä,miten vian voisi korjata ?.
t.JariJ
Olen uusi vm.-88 9000 CD omistaja ja myös uusi Saab-harrastaja. Tätä palstaa olen jo tovin lukenut ja löytänyt apuja mieltäni askarruttaviin kysymyksiin. Omalla 9000 on ajettu n.186000km ja se on ollut yhdellä omistajalla ennen minua. Myyjän mukaan auto on ensimmäinen CD-korinen Saab,joka on tuotu Suomeen. Valmistusnumerokin on alle 1000.
Mittarivalaistuksen puuttumiseen löysin täältä hyviä vinkkejä ja nyt vain pitäisi ostaa uusi säädin ja kokeilla alkavatko taustavalot toimia.
Lisäksi pyytäisin neuvoja seuraaviin ongelmiin / vikoihin; autossa on keskuslukitus ja se toimii muuten,paitsi että eilen en enää saannut takaluukkua auki. Avaussalpa tuntuu aika hervottomalta. Mikä olisi helpoin tapa saada luukku auki rikkomatta paikkoja ?.
Auto on varustettu automaattivaihdelaatikolla ja siinä on mielestäni outo ominaisuus. Eli esim. P:ltä R:lle tai D:lle vaihtaessa moottorin kierrokset laskevat siten, että mootori melkein sammuu ja se jälkeen palautuvat normaaliksi.Kuuluko olla näin vai missä vika ?. Minulla on ollut useita autom.vaihdelaatikolla varustettuja autoja ja missään aikaisemmassa ei moottorin kierrosluku ole näin radikaalisti pudonnut ko. tilanteessa.
Oik.puoleisessa takaovessa jää lapsilukko ilmeisesti päälle.sillä ulos ei pääse oli sitten lapsilukkovipu ylä-tai ala-asennossa.Ulkopuolelta avattaessa ovi toimii normaalisti. Vinkkejä,miten vian voisi korjata ?.
t.JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Takaluukusta: todennäköisesti sieltä on tanko irti, kuten Mimmi jo veikkasi. Vaihtoehtoisesti salpamekanismi voi olla rasvasta kuiva ja hapettunut, jolloin salvan palautusjousi ei jaksa palauttaa salpaa normaaliasentoon. Jos salpa tästä syystä jää "kantamaan" eli on siis koko ajan hiukan painuksissa, ei keskuslukitus pysty avaamaan lukkoa, koska mekanismi on väärässä asennossa. Tämä oli ainakin vikana omassa samanikäisessä cc:ssä, oletan että CD:ssä on melko samankaltainen systeemi.
(OT: Henk. koht. pidin huomattavasti enemmän ajasta, jolloin Saabin takaluukku avattiin kahvasta ja lukittiin/lukosta-avattiin keskuslukituksella. En käsitä, mikä idea oli kopioida tuo CS:stä alkanut toyota-tyyli...
)
Takaoven lukosta: mikäli lapsilukon vipu on oikeassa asennossa eikä ovi siltikään aukea sisältä käsin, on syynä luultavasti sisäkahvan tangon oikeneminen. Tanko on takaovessa hyvin loivan "Z"-kirjaimen muotoinen, tai siis suunnilleen tuollainen:
_____
__/
Aikaa myöten kulmat loivenevat, eikä sisäkahvan liike enää riitä avaamaan itse lukkosalpaa. Korjaus: ovipahvi irti ja käsin vääntelemään tankoa enemmän mutkalle. Lopputulos on helppo tarkistaa jokaisen lisätaivutksen jälkeen. Kun toimii reilulla toleranssilla (eli kahvaa ei tarvitse nykiä IHAN ääriasentoon ennen aukeamista), verhous takaisin ja kovaa ajoa.
Ei autoasi ainakaan kilometrit paina (ikä tietysti saattaa silti tehdä tepposia ainakin tonnarin pelleissä)! Toivottavasti saat nämä pari pikkuvikaa häädettyä ja pääset nauttimaan mukavasta kyydistä!
(OT: Henk. koht. pidin huomattavasti enemmän ajasta, jolloin Saabin takaluukku avattiin kahvasta ja lukittiin/lukosta-avattiin keskuslukituksella. En käsitä, mikä idea oli kopioida tuo CS:stä alkanut toyota-tyyli...


Takaoven lukosta: mikäli lapsilukon vipu on oikeassa asennossa eikä ovi siltikään aukea sisältä käsin, on syynä luultavasti sisäkahvan tangon oikeneminen. Tanko on takaovessa hyvin loivan "Z"-kirjaimen muotoinen, tai siis suunnilleen tuollainen:
_____
__/
Aikaa myöten kulmat loivenevat, eikä sisäkahvan liike enää riitä avaamaan itse lukkosalpaa. Korjaus: ovipahvi irti ja käsin vääntelemään tankoa enemmän mutkalle. Lopputulos on helppo tarkistaa jokaisen lisätaivutksen jälkeen. Kun toimii reilulla toleranssilla (eli kahvaa ei tarvitse nykiä IHAN ääriasentoon ennen aukeamista), verhous takaisin ja kovaa ajoa.
Ei autoasi ainakaan kilometrit paina (ikä tietysti saattaa silti tehdä tepposia ainakin tonnarin pelleissä)! Toivottavasti saat nämä pari pikkuvikaa häädettyä ja pääset nauttimaan mukavasta kyydistä!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Morjens !
Kiitoksia neuvoista ja vinkeistä. Täytyypä vkonloppuna aloittaa räplääminen ongelmien parissa. Tänään huomasin yhden uuden ominaisuuden autossa,eli ehkä n.puolen tunnin ajon jälkeen alkaa kojetaulun sisältä kuulua ( mielestäni ) jonkun releen pärinää. Ääni tuntuisi tulevan kellon alapuolelta. Kun auto seisoo hetken aikaa ( yli tunnin ),niin pärinä häviää kunnes se taas noin puolen tunnin ajon jälkeen alkaa. Mikähän rele tms. on kyseessä ?. Auto on varustettu ilmastointilaitteella.
t.JariJ
Kiitoksia neuvoista ja vinkeistä. Täytyypä vkonloppuna aloittaa räplääminen ongelmien parissa. Tänään huomasin yhden uuden ominaisuuden autossa,eli ehkä n.puolen tunnin ajon jälkeen alkaa kojetaulun sisältä kuulua ( mielestäni ) jonkun releen pärinää. Ääni tuntuisi tulevan kellon alapuolelta. Kun auto seisoo hetken aikaa ( yli tunnin ),niin pärinä häviää kunnes se taas noin puolen tunnin ajon jälkeen alkaa. Mikähän rele tms. on kyseessä ?. Auto on varustettu ilmastointilaitteella.
t.JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Oliskohan kyseessä sisäilman "haistelija"? Omassa CS:ssä se alkoi kanssa ääntämään ja vika korjaantui perusteellisella puhdistuksella. Akseliin laitoin tipan ompelukoneöljyä.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Missä tuo sisäilmahaistelija sijaitsee ?. Onko se "haistelija" tuossa penkilämmittimien säätimien alapuolella ?. Itse asiassa ääni taitaa tulla juuri sieltä, sillä laitoin peukalon "haistelijan" päälle ja olin aistivani pärinän vaimenevan. Täytyy tutkia sekin vkonloppuna. Kiitoksia neuvosta !.
t.JariJ
t.JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Kävin tänään Saabin jälleenmyyjän luona kyselemässä neuvoja mittariston taustavalojen toimimattomuuteen. Kertoivat, että vika on yleensä valokatkaisijassa,josta ei tule impulssia säätimelle. Tätä palstaa lukiessa en ole moiseen törmännyt vaan useimmiten vika on ollut säätimessä. Eli pitäisikö hommata ensin säädin ja jos ei taustavalot sittenkään toimi niin sen jälkeen valokatkaisija ?. Ehdotuksia ?.Vai voisiko säätimen jollain tavoin ohittaa,jolloin mittarivalot palaisivat täydellä voimakkuudella koko ajan ?.
Hyvä uutinen tälle päivälle oli se, että kirkkaan auringonpaisteen osuessa mittaristoon näin selvästi,että EDU 1 (polttoaineen kulutusta ilmaiseva vaakapalkki ) toimii !. Ilmeisesti mittariston taustavalaistuksen saamisella kuntoon sekin tulisi näkyville.
Toinen hyvä uutinen; takaluukku aukesi päivällä kun aurinko oli sitä lämmittänyt. Ilmeisesti vika onkin siinä ( kuten täällä epäiltiin ), että mekanismi on liian jäykkä ja kaipaa puhdistusta ja voitelua.
t.JariJ
Hyvä uutinen tälle päivälle oli se, että kirkkaan auringonpaisteen osuessa mittaristoon näin selvästi,että EDU 1 (polttoaineen kulutusta ilmaiseva vaakapalkki ) toimii !. Ilmeisesti mittariston taustavalaistuksen saamisella kuntoon sekin tulisi näkyville.
Toinen hyvä uutinen; takaluukku aukesi päivällä kun aurinko oli sitä lämmittänyt. Ilmeisesti vika onkin siinä ( kuten täällä epäiltiin ), että mekanismi on liian jäykkä ja kaipaa puhdistusta ja voitelua.
t.JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
säädin tod. näköisesti rikki ja isokasa lamppuja palaneena kannattaa ostaa heti varalle sillä edusta palaa lamput ei vaikutusta mittari valojen toimintaan/himmentimeen.
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
No niinpäs onkin,vaihdenäyttö.Luulin noita vaakapalkin"pätkiä" P,R,N jne alapuoella kulutusmittariksi,koska noita kirjaimia ei näkynyt. Vasemmalla puolella oleva digit.numeronäyttö ilmaissee latausjännitteen ?. (muistan niin jostain lukeneeni).
Yksi kysymys tuli mieleeni tänään Saabilla ajellessa; onko 9000 jousitus mielestänne pehmeä, medium vaiko kova ?. Kun vertailukohtia muista Saabeista ei ole, niin en osaa oikein arvioida,miten auton pitäsi normaalisti käyttäytyä. Kun vertaan vaimoni -92 mallin ( aj.165000km ) 124-koriseen 200 E Mersuun,niin Mersun alusta ja ajotuntuma tuntuu "jämäkämmältä".
t. JariJ
Yksi kysymys tuli mieleeni tänään Saabilla ajellessa; onko 9000 jousitus mielestänne pehmeä, medium vaiko kova ?. Kun vertailukohtia muista Saabeista ei ole, niin en osaa oikein arvioida,miten auton pitäsi normaalisti käyttäytyä. Kun vertaan vaimoni -92 mallin ( aj.165000km ) 124-koriseen 200 E Mersuun,niin Mersun alusta ja ajotuntuma tuntuu "jämäkämmältä".
t. JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.

Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Oho ! Onpas tuossa EDU:ssa ominaisuuksia, hyvä tietää !. Itseasiassa olenkin pähkäillyt noita R ja INFO-painikkeita kojelaudassa kun niitä painamalla ei tapahdu yhtään mitään. Nyt täytyykin ruveta etsimään jostakin omistajan käsikirjaa, korjauskirjan olenkin jo tilannut, tulee ensi viikolla.
Ilmeisesti kojelaudan yläosan pois ottamalla pääsee käsiksi mittaristoon ja vaihtamaan mittariston / EDU:n lamput. Täytyypä vielä käyttää ETSI-toimintoa,kun muistan jossain nähneeni kirjoitetun lampputyypin / tehon sekä opastusta yläosan irroitukseen.
Ilmeisesti omassa Saabissa on jousien ja iskunvaimentimien vaihtoaika,sillä se tuntuu ajaessa "lötköltä", vähän saman oloiselta kuin isäni vm.88 Audi 100 ( aj.75 000km ). Kannattaako osat ostaa Bil*****sta tai Moto*****stä ?.Joskus kavereni vaihtoi Opeliin Bil*** nesteiskunvaimentajat ja ne alkoivat vuotaa kahden viikon ajon jälkeen. Ehkä ostan osat oikeasta autovaraosaliikkeestä kun nuo edellämainitut liikkeet ovat nykyään enemmän tavarataloja kuin autovaraosaliikkeitä.
t. JariJ
Ilmeisesti kojelaudan yläosan pois ottamalla pääsee käsiksi mittaristoon ja vaihtamaan mittariston / EDU:n lamput. Täytyypä vielä käyttää ETSI-toimintoa,kun muistan jossain nähneeni kirjoitetun lampputyypin / tehon sekä opastusta yläosan irroitukseen.
