Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Tonnarini on oirehtinut siis seuraavasti:

Pari kolme kertaa pienellä pintakaasulla ajettaessa, on moottori sammahtanut aivan yhtäkkiä. Näillä parilla kerralla on kuitenkin pinkaissut käyntiin jo ennen kuin moottori ja meno on edes pysähtynyt. Sitten meno on jatkunut kaikessa rauhassa useina päivinä ja satoja kilometrejä parhaillaan.

Eräänä päivänä töistä lähtiessä ei yrittänytkään käyntiin. Aikani starttailtua, se otti ja käynnistyi ja taas mentiin kuin mitään ei olisi koskaan ollutkaan.

Kerran sammahti ykskaks tyhjäkäynnillä, mutta käynnistyi heti avaimesta vääntämällä.

Nyt aamulla teki huolestuttavimman. Liikenneympyrässä sammui. Sain huilattua moottoritien alkuun ja siihen pysähtyi :evil: Ei lähtenyt käyntiin. Sitten kun "kokeilen vielä kerran, ennenkuin soitan jollekulle". se käynnistyikin ja ajoin töihin n. 20km ja saman iltapäivällä takaisin ilman murheita.

Joku elektroninen vika tulee itselläni mieleen, mutta mikä se voisi olla?

Liittyisikö tähän talvella vaivannut (esiintyy vielä silloin tällöin) ihmevika. Kun auton käynnisti kylmänä ja nousi rapaamaan laseja, niin kottura tapasi sammua kun nousin autosta. Kokeilin tuota oikein tarkoin ja ilmeni hassua. Niin kauan kun joku osa minusta koski penkkiin/lattiaan, niin auto kävi. Kun yhteys minun ja auton välillä katkesi, auto sammui 8O Joku staattinen juttu siis sammutti vehkeen. Jahka moottori oli käynyt jonkin aikaa, tai starttasin sen seisomalla itse ulkona, sain lasit rapattua samalla kun moottori sai lämmetä. Vika ilmeni eritoten silloin kun auto ei ollut roikassa.

Onhan tuo kyllä hyvin toiminutkin. Joko se onni kääntyi :(
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Jos autosi ei ole DI-kasetilla varustettu vaan perus jakaja sytkällä niin kannattaa tarkistaa seuraavat asiat aivan ensiksi.

-Sytytys järjestelmän ohjausyksikkö (sijaitsee kuskin puolen etulokarissa.)
-Sytytyspuolan kunto.(kannattaa kokeilla 100% varmasti toimivalla esim. uusi maksaa 10-15 € )
-Tulpan johdot sekä tulpat .(että ovat kunnolla paikoillaan ja mitata johtoja yleismittarilla sekä taivutella ja ravistella johtoja koneen käydessä yms.)
-Virranjakajan kansi auki ja puhdistaa kontakti pinnat hyvin ja tutkia pyörijän yms osien kunto.
-Kokeilla uusilla tulpilla.
-Vaihtaa uusi polttoaineen suodatin.

jos edellä mainitut toimenpiteet eivät auta niin seuraavaksi kannattaa tutkia kampiakselin asentoanturi sekä anturiin menevien johtojen kunto.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

niin siis... Jos vika on bensapuolella niin meno useimmiten hyytyy pikkuhiljaa. Vian ollessa sytkässä , esiintyy juurikin tuollaista kertalaakista pätkimistä.

Diagnosointia helpottaa kun tietää sammuuko auto kertalaakista vai alkaako ensin käymään huonosti ja sitten vasta sippaa. Mikäli sammuu kerralla , on mahdollisia vikakohteita aika vähän ja kaikki sytkässä tai jossain elintärkeässä anturissa.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Niin auto siis sammahtaa kertalaakista ilman mitään varoitusta. Joskus on esiintynyt nykimistä tasakaasulla, mutta niillä kerroilla ei ole sammunut. Sammuminen tosiaan tapahtuu just eikä melkein.

DI-kasetillahan tuo on, eli venttiilikoppaan menee moninapaliitin, eikä ainuttakaan "perinteistä" sytytysjohtoa.

Autossahan lienee vanhasta iästä huolimatta aika paljon kaikenlaista elektroniikkaa ja anturia. Kampiakselin anturin olettaisin varmaan löytäväni. Johto menee sitten mihin meneekään (piilossa pääosin, oletan).

Varteeonotettavia huoltokohteita on varmastikin suodatin, tulpat jne, mutta oireet ei liene juuri niihin viittaavia. Aivan kuin sytytys katoaisi yhtäkkiä kokonaan.

Katosi siitä taannoin lataus ja akun tyhjennyttyä meno. Silloin vaihdettiin korjaamolla uudet hiilet ja akku.

Olen tosiaan kiitollinen kaikista vihjeistä ja kokemuksista. Kiitos :)
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Teki sen sitten taas :twisted: Tämä alkaa olla nyt vissiin jokapäiväinen episodi. Sammui taas ja suunnilleen samanlaisen ajomatkan jälkeen, eikä yritystäkään käyntiin. Ehdin soittaa jo hinausapua, mutta kokeilin vielä käyntiin silloin tällöin. Yhtäkkiä elämä palasi taas.

Ainakin yhden epäilyttävän johtoliitoksen (eristeet murtuneet, kaapeli tiukalla) näin tienposkessa tutkiessani. Kyseinen johtonippu menee kaasuläpän lähelle. Auton käynnistyttyä kokeilin nykiä ja hämmennellä johtoja, mutta ei se sitten sammunut. Sammui muuten taas ensin kun nousin autosta laittamaan peltiä kiinni, mutta käynnistyi välittömästi avaimesta vääntämällä. Staattinen purkaus tms.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ääni kampiakselinasentoanturille.
lasanen
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 20:13

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja lasanen »

Moro! Tsekkaa penkin alla olevan boksin liitin että on kunnolla paikoillaan ja että mikään johto ei ole poikki.Mulla oli saman vuosimallin saba kerran ja teki tuota aivan just samaa.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kurkkasin muun muassa penkin alle. Siellähän oli pari isoa liitintä lujasti boksissa kiinni. Olisi tietty voinut käyttää irtikin. Joku kevyesti kiinni oleva rele löytyi ja penkin vasemmalla laidalla liitin, joka ei ole ilmeisesti boksin liittimiä. Yksi täysin irtonainen sininen johto siellä oli. Käy hyvin ilmankin.

Merkkihuoltoonkin soitin ja olisin jo ollut valmis viemään tutkittavaksi, mutta seuraava aika ensi viikolla puolessa välissä. Siellä uskoivat oireiden johtuvan DI kasetista ja mahdollisesti haenkin huomenna sellaisen (?). Kampiakselin asentoanturia eivät pitäneet yhtä suurena mahdollisuutena. Niitä menee kuulemma joskus, mutta useimmin kasetti. Mene ja tiedä.

Tutkiskelin ja hämmentelin kaikkia silmiini osuvia liittimiä ja yhden murtuneen letkunkin korjasin. Taisi mennä poikki, kun olin kyynärpäitä myöten imusarjan alla hapuilemassa. Auto käy ja kukkuu kylmänä ja kuumana yhtä hyvin, kuten yleensäkin. Osia ja mahd ammattilaisen huoltoa odotellessa koitan ajella ainakin pienet matkat. Ei muutakaan mahda enää juuri tälle päivälle. No siellä penkin alla voisi kaluta, joskin boksin johdot vaikuttivat olevan varsin jämäkästi siellä.

Pitänee lähteä töihin tooodella hyvissä ajoin aamulla, niin ehtii tauon pitää tarvittaessa :roll:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa laittaa allekirjoitukseen tai profiiliin paikkakunta, niin joiltakin kanssa Saabisteilta voi löytyä esim. DI-ksetteja kokeiltavaksi.

DI-kasetti ei yleensä korjaannu itsestään, jos auto pysää sen takia, mutta mikään ei ole mahdotonta :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Niin, paikkakunta on Tornio. Saabeja kyllä näkyy, mutta en tiedä onko foorumin porukkaa. Jos joku guru haluaa auttaa tässä tai kenties jossain muussa tilanteessa, niin ilmoittaa vaan. Vaikka privana jos ei muuten.

Tuli tässä illan päälle ajeltua noin 50km sekalaista ajoa ilman pientäkään oireilua. Varmaan aamun episodin jälkeen on mennyt 60km ainakin. Kylmänä, lämpimänä, kuumana jne. Epäilyttää nyt kyllä itselläkin, olisiko tuo DI-kasetti sitten syynä. Sisällä siellä on joku muuntaja/kuristin, kondensaattori ja puolat (eli käämit). Noista tuskin mikään enää paranee kerran hajottuaan. En sitten tiedä, onko sinne epoksiin piilotettu vielä muuta. Yhdessä tulpanhatussa oli vähän eri haju kuin muissa ja se oli vähän värjäytynytkin. Tekisikö se moisesta sitten täyslakon?

Urheana aion yrittää vielä aamulla töihin. Jos se taas hyytyy, niin vian täytyy saada varmaan alkunsa suuresta/nopeasta lämpötilan muutoksesta? Näin päivän aikanahan tuo pelaa ku enkuli.

Saas nähdä :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei kannata enemmälti impata niitä DI-kasetin "utareita" sillä se mahdollisesti ulosvuotanut muuntajaöljy sisältää arseenia. Niitä yksittäisiä sytytyspuolia ja niiden vuotoja pääsee silmällä ihmettelemään muutaman Torx-ruuvin avaamisella ja irroittamalla se mustan muovisen osan.

Kuumentuessaanhan se kasetti yleensä oireilee ennen totaalikäryä, mutta itse en tiedä johtuuko koko kasetin hajoaminen puolan/puolien vuotamisesta vai johtuuko sitten "utareiden" vuotaminen jonkin muun kasetin osan hajoamisesta.

