jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Eli tarkoitus oli vaihtaa etupyörän laakeri, mutta homma tyssäsi levyn irrotukseen. Olen aloittelija näissä autorempoissa, mutta näillä välineillä ja foorumin opastuksella olen aiemmin onnistunut mm. ulomman vetarin suojakumin vaihdossa.
Nytkin siis aloitin hommat ihan foorumin pohjalta, eli napamutteri löysälle (irtosi puolen metrin 3/4" karaisella varrella), rengas irti, jarrusatulan kaksi pulttia irti ja satula nippusiteellä jouseen, larrulevyn torx ja vanteen kohdistintappi pois. Tähän asti siis pääsin ja siihen tyssäsi, kun jarrulevy tuntuu olevan suhteellisen jumissa. Eikö sen siis pitäisi lähteä tuosta irti noin vain? Olen nyt yrittänyt sitä moukaroida samoilla välineillä joilla siis vetari irtosi aikoinaan murroksesta (sen kanssa sai kotvasen taistella), mutta ei vaan lähde. Onko tähän olemassa joku kikka kolmonen?
Toinen asia mikä vähän huolestuttaa, on nuo navan neljä kuusiokoloruuvia. Katkoin jo sopivaa palasta kuusiokoloavaimesta, jotta saisin niitä käännettyä kiintoavaimella, mutta vähän epäilyttää, kun nuo ruuvin olivat niin syvällä paskan ja ruosteen alla.. Pitänee yrittää metsästää jostain pitempivartinen lenkki, muuten nuo pultit tuskin aukeavat. Tuohon ei varmaan minkäänlaista räikkää saa mitenkään mahtumaan vetonivel paikallaan?
Nytkin siis aloitin hommat ihan foorumin pohjalta, eli napamutteri löysälle (irtosi puolen metrin 3/4" karaisella varrella), rengas irti, jarrusatulan kaksi pulttia irti ja satula nippusiteellä jouseen, larrulevyn torx ja vanteen kohdistintappi pois. Tähän asti siis pääsin ja siihen tyssäsi, kun jarrulevy tuntuu olevan suhteellisen jumissa. Eikö sen siis pitäisi lähteä tuosta irti noin vain? Olen nyt yrittänyt sitä moukaroida samoilla välineillä joilla siis vetari irtosi aikoinaan murroksesta (sen kanssa sai kotvasen taistella), mutta ei vaan lähde. Onko tähän olemassa joku kikka kolmonen?
Toinen asia mikä vähän huolestuttaa, on nuo navan neljä kuusiokoloruuvia. Katkoin jo sopivaa palasta kuusiokoloavaimesta, jotta saisin niitä käännettyä kiintoavaimella, mutta vähän epäilyttää, kun nuo ruuvin olivat niin syvällä paskan ja ruosteen alla.. Pitänee yrittää metsästää jostain pitempivartinen lenkki, muuten nuo pultit tuskin aukeavat. Tuohon ei varmaan minkäänlaista räikkää saa mitenkään mahtumaan vetonivel paikallaan?
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Anna liota yön yli kunnon CRC litkussa/vastaavassa tuotteessa. Puhdista teräsharjalla kaikki pinnat, joista voit liruttaa ainetta oikeaan paikkaan. Jos jarrulevyä täytyy moukaroida, se menee kyllä vaihtoon. Pinta ei kestä kovin kovaa käsittelyä. Terävät iskut auttavat, mutta muista se liotus.
Ja niihin kuusiokolopultteihin ei pääse käsiksi räikällä ilman vetarin irrottamista.
Matti
Ja niihin kuusiokolopultteihin ei pääse käsiksi räikällä ilman vetarin irrottamista.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Kiitokset.
Toki olen yrittänyt varoa levyn kolhimista, eli puupalikan ja kuminuijan avulla sitä kopsuttelua pääasiassa tehnyt.. Mutta kovempia metodeja tarvittaisiin.
Toki olen yrittänyt varoa levyn kolhimista, eli puupalikan ja kuminuijan avulla sitä kopsuttelua pääasiassa tehnyt.. Mutta kovempia metodeja tarvittaisiin.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Jarrulaikassa voi olla uppokantainen ruuvi ja ohjurina toimiva pultti.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
salin kautta lisää voimaa peliin, jos uppokanta torx ja ohjuritappi ovat jo irti ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
juu tuo kyllä lähtee kun lyöt ISOLLA vasaralla siihen navan viereen.
