9000 2,0 T 136 kW

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: ihmettelen noita 0-100km/h?

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

mikan kirjoitti:
ek6149 kirjoitti: Mulla on 9000 CD 2,3 turbo autom. Siihen ilmoitetaan tehoiksi 200 hv ja vastaavaan manuaaliin 225 hv.
Tosin mä en oo uskaltanu revitellä heti lähdöstä, mut tossa 80 km/t kun painaa kaasua, et varpaat näkyy veivinreijästä niin kylä lähtee.
Sit tuntuu mukavalta, kun neula näyttää yli 200 km/t, -riittää mulle kun tietää. Se on kortille hupaa "bingoa".
Samanlainen kärry, mutta chipattu. 0-100 mitattu kiihtyvyysmittarilla, 6.96 sekuntia. Vartti meni sutien 15.43/155. :twisted:

Onko muilla turbo-automaateilla sellainen ominaisuus, että ykkösellä kiihtyy hieman "vaivaisesti" ja sitten kakkosella hetken mietittyään lähtee vetämään vasta täysillä. Saattaa tosin olla tuon chipin ominaisuus, että se rajoittaa aluksi ahtoja ja vasta kakkosella kierrosten noustua lyö täyden löylyn päälle. Ikäänkuin sutimisenesto tai laatikon hajoamisenesto. :D

t. Mika
:D

Joo, munkin automaatti kiihtyy hieman laiskasti tohon 5-60 km/t mut sitten lähdettiin ja sen huomaa. Lähdössä täytyy lisätä koko ajan kaasua tasaisesti. Toisaalta en uskalla laittaa 1 vaihdettakaan päälle ja lämmätä tallaa pohjaan, kyllähän sillainkin lähtee ja sutii tosi hyvin se ei tee kovin hyvää jakopäälle ja rattaille siellä. Just korjautin "parilla donalla", ei oikke ilkee.
Mulla on TM testin yhteenveto vuodelta -90, jossa ovat myös huomanneet saman asian. Sit siinä testissä kerrottiin, että kiihtyvyysalueella 80 - 120 km/t kiihtyy parhaiten koko euroopan autonvalmistajien autot huomioon ottaen, mukaan lukien myös Ferrari Testarosa !!! Eiks oo jännä vertaus.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mullakin löytyy semmonen 2.0 kat 136kW, elikkä Talladega -90. Ruotsista.
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: 9000 2,0 T 136 kW

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Täältäkin löytyy kyseisellä moottorilla varustettu 9000
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

2.0t (110kw) ->2.0T (136kw)

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Hei,

Huomasin foorumilla, että matalapaineturbostani on tehty korkeapaine versiotakin. Ja olisin kiinnostunut muuttamaan matalapaineturboni korkeapaineturboksi. Yritin foorumilta etsiä vastauksia...osa jo selvisi, mutta kaikkea en mielestäni löytänyt.

Mitä muutoksia pitäisi tehdä jos haluaisi 2.0t (110kw) muuttaa korkeapaineturboksi (136kw). Pärjääkö muutoksen jälkeen ilman ahtopainemittaria (110kw versiossa tuota ei ole)?

Seuraavat muutoskohteet jo tiedän:
-magneettiventtiilin asentaminen (Länsiauto: n. 196 eur)
-letkusarja (Länsiauto: n.82 eur)

Seuraavat mietityttää:
-ohjelmiston (trionicin) uudelleen ohjelmointi?
-tulppien vaihto (onko tarvetta vai köykö 110kw:n tulpat)?
-ahtopainemittarin lisäys mittaristoon?
-onnistuuko magneettiventtiilin ja letkusarjan asentaminen ihan kotikonstein tällaiselta tavalliselta maantallaajalta?

Pari tyhmää kysymystä (lisää), sorry:
-kun puhutaan lastun vaihdosta, niin puhutaanko moottorin päällä olevan sytytyskasetin vaihdosta?
-pystyykö 110kw->136kw muutoksen jälkeen auton muutoskatsastamaan ilman ongelmia katsastuskonttorilla 136:ksi? (tiedän ettei yleensä kukaan jaksa tuollaista tehdä:)
-saako magneettiventtiiliä ja letkusarjaa jostain halvemmalla kuin Länsiautosta?

Ystävällisesti avusta kiittäen,

-Marko-
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Letkusarja Motonetistä 2,40e/metri :)

Tsippaamisessa on kyse moottorin ohjausyksikön vaihdosta, ei moottorin päällä olevasta DI-kasetista. Lisää tietoa chippien hankkimieseen vaikka http://www.maptun.fi

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Pari vastausta:

Koneessa kannen päällä on DI-kasetti, siihen ei vaihdeta lastuja. Uudemmissa tonnareissa lastutetaan Trionic- eli moottorinohjausyksikkö (sama systeemi huolehtii sekä ruiskutuksesta, sytytyksestä että ahtopaineista). Vanhemmissa, Jetronic & DI+APC-versioissa rukataan molempia bokseja (tai riippuu viritystyylistä... :wink: ).

Jos välttämättä haluaa muutoskatsastaa, onnistunee se helposti, koska ko. mallisarjasta on tehty paaljon tehokkaampiakin versioita, samoin 136kW version olemassaolosta löytyy runsaasti tehtaan tosdistusaineistoa.

Mankun ja letkut saa VARMASTI halvemmalla vaikka mistä. Käytettyinä niitä kannattaa kysellä täältä tai muuta kautta purkuautoista. Uutena kannattaa kääntyä Pro-Car Servicen puoleen Jyväskylässä. Heidän kauttaan saa suunnilleen kaikki kamat mitä ruotsalaisen Speedpartsin sivuilta löytyy. Ei ehkä ekana kannata kävellä sinne Länkkärin tiskille...

Mankkuvenan asennus ei ole amerikan temppu, mutta softapuolessa osaavat viisaammat (tällä palstalla) neuvoa. Myös Pro-Car Service voi tuon hoitaa samalla kertaa jos sinne ajelet...

Trionic on AINA tarkka tulpista. Lastutuksen yhteydessä ne kannattaa vaihtaa uusiin jos ovat jo iällä, mutta käytä ehdottomasti NGK:ta, ja sitä tyyppiä mitä ohjekirja käskee.

Ahtopainemittarin saat lisättyä vaikka mihin; täällä mittareita on nähty usein A-pilarissa, sen juuressa, alkup. viisarikellon paikalla, valokatkaisijan paikalla tai omassa kehyksessään DIN-kotelossa. Suositeltavin ja tyylikkäin on tietysti alkup. mittari, joka edellyttää koko mittariston vaihtoa (matkamittaria ei tarvitse tässä yhteydessä vaihtaa!) Tässä on se heikkous, että asteikko puuttuu, etkä pysty toteamaan ahtojen todellista suuruutta. Viisarin leveyden verran punaisen puolella (siis orkkismittarissa) lienee kuitenkin n.0,8bar.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ei se mitään mieti....pykältää pienempää ja pyörää alkaa v*********n..
Menohalut alkavat heti kun nilkan oikaisee..!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Käyttöohjekirjan mukaan 136kW mallissa puristussuhde olisi 9,2:1 kun taas 110kW mallissa se olisi 8,8:1 KUVA
Liekö tuolla minkälaista vaikutusta LPT:n muuttamisessa HOT:ksi?

Alla vielä nuo eri malleissa vakiona olevat maksimi ahtopaineet.

Koodi: Valitse kaikki

B202L (ei kat.)   0,85 ± 0,05 bar
B202L (kat.)      0,75 ± 0,05 bar
B202R             0,85 ± 0,05 bar  (M1993)
B202S             0,55 ± 0,05 bar
B204L             1,05 ± 0,03 bar
B204S             0,59 ± 0,03 bar
B234E             0,40 ± 0,03 bar
B234L   LH  Man.  1,00 ± 0,03 bar
            Aut.  0,77 ± 0,03 bar
   Trionic  Man.  0,94 ± 0,03 bar  (M1993)
                  1,00 ± 0,03 bar  (M1994-)
            Aut.  0,78 ± 0,03 bar  (M1993)
                  0,81 ± 0,03 bar  (M1994-)
B234R             1,02 ± 0,03 bar  (M1993)
                  1,08 ± 0,03 bar  (M1994-)
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Pitää muistaa, että kyseessä on ilmeisestikin vähäpäästöiseksi merkitty auto. Tuolloin auton muutoskatsastus on käytännössä mahdotonta, ellei sitten halua maksaa itseään kipeäksi VTT:n päästötesteistä ynnä muista lappusista(=puhutaan yhteensä tuhansista euroista). Tarvittavat tositteet auton säilymisestä edelleenkin vähäpäästöisenä softapäivityksen jälkeen tarvitaan muutoskatsastuksessa ja tietääkseni yksikään viripaja ei näitä toimita. Hirschistä en mene varmaksi sanomaan mutta tuskinpa.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

2.0t (110kw) -> 2.0T (136kw) kiitos vinkeistä

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi-moi,

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä ja selvennyksistä.

Mistäköhän saisi tuon 136kw:sen tonnarin ohjausyksikön? Vanhaa ei ilmeisesti pysty uudelleen ohjelmoimaan.

-Marko-
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: 2.0t (110kw) -> 2.0T (136kw) kiitos vinkeistä

Viesti Kirjoittaja Defeat »

mjpelkon kirjoitti:Mistäköhän saisi tuon 136kw:sen tonnarin ohjausyksikön?
Suomesta ei ainkaan kovin helposti varmasti löydy tuollaistaa tonnarin boksia.
Kannattaisi ennemmin etsiä 136kW ng900:n boksia.
Molemmissa autoissa on tuo sama B204L moottori ja Trionic 5.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mahtaiskohan siihen tarkoitukseen käydä tämänlainen "punainen boksi".

Tää kyseinen boksi ei ole kaupan, mutta ajattelin, että jos helpottaa etsimistä... :roll:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18021
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Henkka #2283 kirjoitti:Mahtaiskohan siihen tarkoitukseen käydä tämänlainen "punainen boksi".

Tää kyseinen boksi ei ole kaupan, mutta ajattelin, että jos helpottaa etsimistä... :roll:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18021
Ei kyllä käy trionic tonttuun, helpoimmalla pääsee kun marssii maptunin pakeille ja ottaa stage1 225hp/340nm setin pakettii.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

JouniCSE kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Mahtaiskohan siihen tarkoitukseen käydä tämänlainen "punainen boksi".

Tää kyseinen boksi ei ole kaupan, mutta ajattelin, että jos helpottaa etsimistä... :roll:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18021
Ei kyllä käy trionic tonttuun, helpoimmalla pääsee kun marssii maptunin pakeille ja ottaa stage1 225hp/340nm setin pakettii.
Jep itellä on toi 2.0t 150hv joka on lastutettu tolla maptunin stage 1:llä, toimii hyvin ja on toiminut jo 20tkm ongelmitta. Ihmettelen vaan tota sutimiskeskustelua että teillä suttii 2.0t ja 2.0T ? itsellä ei noilla aeron tehoilla sudi ollenkaan, vaikka miten lämättää automaatilla ? varmaan se tomaatti kompensoin jonkin verran...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Aijoo, sori.

Eihän se tietty Trionic-ohjaukseen sovi. Aattelin taas vähä liian nopeest 8)
Vastaa Viestiin