Lämmityslaitteen puhallin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Hinnat ovat nousseet ja taitaapi kustantaa nyt jotain 180 egeä. En muista ihan tarkkaa hintaa, kun kipeät asiat haluaa aina unohtaa. Epäilen palamisen syyksi lumen ja jään kertymistä ilmareikien peitoksi tuulilasin ja konepellin väliin. Itselläni mennyt puhaltimensäädin rikki samalla tavalla peräkkäisinä talvina. Tämän takia olen alkanut puhdistamaan lumet akvaariokotelon päältä ennen auton käynnistämistä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Huoh..., tottakai se lakkasi puhallin toimimasta minullakin, tai nelos-asennolla eli täysillä puhaltaa, hitaammilla (1,2,3) ei pyörähdäkään.

Olisikohan sitten se säädin? "Kustantaa jotain 180 euroa." Mistä noita säätimiä sitten saa? (Puhallinta ja moottoria saa Motonetista ja ilmeisesti siinä paketissa EI siis tule uutta säädintä-kö?)

"Helppo vaihtaa kunhan osa tulee". Mitähän tämä tarkoittaa? Sijaitseeko tuo säädin nyt sitten ruuvattuna kiinni tuohon puhaltimen koteloon vai? Tarvitseeko ko. koteloa irroittaa säätimen vaihtamista varten?

Vielä tuosta puhallinmoottorikotelon (?) purkamisesta sieltä "akvaariosta", niin viekö se (ensikertalaiselta) siis neljä tuntia aikaa löytää se oikea asento missä ko. kotelo tulee ulos vai mikä työvaihe tuossa erityisesti vie noin kauan?

Jos vie auton ammattilaisen hoiviin, niin onko oletettavaa että veloitus vaihtotyöstä lasketaan sen mukaan kauanko ns. ammattiasentajalta menee löytääkseen sen oikean asennon kotelon ulossaamiseen?

(...ristus tätä rahanmenoa taas, just "iso" remontti katsastusta varten + riistohinta itse katsastuksesta ja sitten samana päivänä puhallin pimeex..., aaargggh!)
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos auton ja varsinkin Tonnarin vie puhallinmoottorin vaihtoon, ja laskee nykyisellä korjaamoiden vaatimattomalla 100€/tunti-veloituksella ja oletetulla vähintään "muutaman" tunnin äheltämisellä niin...

Riippuen siitä että onko auto varustettu automaatti-ilmastoinnilla tai sen manuaalisella karvalakkiversiolla tai pelkällä puhalluksella, tämän Foorumin "Etsi":n tuottamien antien mukaan itse puhallinmoottori on vaihdettavissa omatoimisesti ja kuulemma luotettavasti leikkaamalla puhallinkotelo raakasti vaikkapa Dremelillä tai sen kopiolla auki ja liimaamalla kotelo vaikkapa Sikaliimalla uuden moottorin kera takaisin kiinni.

