Lievä tärinä paikallaan aut. vaihde päällä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Lievä tärinä paikallaan aut. vaihde päällä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Aamupäivää kaikille teille. Nyt tiedustelen miten teillä oi muut tomaatilla ajavat 9000:set käyttäytyy paikalla ollessaan "D" päällä. Eli itsellä täristää lievästi ja vähemmän lievästi. Voiko tämä johtua likaisesta tyhjäkäynti venttiilistä (AIC=IAC) ? Onko teillä vastaavaa ominaisuutta ja mistä tällainen voi johtua tai mikä aiheuttaa :?:


Viisaampien neuvoa kaivataan :roll:

ps. vaihtaako auto teillä vaihteet myös sievästi ilman että sitä huomaa jos ei ajattele kun painaa kaasun pohjaan (ei kickdowniin asti) ja kiihdyttää esim 40->80km/h sitten löysää, eli vaihteet menee tällä välillä 2,3,4 :?:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Oma tonnarini täristi hiukan, kun piti D-vaihdetta päällä esim. liikennevaloissa. Nyt kun jakoketjun kiristin vaihdettiin, huomasin että tämä tärinä on lähes poissa. Syy-yhteys..? Tarttee vielä seurailla tilannetta..

Laatikko vaihtaa pehmeästi eli lähes huomaamatta, kun ajelee pintakaasulla ja kun laittaa enemmän kaasua, niin vaihtaminen on aika terävää siten, että esim. 3->4 tuntuu pienenä nykäyksenä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän se voi täristää jos tyhjäkäynti pyrkii vaihde päällä olemaan kova. Silloin saa jarrun päällä seistä aika tukevasti jotta saisi auton pysymään paikallaan.

Omassa ei tyhjäkäyntimoottorin rassaus, liuottaminen eikä purku auttanut tyhjäkäyntiongelmaan, joka esiintyi vain kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella esim. ruuhkaliikenteessä. Kiusallista, jos auto pyrkii vahvasti eteenpäin ja edessä on punaisia liikennevaloja ja jonoa. Vapaallekaan ei voinut vaihtaa kun sitten takaisin D:lle kytkeminen 1500-2000 rpm:llä oli vähemmän nättiä. Kun vika oli päällä kierrokset jäi tuonne ylös vaikka vaihtoi vapaalle. Kylmänä toimi ok. Vika korjaantui lämpöanturin vaihdolla.

Jonkin verran täristyksiin ajovaihde päällä paikallaan ollessa vaikuttaa ilmastointi. Jos kompressori menee päälle, täristää jonkin verran, tai ainakin pyrkii eteenpäin kovemmin. Jonkin verran täristystä tai resonanssia tulee myös jäähdyttimen puhaltimen pyöriessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ok, eli juuri tällaisia vastauksia kaipasinkin, eli mikään ei ole särki poikki rikki. Kiitoksia vastanneille. :P
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin