Ahdas putki ja vauriot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Saab 9000 CD 2.3i -92
Entiselle avovaimolle on nyt joku käynyt "korjaamassa" putkea...
Ihmettelin jo niitä aikaisempia puheita,et; putki muka katista taaksepäin ei sovi kuin muokkaamalla paikalleen. (uusi putki)
Tänään aloin tossa pihassa rappusilla istuessa katselemaan sitä putken päätä. (auton omistaja käymässä) Näytti pikkisen pienemmälle kuin aikaisemmin. Sanoin sitten,et taitaa nyt olla laitettu ihan vähän väärä putki.et se mahtaa ahdistaa tota konetta aika pahasti. Vastaus oli,et ehkä kun nostaa lämpöjä nykyään.

Jos minä nyt jotain ymmärrän asiasta niin: Putki päästä mitattuna 40mm (kävin mittaamassa,sisämitta) ja ilmeisesti katista perään asti samaa+alimitoitetut pöntöt.

Tulevat vauriot; katti menee kun käy kuumana,pakoventtiilit palaa,männät/mäntä palaa puhki,kannentiiviste menee ja muuta yhtä kivaa.

Olenko oikeasssa? Auton omistaja ei usko ym. sanomisiin.(ainakaan kun minä olen sanomassa)
Jospa täältä joku sanoisi asian niinkuin se on,niin ei tulisi turhia korjauslaskuja.

Minäkin kun olen em. tonnarilla ajanut n.10tKm ja olis harmi ,jos hyvä auto menee jonkun kotikorjaamoasentajan toimenpiteitten takia.
Ja kauhea lasku Saabista tykkäävälle ihmiselle,joka on jo muutenkin "siitä hyvästä" maksanut aika paljon.

En tiedä minkä helvetin putken ne on sinne laittaneet...
Tossa minun nykyisessä "kulkuneuvossa" (405 Pösö 1.6i) on siinäkin isompaa rööriä käytössä.
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Joo,o
Äsken kävin unettomana tupakalla,ja;

1.3 Nissan Sunnyn putkikin näyttää isommalla. Empä taida pyytää tota autoa lainaks katiskoiden katsomiseen. Minun tuurilla on varmasti kone selvää jälkeä.
8O
Varsinki jos ei voi välttyä kiusaukselta polkea sitä oikeata poljinta.
Kaikkeen sitä sortuu : )
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Siinä on varmaan sattunut nollavirhe. Putkikoko nayttäis samalle kuin 900 2.0 kaasutinversio. Ja sitten on väkisin ängetty se putki sinne. Ei oo vaan kellekään tullut mieleen,et heppoja on melkein tuplasti. Tai siis oli :!:

Vastailen näköjään omiin kysymyksiin,mut jotenkin tuntuis,et olen oikeilla "jäljillä"
Kaikkeen sitä sortuu : )
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei olis mitenkään tavatonta...

Kerran huolsin turbo satkuni amiksen autopuolella. Autolinjan ope oli kauhee antiisabistimulkku.
Minä toin aina omat varaosani kun en luttanut hänen valvontaan/taitoonsa.

Sieltä se maikka sitten soitti mulle ja kovaan ääneen räyhäs puhelimeen et "Me ei mitään saatanan viritysputkia ruveta sovittamaan"
Kävin sitten siellä ja se auto-ope oli ottanu varaosaputken käteen ja todennu sen olevan "liian iso ollakseen vakio", kattomatta auton alle :) .

Selvitin sen olevan vakioputki, auto nostettiin ja niin myös todettiin. Pojat sitten asens sen ja tämä auto-ope meni punaseks ja vetäyty omaan toimistoonsa...


Itse viestiin:
Ettei olis vaan sovittanu iivari mallin putkea. Jossei muuta, ni käyppä jossain kunnon varaosaliikkeessä kysymässä. Heillä luulis olevan luettelo mistä tuo putken halkasija selviää. Ja sitten mittaamalla mitä sinne autoon oikeen asennettiin.

turbon putkesta ku ottaa kiinni ni pitää olla aika alien sormet että saa putken ympärille.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja muppelo »

onhan se turbosaapin putki melkoinen viemäri kun johonkin rollaattorin 1.3:een vertaa :lol:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Mik4
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ke Joulu 12, 2007 09:48
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Mik4 »

Eikös turbossa oo 2.5 tuuman putki vakiona.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Uskaltaisin sanoa että kyllä on 2.5" vakiona
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

Niin,jos lukee sen ensimmäisen rivin.Siitähän selviää,et tää kone ei ole turboa nähnyt kuin vierestä liikennevaloissa. Vapari siis.

Mut neuvoja: Pitääkö se putki ottaa sieltä pois?
Olinko niitten riskien kanssa oikeassa?