Ilmeisesti omassa Saabissa on jousien ja iskunvaimentimien vaihtoaika,sillä se tuntuu ajaessa "lötköltä", vähän saman oloiselta kuin isäni vm.88 Audi 100 ( aj.75 000km ). Kannattaako osat ostaa Bil*****sta tai Moto*****stä ?.Joskus kavereni vaihtoi Opeliin Bil*** nesteiskunvaimentajat ja ne alkoivat vuotaa kahden viikon ajon jälkeen. Ehkä ostan osat oikeasta autovaraosaliikkeestä kun nuo edellämainitut liikkeet ovat nykyään enemmän tavarataloja kuin autovaraosaliikkeitä.
t. JariJ
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
kyllä sitten kannattaa vaihtaa jouset ja iskarit+tarkastaa puslat. on meinaan jotain sitten pahasti pielessäJariJ kirjoitti:No niinpäs onkin,vaihdenäyttö.Luulin noita vaakapalkin"pätkiä" P,R,N jne alapuoella kulutusmittariksi,koska noita kirjaimia ei näkynyt. Vasemmalla puolella oleva digit.numeronäyttö ilmaissee latausjännitteen ?. (muistan niin jostain lukeneeni).
Yksi kysymys tuli mieleeni tänään Saabilla ajellessa; onko 9000 jousitus mielestänne pehmeä, medium vaiko kova ?. Kun vertailukohtia muista Saabeista ei ole, niin en osaa oikein arvioida,miten auton pitäsi normaalisti käyttäytyä. Kun vertaan vaimoni -92 mallin ( aj.165000km ) 124-koriseen 200 E Mersuun,niin Mersun alusta ja ajotuntuma tuntuu "jämäkämmältä".
t. JariJ

Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Mun 88 käyttöönotetussa cc:ssä ei oo vaihdenäyttöä vaikka on automaatti. Myöskään vaimon entisessä 89 cd:ssä ei ollut vaihdenäyttöä vaikka sekin oli automaatti.Risto kirjoitti:Automaatissa ei ole kulutuspalkkia, vaan vaihdenäyttö. http://www.saab9000.me.uk/Dials.htm
Kulutusnäyttö oli molemmissa.
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
Tervehdys taas !
Tänään töiden jälkeen innostuin laittamaan takaluukun lukon kuntoon ja korjaaman oik.puoleisen takaoven aukeamattomuuden.
Takaluukusta en muuta vikaa löytänyt kuin kaikki paikat olivat kuivina. Ruiskuttelin rasvapoistosprayta ensin ja annoin kuiivahtaa,jonka jälkeen suihkuttelin WD-40 reilusti. Lukko ainakin tuntui herkistyvän, toivotaan että se vielä huomennakin toimii.
Oikeanpuoleisesta takaovesta otin oviverhoilun pois taivuttelin lukkotankoa loivan Z-kirjaimen malliseksi ja sen jälkeen ovi avautui myös auton sisäpuolelta.
Kaikille kiitoksia neuvoista ja vinkeistä !.
Nyt kun on vauhti päällä niin huomenna ajattelin tutkia sen tyhjäkäyntimoottorin, mutta kun korjauskirjaa ei ole vielä näkynyt,niin täytyy kysyä missä se sijaitsee ?. Ja onko sen puhdistus vaikea homma ?.
Tänään töiden jälkeen innostuin laittamaan takaluukun lukon kuntoon ja korjaaman oik.puoleisen takaoven aukeamattomuuden.
Takaluukusta en muuta vikaa löytänyt kuin kaikki paikat olivat kuivina. Ruiskuttelin rasvapoistosprayta ensin ja annoin kuiivahtaa,jonka jälkeen suihkuttelin WD-40 reilusti. Lukko ainakin tuntui herkistyvän, toivotaan että se vielä huomennakin toimii.
Oikeanpuoleisesta takaovesta otin oviverhoilun pois taivuttelin lukkotankoa loivan Z-kirjaimen malliseksi ja sen jälkeen ovi avautui myös auton sisäpuolelta.
Kaikille kiitoksia neuvoista ja vinkeistä !.
Nyt kun on vauhti päällä niin huomenna ajattelin tutkia sen tyhjäkäyntimoottorin, mutta kun korjauskirjaa ei ole vielä näkynyt,niin täytyy kysyä missä se sijaitsee ?. Ja onko sen puhdistus vaikea homma ?.
Re: Takaluukku ei avaudu ym.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p572173jus kirjoitti: M90 tuli ohjelmoitava ajotieturi, joka kehitettiin aiempien EDU1 ja EDU2 pohjalta. Tätä uutta EDUa oli kaksi versiota, käsivaihteiselle omansa ja automaattivaihteiselle omansa.