9k jäähdytysnesteet vuotaa
9k jäähdytysnesteet vuotaa
Moi,
Onko kellään käsitystä mikä vikana? Koneen lämmettyä jäähdytysnesteet pukkaavat pihalle paisuntasäiliön korkin kautta. Ihan kuin nesteet kiehuisi tai jostain tulisi putkistoon ilmaa kun kuluuu putkistosta sellaista pulputusta.
Oiskohan termostaatti jumissa eikä nesteet pääse jäähtymään -> ylipaine putkistoon ja sitä kautta korkista ulos. Ihmettelen vaan miksi lämpötilamittari näyttää ihan alhaisia lukemia, jos tuo teoriani on oikea. Eikös mittarin pitäis mielumminkin näyttää punaista, jos nesteet kuumenee. Tonnarin lämpötilamittaríhan on normaalistikin vähän lounaaseen, mutta näyttää nyt vielä hiukan entistäkin vähemmän.
Saab 9000 CSE 2.3t 170hv vm. -96 ajettu 270 tkm
Syylari on vaihdettu noin vuosi sitten.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen kaikille tonnaritietäjille
t. Mase
Onko kellään käsitystä mikä vikana? Koneen lämmettyä jäähdytysnesteet pukkaavat pihalle paisuntasäiliön korkin kautta. Ihan kuin nesteet kiehuisi tai jostain tulisi putkistoon ilmaa kun kuluuu putkistosta sellaista pulputusta.
Oiskohan termostaatti jumissa eikä nesteet pääse jäähtymään -> ylipaine putkistoon ja sitä kautta korkista ulos. Ihmettelen vaan miksi lämpötilamittari näyttää ihan alhaisia lukemia, jos tuo teoriani on oikea. Eikös mittarin pitäis mielumminkin näyttää punaista, jos nesteet kuumenee. Tonnarin lämpötilamittaríhan on normaalistikin vähän lounaaseen, mutta näyttää nyt vielä hiukan entistäkin vähemmän.
Saab 9000 CSE 2.3t 170hv vm. -96 ajettu 270 tkm
Syylari on vaihdettu noin vuosi sitten.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen kaikille tonnaritietäjille
t. Mase
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
Hyvällä tsäkällä paisarin korkki viallinen, eli ei päästä liikoja paineita pihalle niin kuin kuuluisi. Koita toisella korkilla.
Huonolla tsäkällä kansipahvi hajonnut ja/tai kansi halki ja puskee sen takia liikaa painetta paisuntasäiliöön.
Huonolla tsäkällä kansipahvi hajonnut ja/tai kansi halki ja puskee sen takia liikaa painetta paisuntasäiliöön.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
Moi
Tonnarin lämpömittari ei ole normaalisti lounaaseen, siis jos kaikki on kunnossa
Ari
Tonnarin lämpömittari ei ole normaalisti lounaaseen, siis jos kaikki on kunnossa
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
Minäkin epäilen paisarin korkkia, mutta toisin päin. Jäähdytysjärjestelmähän on paineistettu ja jos korkki ei pidä paineita ehtii neste kiehahtamaan moottorissa ennen kuin termostaatti päästää kuuman nesteen jäähdyttimelle. Tähän viittaisi myös alakantissa oleva käyntilämpötila - lämpömittarin tulisi osoittaa kello yhdeksään.V.J.S kirjoitti:Hyvällä tsäkällä paisarin korkki viallinen, eli ei päästä liikoja paineita pihalle niin kuin kuuluisi. Koita toisella korkilla.
Huonolla tsäkällä kansipahvi hajonnut ja/tai kansi halki ja puskee sen takia liikaa painetta paisuntasäiliöön.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
Saattaapi ollakin, tuo roikkuva lämpöviisari kun on varsin tyypillinen vika. Mittariston takana ruuvit löysällä. Haulla löytyy kyllä lisätietoja tästä.Sonett73 kirjoitti:Moi
Tonnarin lämpömittari ei ole normaalisti lounaaseen, siis jos kaikki on kunnossa
Ari
Tietysti jos tiukasti ottaen "kaikki on kunnossa" niin silloin tuo mittarikin on kunnossa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
Kävin Länsiauton pikahuollossa. Tällä kertaa oli todella nimensä mukaisesti pikahuolto - 5 minuutissa selvisi että kansiremppa on edessä. Pojat mittasivat pakokaasuanturilla häkäarvot paisuntasäiliöstä, arvot näyttivät yli tuhatta.
Nyt ainoa pelko että pahvin lisäksi pitää vaihtaa koko kansi, jos siis halki.
Pitääpä samalla tutkia mitä 2.3t vaihtokoneita on tarjolla...
;-€
T. Mase
Nyt ainoa pelko että pahvin lisäksi pitää vaihtaa koko kansi, jos siis halki.
Pitääpä samalla tutkia mitä 2.3t vaihtokoneita on tarjolla...
;-€
T. Mase
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
ihan vaan mielenkiinnosta, että mitä remppa maksaa? mulla maksoi vuosi sitten 780 ekeä orig osilla! voi muuten lämpömittarin roikkuminen johtua myös isoista lauhduttimista. sekin selvisi talvella kun tein remppaa, on saksassa laitettu joku isompi sarja vuoristo ajoa varten.moottorin öljyä menee 6l ja vaihteiston öljyä 7l normaaleissa vaihdoissa.
Re: 9k jäähdytysnesteet vuotaa
mase kirjoitti:Kävin Länsiauton pikahuollossa. Tällä kertaa oli todella nimensä mukaisesti pikahuolto - 5 minuutissa selvisi että kansiremppa on edessä. Pojat mittasivat pakokaasuanturilla häkäarvot paisuntasäiliöstä, arvot näyttivät yli tuhatta.
Nyt ainoa pelko että pahvin lisäksi pitää vaihtaa koko kansi, jos siis halki.
Pitääpä samalla tutkia mitä 2.3t vaihtokoneita on tarjolla...
;-€
T. Mase
Eiköhän tuolla ostetaan/myydään palstalla ole muutama ehjä kansi myytävänä tälläkin hetkellä, Sun autoon tulee kyseeseen mikä tahansa tontun kansi -94 eteenpäin.
Jos osaat korjata pyörän kumin, niin foorumin ohjeilla onnistuu kannenkin vaihto parissa illassa.
Hinta remontille uusilla tiivisteillä n.400€.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11