Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Asiallisia arvauksia kiitos. Ei kuulosta oikein ketjurallatukselta, vaan ehkä pikemminkin kiristimen pyörän väpätykseltä?

Alla video kun en oikein saa selvää kunnolla mikä tuon aiheuttaa ja huom. kamera vääristää, voimistaa mekkalaa jonkin verran. Ekassa kuvassa ehkä se mekkala "luonnollisimmillaan". Muuten kävis nätisti mutta tuo väplätys... Hihnankiristimen pyörä meni jo tilaukseen, mutta voiko tuo olla jotain muutakin? Hihna vemputtaa videossa väliin melkoisesti kompuran käydessä samoin kuin se pyörä.


...(linkki poistettu)
Viimeksi muokannut HM, Ti Touko 05, 2009 22:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2274
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

No videossa on pelti auki... täräjää se jonkin verran ilman kompurakuormaakin mutta en osaa sanoa tekeekö sitä liikaa. Kuin timmi sen pitäis olla?
#2274
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa puhdistaa kiristimen ulkopinnalta moskat pois ja raottaa suojakumiansa sopivalla meisselillä tms. ja lisätä kiristin-iskunvaimentimeen öljyä tippakannulla tai muulla sopivalla värkillä.

Jos hihnapyörissä ei ole käsin tuntuvaa klappia niin valtaosa värinöistä ja väpätyksistä johtuu silloin siitä että kiristimestä ovat vaimenninöljyt karanneet ajan myötä.

"Etsi"-toiminnolla löytyy lisää juttuja aiheesta.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Etsiä käytinkin mutta jäi jotain vähän epäselväksi ja tosiaan en oikein tunnista tuota vemputusta... siitä syystä video ja siitäkin syystä että on tullut tuota pirssiä jo auottua viikon niin että rystyset on jo verillä. Taaempi rulla ja hihna on jo vaihdettu ja sillo silmämääräsesti tuo kiristinhässäkkä näytti hyvältä yms.

Pitää jossain välissä kun into palautuu putsata tuo kiristin ja kokeilla tippakannulla tai jollain ruiskulla ööliä lisää.
#2274
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

omakohtaista kokemusta tuollaisesta äänestä on kun jäi vesipumpun kiilahihnan pultit löysälle :wink:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Joo... kyllä se taitaa tuo kiristin olla kuitenkin mikä tuon vaplatuksen aiheuttaa. Kaiden kommentti sai aikaan hetken hysteerisen naurunpurskahduksen, nimittäin vesipumppu kaikkinensa on hiljattain vaihdettu... hartaudella.
#2274
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos se vaplatus on nyt ihan hiljattain tullut, niin se merkitsee melkeinpä vain sitä että kiristimen öljyt ovat vain karanneet tai haihtuneet siihen pisteeseen että kiristimen iskunvaimennin ei enää toimi, ja siinä mielessä se on ihan oikea iskunvaimennin että siinä on oma öljytilansa ja vaimenninmäntä tiivisterenkaineen sekä vaimennusventtiili sylinterin pohjassa.

Eli että jos väpättävällä kiristimellä ei ole kovin pitkään ajettu niin se voi olla pelastettavissa (itseasiassa eräs "lonksottava jakopää" on tullut korjattua)laittamalla siihen noin 20ml hydrauliöljyä tai vastaavaa, ei mielellään kuitenkaan ATF:ää, ja itse tein niin että tiukkasin öljynlisäyksen jälkeen suojakumin ylä- sekä alapään pienillä nippusiteillä niin ettei uusi öljy ainakaan heti purskahtelisi ulos, eikä se kyllä ole niin tehnytkään.

Jos taas kiristin on jo päässyt sököksi eikä öljyn lisääminen auta niin joko Veljekset Mäntykorvelta tai vastaavalta Saabeihin perehtyneeltä purkamolta ehjä 4-5 kympillä tai tehdasuusi vaikkapa PCS:ltä Jyväskylästä, olikohan reilulla satasella.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Edellä mainittu öljyn lisääminen on todellakin kannattava toimenpide.

Tein kaksi viikkoa sitten omaankin autoon jakopää remontin lisäämällä remmin kiristimeen Valvolinen maxlifeä. :mrgreen:

Ja samaa tavaraa laitoin kytkinneste piiriin korvaamaan jarrunesteet niin loppui vuodot sekä ylimääräiset letkujen pullistelut sieltäkin. :lol:
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Minuteman kirjoitti:Jos taas kiristin on jo päässyt sököksi eikä öljyn lisääminen auta niin joko Veljekset Mäntykorvelta tai vastaavalta Saabeihin perehtyneeltä purkamolta ehjä 4-5 kympillä tai tehdasuusi vaikkapa PCS:ltä Jyväskylästä, olikohan reilulla satasella.
Mäntykorvella ei ollut, kuulemma kysyttyä tavaraa. Sitten semmonen junttikysymys että pitääkö tuota kiristintä purkaa irti ja auki-tilassa lisäillä sitä öljyä jonkin verran vai miten tuon operaation voi/pitää suorittaa?

Saabin tehostinöljy käynee? Sitä on jo varastossa...
#2274
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiristimen voi irrottaa ja lisätä öljyä kun ensin irrottaa suojakuminsa, tämä on helpompi ja siistimpi tapa ja samalla näkee paljonko öljyä on lisättävä, mutta edellyttää sitä että kiristin on vielä ehjä ja pysyy nipussa. Siellä sisällä kun on melko perkeleen voimakas jousi.

Siitä ikävä homma että kiristimen kunto ilmenee vasta kun sen vapauttaa, ja jos se silloin lopsahtaa kahteen osaan niin sitä on miltei mahdoton saada enää uudelleen kokoon.

Itse lisäsin öljyä viimeksi kiristimen ollessa paikoillaan raottamalla suojakumin yläpäätä ja valuttamalla öljyä sitäkautta sisään, ja tehostinöljy on sopivaa tavaraa.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Joo, tätä tietoa vähän kaipailin kun olin lukevani että sen saa pamahtamaan kunnolla auki irroitettaessa ja sitten v***ttaa. Eli sitä öljyä voi siis yrittää lisätä kiristimen ollessa paikallaan, raottelemalla suojakumea...
#2274
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, jollakin sopivalla parin-kolmenmillin meisselinvarrella tai muulla vastaavalla, kuitenkin varovasti niin ettei vanha gummi repeä mutta samalla kuitenkin tunkien tikkua niin syvälle että öljylle aukeaa reitti kumin ja kiristimen rungon väliin alas asti.

Injektioruisku ja ohut pilli siihen on miltei ihanteellisin viritelmä tuohon tarkoitukseen, silloin ei kumia tarvitse edes erikseen raottaa vaan voi tunkea itse öljypillin sinne väliin.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja HM »

Jees, kiitän tästä... mekkalaa vähennetty. Pienellä meisselillä sitä kumin reunaa varovasti raotin, työnsin kärjen jonkun kaks kolme senttiä sisään, ensin tosin pyyhin enimmät moskat pois edestä, sitten injektioneulalla tehostinöljyä sisään ... meni jotain ~15ml ennenkuin purskahti jo ekat tipat "yli"... Injektioneulaa en painanut väkisin kumen väliin vaan meisselin rinnalla se uppos ihan itsekseen jonnekkin sinne pohjillle... lopuksi sitä kumea hieman muljuttelin että istui kunnolla paikallaan.

Ei väpätä enää hihna edes kompuran ollessa kuormana :) Se kiristinpyörä tosin menee vielä vaihtoon, sen metelöinnin kuulee nyt paremmin. Epäilen tosin ettei tuosta kiristimestäkään ihan priima noin tullut mutta varmaan menettelee kun ei väräjä enää paikat.
#2274
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mikähän mahtaisi olla se ihan oikea öljy sisälle? Oisko ihan moottoriöljystä haittaa vai vaatiiko jonkun vaihdelaatikkoöljyn tms. ?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Väpättävä mekkala, kiristimen pyörä, vesipumppu vai?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

HM kirjoitti:Ei väpätä enää hihna edes kompuran ollessa kuormana :) Se kiristinpyörä tosin menee vielä vaihtoon, sen metelöinnin kuulee nyt paremmin. Epäilen tosin ettei tuosta kiristimestäkään ihan priima noin tullut mutta varmaan menettelee kun ei väräjä enää paikat.
Jos ei sitä uutta kiristinpyörää heti saa, ja vanha rolisee ja on se injektioruisku vielä käsillä niin kannattaa tunkea sillä laakerirasvaa siitä akselitiivisteensä välistä sisälle.

Ja jos uuden ostaa niin kannattaa melkeinpä irrottaa senkin tiiviste varovasti ja lisätä laakeriin rasvaa, ne mitä minä olen uutena ostanut (INA-merkkisiä) ovat olleet nykytyyliin jo uutena melkein kuivia. Säästö se on pienikin säästö ilmeisesti, ja tällä tyylillähän uusiakin menee sitten kaupaksi..

Se itse kiristin on rakenteeltaan oikeastaan sellainen että se on niin "priima" kuin se voi olla niin kauan kun se pysyy oikein paikoillaan ja ja öljyissään. Se suojakuminsa siinä oikeastaan ensimmäiseksi pettää, väljistyy ja antaa öljyn purskuta ulos josta sitten seuraa koko kiristimen kuluminen.
Vastaa Viestiin