Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja osmos »

Saattaapi tulla äkkilähtö tonnarilla ajelulle Helsingistä Geneveen ja mutkan kautta takaisin tekosyynä kaverin kersan kotiuttaminen Suomeen.

Olisiko foorumilaisilla vinkkejä tuollaiseen Grand Touringiin 272 tkm ajetulla pelillä. Aikaa olisi viikko ja lisäksi venymisvaraa jokunen päivä. Hotelleja ei varailla etukäteen.

Mitä mukaan autoa ajatellen?
Renkaat on vain H-luokkaa, joku 210 km/h lappu kai pitää olla jossain?
Entä jos Murphy iskee ja kone leviää matkalla?

Kuinka kaksi täysikasvuista mestä nukkuu mukavimmin autossa? Entä kaksi aikuista ja yksi alaikäinen?
Teltan mukaanotto varalle on ehkä turhaa?

Reittivinkkejä? Paluumatkalla Berliini ja Köpis kuulemma pakolliset. Onko Via Baltica varteenotettava menoreitti tällä aikataululla?
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Perushuolto ja menoksi ;-)

Tonnariin (cs) saa muuten mukavan parisängyn kun kaataa takapenkit ja laittaa patjat sinne. Käytin tuota kaikille viimekesän leirintäreissuilla kun teltta on ahdistava paikka ja tonnarissa on mukavampi nukkua. Kolmen ihmisen kanssa on jo sitten aika ahdasta varmaan , kyllä se teltta kannattaa sittenkin ottaa....
ilmari
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 18:46
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Via Baltica on kait melkoisen hasardi paikoitellen. Vois olettaa että teillä on navigaattori käytössä kuitenkin. Kaveri oli siellä ajellut pari vuotta sitten ja kertoi että opasteet olivat monesti vasta liittymän kohdalla ja seuraava kääntöpaikka kymmenien kilometrien päässä.

Vinkkinä: tarkista vararengas ;) ja jos mahtuu, niin normaalikokoinen rengas mukaan varalle. Ei tyssää matka hissutteluun ja rengasliikkeen etsimiseen heti.
Saab 9-3 SC 2.0t Biopower '07 / Saab 9-5 2.3t '99 / Saab 900i 2.1 16-Valve '92 / Saab 96L '76 / #2429
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Tuli viime kesänä käytyä Sveitsin puolella, tosin tuolla "väärän" merkkisellä autolla ja mikäli siellä meinaa moottoriteitä ajaa, täytyy maksaa moottoritiemaksu, muistaakseni 30 €. Sillä sai vihreän moottoritie -tarran tuulilasiin. Sveitsin rajalla on myös jonkinlainen tullitarkastus, ainakin meidän autoomme vilkaisivat sisälle. Eikä saa maasta viedä yli 10 000 € :D . Kysyivät Sveitsistä poistuttaessa, onko rahaa mukana yli tuon summan.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

osmos kirjoitti: Kuinka kaksi täysikasvuista mestä nukkuu mukavimmin autossa?
Kait asiaan vaikuttaa hyvinkin paljon onko kyseessä parisuhde, vai ihanko hetskupohjaltako moista uutta ja jänskää juttua koklaillaan? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja Tuha »

ng900aero kirjoitti:
osmos kirjoitti: Kuinka kaksi täysikasvuista mestä nukkuu mukavimmin autossa?
Kait asiaan vaikuttaa hyvinkin paljon onko kyseessä parisuhde, vai ihanko hetskupohjaltako moista uutta ja jänskää juttua koklaillaan? :D
:lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Kaide kirjoitti:Perushuolto ja menoksi ;-)
Kaide ja "Perushuolto".. alakerrasta alotellaan ja siitä eteenpäin :lol:
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja osmos »

Reissu näyttää olevan edessä kuukauden päästä. Via Balticaa on tarkoitus mennä aluksi, Autoliiton testiajon mukaan sen vastaa nyt jo suomalaisia teitä. Köpiksen ja Tukholman kautta sitten pois.

Tekniikkarikkojen varalta tuli liityttyä tuohon liittoon ja hankittua AL-turva, eli tiepalvelukin pitäisi olla koko reissulla saatavissa.

