Tyhmä kysymys takajarruista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Tyhmä kysymys takajarruista

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Tuli tuossa jo yli vuosi sitten vaihdettua loppuun kuluneiden takajarrupalojen tilalle uudet Ferodot.

Jarru (myös käsijarru) pitää täysin ja tasaisesti, mutta katsastusmies oli todella lähellä, että olisi hylännyt, kun levyt ovat niin epätasaisesti kuluneet. Vielä antoi kuitenkin leiman, kun sanoin, että "kyllähän ne pitää, eikö pidäkin?"

Aikaisemmilla paloilla eivät olleet palat eivätkä levyt kuluneet vinoon.

No vaihdettiin varmuudeksi jarrulevyt. Siinä yhteydessä huomattiin, että sisemmät palat olivat levyjä ihan tasaisesti kuluttaneet. Näin ei ole siis ulompien palojen osalta.

No, uusilla levyillä ei mitään vaikutusta. Nyt uudet jouset (ns. jarrupalojen asennussarja) vaihdettu. Ei mitään vaikutusta vaan edelleen levyt näyttää tällaisilta:

ks. http://cid-6668f6e03e1ca994.skydrive.li ... ?uc=2&nl=1

Pitääkö tässä sitten katsastusmiehen mieliksi (ja esteettisistä syistä=näyttää paremmalta ilman tuota ruostetta) hankkia uudet satulat vai uudet palat vai molemmat vai mikä tuon ongelmani ratkaisisi?


Autoni: Saab 9000 i 2.0 cc 16v kat 1990
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmä kysymys takajarruista

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

vaihda katsastajaa. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmä kysymys takajarruista

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kokeile vedellä käsijarrua pohjaan ajettaessa. Kai putsailit ruosteet pois ennen palojen asennusta, pieni tippa jotain voitelu ainetta palojen/sylinterin/metalli pintojen väliin liikkuvuuden parantamiseksi. Ehkä vois hiukan voidella myös sylinteriä esim. tuuppaamalla voiteluainetta tiivisteiden välistä. Eiköhän näillä eväillä pitäs kaikki olla ok ja sitten ens kerralla katsastusmies vaihtoon ;)
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmä kysymys takajarruista

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko kovin paljon ruostekarstaa satulan sisäpuolella siinä kohdassa mihin ulomman palan selkäpuoli nojaa? Onko liukutappien kumit ehjät. Onko liukutappien kumien ympärillä olevat satulan korvakkeet ehjät?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: Tyhmä kysymys takajarruista

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos vinkeistä.

Kuten kuvista hyvin voi päätellä vajaassa 20 vuodessa on kyllä ruostetta kertynyt. Pahimmat on kuitenkin koitettu saada irti.

Tuo "kovasuo":n mainitema voitelu tehtiin kyllä silloin yli vuosi sitten.

Pitänee ehkä uudelleen tutkia ylimääräisiä kransseja tai jos jotain on irronnut.

Ihmetyttää toisaalta vaan se, että miksi ei aikaisemmilla paloilla tehnyt vastaavaa, mutta näillä uusilla tekee noin. Ainoa ero aikaisempaan on noissa Ferodoissa ne hieman erilaiset ja vähän eri kohdassa olevat "jouset" palojen toisella puolella.

Eli kokeillaan kaikkia noita neuvoja läpi. Jotenkin tuntuisi niin tyhmältä hankkia uudet satulat ja palat, kun jarrut vieläpä pitävät dynamometrin mukaan hyvin ja tasaisesti. Katsotaan sitten minkälainen katsastusmies tulee eteen.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Vastaa Viestiin