Ei nyt ihan vähällä viitsis alkaa vaatimaan siltä putken asentajalta uutta putkea ja asennusta. Sen verran pidän entisenkin avokin puolia,et uusiks menee jos tarvii laittaa.

Kestääkö se kone moisella pillillä esim. 600km ajon yhdellä tauolla?
Kaikkeen sitä sortuu : )
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Jos autoon on väärää osaa laittaneet niin tottakai pitää korjaamoa vaatia korjaamaan virheensä.
#3834
tippitappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja tippitappi »

No kun ei ole varsinainen korjaamo. Mut täytyis kumminkin olla jonkinlainen varmuus noista minun päätelmistä ennenkuin menee vaatimaan mitään.

Jos siinä on semmonen mahdollisuus,et sen putken takia tulee remonttia,niin se sälli vaihtaa siihen sen oikean putken omaan piikkiin.
Eikä sillä kaverilla ole vaihtoehtoja...

Mut antaisko joku viisaampi tai omakohtaisesti kokenut vastauksia kysymykseen?
Kaikkeen sitä sortuu : )
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kävin mittaamassa meidän 2.0i CS -97 tonnarin pakoputkenpään ja se oli juurikin tuo 40mm..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mimmi kirjoitti:OT: Onko tämä entinen avovaimo sitten nykyinen ex, vai aviovaimo?
Jos ensimmäinen, anna olla ja liukene koko hommasta vähin äänin pois. Piparia et saa kuitenkaan.
Jos jälkimmäinen, niin äkkiä homma kuntoon ja piparin saanti odottamaan.
Nyt on kyllä jo pakko "avautua" ... Mitä helvetin järkeä on alkaa v*ttuilemaan jonkun yksityiselämään kuuluvista asioista noin ala-arvoiseen tyyliin ? :twisted: Ainakin omassa elämässäni nainen on myös paljon muuta kuin "pipari"

Ja asiaan . Kun kerran kyseessä on turboton malli, niin se putki on "mehupilli" ja paksuudeltaan abouts 2" . Turboissa on sitten vakiona 2,5" rööri. Autossa on siis ihan oikea putki. Eikä se liian ohkanen putki hajota sieltä yhtään mitään , vaikka olisikin 0,5" liian ohkanen . Turbovehkeessä esim pakolämmöt ja pakopaineet pääsevät kasvamaan ja se taas ei ole hyvä asia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja jos vaivaudutaan saivartelemaan niin ilmaisuna "pipari" on ilmeisesti alkuperältään ja perinteisen piparimuodon mukanaantuomansa mielleyhtymän kautta ja muotokieleltään alunperin tarkoittanut "Jotakin ihan muuta" (TM. Kikkelikanava Nelonen) kuin mitä Naisesta (yleensä) haetaan tai toivotaan saatavaksi.

Ja tosiaan asiaan, eli ei nyt välitetä kenenkään perhetilanteista tai siitä mikä kyläseppä tai pyrkyri sen putken on sinne asentanut niin kyllähän se Tonnarin vapariruiskuissakin on vähintään sen 2" eli jos siellä on joku n. 40mm putki niin Ranetettuhan se on.

Ja kyllä se, ei välttämättä pelkkä putken halkaisija vaan ne siihen mahdollisesti väärään ja Ranetettuun putkistoon kuuluvat pöntöt aiheuttavat vapaastihengittävässäkin ahdistusta ja lämpörasitusta moottorille.

Tuskin tämän ketjun keskustelijoille tässä on epäselvää, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin että tottakai osaltaan moottorin jäähdytykseen osallistuu myös pakoputkisto ja sen mahdollistama pakokaasun ja sen myötä palolämpötilojen poisto.

Ja lopuksi tähän aiheeseen melkeinpä liittymätön OT: Mitenkä olisi Yleiselle tai Off-Topic- puolelle aihe: "Rankimmat Ranetukset"?
Viimeksi muokannut Minuteman, Ti Kesä 02, 2009 00:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kerkko66
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 13, 2008 20:20

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Kerkko66 »

Eräs saab-toverini kertoi, että vapari 9000 Saabissa olisi 40mm pakoputki. Eli voi olla ihan oikea putkisto.

Off-topic: Mikset ole huolissasi exäsi pakoputkesta?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ahdas putki ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kerkko66 kirjoitti:Eräs saab-toverini kertoi, että vapari 9000 Saabissa olisi 40mm pakoputki. Eli voi olla ihan oikea putkisto.
VapariTonttukin on kokenut hieman muutoksia alkuaikojen piuhasytytteisestä 2.0i:stä myöhempien aikojen lopputulemaan 2.3i-DI.

Eli siellä voi olla sinänsä mutkiltaan sopiva mutta silti vääränhalkaisijainen ja pöntöiltään väärä putkisto, ja kuten kysyjä jo kertoi niin se Katin jälkeinen liitoshan oli kuulemma jouduttu muokkaamaan "sopivaksi".
Vastaa Viestiin