Kytkimen Pääsylinteri.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Autossani oli ongelmia kytkimen kanssa eli kytkin nesteet katosivat mystisesti aina kun auto seisoi jossain vähän pidemmän aikaa.

Syyksi epäilin pääsylinterin vuotoa koska kuskin jalkatilaan vilkaistuani totesin pääsylinterin pohjan olevan jarrunesteestä märkä. Ja kun purin sylinterin irti autosta ja sen jälkeen pöydälle osiksi niin huomastin että sylinterissä oli sisällä vaikka kuinka paljon SULANUTTA KUMIA ja sen lisäksi kumin murusia.

Siitä huolimatta sylinterin tiivisteet vaikuttivat kohtuullisessa kunnossa olevilta eli ainakaan ne eivät olleet sulaneet sylinterin sisälle.

Ihmettelen vaan että mistä helvetistä pääsylinteriin on voinut päästä sulaa kumia ?
Ja toiseksi niin kannattaako vanhaa pääsylinteriä elvyttää vaihtamalla uudet kumit ? Vai onko parempi ratkaisu hommata uusi sylinteri ? Kannattaako jotakin muutakin vaihtaa samalla kun laittaa uuden tai korjatun pääsylinterin ?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

AkiZZa kirjoitti:huomastin että sylinterissä oli sisällä vaikka kuinka paljon SULANUTTA KUMIA ja sen lisäksi kumin murusia.
Taitaa se kuuluisa kytkimen kumiletku olla hapertunut sisältäpäin ja koko systeemi on täynnä kumia. Uusi letku ja järjestelmän huuhtelu puhtaalla nesteellä siis...
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko mahdollista että myös työsylinterin tiivisteet olisivat voineet rikkoutua järjestelmässä olleen sulan kumin vuoksi ?

Miten on ylipäätään mahdollista että jarruneste letku voi sulaa jarrunesteen vaikutuksesta ? Eli Jos käyn hakemassa uuden letkun vanhan tilalle niin eikö se uusi letku sula ihan samalla lailla kuin vanhakin ?

Kannattaako pääsylinteri uusia vai saako siitä tiivisteet uusimalla toimivan kamppeen ?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

AkiZZa kirjoitti:Onko mahdollista että myös työsylinterin tiivisteet olisivat voineet rikkoutua järjestelmässä olleen sulan kumin vuoksi ?

Miten on ylipäätään mahdollista että jarruneste letku voi sulaa jarrunesteen vaikutuksesta ? Eli Jos käyn hakemassa uuden letkun vanhan tilalle niin eikö se uusi letku sula ihan samalla lailla kuin vanhakin ?

Kannattaako pääsylinteri uusia vai saako siitä tiivisteet uusimalla toimivan kamppeen ?
Toi nyt vaan on tyyppimurhe noissa , se uusi letku on kuulemma parempi
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.

Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?

Mistä sellaisen pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun saa ostaa ja mielellään sellaisen joka ei sula ? Mitähän se mahtaa suunnilleen maksaa ?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

AkiZZa kirjoitti:Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.

Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?

Mistä sellaisen pääsylinterin ja työsylinterin välisen letkun saa ostaa ja mielellään sellaisen joka ei sula ? Mitähän se mahtaa suunnilleen maksaa ?
No ...jos tollanen letku nyt kestää jarrunestettä 10-20 v niin on se aika hyvin . Abouts 50e maksaa "marmoritiskillä" ja muualta sitä ei saa ellet sitten teetä siihen vaikka teräspunosta tilalle
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AkiZZa kirjoitti:Kysymyshän on tässä tapauksessa valmistusvirheestä eli tarkemmin sanottuna materiaalivirheestä.

Eikö minulla tässä tapauksessa ole oikeus saada maahantuojalta tai tehtaalta jonkinlaista hyvitystä materiaali virheen johdosta ?
Tosiaan n.17 vuotta ja lähes 300 tkm.. ja pitäisi valmistajan tai maahantuojan korvata kulutusosan kuluminen.

Ei nämä Saabit nyt sentään mitään Rollsseja ole, ja jos uudella materiaaliltaan parannetulla letkulla on odotettavissa seuraavat seitsemäntoista vuotta ja vielä toiset 300 tkm niin taitaa aikanaan se letku olla kaikki mitä autosta on käyttökelpoisena jäljellä. :)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Laita teräspunosletku. Oli PCS:llä about 70-80 €.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko kukaan kokeillut vaihtaa KO. letkuun pelkästään sitä keskellä olevaa kumiosaa siten että katkaisee sen vanhasta pois ja pujottaa uutta letkua siten että se menee esim. 5 cm kummastakin päästä sen metallisen osan päälle ja sitten laittaa molempiin päihin vaikka 2 klemmaria kiristämään sitä sen metalliosan päälle ?

Mahtaisiko moinen viritys toimia ?

Meinasin että kannattanee ainakin kokeilla ennen kuin vaihtaa letkun uuteen.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kytkimen Pääsylinteri.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

AkiZZa kirjoitti:Onko kukaan kokeillut vaihtaa KO. letkuun pelkästään sitä keskellä olevaa kumiosaa siten että katkaisee sen vanhasta pois ja pujottaa uutta letkua siten että se menee esim. 5 cm kummastakin päästä sen metallisen osan päälle ja sitten laittaa molempiin päihin vaikka 2 klemmaria kiristämään sitä sen metalliosan päälle ?

Mahtaisiko moinen viritys toimia ?

Meinasin että kannattanee ainakin kokeilla ennen kuin vaihtaa letkun uuteen.
Yks kytkinletku on tehty niin että risa viety hydrauliikkapuotiin ja siellä vaihdettu se kumiosa. Tais maksaa ko toimenpide alle 20e.
Vastaa Viestiin