Vaihteistoöljyt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"

Vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas eli Hello again!

Nytpä kyselen taas noista vaihteiston voiteluaineista. Eli on mulla omistajan käsikirjakin ja vielä reteesti ruotsin kielellä. Mutta kysympä ny täälläkin.

Eli mitäs taikka millasta öljyä laitta tonne SAAB 9000 2,3 turbon manuaalivaihteistoon?

Itse ajattelisin että voiteluaineen on syytä olla kunnollista koska koneessa paljn tehoja ja saattaa olla että niitä tehoja välillä käytetäänkin. Lisäksi kesällä on kuuma ja turbokone kehittää kuoromitettaessa paljon lämpö ja vaihteistohan on ihan kiinni koneessa.

Eli laittasko ainakin API GL-5 luokan öljyä. Jotkut (yleisimmät) vaihteistoöljythän ovat API GL-4 luokan öljyjä. Mutta taas ainakin hypoidi ja täyssynteettisissä vaihteistoöljyissä löytyy API GL-5 luokan öljyjä.

Toinen asia on toi viskositeetti. Eli minkähän viskositeettiluokan omaavaa öljyä sinne laittas? Eikös näitäkin oo tarjolla sekä yksi että moniasteisia viskositeetiltaan (eli siis mainitaanko öljystä yksi vai kaksi viskositeettilukua). (Tosin mahtaako näidenkin öljyjen ero olla vain mittaustavassa, eli eiköhän kaikista öljyistä pystytä halutessaan mittaamaan kaksikin eri viskositeettilukua).

Kolmas asia on taas öljyn tyyppi eli valittavissahan on mineraalipohjaista, osasynteettistä ja täyssynteettistä. Jaa-a kuinkahan suuri merkitys tälläsellä yleensäkään on öljyn hyvyyteen? Itse kumminkin ajattelin tietenkin valita tuon täyssynteettisen. Se kuitenkin kestää pidempää parhaimpana.

Entä EP-lisäaineistettu vaihteistoöljy vai hypoidiöljy. Näistä kahdesta luokasta valinta pitä tehdä, sillä mikään pelkkä moottoriöljy ei todellakaan tule kyseesee. 9000 -mallien vaihteisossahan ei ole mitään hypoidi kulmavaihdetta (kuten 900 vaihteistossa on), joten se ei välttämättä vaadi hypoidi -lisäaineistusta / hypoidi-luokan öljyä.

Silti kumminkin itellä houkuttaa tuo hypoidiöljy, kun sitä 900 oon käyttäny, ja kun se on parempaa.

Ite oon ajatellut että öljyn merkkiksi tulee joko Mobil taikka Teboil. Mitä luultavimmin Teboil. Tässä jo kattelin firman sivuilta että ainakin vaihtoehtoja on.
SAAB
scorpio_88
"Hölösuu"

Re: Vaihteistoöljyt

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

10w-40 ja täyssynteettistä kierrätän itse.. sitähän ne kaikki suosittelee. ei tuo tonnarin voimansiirto hirveistä voimista pidä jos ei ole vahvistettu laatikko. pari oon jo särkenyt :D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Hane_81
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

scorpio_88 kirjoitti: ei tuo tonnarin voimansiirto hirveistä voimista pidä. pari oon jo särkenyt :D
Ei oo tainnu voimasta hajota.

Ite pistin viimeks redlinen mt90+shockproof heavy ja eipä vielä ainakaan oo porsinu. Mut taitas mennä normikäytössä(ki) ihan ne saapin omat punaset litkut. Ei oo sikahintasta ja varmasti ajaa asiansa.

Tuohon lämpöhommaan vielä...se o sama vaikka ois jääkaappipakastin tossa koneen ja lootan välissä nii iha tulikuuma se laatikko on silti vaikka ajat iha normiajoakin.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

kimmoisa kirjoitti: Itse ajattelisin että voiteluaineen on syytä olla kunnollista koska koneessa paljn tehoja ja saattaa olla että niitä tehoja välillä käytetäänkin. Lisäksi kesällä on kuuma ja turbokone kehittää kuoromitettaessa paljon lämpö ja vaihteistohan on ihan kiinni koneessa.
Jos ajatellaan että voimansiirrossa hukkuva teho on luokkaa 10-15% moottorin tehosta niin mitäs luulet miksikä se energia muuttuu?
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mää tuuppasin aikoinaan -92 vuoden 2.3 turrrpon laatikkoon Mobilube 1 75W-90 SHC täyssynteettistä. Hienosti futasi laatikko ainakin sen pari vuotta mitä noilla liemillä kerkesin ajelemaan ennen kuin lähti tonnari seuraavalle omistajalle.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin