9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Vieläkin on saabissa tämä vika, joten kaikki neuvot olisivat tervetulleita miten asiaa voisi vielä tutkia...
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No oliko ahtoputkistossa jossain vuoto ?

Entäs pakoputken takavaimentimen tukos ? Ei se kone hengitä ulos jos siellä on putkessa villatuppo tiellä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Intercoolerin pääty revennyt auki kiinnityksistään?

Ehjä Bypass kokeiltu?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Miten tuon By-passin saisi kokeiltua ja ahtoputkiston tiiviyden testattua?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
tatzkari
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Marras 21, 2008 21:00
Paikkakunta: Sauvo

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja tatzkari »

Senverran tuota magneettiventtiiliä kuuntelin, että pitää ihmeellistä surinaa virtojen ollessa kytkettynä. Onko normaalia?
Saab 9-3 1.9TTiD MY2008 Vector Business
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja saba90 »

tatzkari kirjoitti:Senverran tuota magneettiventtiiliä kuuntelin, että pitää ihmeellistä surinaa virtojen ollessa kytkettynä. Onko normaalia?
Mulla taas välillä mankkuvena rätisee kun pistää kylmällä koneella käyntiin :roll:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tatzkari kirjoitti:Miten tuon By-passin saisi kokeiltua ja ahtoputkiston tiiviyden testattua?
Ainakaan bypassin ei kuulu päästää ilmaa läpi ahtopuolelta kompuran imupuolelle kun alipaineletkussa ei ole alipainetta. Eli passi kouraan ja puhallat isompaan rööriin.

Ahtoputkiston tiiviys ... tuki kompuran tuloputki vaikka kämmenellä ja puhalla C-letkuun, jos pihisee jostain niin mistä ?

Entäs se takapönttö ? Saatko putkistoa raotettua ennen takapönttöä pientä koeajoa varten ?

T5 mankkuvena sirisee normaalisti, 70 tai 90 Hertzin taajudella ... Jos se rätisee niin kyseessä on T7 modattu :lol:
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Jokos se on tatzkari tuo ahtopaine ongelma ratkaistu :?:

Edit:
Homma selvisi kun otti hukkaportin tangon irti; vipu pysähtyy vasta turbon runkoon, eli lautanen on lähtenyt omille teilleen 8O
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
zamppa
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Syys 04, 2008 15:20

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja zamppa »

kuuluuko mankkuvenan siristä jatkuvasti virtojen ollessa päällä? ittellä alkaa siristä kun virrat laittaa päälle kokeiltu kahdella venttiilillä ja ahtaa vain peruspaineet ja w-letku irti ahtaa cuttiin asti
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 CSE 2.3T -95 ei nosta ahtoja

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Eilissäpäivin tuli haettua -92 tonnari kotia, eli cs 2.3T. Autossa oli jo ostohetkellä ahtovika eli ei nostanut ahtoja kuin peruspaineille asti. Tämän homman kyllä jo ratkaisin mutta muutama seikka nyt arvelluttaa mieltä...

Kerrataanpa aluksi mitä tässä vuorokauden aikana tullut tehtyä, miksi ja millä seurauksin:

Eli ensiksi diagnosoin että auto on jonkun kissan syönyt koskapa parkissa pakoputki sylki karvapalloja ja vaimentimen kappaleita ulos. Lisäksi tänään hävisi pakoäänet melkein kokonaan ja ne vähäisetkin ahdot ja vedot katosivat. Tämän johdosta takapönttö lensi ensimmäisenä korjaustoimena mäkeen, ja tuloksena ahdotkin palasivat takaisin peruspaineille. Myös moottorin lämmöt tuntuu pysyvän (luonnollisesti) paremmin aisoissa.

Tulpiksi joku edellinen omistajista oli ruuvaillut jotkin boschin super r4:set. Foorumin hakutoimintoa sen verran jopa käyttäneenä tiesin näiden olevan nyt väärät tulpat, ja tilalle ngk:n bcpr7es:t. Tällä toimenpiteellä ei ainakaan minun huomatakseni ollut oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään mutta ompahan nyt suositellut tulpat.

Sittempä tein mankkuvenatestin, eli W-letku irti ja varovasti testailemaan; Kappas kun alkoi ahtoja ja vetoa löytymään kummasti eri tavalla=mankkuvena ilmeisesti sökö. Tosin jo tässä vaiheessa huomasin sellaisen omituisuuden että fuelcut ei astunut peliin missään vaiheessa, ei vaikka varovaisen testin jälkeen kokeilinkin fuelcuttiin asti ahdot saada. Ahtomittarin perusteella on vähän vaikea päätellä mitään kun se tuntuu näyttävän lähinnä omiaan.

Mankkuvenaksi kaivelin kuitenkin varaosa-saabin (-89 9000CC 2.0T DI-sytyllä) mankkuvenan, jonka pitäisi olla ihan toimiva. Tällä mankkuvenalla ahdot ja vedot löytyy kyllä ja bypassikin tuntuu laulavan ihan kohtuumiehekkäästi.

Nyt heräsi pienen testilenkin jälkeen aavistus että liekkö tuo minun varaosa-passikin sökö ja antaa turbon ahtaa minkä voi? Fuelcutin puuttuminen on kyllä vähän kummallista, koska tietääkseni löpönannin pitäisi kyllä katketa jos ahdot meinaa nousta vaarallisen korkeaksi? Vai olisiko mahdollista, että autoon on joku aiempi omistaja ruuvaillut lastua ja/tai nostanut bensanpaineita? Bensa tuntuu autolle kyllä kelpaavan, matka-ajon kulutus n.90-110 ajettaessa n.8,3l/100 edun mukaan... oikea ahto-ja seosmittarihan sitä kertoisi paljon että mitenkä tuota nyt uskaltaa ajaa mutta kun sellaisia ei nyt ole niin mietin vain että uskaltaako tuota "toimivaa"(?) passia pitää kiinni vai ajelisiko suosiolla peruspaineilla mittareiden hankkimiseen asti ettei mäntäpistiäinen pääse vierailulle. Raakaa voimaa autosta tuntuu kyllä löytyvän, eikä ohituksissa juuri tarvitse pienemmälle vaihdella.

Osaako kukaan kertoa em.tarinan perusteella auton tekniikasta nyt siis yhtään mitään?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin