Red Line ATF

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Moro! Kattelin netistä löytyiskö tonnariin parempaa ATF:ää kuin MOBIL 220. Huomasin että Red Lineltä löytyi synteettinen Dexron II "Synthetic ATF" öljy. Sitä ei suomessa myydä joten kysyin maahantuojalta syytä, niin vastaus oli:
"Siksi että Dexron III luokitus on täysin korvaava, ja Dexron 2:lla ei ole kysyntää. Olet 11 vuoden aikana ensimmäinen joka on kysynyt Dexron kakkosta. Red Linen suositus kyseiseen autoon on D4 ATF"
niinpä niin. :roll: Ja ku sitä Dexron III sinne ei kuulemma saa laittaa.

Edit: Vai mitä mieltä arvon raati on. Uskaltaako moista D4 ATF öljyä lootaan laittaa?
Our most popular and versatile ATF, D4 is suitable for use where Dexron III, Dexron II, or Mercon fluids are recommended.
http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=8
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

olli9000CDturbo kirjoitti:Moro! Kattelin netistä löytyiskö tonnariin parempaa ATF:ää kuin MOBIL 220. Huomasin että Red Lineltä löytyi synteettinen Dexron II "Synthetic ATF" öljy. Sitä ei suomessa myydä joten kysyin maahantuojalta syytä, niin vastaus oli:
"Siksi että Dexron III luokitus on täysin korvaava, ja Dexron 2:lla ei ole kysyntää. Olet 11 vuoden aikana ensimmäinen joka on kysynyt Dexron kakkosta. Red Linen suositus kyseiseen autoon on D4 ATF"
niinpä niin. :roll: Ja ku sitä Dexron III sinne ei kuulemma saa laittaa.

Edit: Vai mitä mieltä arvon raati on. Uskaltaako moista D4 ATF öljyä lootaan laittaa?
Our most popular and versatile ATF, D4 is suitable for use where Dexron III, Dexron II, or Mercon fluids are recommended.
http://www.redlineoil.com/products_gear ... tegoryID=8
Muistaaksen ZF:n sivuilla oli kyllä dextron 3 käy myös tähän tonnarin lootaan. Kuitenkin sieltä pitäs saada huuhdeltua se vanha dextron 2 kokonaan pois.
tota zf4hp18 lootaa on muissakin 90-luvun aikakauden autoissa ja pika googletuksen perusteella kaikkiin suositellaan dextron 3. Tuo prosessi miten öljytyypin vaihto tehdään pitää selvittää.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Ok. Kiitoksia! Lähetin vielä maahantuojalle kysymyksen voiko D4 ATF:ä ja mineraaliöljyä sekoittaa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

GM Finland (SAAB) kirjoitti:Olemme tiedustelleet asiaa tehtaalta, jonka mukaan suositus autoonne on edelleen mainitsemanne Dextron-II öljy.


Ystävällisin terveisin,

GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
A*** N****
Ja kysymys oli -96 Täyspaineisolohkon automaattilaatikosta.

Jos keksitte hyvän tavan vaihtaa öljyt irrottamatta/purkamatta lootaa niin laittakaa tänne. Itselläni on sama operaatio edessä.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Red Linen maahantuoja vastasi että öljyt pystyy sekoittaa keskenään. Uskoakko tuota? Jos loota porssii, niin tuskin tulee korvauksia. Ota nyt näistä sitten selvää. :? Saab sanoo Dexron 2 ja vaihteiston valmistaja Dexron 3. Mulla kyllä on juuri vaihdetut Dexron 2 laatikossa, mut ajattelin seuraavaa vaihtoa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ihan ensimmäiseksi totean nyt että "setä ei vänkää, vaan funtsii", eli että nuo nykyiset öljysuositukset taitavat johtua vain siitä että sitä mineraaliöljypohjaista Dexron II:ta ei enää taida olla juuri saatavillakaan, paitsi ehkä meillä Suomessa Wanhojen Autojen Maassa Mobil 220 ja Teboil "Fluid D" joka on ominaisuuksiltaan vastaavaa.

Ja siitä toinen ihmetyksen aihe: Eli mikä siinä Dexron II- öljyssä nyt on todettu ja havaittu vika? Yleensä laatikossa on vikaa jos se ei enää toimi kuten kuuluisi, ei öljyissä, tietenkin paitsi jos niitä ei ole vaihdettu herramme aikoihin.

En minä sitä estele enkä asiasta saarnaa jos joku nyt haluaa vaihtaa Wanhan ZF-tomaattilootansa nesteet "parempiin" mutta kuitenkaan ei välttämättä sellaisiin joille laatikko on aikanaan suunniteltu (Lähinnä jo perusöljyn kitkaominaisuudet, mineraali vs. synteettinen sekä myös lisätyt kitkalisäaineet johtuen niissä uudemmissa öljytyypeissä myös uudempien suositusten mukaisista laatikoista eli sähkösolenoideilla toteutetuista kytkimistä vanhojen hydrauliohjattujen ja pelkästään jousikuormitteisten sijaan).

Mutta jos laatikossa on joitakin ongelmia (Esim. väärät tai viivästyneet vaihdot tai vaihtotilanteissa ylenmääräinen luistatus) joidenka vuoksi öljytyypin vaihtoa suunnitellaan niin on ehkäpä huomioitava eräs seikka eli se että jos kyseessä on vanhahkon laatikon tiivisteiden eli lähinnä keskipakosäätäjän O-renkaiden mureneminen niin synteettiseen öljyyn siirtyminen lähinnä pahentaa asiaa.

Jos puhutaan PAO- pohjaisista nesteistä eli "Täyssynteettisistä" niin niiden perusominaisuuksiin nimenomaan kuuluu se että ne jo perusöljyn kemiallisista ominaisuuksistaan johtuen liuottavat kumitiivisteistä niiden sisältämät pehmenninaineet mukaansa öljynkiertoon ja kovettavat sekä kutistavat tiivisteitä.

Itse katsoisin asiaa niin että kun laatikko on kerran suunniteltu nimenomaan Dexron II:stä käyttäväksi niin toimisin sen mukaan, eli jos laatikossa on outoja oireita vaikkapa, niin ei sitä muilla öljyillä enää korjata vaan korjaamalla laatikko. (Tämä oli oma olettamukseni, muuta mahdollista syytä en öljytyypinvaihtoon keksi poislukien psykologiset syyt :oops: )

Ja eipä tuosta Saabin suosittelemasta Mobil 220:stä muutkaan ominaisuudet kesken lopu, vaikka onkin mineraalipohjaista niin senkin jähmepiste taisi olla jotakin hieman vajaata -50 celsiusluokkaa.

Kokonaan toinen juttu on se, että vaikkapa esim. se Mobil 220 maksaa jotakuinkin 6-7 €eroa litra, ja esim. RedLine näyttäisi pikaisella haulla maksavan noin 19,90 varttigallona eli 0,95 litraa.

Eli koko öljytilavuuden vaihtaminen kaikkine vähintään kolmine perättäisine öljynvaihtoineen "Punaiseen Viivaan" (ja siltikin siellä on vielä sitä Mobilinmoskaa) tulisi maksamaan ´baut 220-240 €uroa riippuen siitä kuinka takakenoon auto on saatu ja paljonko öljyä kerralla tulee ulos. Tasamaa n. 3,5 litraa ja keula jyrkillä rampeilla jopa 4,5 litraa.

Sitäpä vain että tuolla rahnamäärällä vaihtaa jo matolaatikon jouset sekä keskipakosäätäjän tiivisteet jo pariin-kolmeen kertaan eikä tarvitse kiroilla öljyjä.

Mutta!

Tämä oli tosiaankin nyt vain omia mielipiteitäni ja fundeerauksiani, herneitä nenään en ole työntämässä kenellekään. Se ihanuus on varattu vain pahimmille vihamiehille toisilla elämän saroilla. :lol:
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Minutemanilla on monta hyvää pointtia. :idea: Itsellä ainakin vielä loota toimii moitteetta (koputtaa puuta). Tapaan vaihtaa loota öljyt 10-20tkm välein. Vaihtoa synteettiseen mietin lähinnä jos konetta hieman kutittelis. Synteettinen öljy yleensä pitää paremmin ominaisuutensa kuumana eikä "pala" niin herkästi.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Siinä vaiheessa synteettinen kannattaa ottaa vakavasti harkintaan jos loota on pöydällä rempattavana. Itse en viitti alkaa suhraamaan kaikkien öljyjen vaihtoa. Jos kuitenkin öljyt vaihtaa dextron3 en usko siitä mitään ongelmaa tulevan koska sitä ZF suosittelee tuolle lootalle.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

JouniCSE kirjoitti:Siinä vaiheessa synteettinen kannattaa ottaa vakavasti harkintaan jos loota on pöydällä rempattavana. Itse en viitti alkaa suhraamaan kaikkien öljyjen vaihtoa. Jos kuitenkin öljyt vaihtaa dextron3 en usko siitä mitään ongelmaa tulevan koska sitä ZF suosittelee tuolle lootalle.
Onko sulla automaattiaski piristetyn koneen jatkeena?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

olli9000CDturbo kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:Siinä vaiheessa synteettinen kannattaa ottaa vakavasti harkintaan jos loota on pöydällä rempattavana. Itse en viitti alkaa suhraamaan kaikkien öljyjen vaihtoa. Jos kuitenkin öljyt vaihtaa dextron3 en usko siitä mitään ongelmaa tulevan koska sitä ZF suosittelee tuolle lootalle.
Onko sulla automaattiaski piristetyn koneen jatkeena?
Joo onhan tos 15T ja 3" putki ja vähä roplattu softa. Ei se ny mikään sulavin oo tekeen vaihtoja mutta pelaa kuitenki. Matolaatikon jousia on vaihdettu kuten myös keskipakosäätimen O-renkaat. Toi kun on Lpt alkujaan niin ei oo sitä erillistä öljyjäähyä, joten siinä varmaan yks syy miks öljyt menee huonoks äkkiempää, kerran vuodessa ne koittanu vaihtaa. 300tkm alkaa oleen mittaris ja jonkinlainen stage on ollu jo yli 100tkm kii.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Red Line ATF

Viesti Kirjoittaja enska »

Terve!

Mielenkiinnolla luin tuon ketjun läpi, käytin omani lootaliemen vaihdossa ja kaatoivat Gulf (dextron III) luokan öljyt sisään. Oli puhetta asiasta että tuo III-luokka käy mutta eipä ollu puhetta että pitäis vaihtaa esim 3 kertaa tiukalla aikataululla että kaikki vanhat öljyt poistuu. Vaihto tehtiin auton ollessa vaakassa.

Nyt olen ollut huomaavinani lievää vaihdon venymistä......Autoon on tehty kaikki huollot ohjeen mukaan ja nyt oli kyseessä 170tkm huolto johon kuuluu tuo vaihdelaatikkoöljy....

Jännä nähä mitä laatikosta löytyy tulevaisuudessa......
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Vastaa Viestiin