Lämmityslaitteen puhallin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Lämmityslaite meni sitten kerralla entiseksi, ilmeisesti moottori paloi?
Sisällä autossa haisi lämmenneeltä muovilta. :x
Mitähän tuosta kannattaa purkaa, jotta pääsisi puhaltimeen käsiksi. Autossa on ACC ja vuosimalli 97, toivottavasti ei tarvi koko kojelautaa hajoittaa. Onko kellään kokemusta? Särkyi pakkasten aikana.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Haku auttaa. Hakusanat kenno tai puhallin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Se moottori sijaitsee muuten konehuoneen puolella, haulla tosiaan löytyy aiheesta enemmän.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

kokeilepas 9000 FAGin kautta vaikkapa tuosta linkistä eteenpäin pitäis olla aika seikkaperäiset ohjeet.. http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=96 tuossa sit oiottu linkki..
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... lower.html
Viimeksi muokannut Tasapaino akseli, Ma Tammi 30, 2006 18:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

Muista sitten olla tarkkana kaikkien nipsujen ja letkujen kanssa. Motti ei nimittäin tule ulos kuin yhdessä asennossa pyöräyttämällä.
Temppu vaikuttaa ensialkuun mahdottomalta, mutta se onnistui mullakin, vaikka olinkin ensikertalainen, ei mennyt kuin yksi hantaaki poikki.
Muista, että voima ei auta irrotuksessa..pahentaa vain asiaa.
Hakutoiminnolla löysin hyvät ohjeet ja vieläpä linkin englanninkieliselle sivustolle, jossa seikkaperäiset ohjeet kuvien kera.
Kiitos vielä kerran tälle foorumille :lol:
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jos ei oo moottori, niin sitten se on kierrosluvunsäädin. Sijaitsee siinä vieressä on kiinni neljällä 3-päisellä ruuvilla vai oliko torxilla. Ainakin omasta kyrvähti nimenomaan tuo säädin ja puhallus lakkasi kuin seinään.

Moottori on helppo testata kun ottaa akvaariokotelon kannen auki ja syöttää puhaltimelle suoraan 12V.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jarmop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 20:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jarmop »

mikan kirjoitti:Jos ei oo moottori, niin sitten se on kierrosluvunsäädin. Sijaitsee siinä vieressä on kiinni neljällä 3-päisellä ruuvilla vai oliko torxilla. Ainakin omasta kyrvähti nimenomaan tuo säädin ja puhallus lakkasi kuin seinään.

Moottori on helppo testata kun ottaa akvaariokotelon kannen auki ja syöttää puhaltimelle suoraan 12V.

t. Mika
Muistaakseni nimeltään Darlington-transistori. (tieto Mimmiltä) Mulla on yks uus hyllyssä jos kiinnostaa.
Vika oli kuitenkin moottorissa, josta hiilet oli loppu. Moottori toimi vain täysillä. Heti kun pudotti nopeutta, niin koko motti pimeni.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja tuo trankku tais olla 2SD1525 ja saa esim: partcosta 5,20€+ALV
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Jaahas! olen nyt lukenut kaiken mikä tuolla haku toiminnolla irtoaa. Luultavasti se on kuitenkin se moottori pimeänä (aina kuitenkin väärän osan tilaan jos useita vika mahdollisuuksia). Onko kellään haissut palaneelta muovilta autossa ja puhallin ollut täysin mykkä. Tätä ennen toiminut lämpötilan säätö moitteettomasti eli ei kai anturi vika. olisiko mahdollista että moottori olisi päässyt jäätymään kiinni ja kärähtänyt jostain. Tapahtuma hetkellä pakkasta oli tosiaan -36 ja tuo auto oli ensimmäistä kertaansa oikeassa pakkasessa. :lol:
Jossakin muistaakseni arveltiin puhaltimen hinnan olevan satasen tienoilla, onko näin?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti: Jossakin muistaakseni arveltiin puhaltimen hinnan olevan satasen tienoilla, onko näin?
Motonetistä moottori ilman siipipyörää ja siipipyörällä:
9000 Moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1858 69.90
9000 Puhallin+moottori. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-1739 97.50

Ainakin Vantaan myymälän tiskillä viime viikolla molemmat oli Boschin tuotteita.