Hotelleissa on tarkoitus yöpyä, mutta B-suunnitelma on hyvä olla, kun tulee 5000-6000 km ajoa lyhyessä ajassa. Tonnarissa etupenkit ääriasentoon alas laskettuna ja auto loivaan ylämäkeen huolella parkkeerattuna käsäri kireällä ja kiila renkaan takana on kohtalaisen mukava tilapäismajoitus, jos vaikka kuskit väsähtää jossain Puolan korvessa ilman tietoa hotellista. Mukavempaa kuin lentokoneessa turistiluokassa nukkuminen. Takapenkillä mahtuu se alaikäinen vielä nukkumaan, jos etupenkkiläiset nukkuvat vähän pystymmässä ja/tai penkki edempänä. Takapenkki alas laskettuna on tosiaan mittanauhalla mitaten käytettävissä henkilöautolle hulppeat 179 cm pitkä tila, johon mahtuu 80 cm leveä patja vänkäämättä. Pitää vielä sovittaa itsetäyttyvää leveämpää ilmapatjaa vastaisen varalle. Väljyys riittää ja sopii varmaan yhdelle äijän köriläälle vaikka viikon päästä Hangossa, muttei tälle reissuporukalle.

Huhtikuussa lisätyt ilmat ovat pysyneet hyvin siinä alamittaisessa vararenkaassa. Tuli vaan todettua, että 60-luvun painemittarin asteikko loppui 3,5 barin lukemiin ja Clas Olsonin pumpun lukemat vaativat kalibrointitaulukon tekemistä.

Normaalikokoinen vararengas on harkinnassa. Vararengaskoteloon taitaa mahtua ainakin 175 mm leveä rengas tavaratilan pohjaa pullistelematta sen nylkyn vakiovararenkaan sijaan. Onko joku kokeillut laittaa tuonne 195-215 leveitä renkaita?

Vararenkaassa ei näytä olevan erillisiä peltivannepultteja. Ilmeisesti Saabin omat aluvannepultit käyvät?

Pitänee vielä hankkia mukaan Motonetistä momenttiavain ja hylsy. Jos vaikka lopulta tulisi se jälkikiristyskin kokeiltua niille aluille.
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja osmos »

Tiemaksuja näyttäisi Google Mapsin mukaan löytyvän mahdolliselta reitiltä
Tseksitä, Itävallasta, Sveitsistä, Saksasta, Ranskasta ja Tanskasta.

Kauanko tuolla Sveitsin moottoritietarralla saa ajaa? Kelpasiko siihen kortilla maksaminen, vai pitääkö olla etukäteen rahaa vaihdettuna?

Muistakin tiemaksuista olisi kiva tietää lisää, ettei tule ikävää yllätystä.
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

osmos kirjoitti:Tiemaksuja näyttäisi Google Mapsin mukaan löytyvän mahdolliselta reitiltä
Tseksitä, Itävallasta, Sveitsistä, Saksasta, Ranskasta ja Tanskasta.

Kauanko tuolla Sveitsin moottoritietarralla saa ajaa? Kelpasiko siihen kortilla maksaminen, vai pitääkö olla etukäteen rahaa vaihdettuna?

Muistakin tiemaksuista olisi kiva tietää lisää, ettei tule ikävää yllätystä.
Itävaltaan ja Sveitsiin joudut ostamaan 'vero tarran tuulilasiin'. Tämä verotarra oikeuttaa ajamaan moottoriteillä. Ilman tarraa saat ajaa vain pikkuteitä. Tarraa ei tarkisteta motarille mentäessä eikä tulli sitä myöskään vaadi. Motarilla olevat kamerat kuvaavat sitten kaikki autot ja jos ei tarra ole tuulilasissa niin postissa odottaa sitten kotiin tullessa mojova lasku.

Kaikkiin noihin tietullimaksuihin tarvitset käteistä rahaa, eurot käy. Itävallan ja Sveitsin verot on voimassa aina kalenterivuoden. Lyhyempiä aikoja ei ole. Englantia on turha toivoa että osaavat. Sveitsissä tuon tarran voi ostaa isoimmilta kiskoilta ja huoltsikoilta sekä sitten tullista tiskiltä.

Tulli voi vaatia esim sveitsin rajalla ns. green cardin että on vakuutukset voimassa. Ja varmaan tarkistavat myös auton ja passit jne.
XC70 D5 -11
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja tetammi »

osmos kirjoitti: Normaalikokoinen vararengas on harkinnassa. Vararengaskoteloon taitaa mahtua ainakin 175 mm leveä rengas tavaratilan pohjaa pullistelematta sen nylkyn vakiovararenkaan sijaan. Onko joku kokeillut laittaa tuonne 195-215 leveitä renkaita?
Mulla on saabin orkkis iso vararengas jonka koko on muistaakseni 175/70-15. Vanne 5.5" levee
Ilmeisesti saudeihin ovat vaatineet isompaa kun toi oli muuttoautona tuotu. Saattaisi se jopa olla ylimääräsenä.

edit: renkaskoko ja vanteen leveys korjattu
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja osmos »

tetammi kirjoitti:
osmos kirjoitti: Normaalikokoinen vararengas on harkinnassa. Vararengaskoteloon taitaa mahtua ainakin 175 mm leveä rengas tavaratilan pohjaa pullistelematta sen nylkyn vakiovararenkaan sijaan. Onko joku kokeillut laittaa tuonne 195-215 leveitä renkaita?
Mulla on saabin orkkis iso vararengas jonka koko on muistaakseni 175/70-15. Vanne 5.5" levee
Ilmeisesti saudeihin ovat vaatineet isompaa kun toi oli muuttoautona tuotu. Saattaisi se jopa olla ylimääräsenä.
Mikähän nopeusluokka tuolla isommalla orkkiksella on? Käytännössä ei kai sillä kannattane yli 120 km/h ajaa, jos se on vanha (miten vanha) ja muut renkaat erilaiset. Siinä nykyisessä vararenkaassa on 80 km/h rajoitus ja taisi olla 300 km matkarajoitus. Hangossa viikonloppuna olisi hyvä sauma vararenkaan päivitykseen.
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
osmos
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Marras 29, 2008 20:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja osmos »

Mitä mieltä olette erillisestä rattilukosta ja sen toimivuudesta tonnarissa tällaisella reissulla, vaikka varkaudenestolaitekin autossa on? Reitti saatta olla vaikka Viro, Latvia, Liettua, Puola, Unkari, (Tsekki), Slovakia, Itävalta, Saksa, Sveitsi, Ranska, Saksa, Tanska, Ruotsi.
9-5 Aero vm. 2002, 9000 CSE 2.3T SPORT vm. 98, ex 96 vm. 1972
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Tonnarilla ex tempore manner-Euroopan kiertueelle

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Se erillinen rattilukko on hyödyllinen lähinnä lyömäaseena. Viron liikennekulttuurissa selviää jotenkuten, mutta mitä etelämmäksi mennään Puolan suuntaan, sitä mielipuolisemmaksi ohitukset muuttuvat ja kakaroiden kanssa ajan nykyään Tallinnaan, sieltä laivalla Rostockiin tai Ruotsin kautta. Kalliimpaa, mutta ei kyrsi läheskään niin paljon. Äijäporukalla reitti menisi edelleenkin slobojen kautta.

Yllättäviin tietulleihin törmäsin viimeksi nelisen vuotta sitten tullessani Saksasta Madgeburgin suunnasta Varsovaan päin. En kylläkään ajanut itse, mutta reittivalintana oli lähes tuliterä moottoritie. Tienpätkällä oli vähintään kaksi, taisi olla peräti kolme koppia, joissa kysyttiin fyrkkaa. Summat olivat mitättömiä, mutta aluksi nousi kylmä hiki zlotyjen puuttuessa. Onneksi visa/mastercard kelpasi. Mielikuva saattaa olla väärä, mutta muistaakseni pätkällä ei ollut ainakaan silloin liittymiä, joiden kautta motarilta olisi päässyt poistumaan. Maksukopit ja puomit olivat jo näppärästi toimintakunnossa. Ehkäpä joillekin Puola on ihmemaa, mutta olen itse paikasta samaa mieltä kuin Seppo Räty Saksasta. Pysähdys/lepopaikkoina olen käyttänyt matkan varrella rekkaparkkeja ja olen välttynyt suuremmilta ongelmilta. Meno on muutenkin vähän rauhoittunut kymmenen vuoden takaisesta meiningistä, kun kalliimmalla autolla ajaessa piti aika huolella miettiä missä pysähtyy.

Vaikka tonnari on hieno laite, tuskin se itärosvoa kiinnostaa. Todennäköisesti viedään kaikki irtonainen,mikä ikkunasta näkyy gps:n kiinnikettä ja mankan etupaneelin koteloa myöten. Nätti muovikassikin riittää motivaatioksi ikkunan räväyttämiseen paskaksi. Kaikkein eniten säästää kaiken pois näkyvistä ja vaikkapa tyhjentämällä hanskalokeron. Jos lasi lyödään sisään röökiaskin takia, niin eipä sellaista välttämättä heti löydy. Olen yhden halvan ritsan hylännyt Frankfurt am Oderiin, kun varaosaa olisi pitänyt odottaa viikon verran.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Vastaa Viestiin