niinkuin tuossa aikaisemmin sanottiin että levy ei tykkää kovista iskuista. eli lyö siihen mitä vasten vanne tulee kiinni, koska siitähän se on jumittunut.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Lisää mukavuutta voi tulla itse navan irroituksessa. Itselläni se oi ainakin ihan yhtä puuta olkatuen kanssa. Piti sitten rakentaa sopiva liukuvasara ja sillä jysäyttää irti.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Itse vaihdoin laakerin niin, että napamutteri löysälle, rengas pois,jarrulevy lähti pienellä taputtelulla irti, jarrusatulan kaksi pulttia irti, iskarin alapää ja raidepää irti ja vetari murroksineen pois. Sitten pääsee hyvin kääntään laakeripesän esiin ja irrotteleen kuusiokoloruuvit. Kuusiokolot kun putsaa hyvin, että avain menee pohjaan asti, niin hyvin lähtee auki. Tietysti piti vähän avaimeen kopauttaa hienosäätövasaralla
Vetarin pää on aikaslailla pehmeää metallia, eli ei sitten kannata hakata lyttyyn ( kumivasara on hyvä, tai sitten jotain kalikkaa väliin ), tai muuten "pääsee" uuden ostoon ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Murroksessa on muuten sokka , jota pitää levittää, ennenkuin saa sen irti vetarista, jos joskus meinaa murroksen irroittaa.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vinkki:petterip kirjoitti:Eikö sen siis pitäisi lähteä tuosta irti noin vain? Olen nyt yrittänyt sitä moukaroida samoilla välineillä joilla siis vetari irtosi aikoinaan murroksesta (sen kanssa sai kotvasen taistella)
Murroksessa on muuten sokka , jota pitää levittää, ennenkuin saa sen irti vetarista, jos joskus meinaa murroksen irroittaa.
9000 cse 2,3 t -94
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
-Jos se toimii, älä korjaa sitä-
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Tämä oli toki tiedossa, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että tiukassa oli. Oikeastaan yhtä vittumaista oli sitten vielä murroksen saaminen paikalleen, kun vissiin booreihin jäivielä jotain ylimääräistä, vaikka kuinka yritin ne putsata. Seuraavalla kerralla kyllä irroitan suosiolla koko vetoakselin.jyke67 kirjoitti:
Vinkki:
Murroksessa on muuten sokka , jota pitää levittää, ennenkuin saa sen irti vetarista, jos joskus meinaa murroksen irroittaa.
Olen nyt yön aikana kehitellyt sopivaa apinan raivoa jarrulevyn irroitukseen. Kuppi kahvia vielä alle ja sitten menoks!
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Liuotuksen ja sopivan kämmenpehmusteen avulla sain navan pultit irti ihan pienellä kiintoavaimella. Napa melkein tipahti syliin, eli siinä ei ollut mikään jumissa.
Tämä nyt ei tosin vielä poista alkuperäistä ongelmaa, eli levy on edelleen kiinni navassa
Oikeastaan aloin epäilemään koko laakerin viallisuutta, koska vieläkin siinä oleva välys tuntuu hyvin hyvin pieneltä ja napa pysyi yhtenä palasena, sekä pyörii ongelmitta. Turha kai tässä on enää perääntyä, kun napa on jo hankittuna. Alunperin laakerin viallisuutta aloin epäilemään, kun ulkokaarteen pueolella, varsinkin loivassa kaarteessa, kuuluu kahinaa, ja kahina on läsnä sekä veto päällä että kytkin pohjassa. Jarrukilpeä toki yritin väännellä vikaa diagnosoitaessa.
Myös jarrulevy on muuten melkein uuden veroinen, sillä on paksuutta joku 24-25mm.
Mites jos tuo levy nyt vaurioituu ja käyn hakemassa suoraan uuden levyn, ilmeisetsi kannattaisi etsiä saman valmistajan tuotos? Vai pitääkö ehdottomasti vaihtaa levy sitten toisellekin puolelle, joka tuntuisi hassulta levyn kunnon vuoksi.
En oikein tiedä miten tuota levyä kannattaisi nyt paukuttaa. Olisiko ulosvetäjä parempi vaihtoehto?
E: Tällä vaivalla olisi jo laakeri vaihdettukorjaamolla kymmenen kertaa, mutta pakkohan sitä on joskus opetella. Ei kukkaro kestä pitkässä juoksussa tonnarilla ajoa, jos ei mitään osaa itse tehdä.
E2: Irroitus suoritettu laittamalla levy kahden puupalan väliin ja iskemällä keskustaan omatekoisella nuijalla. Nuija oli tehty käsipainon varresta ja kolmesta kumisesta 2,5 kilon painosta
Nyt pitisi vielä päättää, tekeekö tuolla levyllä vielä mitään.. Kokeilemalla kai se selviää, tuon vaihtaminen ei varmaan enää iso homma ole jälkikäteen, kun se nyt on irti saatu.
Tämä nyt ei tosin vielä poista alkuperäistä ongelmaa, eli levy on edelleen kiinni navassa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Myös jarrulevy on muuten melkein uuden veroinen, sillä on paksuutta joku 24-25mm.
Mites jos tuo levy nyt vaurioituu ja käyn hakemassa suoraan uuden levyn, ilmeisetsi kannattaisi etsiä saman valmistajan tuotos? Vai pitääkö ehdottomasti vaihtaa levy sitten toisellekin puolelle, joka tuntuisi hassulta levyn kunnon vuoksi.
En oikein tiedä miten tuota levyä kannattaisi nyt paukuttaa. Olisiko ulosvetäjä parempi vaihtoehto?
E: Tällä vaivalla olisi jo laakeri vaihdettukorjaamolla kymmenen kertaa, mutta pakkohan sitä on joskus opetella. Ei kukkaro kestä pitkässä juoksussa tonnarilla ajoa, jos ei mitään osaa itse tehdä.
E2: Irroitus suoritettu laittamalla levy kahden puupalan väliin ja iskemällä keskustaan omatekoisella nuijalla. Nuija oli tehty käsipainon varresta ja kolmesta kumisesta 2,5 kilon painosta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Homma suoritettu loppuun onnistuneesti ja en huomannut jarruissakan mitään ihmeellistä, ei tuntunut ravistavan tai puoltavan..
ainut vika vaan, että sössin homman täysin.. Kuinka pielessä voi ihmisen korvat olla.. Olisi pitänyt uskoa viisaampia, täällä taisi jossain säikeessä lukeakin, että "yleensä vänkärin puolen laakeri hajoaa ensin".
No tulipahan harjoiteltua, toinen puoli mennee jo helpommin.
ainut vika vaan, että sössin homman täysin.. Kuinka pielessä voi ihmisen korvat olla.. Olisi pitänyt uskoa viisaampia, täällä taisi jossain säikeessä lukeakin, että "yleensä vänkärin puolen laakeri hajoaa ensin".
No tulipahan harjoiteltua, toinen puoli mennee jo helpommin.
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Tehään tästä nyt sitten vaikka tällainen amatöörin korjausblogi ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Toisella puolella kaikki pultit irtosi helposti, mutta muuten tuli ongelmia. Napamutterin alla oli jotain vaaleaa töhnää ja napa ei irronnut.. Eikä kyllä irronnut levykään. Huomasin siinä samalla, että vetarin suojakumissa on halkeamia, vaikka rasvat vielä sisällä olikin. Irroitin sitten suosiolla jousituen ja naputtelin akselia sisäänpäin ja sehän liikuikin melko helposti, mutta napa ei vielä irronnut. Navan sain irti tuesta iskemällä väkisin taltalla väliin (sai aika kovaa hakata tuotakin), ja levy lähti samalla nuijalla kuin viimeksi. Sitten avasin suojakumin ja puhdistuksen, kiroilun ja naputtelun jälkeen viimein murros irtosi. Siihen jäikin asentelu tältä päivältä, huomenna pitäisi saada kaikki takaisin kasaan. Vielä täsäs iltasella voisi puhdistella tuota murrosta. Eniten huolestuttaa tuo jousituki, kun en tajunnut tukea sitä mitenkään. Nyt se jousi on varmaan sen verran venynyt, että joutuu kikkailemaan, että saan sen huomenna paikalleen.
Mutta kaikin puolin positiivinen päivä, kun mitään en ole rikkonut ja jotain olen oppinutkin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Toisella puolella kaikki pultit irtosi helposti, mutta muuten tuli ongelmia. Napamutterin alla oli jotain vaaleaa töhnää ja napa ei irronnut.. Eikä kyllä irronnut levykään. Huomasin siinä samalla, että vetarin suojakumissa on halkeamia, vaikka rasvat vielä sisällä olikin. Irroitin sitten suosiolla jousituen ja naputtelin akselia sisäänpäin ja sehän liikuikin melko helposti, mutta napa ei vielä irronnut. Navan sain irti tuesta iskemällä väkisin taltalla väliin (sai aika kovaa hakata tuotakin), ja levy lähti samalla nuijalla kuin viimeksi. Sitten avasin suojakumin ja puhdistuksen, kiroilun ja naputtelun jälkeen viimein murros irtosi. Siihen jäikin asentelu tältä päivältä, huomenna pitäisi saada kaikki takaisin kasaan. Vielä täsäs iltasella voisi puhdistella tuota murrosta. Eniten huolestuttaa tuo jousituki, kun en tajunnut tukea sitä mitenkään. Nyt se jousi on varmaan sen verran venynyt, että joutuu kikkailemaan, että saan sen huomenna paikalleen.
Mutta kaikin puolin positiivinen päivä, kun mitään en ole rikkonut ja jotain olen oppinutkin.
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Lainaan nyt hiukan topicia, eli -94:n tontun etulevyt on suht hyvänoloiset (alle 1 mm pykälää, eikä uria kummallakaan puolella), mitä nyt kovemmassa jarrutuksessa ravistavat, normijarrutuksessa eivät täristä... Kovemmassa jarrutuksessa kuitenkin täristävät niin paljon, että tarttee tehä jotain.
Eihän noita melkein uusia levyjä nyt hullukaan malta vaihtaa, eli siis tunkin varaan napa, rengas/vanne irti, ja sitten kait vaan isoin vaihde päälle, moottorista kovat kierrokset, ja levy pyörimään + sorvausta viilalla... varsinainen kysymys koskeekin siis sitä, että millaisilla viiloilla noita jarrulevyjä olette vastaavissa tapauksissa yleensä oikaisseet, vai onko ainoa keino oikaista rälläkällä tuollaista pyörivää levyä?
Säästö se on pieninkin säästö, ja samalla vaivallahan saa tehtyä noista uritetut levyt, ja jäähdytetytkin, kunhan porailee vaan 49e pylväsporakoneella tarpeeksi reikiä niihin![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Eihän noita melkein uusia levyjä nyt hullukaan malta vaihtaa, eli siis tunkin varaan napa, rengas/vanne irti, ja sitten kait vaan isoin vaihde päälle, moottorista kovat kierrokset, ja levy pyörimään + sorvausta viilalla... varsinainen kysymys koskeekin siis sitä, että millaisilla viiloilla noita jarrulevyjä olette vastaavissa tapauksissa yleensä oikaisseet, vai onko ainoa keino oikaista rälläkällä tuollaista pyörivää levyä?
Säästö se on pieninkin säästö, ja samalla vaivallahan saa tehtyä noista uritetut levyt, ja jäähdytetytkin, kunhan porailee vaan 49e pylväsporakoneella tarpeeksi reikiä niihin
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Älälälä tee noin, siihen vinhasti pyörivään levyyn kun viila tökkää tai hihansuu sopivasti ruosteiseen uloreunaan tarraa niin se on kiireistä menoa hetken aikaa..
Toinen juttu on se että saa olla melkoisen tarkka ja vakaa viilakäsi että saisi juuri ja vain sen jotakin luokkaa 0,2mm olevan vipatuksen hinkattua pois.
Irrota mieluummin levyt ja puhdista niiden kiinnityspinnoista ja pyörännavoista mahdolliset levyä kammenneet ruosteturpoamat pois.
Toinen juttu on se että saa olla melkoisen tarkka ja vakaa viilakäsi että saisi juuri ja vain sen jotakin luokkaa 0,2mm olevan vipatuksen hinkattua pois.
Irrota mieluummin levyt ja puhdista niiden kiinnityspinnoista ja pyörännavoista mahdolliset levyä kammenneet ruosteturpoamat pois.
Re: jarrulevyn irroitus (laakerin vaihto)
Minuteman kirjoitti:Älälälä tee noin, siihen vinhasti pyörivään levyyn kun viila tökkää tai hihansuu sopivasti ruosteiseen uloreunaan tarraa niin se on kiireistä menoa hetken aikaa..
Toinen juttu on se että saa olla melkoisen tarkka ja vakaa viilakäsi että saisi juuri ja vain sen jotakin luokkaa 0,2mm olevan vipatuksen hinkattua pois.
Irrota mieluummin levyt ja puhdista niiden kiinnityspinnoista ja pyörännavoista mahdolliset levyä kammenneet ruosteturpoamat pois.
Levyt oli jo hiljattain käytetty irti, ja kaikki jäämät hiottu pois navoista ja levyistä, ei vaikutusta.
Joo ei noihin levyihin viila tehonnut, mutta rälläkällä 3mm paksulla laikalla tuli oikeastaan aikas hyvätkin, ei täristä, ja pinta on suora ja siisti, tosin piti ottaa satulat irti, ettäö pääsi hiomaan sisäpuolia, ja piti laikkaa kuluttaa ratakiskonpätkää vasten, että sai tarpeeksi pienen sinne jarrusatulan aukkohon. Typerää rahanhaaskausta ostaa kaiken aikaa uusia jarrulevyjä, etenkin jos vanhat on melko kulumattomat, ja vain hiukan kierot.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98