Manuaali-ilmastoinnin tai ilmastoimattoman puhaltimen tehonsäätimiä eli puhalluksen asentojen 1-3 vastuksiakin voi kait akvaariokotelosta itse puhallinkotelon ulkoakäsinkin puristusliitoksilla vaihtaa eivätkä maksa esim. eletroniikkaliike Bebekissä kuin muutamia senttejä, mutta se syy miksi vastukset yleensä palavat on se että itse puhallinmoottori on yleensä hiiliensä ja laakereidensa keralla loppu ja polttaa säätövastuksensa eikä enää toimi muuten kuin suoralla virralla, eli asennolla "4".
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Minuteman kirjoitti:Jos auton ... vie puhallinmoottorin vaihtoon, ja laskee nykyisellä korjaamoiden ... 100€/tunti-veloituksella ja ... "muutaman" tunnin äheltämisellä niin...
Pohdinkin tässä siis sitä, että eikö ammattilaisen pitäisi selvitä tuosta vaihdosta puolessa tunnissa, koska oletusarvoisesti hän tietää mitä tekee ja tekee sen ensikertalaista amatööriä nopeammin ja huolellisemmin...!?! Sellaiselle korjaamolle vieminen, missä koteloa yritetään pujotella "akvaariosta" irti samalla osaamattomuudella mitä tee-se-itse-mieskin voi sitä kotipihallaan tehdä, niin ei varmaan tuntiveloitustaksalla kannata.
Minuteman kirjoitti: ...onko auto varustettu automaatti-ilmastoinnilla tai sen manuaalisella karvalakkiversiolla tai pelkällä puhalluksella, tämän Foorumin "Etsi":n tuottamien antien mukaan itse puhallinmoottori on vaihdettavissa omatoimisesti ja kuulemma luotettavasti leikkaamalla puhallinkotelo raakasti vaikkapa Dremelillä...
Oma autoni on siis pelkällä puhaltimella ilman ilmastointeja (muutoin olisin asiasta maininnut, kuten tapoihin kuuluu, jos autossa on "ylimääräisiä" kilkkeitä eli lisävarusteita - heh). Tässä saabissa on siis manuaalinen puhaltimen nopeudensäädinnappula, jossa neljä (viides on 0) puhallinnopeuden asentoa 1, 2, 3, 4. Näistä toimii vain tuo neljäs, eli puhaltaa täysillä!!!

Etsi-toimintoa on käytetty ja viestiketjuja luettu lähes koko päivä ja nyt jo yötä myöden. Alkaa pikkuhiljaa hahmottua taas tämäkin uusi asia. Minulla on käsittääkseni saabissani Fan Speed Resistor -niminen osa (http://www.thesaabsite.com/9000/9000cabinfan.htm) säätämässä tuota puhallinnopeutta. Tämä osa on suomeksi sitten ilmeisesti se säätövastus?

Lisätty: Ei ollut kyllä saabissani sitten yhtään samannäköinen säätövastussysteemi kuin yo. linkistä löytyvässä "fan speed resistor (without acc)".

Minuteman kirjoitti:...syy miksi vastukset yleensä palavat on se että itse puhallinmoottori on yleensä hiiliensä ja laakereidensa keralla loppu ja polttaa säätövastuksensa eikä enää toimi muuten kuin suoralla virralla, eli asennolla "4".
Niin se taitaa olla, että parempi vaihtaa, sekä säätövastus, että puhaltimen moottori samalla kertaa. Tai siis, tuo säätövastus on kai sitten korjautettava jossain elektroniikka-putiikissa. Dremeliä en ole vielä tähän päivään mennessä tarvinnut, joten tuntuu hölmöltä ostaa sellainen vain tätä "leikkausta" varten. Sitä paitti menis sen operoinnin jälkeen varmaan koko muovikotelohässäkkä uusiksi. Lämpenisi vaan nopeasti nuo ilmat nyt, että pääsisi edes katsomaan ja kokeilemaan voiko tuolle itse tehdä mitään.
Viimeksi muokannut Raser, Ti Huhti 28, 2009 00:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuon puhaltimen vaihto ihan kotelon irroittamalla on senverran helppo juttu (ainakin oli -96 ilmastoidussa tonnarissa), että ainakaan minä en edes harkitsisi mitään Dremelöintiä.

Saatikka 100€:n tuntiveloituksellista korjaamoa :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Raser kirjoitti:Huoh..., tottakai se lakkasi puhallin toimimasta minullakin, tai nelos-asennolla eli täysillä puhaltaa, hitaammilla (1,2,3) ei pyörähdäkään.

Olisikohan sitten se säädin? "Kustantaa jotain 180 euroa." Mistä noita säätimiä sitten saa? (Puhallinta ja moottoria saa Motonetista ja ilmeisesti siinä paketissa EI siis tule uutta säädintä-kö?)