Varmista nyt vielä että vika ei ole säätimessä, irrota puhallinmoottorin sähköliitin ja tarjoa siihen jännitettä muualta. Jos ei edelleenkään pyöri, niin moottori lienee kovin kuollut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Jaahas! olen nyt lukenut kaiken mikä tuolla haku toiminnolla irtoaa. Luultavasti se on kuitenkin se moottori pimeänä (aina kuitenkin väärän osan tilaan jos useita vika mahdollisuuksia). Onko kellään haissut palaneelta muovilta autossa ja puhallin ollut täysin mykkä. Tätä ennen toiminut lämpötilan säätö moitteettomasti eli ei kai anturi vika. olisiko mahdollista että moottori olisi päässyt jäätymään kiinni ja kärähtänyt jostain. Tapahtuma hetkellä pakkasta oli tosiaan -36 ja tuo auto oli ensimmäistä kertaansa oikeassa pakkasessa. :lol:
Jossakin muistaakseni arveltiin puhaltimen hinnan olevan satasen tienoilla, onko näin?
Siellä kotelossa pitäisi olla ainakin pari kolme litraa vettä ennenkuin se
pääsisi jäätymään, ( ja niin tiivis se ei ole että vesi jäisi sinne ) ainoastaan uskon tuohon laakerien kiinni hirttämiseen,
joskin tämä on epätodennäköistä varsinkin jos moottori ei ole pitänyt
ylimääräistä ääntä ennen tätä tapahtumaa.
Toisaalta hajonnut läppä voi myös osua puhaltimen siipiin, tai sitten joku
siipi on hajonnut ja näin ollen estänyt siiven pyörimisen.

Siellä akvaariokotelossa on kotelon kyljessä tarkastus luukku, tästä voi
kokeilla pyöriikö moottori vapaasti, mutta tuo palaneen muovin haju
viittaisi kyllä voimakkaasti sinne säätimen puolelle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
KAJa
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:05
Paikkakunta: Kirkkonummi / Veikkola

Viesti Kirjoittaja KAJa »

Tuossa muutama aiheeseen liittyvä kuva omasta operaatiostani...

http://kajas.homeip.net/jtmgallery1/mai ... itemId=891

Itse valitsin tuo ropelittoman moottorin motonetista kajakin vannetta ja jarrulevyä hyväksikäyttäen irroitin vanhan ropelin uutta moottoria varten.

Oli moottori ihan mykkä (1,5kk:n vinkumisen ja vikinän jälkeen)... eikä ihme ku kattoo noit hiiliä ym.

Toi pelkkä puhallinmoottorihan ei oo tarkotettu purettavaksi, mutta pitihän se kattoo mitä se on syöny.

Niin... ja se irroitus sieltä akvaariosta oli jokseenkin vi**umainen homma.
Operaation kokonaiskesto 4h tupakkitaukoineen ja turinatuokioineen (JTM-iltaprojektina).
Timo #1205
timo.nummela(at)nic.fi
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tämä projekti seisoo nyt siksi kunnes kelit lauhtuvat. Ajelen sillä aikaa tuolla vanhemmalla tonnarilla. :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

No niin vika paikannettu ja vastuksen(ilmeisesti se säädin) sisällä oli piirilevyyn palanut reikä transistorin kohdalle. Helppo vaihtaa kunhan osa tulee. Ihmetyttää mikä tuollaista yleensä aiheuttaa? Onko moottorissa jotain orastavaa vikaa kun säädin rikkoutuu, moottori pyörii kuitenkin iloisesti kun sille antaa virtaa johdoilla. :roll:

Ai niin ja kiitoksia kaikille ongelmassa auttaneille. :P
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re:

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:No niin vika paikannettu ja vastuksen(ilmeisesti se säädin) sisällä oli piirilevyyn palanut reikä transistorin kohdalle. Helppo vaihtaa kunhan osa tulee. Ihmetyttää mikä tuollaista yleensä aiheuttaa? Onko moottorissa jotain orastavaa vikaa kun säädin rikkoutuu, moottori pyörii kuitenkin iloisesti kun sille antaa virtaa johdoilla. :roll:

Ai niin ja kiitoksia kaikille ongelmassa auttaneille. :P
Mitäs se osa maksoi, ja onko vaikea vaihtaa. Mulle vaihdettiin just uusi puhaltimen moottori. Toimi hienosti viikon, mutta taas on mykkä :evil: Silloin ku ensimmäisen kerran lakkasi toimimasta tuli myös toi palaneen muovin haju.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Vastaa Viestiin