Omituiset turbon soundit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
KepeK
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2004 16:57

Omituiset turbon soundit

Viesti Kirjoittaja KepeK »

Mikähän ihme voisi olla vialla, heti kun turbo tulee mukaan alkavat hienot sireeniä muistuttavat ulinat konepellin alta. Letkut ok, coolerikaan ei nopeasti katsottuna vaikuttais vuotavan. Turbokin pyörii kauniisti eikä ylimääräisiä metallinkappaleitakaan löydy. Auto siis tonnari vm-85
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Olisiko kenties dump venttiilin kalvoon tullut käyttötunnit täyteen . Sammuuko moottorijarrutuksessa ?? tarkista ne kaikki alipaineletkut ja vaihda venttiili niin eiköhän ala tonnarissa olla soundit kohdallaan
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Noh noh, ei se by-passikaan syyllinen joka asiaan ole. Eli tällä kertaa en vian usko olevan siinä legendaarisesssa by-passissa, siihen oli aivan omat oireet, löytyy haulla.

Mikäli auto pitää ahdoille mentäessä (ja vaikka ennenkin) huomattavan kovaa ääntä, se viittaa turbon huonoon kuntoon. Yleensä ujellus/vihellys tulee epätasapainossa olevassa akselista/akseli-kompurasiipi-yhdistelmästä. Turbon laakerit saattavat olla aivan hyvät eikä auton tarvitse savuttaa, tosin epätasapainoissa oleva akseli syö varmasti laakerit nopeaan.

Luultavasti kompurasiiven päässä oleva mutteri on voinut vaan aikojen saatossa löystyä ja joku ei-niin-kaunis aamu siipi päättää sitten liikahtaa akseliin nähden ja turbo ei ole enää tasapainossa. Eikä tarvitse olla edes huono tuuri kun siipien läpi lentänyt roska saa pienen jäljen siipeen ja taas ollaan epätasapainossa. En tiedä puhutaanko gramman kymmenyksistä vaiko tuhannesosista, mutta pienikin massakeskipisteen <-> akselin keskipisteen heitto riittää aiheuttamaan epätasapainon kun turbo pyörii sen 50krpm++ (highspeedturbot (?) 100krpm?)

Tässäpä minun tekemä diagnoosi näiden annettujen tietojen perusteella.

Korjauksena turbopajalle vienti jossa turbon akselin tasapainotus ja mahdollinen uudelleen laakerointi. Tapana taitaa olla että kyseiset pajat tekevät turbon huollon alusta loppuun. Kätevälle kaverille riittäisi että tasapainottaisivat pajalla vain akseli-siipi-yhdistelmän, siellä merkitsisivät niiden keskinäisen asennon ja kotona kasaisi loppuun. Hinta-arvio kuitenkin kokohoidolle ~200-500e
KepeK
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2004 16:57

Viesti Kirjoittaja KepeK »

Joo by-passi ei tässä tapauksessa vuoda. Turbokin valitettavasti vaihdettu 2kk sitten. Pitänee korjata vanha ahdin ja kokeilla sillä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei kai vaan kumi pala... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
KepeK
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2004 16:57

Viesti Kirjoittaja KepeK »

Eipä ole kumiakaan polteltu. Huomasin tuossa kun oli kylmempi keli että coolerin suunnalta pöllähti höyryä, että taitaa sielläkin jotain olla pielessä.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

KepeK kirjoitti:Eipä ole kumiakaan polteltu. Huomasin tuossa kun oli kylmempi keli että coolerin suunnalta pöllähti höyryä, että taitaa sielläkin jotain olla pielessä.
Jäähdytin siellä vetelee viimeisiään, veikkaan..
se aiheuttaa siis sen höyryn, muttei kyllä ääntä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Tarkista pakoputken jousto sieltä kuuluu aika hyvät ujellukset :roll: ,jos on rikki...
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Vastaa Viestiin