"Helppo vaihtaa kunhan osa tulee". Mitähän tämä tarkoittaa? Sijaitseeko tuo säädin nyt sitten ruuvattuna kiinni tuohon puhaltimen koteloon vai? Tarvitseeko ko. koteloa irroittaa säätimen vaihtamista varten?
Ei kuulosta ihan samanlaiselta vialta. Ei pitäisi puhaltaa millään nopeudella jos tämä säädin on sökö. Autosi ei ilmeisesti ole varustettu automaatti-ilmastoinnilla.
Mikäli näin on, niin pääset halvemmalla. Manuaali käyttöisen nopeuden säädin on halvempi. Puhaltimen moottorinkin vaihto huomattavasti kätevämpää.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Tänään pääsin sitten irroittamaan tuota puhallinkoteloa sieltä "akvaariosta". Onnistui kokonaisuudessaan suuremmitta ongelmitta ja nopeasti ensikertalaiselta, ehkä 30 minuuttia meni vain aikaa (saabissani ei siis ole ilmastointia esteenä tiellä).

Niiden kahden muovisen klipsun kanssa oli hieman vaikeuksia, siinä olisi tarvinnut kaveria toiselta puolelta pitämään meisselillä varovasti klipsua auki ja samalla itse toiselta puolelta pitkällä meisselillä kampeamaan toista kynttä auki. Puhaltimen moottorin sähköliitin (kaksi johtoa) oli myös tosi hankalassa paikassa, niiden kennolle menevien paksujen putkien alla.

Olohuoneen pöydällä halkaisin sitten kotelon kahtia ja tietysti siinä aukeavien läppien edessä oleva kapea muovinen lista (saab 9022655) meni rikki (kuva), tai siis sen toinen korvake..., miten olette korjanneet/korvanneet moisen osan???

Kuva

Lisätty: Liimasin irronneen korvakkeen Bison-liimalla ja näyttäis yllättäen pysyvän kasassa. Listan tarkoitus lienee pitää liikkuvien ilmanohjausläppien toista akselia paikoillaan koteloon tehtyjen akseliurien pohjassa. Koko listaa ei tarvitsisi, jos molempien läppien akseleille olisi vain yksinkertaisesti reiät kotelon sivuissa.

Puhaltimen kotelon moottorinpuoleisesta puolikkaasta avasin yhden pikkuriikkisen pultin sieltä virtajohtojen läheltä. Mutta miten itse moottorin puhallinosineen lähtee siitä kotelosta irti?

Vetämällä? Miten se on kiinni siinä kotelopuoliskossa? Ei ymmärrä, sorry.
Viimeksi muokannut Raser, Pe Huhti 24, 2009 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Raser kirjoitti:Puhaltimen kotelon moottorinpuoleisesta puolikkaasta avasin yhden pikkuriikkisen "normaalikantaisen" (ei torx) pultin sieltä virtajohtojen läheltä. Mutta miten itse moottorin puhallinosineen lähtee siitä kotelosta irti?

Vetämällä? Miten se on kiinni siinä kotelopuoliskossa? Ei ymmärrä, sorry.
Kapealla meisselissä ja vaikka vasaralla naputtelet siitä ruuvin reiästä. Siis siitä mistä otit sen pienen ruuvin pois. Itsellä ainakin lähti tuolla keinolla helposti.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

t.t.j kirjoitti:
Miten se on kiinni siinä kotelopuoliskossa?

Kapealla meisselissä ja vaikka vasaralla naputtelet siitä ruuvin reiästä. Siis siitä mistä otit sen pienen ruuvin pois. Itsellä ainakin lähti tuolla keinolla helposti.
Huh! Olipa tiukassa. En kyllä oma-aloitteisesti olisi ikinä uskaltanut takoa tuota moottoria irti, joten kiitos ohjeesta.

Entäs sitten ne moottorin virtajohdot? Pannaanko ne kylmästi sivuleikkureilla poikki? ...se harmaa liitin avautuikin meisselillä lähes ehjänä, joten moottori ja puhalliosa on onnistuneesti irti kotelosta!


Onko uudessa (Motonet) moottorissa johdot kiinni juotettuna (?) valmiina mukana tai joku liitin?

Entäs jos ostan pelkän moottoriosan, miten tuo puhallinosa (pyöreä siivekkeellinen lieriö) lähtee irti moottorista?


