Turbo tiensä päässä?
Turbo tiensä päässä?
Eli t25 garretti on alkanut pitämään vihellystä/ulinaa jo lämpöisenäkin ja äsken koitin väljykset niin akselinsuuntaista väljystä melkein 1cm ja poikittaista hieman. Eli uskoltaako tuolla nyt juurikaan ajella enää? Turbon vaihto varmasti edessä niin löytyisiköhän noita aeron ahtimia edullisesti tähän hätään, kun pitäisi aika nopeasti saada uusi/uusi käytetty turbo pellinalle.
Mitä kaikkea joutuu uusimaan jos vaihtaa t25 tilalle tuon mitsun? Entäs softa, käykö esim.normaali stage 3 softa mikä suunniteltu t25 ahtimelle kun sellaista meinasin tohon hankkia. Auto siis CSE -95 2.0T.
Mitä kaikkea joutuu uusimaan jos vaihtaa t25 tilalle tuon mitsun? Entäs softa, käykö esim.normaali stage 3 softa mikä suunniteltu t25 ahtimelle kun sellaista meinasin tohon hankkia. Auto siis CSE -95 2.0T.
Re: Turbo tiensä päässä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Turbo tiensä päässä?
Muuten hyvä mutta itse en ajatellut turboa alkaa pihassa vaihtamaan niin olisi hyvä saada valmis paketti jonka lyödä suoraan kiinni. Jos ei satu TD04 löytymään niin tuskin tuollaiset t25 paljoa maksaa valmiiksi kunnostettuina? Tai sitten ostan käytetyn ja ajelen sillä muutamatuhattakilometriä
Re: Turbo tiensä päässä?
Käytetyn turbon ostaminen on kyllä todella iso riski. Itse olen nyt ostanut 2kpl Aeron Mitsuja ( toinen tuli moottorin mukana ) ja 1500km meni ekalla kunnes päästi öljyt läpi ja toisesta oli pakopesä halki . Kait tohon kannattais laittaa isompi turbo niin ei joudu pahasti koville stage kolmosen kanssa. Tuolla ulkomailla mm. briteissä ja ruotsissa näyttää olevan ajoittain käyttämättömiä TD04 Mitsuja myynnissä noin 400e hintaan, itse en käytetystä maksaisi enään kuin 50-100e , senverran paha riski niissä on.
Re: Turbo tiensä päässä?
Alkaa olee vaan aika kiire ton turbon kanssa nii pitäis nyt joku saada suht nopeesti ja edullisesti. Kannattaisko huolletusta t25 maksaa 350€?
Re: Turbo tiensä päässä?
Moro! Semmosta et missä mahtaa olla vikaa, kun pelkääjän puolelta konehuoneesta kuuluu käynnistyksen jälkee kovaa korinaa/tärinää ja kun painaa kaasua häviää....onko välystä jossai vai missä mahtaa olla vika..saab 9000 2.3 turbo -91
Ite en nähny auton käynnissä ollessa että näkyis mitää heittoo missää, mut enpä ookkaa ku kattonu..en just paljo muuta osaa kattoo...ajattelin vaa et jos on joku kiristyshomma mahollisesti, ni oisin voinu hoitaa ite!? kiitos jos joku vastaa
nii se kysymys tuli laitettuu tänne ku en oikee osannu kattoo mihi muuallekkaa kuuluu...
Ite en nähny auton käynnissä ollessa että näkyis mitää heittoo missää, mut enpä ookkaa ku kattonu..en just paljo muuta osaa kattoo...ajattelin vaa et jos on joku kiristyshomma mahollisesti, ni oisin voinu hoitaa ite!? kiitos jos joku vastaa
nii se kysymys tuli laitettuu tänne ku en oikee osannu kattoo mihi muuallekkaa kuuluu...
Re: Turbo tiensä päässä?
Todennäköisimmin siellä korisee/tärisee moniurahihnan kiristin joka on päästänyt vaimenninöljynsä mäelle tai sen jommankumman pään kiinnitys on väljistynyt. Tai sitten toinen kahdesta hihnarullasta tai molemmat joista voi olla laakeri sökönä.
Laita apulainen käynnistämään auto ja kurki taskulampun kanssa kuinka kiristin tärähtelee, ja luonnollisesti väliin ei sovi tunkea sormia tai roikotella hupparinnaruja.
"Etsi"- toiminnolla löytyy runsaasti juttuja hakusanoilla "Hydraulikiristin", "Kiristin", "Moniurahina" ym.
Laita apulainen käynnistämään auto ja kurki taskulampun kanssa kuinka kiristin tärähtelee, ja luonnollisesti väliin ei sovi tunkea sormia tai roikotella hupparinnaruja.
"Etsi"- toiminnolla löytyy runsaasti juttuja hakusanoilla "Hydraulikiristin", "Kiristin", "Moniurahina" ym.
Re: Turbo tiensä päässä?
Nuunuu:lla saattaisi olla tuo moniurahihnankiristin loppu. Tsekkaa nyt ainakin, että onko sylinterin juuresta falskannut jo öljyä. Toisaalta voisit katsoa, että kun päristää, niin väriseekö silloin myös hihna? Onhan siinä hihnassa useita laitteita kiinni, että voihan se olla myös joku niistäkin.
- Tosta turbosta sen verran, että itellä on ton hintanen kunnostettu ja olin kauppaan tyytyväinen
Edit: jestas, että on minuteman nimensä veroinen
- Tosta turbosta sen verran, että itellä on ton hintanen kunnostettu ja olin kauppaan tyytyväinen
Edit: jestas, että on minuteman nimensä veroinen
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Turbo tiensä päässä?
On aika yleistä että kiristimestä tulee vanhemmiten pelkkä päristin.
Kuins niin?Mhirvi kirjoitti:Edit: jestas, että on minuteman nimensä veroinen
Re: Turbo tiensä päässä?
Kiitos vastauksista! Katoin sinne konehuoneeseen nyt sitten uuvemman kerra ja näytti siltä että öljyt oli siitä kiristimestä tullu pihalle! Mites sitte? Saako ite vaihettuu ja maksaako varaosa paljo vai meneekö hermo ja rahat ja loppujen lopuks vien sen korjaamoo?
Tää foorumi toimii ku junan vessa, kiitosta vaan
Tää foorumi toimii ku junan vessa, kiitosta vaan
Re: Turbo tiensä päässä?
Nyt olisi sitten turbonvaihto viikonloppuna varmaan edessä, eli voi kertoa vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tarviiko öljyt laskea pois kun ahtimen vaihtaa, entä tarviiko ympärille purkaa lisää tilaa?
Edit: Onko kellään hyvää vinkkiä kuvien kanssa miten olisi helpoin laittaa lisäjousi ja millainen lisäjousi tohon hukkikseen kannattais laittaa. Nyt ois hyvä laittaa ku hukkis ois tossa käsillä ennenku sen tonne autoon ruuvaa kiinni. Ei varmaan tuo vakio hukkis pidä oikeen stabiilina 1.3 ahtoja.
Edit: Onko kellään hyvää vinkkiä kuvien kanssa miten olisi helpoin laittaa lisäjousi ja millainen lisäjousi tohon hukkikseen kannattais laittaa. Nyt ois hyvä laittaa ku hukkis ois tossa käsillä ennenku sen tonne autoon ruuvaa kiinni. Ei varmaan tuo vakio hukkis pidä oikeen stabiilina 1.3 ahtoja.
Re: Turbo tiensä päässä?
1. osta marmoritsikiltä uudet pinnapultit noin 2,5e / kpl, ne saattaa nasahtaa poikki.Jontse kirjoitti:Nyt olisi sitten turbonvaihto viikonloppuna varmaan edessä, eli voi kertoa vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon. Tarviiko öljyt laskea pois kun ahtimen vaihtaa, entä tarviiko ympärille purkaa lisää tilaa?
Edit: Onko kellään hyvää vinkkiä kuvien kanssa miten olisi helpoin laittaa lisäjousi ja millainen lisäjousi tohon hukkikseen kannattais laittaa. Nyt ois hyvä laittaa ku hukkis ois tossa käsillä ennenku sen tonne autoon ruuvaa kiinni. Ei varmaan tuo vakio hukkis pidä oikeen stabiilina 1.3 ahtoja.
Muuten tuo turbon vaihto on aika simppeli juttu , eli osat irti ja takaisin kiinni. Se Downpipen takimmainen ( lähinnä lohkoa )pultti on aika kinkkinen avattava, kun ei siihen pääse käsiksi kovin helpolla. Itse en ole öljyjä tai vesia laskenut pois vaan antanut valua pitkin tallin lattiaa sen mitä tulee, vettä tulee enemmän kuin öljyä.
Älä irroita pakosarjaa turhaan saadaksesi lisää tilaa koska siitäkin menee takuulla pinnapultit poikki ja niiden poraaminen ja irrottaminen on kyllä todella v.mäistä puuhaa
Kyllä kunnossa oleva hukkiksen aktuaattori ( siitä siis on kyse ) pitää ainakin itselläni 1,2 bar sisässä ihan kivasti . Risa ei tosin pitänyt kuin 0,3 bar. Sen lisäjousen virittäminen on melkosta ranetusta koska se vaikuttaa myös peruspainetta nostavasti ja sen kanssa saakin sitten kikkailla ettei nouse liikaa. Jousen pitää olla juuri oikean paksuinen ja juuri oikealle kireydelle asetettu.
Re: Turbo tiensä päässä?
Joo tuli todettua tuo downpipen alimman mutterin ahtaus ku vaihoin tossa pihalla siihen 3" röörin Ja pinnapultteja varmaan en tarvii ku tuossa kunnostetussa ahtimessa ne tuli mukana ja näyttävät hyvältä, tiivistesarja tuli myös hommattua. Toivotaan että remppa onnistuu
Re: Turbo tiensä päässä?
Joo nyt kääntelin tuon kompurapesän oikeeseen asentoon nii huomasin, että öljy ja vesilähdöt lähtee ihan väärään suuntaan eli osaisko joku kertoo miten toi turbon keskiosa kääntyy. Oisi vähän kiire kääntää se ku huomenna ois tarkotus laittaa paikalleen.
Re: Turbo tiensä päässä?
Minuteman kirjoitti:On aika yleistä että kiristimestä tulee vanhemmiten pelkkä päristin.
Kuins niin?Mhirvi kirjoitti:Edit: jestas, että on minuteman nimensä veroinen
- No kun kerkesit vastaamaan samaan aikaan, samasisältöisen viestin, kun itse vielä mietiskelin sanajärjestyksiä
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#