Tonnari tulpista TAAS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jope kirjoitti:Ei tarvi vielä stage 3-tasollakaan.

Ja sitten kun tarvii, niin tiedät moottorisi käyttäytymisestä jo niin paljon, että ei tarvi kysyä. :-)

Yees, tämä tuli siksi mieleen että esim 9-3 saabin orkkisviri paketissa 150hv->185hv joskus muinoin tuli jo toiset tulpatkin
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Johtuu siitä, että niissä oli kutosen tulpat vakioina.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Kaide kirjoitti:Missäs vaiheessa arvon raati suosittelee siirtymistä muihin kuin "seiska" tulppiin. Jokohan tollasella abouts stage2 tasolla pitäisi laittaa astetta kylmemmät tupaan ja tarkalleenottaen mitkä ?
Tuo Jopen ohje oli ihan osuva :wink:

Siis niillä NGK:n perus 7-lämpöarvon tulpilla voi loistavasti ajella vielä ns. stage6 ja stage7 vireilläkin. Lähinnä pitkäkestoisissa autobahn vedoissa tai läppä selällään kiitoradan päästä toiseen kesähelteellä ajettaessa alkaa nuo kasin tulpat puolustaa paikkaansa. Varsinkin jos trionic on yhä valppaana haistelemassa nakutusta.

Toki nakutusta voi ilmetä alemmillakin viriasteilla, mutta silloin on varsin aiheellista etsiä vikaa muualta kuin tulpista. (esim. liian korkeasta ahtopaineesta, liian suuresta sytytysennakosta, jne.)
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Myös tulpan hehkumisen todennäköisyyttä pienentää tuo korkeamman lämpöarvon tulppa(siis jos kyseessä nimenomaan kovat vedot ja kovat lämmöt).
Colder plug means less chance of detonation, pre-igniton and knock!
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kysympä tässä, eli mitkä tulpat pitää olla 9000CS 2.0i -97 ?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kiitos.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja osmos »

Ensimmäinen viesti foorumille melko tuoreelta tonnarin omistajalta, joka on jonkin aikaa hämmästellyt foorumilaisten mahtavaa asiantuntemusta...
Mimmi kirjoitti:DI-kasetti ei tykkää muista kuin NGK:n R-tulpista.
Minusta DI-kasetti on kalliimpi varaosa kuin tulppasarja (4 kpl).
Jassoo, Alppilan Autohuolto pisti kuitin mukaan Boschin FR 6 DCX SUPER 1,1 MM tulpat vuoden 98 tonnariini, vaikka etukäteen mainitsin ohjekirjan mukaisista NGK:n tulpista. Kone on 165kW 2,3 litrainen.

Miten merkittävää tykkäämättömyyttä tuo on? Pitäisiköhän nyt äkkiä reklamoida ja vaihdattaa nuo tulpat ennen testiajoa klubin nopeuspäivillä? (Näköjään on vielä haussa luottohuoltopaikka tälle käyttöautolle...)
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Haukkaako DI-kasetti paskaa jos tonnariin vaihtaa BCPR7ES-11 tulpat mutta iridium versiot eli muistaakseni BCPR7EIX-11 ?

Tulppa kirjan mukaan soveltuu saabin moottoriin ja maksavat 74 €/ 4 kpl.

Varaosamyyjä sanoi että hänellä on itsellään turbo tonnari ja suositteli ehdottomasti EM. tulppia 100 tkm vaihtovälillä.

Sanoi myös että :

-Starttaus aika lyhenee.
-Kulutus laskee.
yms.

Mutta mitä mieltä on raati ?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ikuisena skeptikkona en usko noilla saavutettavan muuta kuin myyjälle lisää katetta.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tunnun joka kerta asioidessani autotarvike, kodinkone -tai ihan missä tahansa liikkeessä törmääväni juuri siihen myyjään, joka ajaa samanlaisella turbo saabilla kuin minä, omistaa saman painepesurin josta kyselen, ja jonka kotona on samanlainen jääkaappipakastin ja puoli keittiötä kuin meillä...


On se vaan hassu juttu :roll:
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
allu-85
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Huhti 29, 2006 21:54
Paikkakunta: Somero

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja allu-85 »

Omaan Saabiin 2.3 200hv -92:seen olen vaihtamassa tulppia ja Motonetistä saa tuollaisia Ngk:ta, kummat ostan:

11-1106 NGK BCPR6ES-11 i16V-2,3 BCPR6ES-11 (B234I) [1985->1998] 3.40€


11-1107 NGK BCPR7ES-11 Turbo16 2,3-125/147kW 91->97 BCPR7ES-11 (B234L/E) [1991->1998] 3.50 €


Vai onko merkitystä, konetta on hieman vireistetty, n50hv.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja V-M »

Nuo -> 11-1107 NGK BCPR7ES-11

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Eilen olin Motonetissä tulppa ostoksilla, kyselivät kyllä kaikenlaista. Ensinnäkin minkä merkkiset haluun, mikä kone, mikä vuosimalli ja viimeisenä kysymyksenä vielä onko Aero... Kuulemma eri tulpat autoissa, mutta arvonnan lopputuloksena tiskiin päätyi oikeat tulpat!
#3834
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Voin olla täysin väärässäkin, mutta voisin kuvitella, että esimerkiksi jossain motonetissä ne tulpat on lajitelu hyllyyn tuotenumeron perusteella. Kun menet tulppia hakemaan tulpan merkin ja mallin perusteella, haluaa myyjä tietää auton merkin ja mallin siksi, että näkee koneelta varastotilanteen ja sitä kautta myös oikean tuotenumeron.

kai ne sieltä hyllystä löytyisi ilman tuotenumeroakin, mutta veikkaisin, että tästä siinä kyselyssä on kyse...
esh
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:31
Paikkakunta: Ii

Re: Tonnari tulpista TAAS

Viesti Kirjoittaja esh »

Mistähän johtuu kun joskus oli muutama vireämpi tonnari ja ngk:n tulpat
kesti yleensä muutaman rajumman revittely tuokion tai maksimissaan noin
3000km. Boscin tulpiin siirtyessä ei ikinä moisia ongelmia ollut ei pätkiny eikä röpeltäny. Ei ole yhtään kasettia mennyt vaikka käytin boschin tulppia.
Noitten kokemusten jälkeen en ole autossani käyttänyt muuta kuin BOSCHIN
tulppia tosin nykyinen kulkine vaatiikin Boschilaiset. :D
Vastaa Viestiin