Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Kas kehveli läpsähti jalaka ja kytkinpolokusin lattiaan kesken liikenneympyrässä pyörinnän ja sinne myös jäi... poljin meinaan. Auto rullaten parkkiin läheiselle huoltikselle ja jalakapelissä suunnattoman naputuksen säestämänä (co-pilot) noutamaan kesäkärry alle. En ees alakannu kattelemaan mitä porsi, illan hiljasuudessa vain kakkosella käyntiin ja kotiin.
No niin hyviä vinkkejä mistä alotetaan, letkut, sylinterit.... johan jotaki 240tkm:n jäläkeen saa hajotakki
No niin hyviä vinkkejä mistä alotetaan, letkut, sylinterit.... johan jotaki 240tkm:n jäläkeen saa hajotakki
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Hakua peliinoh6hfj kirjoitti:Kas kehveli läpsähti jalaka ja kytkinpolokusin lattiaan kesken liikenneympyrässä pyörinnän ja sinne myös jäi... poljin meinaan. Auto rullaten parkkiin läheiselle huoltikselle ja jalakapelissä suunnattoman naputuksen säestämänä (co-pilot) noutamaan kesäkärry alle. En ees alakannu kattelemaan mitä porsi, illan hiljasuudessa vain kakkosella käyntiin ja kotiin.
No niin hyviä vinkkejä mistä alotetaan, letkut, sylinterit.... johan jotaki 240tkm:n jäläkeen saa hajotakki
Todennäköisesti pääsylinteri, mutta pahimmassa tapauksessa työsylinteri tai yhdistetty letku/putki pääsylinteriltä työsylinterille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Katso mistä tuli nesteet pihalle, sillä se selviää arpomatta
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Laitanpa tähän.
Kytkin alkoi takkuilemaan ennen kaupan pihaan tuloa. Iroitti vielä pysähtyessä viimeisessä risteyksessä, siitä kiihdyttäessä ei meinannut enää mennä vaihteet ihan helposti silmään ja pihaan pysähtyessä jämähti siten, ettei irrota sitten pätkääkään. Lopetti toiminnan siis hyvin nopeasti.
Yön pimeydessä sen verran diagnosoin, että vaikka kuinka poljinta pumppaa, tuntuu se toimivan normaalisti (palauttaa, ehkä aavistuksen kevyempi kuin normaalisti), nestepinta on normaali, eikä kädellä tunnusteltaessa ainakaan suurta kosteutta löytynyt pääsylinterin seutuvilta.
Eikö tuo pääsylinterin vika usein jätä polkimen reilusti pohjaan? Onko se kuitenkin ekana se helpoin paikka aloittaa vian etsintä, vai?
E: Nyt kun tässä on muutama bisse otettu vitutukseen, tuli aivan sellainen fiilis, että parin viime päivän aikana kytkinpoljin on välillä selvästi "suhahtanut". En vaan tajunnut tätä ennen ongelmia. Tai sitten se on tuo bisse mikä suisee päässä, mene ja tiedä.
Kytkin alkoi takkuilemaan ennen kaupan pihaan tuloa. Iroitti vielä pysähtyessä viimeisessä risteyksessä, siitä kiihdyttäessä ei meinannut enää mennä vaihteet ihan helposti silmään ja pihaan pysähtyessä jämähti siten, ettei irrota sitten pätkääkään. Lopetti toiminnan siis hyvin nopeasti.
Yön pimeydessä sen verran diagnosoin, että vaikka kuinka poljinta pumppaa, tuntuu se toimivan normaalisti (palauttaa, ehkä aavistuksen kevyempi kuin normaalisti), nestepinta on normaali, eikä kädellä tunnusteltaessa ainakaan suurta kosteutta löytynyt pääsylinterin seutuvilta.
Eikö tuo pääsylinterin vika usein jätä polkimen reilusti pohjaan? Onko se kuitenkin ekana se helpoin paikka aloittaa vian etsintä, vai?
E: Nyt kun tässä on muutama bisse otettu vitutukseen, tuli aivan sellainen fiilis, että parin viime päivän aikana kytkinpoljin on välillä selvästi "suhahtanut". En vaan tajunnut tätä ennen ongelmia. Tai sitten se on tuo bisse mikä suisee päässä, mene ja tiedä.
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Letku petti todennäköisesti niinku mulla viime kesänä, pikku juttu jos ei muuta löysänny. se reikä voi olla niin pieni ettei sitä nää muuten kuin että kaveri polkaisee poljinta ja toinen katsoo/koettelee konehuoneen puolelta tuota paineletkua. Se nestepinta ei paljon vajoa vaikka kytkinpiiri olisi tyhjä kun otto letku on niin korkealla säiliössä.
SAAB 9000 CSE -95 2,3T stage1
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Katos nyt rauhassa mistä kusee nesteet pihalle;
1) Pääsylinterin vuoto kastelee maton, kytkinpolkimen alta.
2) Letkun vuoto kastelee vaihdelootan kopan päältä-
3) Työsylinterin vuoto näkyy vasta hetken päästä lätäkkönä moottorin alla, koska kytkinkopan poimuihin mahtuu aikas paljon nestettä ennen kuin valuttaa maahan.
1) Pääsylinterin vuoto kastelee maton, kytkinpolkimen alta.
2) Letkun vuoto kastelee vaihdelootan kopan päältä-
3) Työsylinterin vuoto näkyy vasta hetken päästä lätäkkönä moottorin alla, koska kytkinkopan poimuihin mahtuu aikas paljon nestettä ennen kuin valuttaa maahan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Onkos kytkinpojinta löytynyt sieltä lattiasta ollenkaan
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
No joo kyllä se sieltä löytyy aikanaan.... en kiirusta oo pitäny ko kesäautolla on saanu tehtyä tarpeelliset reissut.
Tuosa tein diagnoosin ja se letkuhan sieltä oli porsinu. Uusi justiinsa tilaukseen tulee ensviikolla. Siinäpä on ujuttelemista että saa uuden paikalleen.
Laitoin sen ilimaussysteemin paikallensa ja painetta säiliöön. Sitte polokusinta kitkuttelin niin alako tippaseen laatikonpäälle tavaraa ja letku märkä. Eiköhän tuo saada kuntoon jahka sen hyvin marinoituneen letkuliitoksen akunalla saapi auki.
Tuosa tein diagnoosin ja se letkuhan sieltä oli porsinu. Uusi justiinsa tilaukseen tulee ensviikolla. Siinäpä on ujuttelemista että saa uuden paikalleen.
Laitoin sen ilimaussysteemin paikallensa ja painetta säiliöön. Sitte polokusinta kitkuttelin niin alako tippaseen laatikonpäälle tavaraa ja letku märkä. Eiköhän tuo saada kuntoon jahka sen hyvin marinoituneen letkuliitoksen akunalla saapi auki.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
oh6hfj kirjoitti:No joo kyllä se sieltä löytyy aikanaan.... en kiirusta oo pitäny ko kesäautolla on saanu tehtyä tarpeelliset reissut.
Tuosa tein diagnoosin ja se letkuhan sieltä oli porsinu. Uusi justiinsa tilaukseen tulee ensviikolla. Siinäpä on ujuttelemista että saa uuden paikalleen.
Laitoin sen ilimaussysteemin paikallensa ja painetta säiliöön. Sitte polokusinta kitkuttelin niin alako tippaseen laatikonpäälle tavaraa ja letku märkä. Eiköhän tuo saada kuntoon jahka sen hyvin marinoituneen letkuliitoksen akunalla saapi auki.
Kun ilmaat kytkimen, voit tehdä sen kolmella tavalla.
1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.
Missään noissa metodeissa ei poljeta kytkinpoljinta
Letkun saat vaihdettua ottamalla akun ja sen kotelon
( neljällä pultilla kiinni ) pois.
Muuten menee gynegologin hommiksi
Ensiksi asenna pääsylinterin liitos ( kytkinpolkimen alla ) kiinni ja sitten vasta työsylinterin liitos kiinni, Muotoile jäykkää osaa niin .ettei hankaa mihinkään.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
No joo tulipa iltakaffien jäläkeen asenneltua tuo letku paikalle.
Iisimpi homma mitä aattelin ko sen putkimutkan sain marmoritiskiltä 40€ hintaan tinkaamisen tuloksena. Pari näppärää ranneliikettä ja se oli sielä hankalampi oli tuo pääsylinterin liitin saada jengalleensa ko sylinteri oli paikallansa.
Aikas palijon sais sitä jäykkää osaa taivutella ettei hankaa mihinkään siellä oli jonkinlainen pehmike konetilanpuolella ja vanhaletku nojaili rennosti siihen. Peijjooni hukkasin johonkin vain sen laatikonpäälle tulevan muovisuojuksen, ei voi muistaa mihinkä sen kädestäni laskin....
Pitää huomenissa päivänvalolla vielä tirkistellä asennukset ja laittaa uusi klemmari sinne polokimen tuloletkuun, mutta nyt ainaski toimii ja on entistä ehompi.
Vaihoin samoilla tulilla pääsylinterin ko oli semmonen hyllyssä. Takerteli ja piti pauketta vuosi sitten tuo polijin ja tuumailin että joskos sieltä sisältä se jousi olis antautunnu.
Pitääpä piruuttaan kävästä kysymäsä tuosa hydrauliikka liikkeessä mitä ottaisivat jos tuohon vanhaan letkun olisivat vaihtaneet. Tulis tietoon oisko ollu vaivan väärtti ja jos oikein halapa on niin sitte fiksata hyllylle pahanpäivän varalle.
Iisimpi homma mitä aattelin ko sen putkimutkan sain marmoritiskiltä 40€ hintaan tinkaamisen tuloksena. Pari näppärää ranneliikettä ja se oli sielä hankalampi oli tuo pääsylinterin liitin saada jengalleensa ko sylinteri oli paikallansa.
Aikas palijon sais sitä jäykkää osaa taivutella ettei hankaa mihinkään siellä oli jonkinlainen pehmike konetilanpuolella ja vanhaletku nojaili rennosti siihen. Peijjooni hukkasin johonkin vain sen laatikonpäälle tulevan muovisuojuksen, ei voi muistaa mihinkä sen kädestäni laskin....
Pitää huomenissa päivänvalolla vielä tirkistellä asennukset ja laittaa uusi klemmari sinne polokimen tuloletkuun, mutta nyt ainaski toimii ja on entistä ehompi.
Vaihoin samoilla tulilla pääsylinterin ko oli semmonen hyllyssä. Takerteli ja piti pauketta vuosi sitten tuo polijin ja tuumailin että joskos sieltä sisältä se jousi olis antautunnu.
Pitääpä piruuttaan kävästä kysymäsä tuosa hydrauliikka liikkeessä mitä ottaisivat jos tuohon vanhaan letkun olisivat vaihtaneet. Tulis tietoon oisko ollu vaivan väärtti ja jos oikein halapa on niin sitte fiksata hyllylle pahanpäivän varalle.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Ja tässä neljäs todella näppärä jarrujen ja kytkimen ilmaustapa: Marssit Biltemaan ja hankit jarrujen paineilmakäyttöisen ilmaustyökalun 19-1271 69€ ja tietysti uutta jarrunestettä. Tällä aparaatilla jarrujen ja kytkimen nesteenvaihto käy todella vihellellen .Firges9000 kirjoitti:
Kun ilmaat kytkimen, voit tehdä sen kolmella tavalla.
1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.
Missään noissa metodeissa ei poljeta kytkinpoljinta
Eipä pääse vesittyneiden nesteiden takia jarru ja kytkimen sylinterit ruostumaan ja tiivisteetkin pysyvät varmaan paremmassa kunnossa uusissa nesteissä!
Itse laitteen sisäänkäyttäneenä voin suositella lämpimästi
Mutta vaatii ilmakompuran joka tietysti on jokaisella teeseitse miehellä ja naisella.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Kaikkia noita testanneena suosittelen ehdottomasti vaihtoehtoa kaksi.Ensinnäkin se on nopein, toiseksi siinä ei tarvitse huolehtia että neste on piripinnassa ja kolmanneksi noilla kahdella muulla tuntuisi aina jäävän kupla tai kaksi jonnekkin.1) Painetta jarrunestesäiliöön, avaat ilmausruuvin.
2) Paina isolla ruiskulla jarrunestettä ilmausruuvin ollessa auki kohti säiliötä.
3) Ime samaisella ruiskulla säiliöstä nestettä avatun ilmausruuvin kautta.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Ittellä on semmonen Gunson Eezibleede härveli ebayn syövereistä ja makso muistaakseni hulppeat 15€. Nestesäilöön sopiva korkki kiinni ja paine otetaan renkaasta... hyvin toimii ja nopia ko mikä. Tuolla samalla vermeellä onnistuu sekä jarru/kytkin ilimaukset näin harrastelu käytösä.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kytkinpoljin katosi lattiatasoon....
Ja vielä sellanenkin vaiva tuli eteen että jos pääsylinterin painepuolen tiiviste antaa periksi, niin nestevuotoa ei ole missään, poljin vaan lupsuttaa edestakaisin, eikä irrota kytkintä ollenkaan.
Itse ilmasin kytkimen ujuttamalla katkaistun fillarin sisäkumin pään jarrunestesäiliön päälle, kumia rullaamalla säiliöön sai painetta sopivasti ja ilmaus onnistui 15 minuutissa. Toinen tapahan tietty olisi ollut katkaista sisäkumi venttiili säästäen, jolloin painetta olisi voin annostella suoraan venttiilistä, toki toinenkin kumin pää tukkien.
Pätkäistyn sisäkumin kanssa pystyi myös lisäämään nestettä sisäkumia pitkin valutellen siten että ranetusta ei tarvinut irrottaa välillä, koska kumin toinen pää oli "vapaa"
Itse ilmasin kytkimen ujuttamalla katkaistun fillarin sisäkumin pään jarrunestesäiliön päälle, kumia rullaamalla säiliöön sai painetta sopivasti ja ilmaus onnistui 15 minuutissa. Toinen tapahan tietty olisi ollut katkaista sisäkumi venttiili säästäen, jolloin painetta olisi voin annostella suoraan venttiilistä, toki toinenkin kumin pää tukkien.
Pätkäistyn sisäkumin kanssa pystyi myös lisäämään nestettä sisäkumia pitkin valutellen siten että ranetusta ei tarvinut irrottaa välillä, koska kumin toinen pää oli "vapaa"
Muukkonen
Bmw 523 Touring
Bmw 523 Touring