Auto tuntui huomattavasti ikäistään nuoremmalta ajossa ja mm. vaihteensiirrin ei takkuillut eikä vaihteet tuntuneet muutenkaan olevan huonossa kunnossa. Auto myös veti erittäin hyvin, ainakin perstuntumalta, eikä kone päällisin puolin näytä todellakaan yli 20 vuotta vanhalta, tosin ahdot tulevat mukaan kohtuu myöhään.. Millä kierroksilla tuon ikäisen pitäisi alkaa ahtamaan kunnolla?. Auto on myös uudelleen maalattu ja helmat korjailtu.
Muutama ikävä juttu kuitenkin ilmeni:
Kylmänä kone kävi suht tasaisesti, mutta lämmettyään alkoi tyhjäkäynti hummailemaan missä sattuu, tippuen välillä 300-400 rpm tienoille, ja sitten taas nopeasti nousten yli 1000 kierrokseen, ja taas tippuen alas. Tasakaasulla ajettaessa en huomannut mitään vastaavaa, eikä auto nykinyt. Myös lämmöt nousivat asteikon keskikohdan ja punaisen alueen puoliväliin, eikä flekti jäänyt pyörimään, kun virta-avaimen irrotti lukosta, vaikka kone oli kuuma. Olisiko termostaatti jumiutunut seisonnassa?
Sitten lisää: Autoon on uusittu etujarrulevyt -ja palat ja tämän jälkeen kiihdytettäessä auto on vilautellut antilock valoa. En uskaltanut absien toimintaa kokeilla, kun autossa oli alla vielä suht uudet talvirenkaat.. Voisiko olla, että huoltamolla on jäänyt ABSien anturi (tai joku sellainen) huonosti kiinni?
Koeajolta palatessani alkoi ajotietokone vilkuttamaan check engine valoa! Kone kuitenkin kävi ajossa aivan normaalisti (tyhjäkäyntiongelma pois lukien). Myyjä sanoi, että tulee käyttämään auton piuhan päässä, jotta saa tietää vikakoodit, mutta mikä tuollaista nyt yleensä voisi aiheuttaa? Ilmamassamittari? Lambda? Kone siis käy kuin kello, mutta tyhjäkäynnillä hummailee oudosti.
Ja sitten oli tietty näitä perus pikkuvikoja, esim. toimimaton hanttarin puolen keskuslukko ja sähköikkuna, sekä takkuileva sähköinen kattoluukku, mutta ne lienevät helppoja korjattavia..?
Siinäpä sitä kysymystulvaa taas olisi..
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)