Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mulla oli hieman samankaltaista vikaa ex-tontussa. Pitkällisen itkemisen ja tutkinnan jälkeen tcs:n viat poistui kaasupolkimen asentoanturin vaihdolla. Palikka sijaitsee kaasupolkimen takana.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

No nyt auto on saatu käymäkunnon lisäksi siihen kuntoon että jarrutkin toimivat niin kuin pitääkin.

Eli mittaristossa ei pala enää Anti-Lock -valo jatkuvasti, vaan vain käynnistettäessä ja yhdessä jarrupaineenvaroitusvalon kanssa. Jarrupaineenvaroitusvalon saa palaman myös auton käydessä pumppailemalla jarrupoljinta.

No sitten varsinainen vika/ongelma:

Eli punainen TCS Control -valo palaa edelleen ja auto toimii Limp Home tilassa, siis vikatilassa jossa TCS-luistonestojärjestelmä ei ole käytössä.

Montako vikaa?

Eli autossa olikin ilmeisesti kaksi toisistaan erillistä vikaa.

Vai olisiko sittenkin niin että jarrujärjestelmän vika olisi synnyttänyt TCS:ään vikakoodin, jonka johdosta valo palaa? Vika jarruissa ei ollut antureissa.

Onko TCS- Control -valon viat sellaisia, jotka pysyvät muistissa vaikka järjestelmä olisi resetoitu ottamalla akku pitkäksi aikaa irti? Eli vaatiko TCS Control -valon sammuttaminen aina huoltotietokoneen?


Taikka sitten vikoja olikin tosiaan kaksi erillistä, eli TCS-järjestelmässä todella on vikaa.

Mietityttää kuintenkin se että ensin kun autoa käytettiin, niin vaikka TCS Control -valo paloi, kaasuvaijeri ei silti ollut kireällä (vaan siis löysällä auton käydessä, eli sähköinen kaasuläppä toimi). (Mielestäni tämä viittaisi siihen, että kaasuläppäkotelo ei ainakaan aluksi ollut rikki.)

Nyt autossa on kaasuvaijeri kireällä (oikeammin sitä ei siis enää löysennetä auton käydessä) ja TCS Control -valo palaa koko ajan. Tämä oikea vikatila alkoi sen jälkeen kun autosta otettiin valillä irti mm. imusarja kaasuläpäkoteloineen. (Kun etsittiin voimakasta öljyvuotoa.) Samalla mm. kaasuläppäkoteloa putsattiin sisältä ja kääntelin hieman kaasuläppää käsin. (Huomasin läpässä pientä vapaaliikettä, en kuitenkaan viitsinyt/uskaltanu liikutella sitä kunnolla.) Olisiko TSC-kaasuläppäkotelo voinut hajota tästä vääntelystä?

Samaten kaasuläppäkotelossa on alaosa jotekin pyöreä, joten ajattalin että se potentiometri ja/tai moottori voisivat piillä siellä. Liikuttelin vähän sitä kantta, koska sekin tuntui liikkuvan. Lopuksi pistokeen kontaktit puhdistettiin sopivalla spraylla. Esittäisin kysymyksen että voiko läppäkotelo tälläisestä hajota

Eli mitkähän korjausvaihtoehdot nyt ensin kannattais:
1. vielä järjestelmän yleistä tarkastelua (mm. kaasupolkimen kytkin) (tämän teen joka tapauksessa)
2. uutta kaasuläppäkoteloa hankkimaan
3. aika huoltotietokoneelle (Tampereella vai missä lähin on, vai olisko sopivaan kelläään klubilaisella).
SAAB
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Sabo kirjoitti:.... Pitkällisen itkemisen ja tutkinnan jälkeen tcs:n viat poistui kaasupolkimen asentoanturin vaihdolla. Palikka sijaitsee kaasupolkimen takana.
Mistä ostit ja minkä verran kustansi?
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Sabo »

PCS:n romuautosta. Aikaa mennyt niin paljon, ettei pysty muistaa hintaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Ok. Saabilla makso noin 380€, käväsin tänään kysymässä. Boschilta koetin kysellä (ilmeisesti ainakin jokin versio on boschin), mutta eivät löytäneet "osanimellä", pyysivät selvittämään osanumeron. Eli sen kautta voisi ehkä saada hieman halvemmalla. Pitää kurkata mitä anturissa lukee.

No, nyt tulee työesteitä, eli saa jäädä joksikin aikaa odottamaan tuo asia. Katsoo sitten tilaako suosiosta sen kaasuläppäkotelon.
(Eeuroparts tarjosi tuota kaasupolkimen asentoanturia vain ilman tcs:ää, hinnaltaan kuitenkin olisi ollut sangen kohtuullinen)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Olisko kellään konehuoneesta kuvaa mitä kannattaa vaihtaa (varmuusvenan takaiskuvena, käyttövena) yms.

9000 -92 2,3 turbo cd
Kaitsu

Sabo kirjoitti:Mulla oli hieman samankaltaista vikaa ex-tontussa. Pitkällisen itkemisen ja tutkinnan jälkeen tcs:n viat poistui kaasupolkimen asentoanturin vaihdolla. Palikka sijaitsee kaasupolkimen takana.
Saab jo 50 vuotta!
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Itellä palaa valo vieläkin.