Omassa tapauksessa alkoi esiintyä kuumana nykimistä, ja avattuani kasetin huomasin, olikohan nyt nelospytyn puolan jo hieman vuotaneen ruskeata ja pahanhajuista mäihää.

Jos vanhan DI-Tonnarin haluaa pitää varmana matkapelinä sikäli mikäli se on mahdollista niin kannattaa suosiolla ostaa uusi kasetti ja laittaa vanha takaloosteriin kotiinnilkuttamista varten. Uudehkonkaan kasetin yllättävä hajoaminen kun ei ole mitenkään harvinaista, onhan valmistajanaan Ruotsalainen elektroniikkafirma SEM jonka ansiosta ne JAS Gripenitkin tapasivat yllättäen mätkähdellä maahan. :lol:

Toisaalta tuo kertoma staattisuuksista ja oireista voisi kieliä maadoitusviasta autossa, ja maadoitusvioista kasetti (ja muu elektroniikka) ei varmasti tykkää hyvää.

Päämaadoituspisteen, tai ainakin yhden niistä kunto voisi olla syytä tarkastaa ja puhdistaa, sellainen sijaitsee akun ja sen telineen takana kuljettajan puoleisessa runkoetuaisassa, viisaammat kertokoot jos niitä on vielä jossakin muuallakin.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Kiitos loistavasta huomiosta maadoituksen suhteen. Päämaadoitus lienee helppo tsekata, mutta kaikki piilossa olevat yksittäispisteet liki mahdottomia.

Tosiaan purin sen kasetin ja tutustuin sisälmyksiin, joita ei tosiaan paljon näkynyt. Koitan olla nuuhkimatta utareita enempää :) Minulla sitä sellaista ruskeaa oli tosiaan 1. pytyn utareessa.

Ruotsalainen tekniikka on töissäkin aiheuttanut paljon päänvaivaa. SMT Sajo -merkkinen CNC -sorvi on ollut todellinen murheenkryyni. Sanovat siinä olevan Saabilta peräisin olevan ohjausjärjestelmän. Siitäköhän se virus on tarttunut autooni :D

Täytyy kuitenkin myöntää, että paljon luotettavia ja mukavia kilometrejä on Saabin kanssa taivallettu. Mitä nyt meinaa vähän oirehtimaan. Uudempaa tekisi mieli, mutta mieluusti tuollakin ajelisi.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vehe kirjoitti:Kiitos loistavasta huomiosta maadoituksen suhteen. Päämaadoitus lienee helppo tsekata, mutta kaikki piilossa olevat yksittäispisteet liki mahdottomia.
Juu siihen akun takana sijaitsevaan maadoitukseen tulee erilaisia johtoja, paksumpia ja ohuempia luokkaa kymmeniä, eli kyllä siinä taitaa olla pääosin moottorin sytytyksen ja ruiskutuksen maatkin. Noilla erilaisilla sähköhimphampun lisävarusteillahan sitten taitaa olla omia maadoituksiansa ympäri koria tarpeen mukaan.

Minä en varsinaisesti sähköistä ymmärrä sen enempää kuin mitä sika kosmologiasta, mutta kuitenkin eräs asia mikä tuli mieleen ja on helppo tarkistaa ja puhdistaa ovat ne suihkutussuuttimien johdotuksien maadoituspisteet imusarjan päällä, kaksi kpl. 10mm pultinkantojen alla.

Kannattanee myös tarkistaa akvaariokotelossa olevan ruiskuboxin liitin, ja jos en nyt ihan väärin muista niin sillä taisi olla vielä yksi erillinen ohut maajohtokin.
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaista sammahtelua ilman varoitusta. Mikä on?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Lähdin nyt todella ajoissa työmatkalle. Kappas, Saappi pelasi moitteetta. Pidin sitä tällä kertaa yön roikassa, eli moottori ei ollut ihan kylmä lähtiessä. Sillä voi olla asian kanssa tekemistä, tai sitten ei. Nuo hyytymiset on kuitenkin tapahtuneet moottorin jo lämmettyä (useita kilometrejä).

Sen verran ikävää tuo sammahtelu ja pelko siitä on, että vaihtelen kyllä ehdotettuja osia, sekä tarkistelen paikkoja kun ehtii.

Edit illalla: Ostin ja vaihdoin DI-kasetin, sekä tulpat (NGK). Merkkiliikkeen tiedostoista löytyi merkintä, että kyseisen saapin kasetti oli vaihdettu heillä n. 100tkm sitten.

Rukoilee Saab-jumalia, että toimisi huomenaamullakin :roll:

Se kampiakselin asentoanturi houkuttaisi saada vaihtoon myös. En tohtinut edes kysyä hintaa vielä. On vissiin mukavassa paikassakin, kun en edes nähnyt sitä. Jossain hihnapyörän takana kai se piti olla..
Vastaa Viestiin