(Kyselen nyt ehkä ärsyttävän tarkkaan ohjeita sen takia, etten menisi enempää rikkomaan mitään tai tekemään peruuttamatonta tuhoa.)

Kuva
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Raser kirjoitti:Onko uudessa (Motonet) moottorissa johdot kiinni juotettuna (?) valmiina mukana tai joku liitin?

Entäs jos ostan pelkän moottoriosan, miten tuo puhallinosa (pyöreä siivekkeellinen lieriö) lähtee irti moottorista?[/color]

(Kyselen nyt ehkä ärsyttävän tarkkaan ohjeita sen takia, etten menisi enempää rikkomaan mitään tai tekemään peruuttamatonta tuhoa.)

Kuva
Motonetin moottori on muuten asennusvalmis mutta tarvitset vanhasta sen harmaan liittimen. Eli johtojen päissä on valmiina ne liittimet.

Puhallin lähtee irti vanhasta moottorista samalla vasara ja meisseli -taktiikalla. Otat siitä puhaltimesta kiinni ja naputtelet siitä akselin päästä sen moottorin irti. Tässä on hyvä olla kaveri mukana tai sitten ruuvipenkistäkin saattaa olla apua.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Puhallin (siipirattaallinen lieriö) lähti tosiaan helposti ehjänä moottorin akselista irti sopivalla tuurnalla ja vasaralla naputtelemalla.

Motonetista uusi Bosch moottori tilalle (70 euroa) ja puhallinkotelo kasaan. Huomenna pääsee sovittamaan takaisin autoon ja kokeilemaan toimivatko kaikki puhaltimen tehonsäätöasennot (1,2,3,4). Kolme ensimmäistähän siis lakkasi alunperin toimimasta.

Miten tuo puhallinkotelossa oleva nelinapaisella kapealla liittimellä oleva säätövastus (?) oikein toimii (kuva)? Eihän se oli missään yhteydessä itse puhaltimen moottoriin, siis ainakaan tuolla kotelossa? Miksi se siis ylipäätään sijaitsee tuolla kotelon sisällä?

Lisätty: Saamani tiedon mukaan, säätövastus on kotelossa sen takia, että se kuumenee huomattavasti, joten kotelossa se saa jäähdyttävää ilmaa osakseen.

Mitä nuo kierrejouset tuossa laitteessa oikein tekevät? Pari vastusta siinä näyttäisi kai olevan juotettuna toiseen reunaan kiinni. Vai onko ne edes vastuksia?

Kuva
Viimeksi muokannut Raser, Ti Huhti 28, 2009 00:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mimmi kirjoitti:Kierrejouset ovat etuvastuksia, jolla puhallinnopeutta pudotetaan (nopeudet 1-3) sylinteri oik. päässä on ylilämpösuoja.
Okeeeij..., tänx!

Ei ollut vika saabissani lämppärin puhaltimen moottorissa, se on nyt vaihdettu ja asennettu autoon. Edelleen puhaltaa vain täysillä, eli asennolla neljä.

En oikein usko että noita "kierrejousia" eli etuvastuksia vaihtamalla asiaan tulisi muutosta, jousethan oli ehjät, vai??? Mittasin yleismittarilla että "jousien" läpi kulkee virta, mutta sen ylilämpösuojan läpi ei kyllä virta kulje!?!

Lisätty: Tod.näk. rikkoutunut moottori polttaa ylilämpösuojan (minkä takia puhallinnopeudet 1,2,3 eivät toimi), joten kannattaa mitata moottoria vaihtaessa kulkeeko virta ylilämpösuojan läpi ja vaihtaa se. Ylilämpösuoja maksaa 2 euroa ja se kiinnitetään vanhan tilalle puristusholkeilla. Sitä ei voi juottaa kiinni!!!

Epäilen että vika on nopeudenvalitsimen akselin päässä, jossa täytyy olla jonkinlainen kontaktori (?) levy/kiekko, jonka pintaa "hangataan" mekaanisesti valitsinta pyörittämällä. Sieltä lienee kuluneet yleisemmin käytössä olevat pinnat (1,2,3) tai jotain...

Puhallinnopeuden valitsinkiekon akseli menee inhottavasti sen muovisen levyn taakse, siis sen levyn jossa on lämmönsäätökiekko ja puhalluksen suuntausläppien säätökiekko. Tuota levyä ei helpolla irroiteta, koska siihen kiinnittyy puhaltimen kotelon läppien säätövaijeri ja noiden ilmanvirtauksen suunnan valintojen säädinvipu.

Mitenköhän saisin tuon levyn yläpuolella olevat suuntausritilät irti muovikoteloineen? Kojelaudan päällislevy on jo irroitettu, mutta se iso muovinen ilmaputkikotelo estää tuohon puhallinnopeuden valitsimen säätimeen kiinnipääsyn. Alakautta "radion aukosta" ei ole mitään tehtävissä...

Lisätty: Jos siis ilman ilmastointia olevassa karvalakki-tonnarissa (ei taida olla enää liikenteessä kuin tämä meikäläisen yksilö) lakkaavat puhaltimen alemman nopeudet toimimasta, niin vika on "palaneessa" lämpösuojassa.
Viimeksi muokannut Raser, Ti Huhti 28, 2009 00:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mimmi kirjoitti:Vaihda se ylilämpösuoja (tai ohita se), niin saat nopeudet 1,2 ja 3 toimimaan.

Älä ohita ylilämpösuojaa, ellet halua polttaa saabiasi.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
maqqaRa
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Syys 15, 2008 14:16

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja maqqaRa »

Nostellaas vähän kun en jaksanut uutta aihetta samasta asiasta aloittaa.
Olen irrottanut puhaltimen ja vaihtanut moottorin, koonnut boksin uudestaan ja kaikki ihan ok. Mutta se hemmetin puhallinkompleksi ei vain ota sopiakseen takaisin sinne koloonsa. Auto on -94 cse ilmastoinnilla. Olen kyllä irrottanut ilmastoinnin kiinnityksistään ja vetänyt sitä niin paljon oikealle kuin mahdollista, mutta ei mene edes voimaa käyttämällä, saati sitten järkeä. Tuohon ei siis ole mitään näppärää asentovinkkiä tms?
Saappihan se siellä.
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lämmityslaitteen puhallin.

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

Testataanko tuon puhaltimen toiminta niin, että akulta + -napa kytketään vihreään johtoon ja musta maihin? Ilmastoinnin kalibrointi ei ilmeisesti ilmoita puhaltimen viasta.

Oireili itselläni siten, että puhaltimen nopeus vaelsi ja ei totellut nopeussäätöä, lähinnä pisti kierrokset kaakkoon. Nyt sitten eilen mykistyi kokonaan.

http://www.saab9000.com/procedures/vent ... lower.html

Tuossa ohjeessa mainittu levy, jossa on "tabular extension" ja pari jotain sähköboksia kiinni kannattaa irrottaa kokonaan. Akvaarion vieressä olevista kahdesta moottorin tukikumista irrotin lähempänä etupäätä olevan ja kampesin moottoria akvaariosta poispäin. Lasinpyyhkimiäkin joutuu kääntelemään eri asentoihin. Kannattaa varoa lämmönsäätimen vipua, koska se on herkkä menemään poikki. Sen ei pitäisi törmäillä missään vaiheessa mihinkään. Läppien liikkumista kannattaa kuitenkin kokeilla aina välillä. Viimeiseksi pitää (innostuksissaan) muistaa kiinnittää lämmönsäätöläpän vaijeri ja onkia tuulilasin pesurille menevä letku tyrkylle ajoissa.

Moottorin hiilet näyttää olevan aika helppo vaihtaa, mutta kommutaattori näyttää kuluneelta. Ajattelin vaihtaa hiilet ja jättää varaosaksi. Jos jollakin on intoa kokeilla tuota puhallinta niin voin luopua siitä sopuhintaan. Itse ostin uuden, koska automaatti-ilmastoinnilla varustettuun tuo vaihto on hankala enkä halua toistaa ruljanssia.
Vastaa Viestiin