Autokaan tosin ei oo ollu talvella käytössä. Koko talven oli akku irti, mutta valot vaan palaa silti.

Empä vielä tiedä missä vika.

Mutta siis kannattaa muistaa, että TCS Control -vikavalo ja Limp Home -vikatila voivat jäädä päälle, vaikka vika olisi poistunut/korjattu.

Eli jos auito tulkitsee vian pysyväksi, niin se tallennetaan pitkäaikaismuistiin. Ja silloiin se ei lähde sielä kuin ISAT -huoltotietokoneella nollaamalla. (Vai oliko se myös niin että uudempiin 900 joissa on Trionic käy jokin toinen tietokone.)

Mä oon ainakin tarkastanu ne molemmat moottoritilan venttiilit, siis toiminnan ja niiden vastuksen. Samaten alipaineletkuja on koetettu katella.
SAAB
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Hakusanoilla TCS + tyhjäkäynti tuli tämä triidi esille, joten nostetaan wanhaa..

Eli tyhjäkäynti hieman oirelee jäämällä välillä 1500rpm. Rauhoittuu kyllä jos päästää vaihde päällä kierrokset alle 1000rpm. Ajattelin jos alkuun vaikka kalibroisi tuon TCS:n kun sitä ei varmaan muutamaan vuoteen ole tehty ja näkis samalla onko siellä mitään vikakoodeja ym. Jostain TCSään liittyvästä manuaalista katselin, että TCS kalibrointi saattaisi auttaa matalaan/korkeaan tyhjäkäyntiin. Liittimet ja letkut näyttäisi olevan ok.

Lyhyesti: Onko kellään Tampereen seudulla ISATia, jolla TCS:n kalibrointi hoituisi?

edit: Vikavaloja/muita oireita ei ole.
jalhok
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Huhti 25, 2013 13:06

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja jalhok »

Tästä insinöörien huippukeksinnöstä kysymyksiä.
Mitä katsastusmies sanoo jos tcs valo palaa?
Edellinen omistaja katsasti auton boksi irti (kuskin penkin alla)
Olen vaihtanut letkut ja venttiiilit ja nyt valo ei pala ensalkuun mut jarruttaessa palaa ja myöhemmin syttyy.Vaijeri (alhaalla moottorin takapuolella) on ollut irti tähän saakka (edellinen omistaja/korjaamopäällikköni) .Laitoin kiinni ja kulkee valon palaessakin liiankin hyvin tälläselle pussihousumiehelle!
Auto on 9000 2.3 griffin -92.
Pihassa olis -92 2.3 aut.,josta vois vähemmän insinöörisemmän tekniikan ottaa?
Miten limppi ilmenee,ei oo osunu kohdalle(varoitusvalo ??)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla on pitkään seisonut tallissa -93, 2,3Tmanuaalivaihteinen. Olen tehnyt kytkinremontin, vaihtanut yhden magneettiventtiilin ja niitä haperoja ilmaletkuja.
Edelleenkin limppi päällä ja TCS-valo palaa. Lähtee jotenkin käyntiin ja ontuen käy joutokäyntiä n. 500 r/min. Kaasupolkimella kovasti painellen saa enemmän kierroksia ja voisi kuvitella ajavansakin ontuen korjaamolle. Vaijeri on löysällä.
Uuden kaasuläppäkotelon saisi USA:sta noin 1500 dollarilla. Irrotin ja purin omani jotain oppiakseli, mutta en mitään vikaa ollut löytävinäni. Nyt epäilen sähkövikaa jossakin tai sitten häikkää niissä ilmaletkuissa kytkinhomman jälkeen. Kaasupolkimen läheltä en ole löytänyt mitään venttiiliä, onkohan se korkeammalla verhouslevyn alla?
Vikakoodin luennassa en ole käynyt.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja karg »

Tossa kävi -93 tonnari, missä palaa ANTI LOCK sekä TCS CTRL. ABS ei heitä mitään vikakoodia ja ETS:ssä oli 675B0 eli kalibrointi puuttui. Tehtiin kalibrointi, jolloin vikakoodi hävisi, mutta noi valot palaa silti. TCS näytti välillä vikakoodia 07061 (tuntematon koodi). Vaikka ko. koodin sai välillä pysymään poissa, niin vikavalot oli silti päällä. Auto ei ollut limp-tilassa, vaan veti vahvasti ja cruisekin toimi. Ainoastaan ABS ja TC olivat pois pelistä. Mahtaiskohan olla ABS-antureissa jotain häikkää tms..

Jos ei ISAT:ia ole lähellä, niin Tech2:lla onnistuu siis myös toi kaasuläppäkotelon kalibrointi.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja pevi »

karg kirjoitti:
Jos ei ISAT:ia ole lähellä, niin Tech2:lla onnistuu siis myös toi kaasuläppäkotelon kalibrointi.
Siis onnistuuko tosiaan???

Vaiko ainoastaan TCS:n vikakoodien luku.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Punainen TCS-valo ja kaasuläppäkotelo

Viesti Kirjoittaja karg »

Kyllä onnistuu ainaskin meikäläisen Tech2:lla. Ensin perusasetus, sitten kalibrointi päälle, auto käyntiin ja oottelee kun kiekat ampaisee 3000rpm tasolle ja lopulta palaa tyhjäkäynnille -> homma on valmis.
Vastaa Viestiin