Ihan ensimmäiseksi totean nyt että "setä ei vänkää, vaan funtsii", eli että nuo nykyiset öljysuositukset taitavat johtua vain siitä että sitä mineraaliöljypohjaista Dexron II:ta ei enää taida olla juuri saatavillakaan, paitsi ehkä meillä Suomessa Wanhojen Autojen Maassa Mobil 220 ja Teboil "Fluid D" joka on ominaisuuksiltaan vastaavaa.
Ja siitä toinen ihmetyksen aihe: Eli mikä siinä Dexron II- öljyssä nyt on todettu ja havaittu vika? Yleensä laatikossa on vikaa jos se ei enää toimi kuten kuuluisi, ei öljyissä, tietenkin paitsi jos niitä ei ole vaihdettu herramme aikoihin.
En minä sitä estele enkä asiasta saarnaa jos joku nyt haluaa vaihtaa Wanhan ZF-tomaattilootansa nesteet "parempiin" mutta kuitenkaan ei välttämättä sellaisiin joille laatikko on aikanaan suunniteltu (Lähinnä jo perusöljyn kitkaominaisuudet, mineraali vs. synteettinen sekä myös lisätyt kitkalisäaineet johtuen niissä uudemmissa öljytyypeissä myös uudempien suositusten mukaisista laatikoista eli sähkösolenoideilla toteutetuista kytkimistä vanhojen hydrauliohjattujen ja pelkästään jousikuormitteisten sijaan).
Mutta jos laatikossa on joitakin ongelmia (Esim. väärät tai viivästyneet vaihdot tai vaihtotilanteissa ylenmääräinen luistatus) joidenka vuoksi öljytyypin vaihtoa suunnitellaan niin on ehkäpä huomioitava eräs seikka eli se että jos kyseessä on vanhahkon laatikon tiivisteiden eli lähinnä keskipakosäätäjän O-renkaiden mureneminen niin synteettiseen öljyyn siirtyminen lähinnä pahentaa asiaa.
Jos puhutaan PAO- pohjaisista nesteistä eli "Täyssynteettisistä" niin niiden perusominaisuuksiin nimenomaan kuuluu se että ne jo perusöljyn kemiallisista ominaisuuksistaan johtuen liuottavat kumitiivisteistä niiden sisältämät pehmenninaineet mukaansa öljynkiertoon ja kovettavat sekä kutistavat tiivisteitä.
Itse katsoisin asiaa niin että kun laatikko on kerran suunniteltu nimenomaan Dexron II:stä käyttäväksi niin toimisin sen mukaan, eli jos laatikossa on outoja oireita vaikkapa, niin ei sitä muilla öljyillä enää korjata vaan korjaamalla laatikko. (Tämä oli oma olettamukseni, muuta mahdollista syytä en öljytyypinvaihtoon keksi poislukien psykologiset syyt
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
)
Ja eipä tuosta Saabin suosittelemasta Mobil 220:stä muutkaan ominaisuudet kesken lopu, vaikka onkin mineraalipohjaista niin senkin jähmepiste taisi olla jotakin hieman vajaata -50 celsiusluokkaa.
Kokonaan toinen juttu on se, että vaikkapa esim. se Mobil 220 maksaa jotakuinkin 6-7 €eroa litra, ja esim. RedLine näyttäisi pikaisella haulla maksavan noin 19,90 varttigallona eli 0,95 litraa.
Eli koko öljytilavuuden vaihtaminen kaikkine vähintään kolmine perättäisine öljynvaihtoineen "Punaiseen Viivaan" (ja siltikin siellä on vielä sitä Mobilinmoskaa) tulisi maksamaan ´baut 220-240 €uroa riippuen siitä kuinka takakenoon auto on saatu ja paljonko öljyä kerralla tulee ulos. Tasamaa n. 3,5 litraa ja keula jyrkillä rampeilla jopa 4,5 litraa.
Sitäpä vain että tuolla rahnamäärällä vaihtaa jo matolaatikon jouset sekä keskipakosäätäjän tiivisteet jo pariin-kolmeen kertaan eikä tarvitse kiroilla öljyjä.
Mutta!
Tämä oli tosiaankin nyt vain omia mielipiteitäni ja fundeerauksiani, herneitä nenään en ole työntämässä kenellekään. Se ihanuus on varattu vain pahimmille vihamiehille toisilla elämän saroilla.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)